Gå til innhold

Ditt favorittspill på PC - den offisielle tråden


Anbefalte innlegg

oriwpc002.jpg

 

Spilltittel: Original War

Kategori: Sanntidsstrategi

Omtale:

Original War ser ved første øyekast ut som et temmelig standard 2D-sanntidsstrategispill, og da det kom ut var det en enda mer overfylt sjanger enn det er i dag. For de av oss som oppdaget det likevel fremstår det som en perle i mengden. Det som skiller spillet fra den de fleste andre i sjangeren er et ganske enkelt grep: Soldatene dine har navn, og om de dør vil du aldri se dem igjen, og du har ingen måte å skaffe flere på om det ikke er scriptet inn i oppdraget av utviklerne. I tillegg har de alle sammen forskjellige nivåer i forskjellige ferdigheter, slik at soldater en har med seg fra tidlige oppdrag, i tillegg til å være kjente og kjære ansikter, kan gjøre oppdragene enklere.

 

Historien i spillet er også langt over gjennomsnittet: den dreier seg om at Amerikanerne, etter å ha oppdaget et nytt grunnstoff som fungerer som katalysator for kaldfusjon(les: uendelig energi), og etter å ha oppdaget store forekomster av dette grunnstoffet i russland, bestemmer seg for å dra tilbake i tid langt nok til at kontinentene hang litt mer sammen, utvinne forekomstene, og flytte dem til Alaska. Siden tidsmaskinen er enveis sender de slitne tapere som hovedpersonen, John McMillan. I første oppdrag går du gjennom tidsmaskinen, og unngår med nød og neppe et russisk bakhold. Av en eller annen grunn er fortiden full av russere, russere som vi etterhvert finner ut av kommer fra en alternativ nåtid hvor det nye grunnstoffet befinner seg i alaska, og russerne ville dra tilbake for å flytte det til sibir...

Men russerne har mer utstyr og har vært i fortiden lengre, så de fleste av de tidligere oppdragene på amerikansk side kjempes i hard motbakke.

Historien gir også spilleren valg, slik av han faktisk føler at han tar del i historien (og slik at han slipper å rive seg i hodet over hovedpersonens idioti (jfr warcraft III). Jeg tror det er 3 forskjellige avslutninger på historien for hver side, det er i alle fall en del, og de siste 3-4 oppdragene avhenger av hvilke valg en har tatt tidligere.

 

Kjøretøysystemet er modulært, noe som gjør at en med relativt får alternativer kan skaffe en hel del forskjellige enheter. De forskjellige plassene for moduler er: Våpen, chassis, kontroll og kraftkilde. Våpen dekker også fraktekapasitet og skuffer, chassis bestemmer hvor tunge våpen enheten kan bære og hvor mye juling den tåler, kontroll bestemmer hvordan enheten styres, og kraftkilde om de går på bensin, solceller, kaldfusjon eller hvanåenn.

En må selvsagt forske fram de forskjellige teknologiene som muliggjøre disse alternativene.

Det mest geniale med systemet er at en nesten uansett hva en ønsker å gjøre må ha soldater, mennesker, til å gjøre det, og disse er, som nevnt tidligere en svært begrenset ressurs. Bilene kan kontrolleres direkte av en sjafør, noe som er det mest effektive, men da utsetter en mennene sine for fare. En kan også bruke radiokontroller, men da vil ikke bilene kontrolleres like effektivt, og om de stopper kan ikke sjaføren hoppe ut og begynne å reparere. Det minst effektive er AI, men da er enhetene nærmest uhyrlig ineffektive (til gjengjeld slipper du begrensninger for hvor mange du vil bygge). Det er også soldatene dine som bygger bygninger, samler inn ressurser, og driver forskning, så det å balansere behovet for basebygning og forsvar er en viktig del av moroa. Etterhvert kan en fange og trene neandertalere som vil kunne gjøre enkle oppgaver, men det er også begrensede mengder av disse på brettene, og de er mildt sagt udugelige sammenlignet med mennesker.

Ressursene i spillet er kasser med forsyninger fra fremtiden. I tillegg til å passe godt med historien gjør dette det litt lettere å akseptere at en kan bygge alt mulig med en eneste ressurs. Sammen med de begrensede menneskene gjør dette spillet litt mer "troverdig" enn spill med flere abstraksjoner. Ikke en kjempegreie, men jeg satte likevel absolutt pris på det.

 

Forskjellen på den Russiske og Amerikanske kampanjen er også fiffig; på den amerikanske fortelles historien (i tillegg til gjennom scriptede sekvenser i spillmotoren) gjennom McMillans skisser og fortellerstemme. På russisk side får vi videoer i Ascii på den grønnsorte skjermen på den russiske hovedpersonens kommunikasjonskonsoll. Artig og overraskende velfungerende begge deler.

 

Grafikken i spillet er naturligvis utdatert etter dagens standard, men for de av oss som fortsatt setter pris på god 2D er den lett å sette pris på. Detaljnivået er høyt, det settes spor i mykt underlag (som kan identifisere transportruter for motstanderen), og fargevalget er akkurat mildt nok overdrevet til å gjøre bakgrunnene slående. På lydsiden er spillet også godt over gjennomsnittet, selv om noen av kommentarene fra de amerikanske soldatene virker litt tvunget stålbarske, særlig med tanke på at de fra tid til annen gjentas litt for ofte.

 

Dette er nok ikke mitt absolutte favorittspill, men kombinasjonen av at det er forholdsvis ukjent, og at spill som Deus Ex og X-Com allerede er nevnt fikk meg til å skrive om dette i stedet. De aller fleste som måtte være interesserte har nok for lengst oppdaget de to, Original War er ikke så mye mindre verdig interessen til dataspillfans med god smak og evnen til å gi et spill mer enn fem minutters oppmerksomhet, men beklageligvis er det langt, langt mindre kjent. Play.com og Amazon.com later til å ha noen eksemplarer dog, og for under 100 kroner er dette et pliktkjøp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

TotalAirWarWik.jpg

 

 

Spilltittel:

 

F-22: Total Air War

 

Kategori:

 

Flysimulator

 

Omtale:

 

F-22: Total Air War var ment som en ekspansjon til F-22: Air Dominance Fighter, men siden TAW er stand-alone og hadde lite nytt å by på bortsett fra en av de beste dynamiske kampanjemodusene noen sinne vil jeg betrakte det som et eget spill.

 

For de som ikke er kjent med spillet, er det som de fleste andre kamp-flysimulatorene der ute, bortsett fra realismen som Digital Image Design har lagt til.

På de fleste simulator spillene jeg har vært borti kan man f.eks. ikke lande uten å ta ut hjulene, se detaljert informasjon om hvor og hvordan flyet er skadet osv.

Bare realismen i spillet får det lett til å bli en av de beste (om ikke den beste) flysimulatoren der ute.

En annen fordel er at spillet har en lav inngangsterkel slik at nye spilleren lett kan sette seg inn i spillet uten å bruke masse tid på å lese manualen opp og ned. Samtidig er spillet så "vanskelig" at man må til slutt lese manualen for å kunne spille spillet slik det var ment.

 

Hovedgrunnen til at F-22: TAW er favoritt spillet mitt er kampanjemodusen. Her er det virkelig man virkelig ser hvilket spill det er. Det er flere kampanjer (kriger) man kan velge mellom når man starter, der typen oppdrag og varighet på kampanjen varierer.

Når man så har startet kampanjen kommer man inn i noe som kalles "War room". Der kan man se situasjonskartet (nermere sagt et slags radar bilde over slagmarken som oppdateres i sanntid) med dine, motstanderens- og nøytrale fly (som AWACS flyene dine kan se).

Når man starter kan man kun fly lettere combat air patrol oppdrag, men etterhvert som man skyter ned andre fly og klarer oppdrag vil vanskeligere oppdrag bli tilgjengelig når man stiger i rank.

 

I tillegg har man en multiplayer modus, som dessverre ikke fungerer helt knirkefritt med nyere oppsett (windows xp, amd athlon XP 3500+ og nVidia GeForce 6800 GT). Det som har skjedd med meg er at tiden går fortere, noe som resuterer i at en tidsbegrenset kamp som skal vare i 20 minutter varer i kanskje 10 minutter.

 

 

 

 

Kan lastes ned?: Nei. Men er du heldig finner du noen som vil selge det, eller en eller annen butikk som fortsatt har det (det ble utgitt i 1998).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

rolf-mnz.jpg himself-.jpg

(Klikk for større bilder)

 

Spilltittel:

 

GRAND PRIX LEGENDS

 

Kategori:

 

Racing sim

 

Omtale:

 

Grand Prix Legends er fra 1998 og ble laget av amerikaneren Dave Kaemmer og hans firma Papyrus som var blant de aller første som startet å lage kjøresimulatorer til PC. Som han sa: "With my interest in Flight Simulator I thought it would be neat to make a flight simulator on a race track, with a 3D out-of-the-cockpit view and real physics. Just as Flight Simulator let you climb into a Cessna and see what it was like to be a private pilot, I wanted to make a program that would show someone, as much as possible, what it was like to drive a racecar." Hans første simulator 'Indianapolis 500: The Simulation' kom ut i 1987. Siden fulgte IndyCar (1993), NASCAR Racing (1994), IndyCar II (1995) og NASCAR Racing 2 (1996) før Grand Prix Legends kom ut med banebrytende realistisk fysikk. Som Kaemmer sa om simulatoren: "Driving a 1967 GP car is more difficult than driving just about anything else, and the simulation is more difficult than driving a real car...many people think that it feels like driving on ice."

 

Simulatoren klarte ikke nå de helt store salgstallene på grunn av vanskelighetsgraden og at den krevde mer maskinkraft enn hva var tilgjengelig i tiden den ble gitt ut, men noen år etter kom en patch som tillot bruk av de da mer vanlige D3D-grafikkort og som er standarden nå. Dette åpnet for at GPL-entusiaster verden over kunne oppdatere bilene og banene hvilket gjør at spillet holder stand den dag i dag med 100-vis nylagede baner og flott grafikk. Men den store attraksjonen foruten realistisk fysikk var at det var mulig å kjøre fulle felt over internett på vanlige modemer hvilket fortsatt ikke er helt vanlig uansett oppkobling. Grand Prix Legends var ikke bare en av de første ordentlige racingsimulatorene, den var også av de første spillene hvor man kunne kjøre mot flere andre førere av kjøtt og blod.

 

(fra NGPLS)

 

Kan Lastes ned?

 

GPL kan kjøpes for ca 50 kr hos Sold out Software

Endret av Rolfus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Spilltittel: Half-Life 2

 

Utvikler: Valve

 

Kategori: First-Person Shooter

 

Aldersgrense: 18+

 

Utgivelsesår: 2004

 

Kan lastes ned: Fra Steam

 

Systemkrav:

Minimumskrav: 1,2 GHz prosessor, 256 MB RAM,

DirectX 7-grafikkort, Windows 2000/XP, mus,

tastatur, Internett-tilkobling

 

Anbefalt krav: 2,4 GHz prosessor, 512 MB RAM,

DirectX 9-grafikkort, Windows 2000/XP, mus,

tastatur, Internett-tilkobling

 

 

 

Omtale:

Du annkommer City 17 med et tog som Gordon Freeman som tiliere har vært med i forskingsprosektet i Black Mesa. Black Mesa var et Prosjekt for og lage en portal til dimensjonen Xen, men noe går galt og det begynner og komme onde skapninger til jorden fra Xen. Plutselig kommer G-Man som er en ganske mystisk persjon og gir deg valget mellom og jobbe for han eller dø...

 

I Half-life 2 Kjemper du mot skapningene fra Xen som prøver og ta over jorda...

 

Jeg liker dette spillet for historien er kjempe bra og alle "zombiene" gjør at jeg har lyst til og spille mer....

Fysikken er helt kånge og alt er bare perfekt med dette spillet... Og hvis du tenker på og kjøpe spillet så må du ikke glemme Episodene....

 

Terningkast:

Endret av biach777
Lenke til kommentar

crysis_cover_c.jpg

 

Det må bli Crysis da.

 

Hvorfor:

- Utrolig spennende og velbasert spill. Alt er nøye gjennomtenkt.

- Spillet har en frihet som andre spill misunner, og det er også et pluss.

- Multiplayer del som er fornuftig. Du må ta over punkt som er strategiske for deg og ditt lag. Ikke noen flagg som skal plasseres her og der.

- Multiplayeren er i tillegg veldig artig å spille rundt i.

 

Karakter: 10/10

 

Mvh LockBreaker :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Splinter cell double agent

 

dette spelet synas eg er kjekt fordi du får mulighet å snika deg i skyggane og drepa eller slå fiendar i svime.

du får også valg i noen av banane der du kan velge ka du vil gjøra. det er ikkje så volsomt viktige valg men dei får greia seg.

det som er det beste med spelet er kansje den sykt fine grafiken. og dei fine banane (dei som har spelt spele vet kansje ka eg snakke om)

det som e nytt med dette spelet er at det er veldigt mye lys i spelet slik at ein må vera tålmodig og time enkelte plasser. men det er bare vis ein liker å gjøra ting så lydlaust som muligt. ein kan velga det også. ein kan foreksempel ta fram rifla og skyta alle ein ser, satse på utstyret ditt, satse for å vere stealt der ein enten dreper eller slår i svime eller ein variant av alle isamman.

det er også ein god lagre spill mulighet på spilet (sånt at vis du dør eller noe sånt så kan du loade der du sava sist) der du kan save korti du vil og det er såne lagre plasser der det hurtig lagrar.

men det er litt sån smak og behag.

 

 

http://x6.no/images/shots/scda7

" target="_blank">

http://x6.no/images/shots/scda7

.

 

 

(blei ltt rart kansje men det var første gangen eg heiv inn ein link)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er noe av det beste som finnes ute på nettet helt gratis. jeg har spilt dette et halvt år og er enda ikke lei av det.

 

 

 

Jeg synes dette spillet er så gøy at jeg har kjøpt full version account...

om du ikke gjør det prøv i hvertfall en free account.

 

du kan ha det ganske gøy med en free account også du har ikke noen tids begrensninger.

med en full version account får du bare tilgang til litt flere skills og ting som det.

en full version account koster ca 120kr eller noe rundt der (det er kun engangs betaling: du betaler en gang og du har full version acc for evig og alltid)

 

kanskje jeg ikke forklarte helt bra men...Det forstor du med en gang du begynner å spille.

 

registrer deg på www.dawnspire.com

 

 

her er noen kommentarer spillet har fått

 

Reviews

# Gamesweb.sk (85%) (Slovakian)

# PC Gamer (78%) (Swedish magazine)

# GameTunnel (7.5 / 10)

# Super Play (7 / 10) (Swedish magazine)

# Everyeye.it (7 / 10) (Italian)

 

"Multiplayer Game of the Year 2006" - Gametunnel.com

"PC Game of the Year 2006" - Swedish Game Awards

"Fantastic music and sound effects" - GameSpot

"A thrilling experience, 85%" - Gamesweb.sk

 

her er kort hva spillet går ut på

(jeg bare kopierte dette fra dawnspire og gidder ikke oversette)

 

find and bring all 3 relics to your base. The first team to get all relics to their base wins the round. If the time limit is reached and no team has all 3 relics the team with the most relics secured in the base wins.

 

Synd det ikke er fler en 6 sider på terningen

www.dawnspire.com

Endret av kristerah
Lenke til kommentar

Company of Heroes

post-123017-1197538781_thumb.jpg

 

Spillet er et ww2 strategi spill der du opplever noen av de store slagene gjenom krigen. Har hatt dette siden det kom ut og har omtrent spilt det hver dag. Du har mange muligheter, du kan feks spesialisere deg innen infanteri og gå for gull.

 

Hvis jeg skulle gitt dette en karakter hadde jeg gitt

 

+ Dx 10 og fine detaljer

Intrensat, lerer litt om krigen.

God flerspiller del over lan

 

- Krever litt av maskinen på dx 10

 

Karakter: 5

Endret av Saiyaman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spill Tittel: CRYSIS

Kategori: First Person Shooter/ Science Fiction

Omtale: Jeg har alltid vært fan av første person skyter spill men denne tar kaka.

Du har en drakt som gjør at:

Du kan løpe raskt

Hoppe høyt

Bli usynlig

Tåle mer

Og du kan modifisere våpen velge mellom silencer eller vanlig, laser sikte eller vanlig, lys på eller av sove pil osv...

Det er stort. jeg har bare spilt demoen enda men men du kan kjøre bil kjøre hover(nesten så langt du vil:))

Du kan velge selv om du vil gå gjennom skogen eller svømme eller stien til målet osv.

Stilig effekter når ting sprenges (granater biler osv..)

Synd du må ha så bra PC for å kjøre høy kvalitet.

Her er noen detaljer:

1600x1200, High Quality

Intel Core 2 X6800, GeForce 8800 GTX 768, 2GB RAM, Vista

 

1280x720, High Quality

Intel Core 2 E6600, GeForce 8800 GTS 320MB, 2GB RAM, Vista

 

1280x720, Medium Quality

AMD Athlon 64 4000+, Radeon X1650 XT 256MB, 2GB RAM, WinXP

 

800x600, Medium Quality

Intel Pentium 4 3.0GHz, GeForce 6800 128MB, 1GB RAM, Win

 

Demo kan lastes ned på gamespot, men du må bli medlem.

 

Dette slipper dere å sjekke ut nå her har du den informasjonen du trenger for hvordan du skal kjøre spillet i forhold til PC-en.

 

Karakter: En klar A.

post-148712-1199089682_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

official01.jpg

 

Spilltittel: Insurgency

Kategori: FPS (Half Life 2 Mod)

Omtale: Insurgency er en meget realistisk krigssimulator, bygget på Valves Source-motor, rettere sagt på Half Life 2 deathmatch. Insurgency finner sted i Irak, der Amerikanske styrker skal bekjempe de gjenværende opprørsstyrkene i landet etter at Saddam Husseins regime falt.

 

Spillet byr på realistisk fysikk (Noe Source-motoren er kjent for), en hel del realistiske våpen, samt drøssevis av kart laget ut fra bilder fra Irak.

Personlig vil jeg anbefale dette spillet til erfarne og tolmodige FPS-gamere, da dette spillet er et "One shot- one kill" spill. Med andre ord, et mer realistisk spill, der man ikke kan leke Rambo. Her gjelder det å holde hodet kaldt, gi støtteild til laget ditt, og ikke minst, sikte før du trykker avtrekkeren. Det er ikke lurt å røpe posisjonen din i dette spillet, dersom du kan unngå det. Du kan spille som enten Irakiske opprørere, utstyrt med den karakteristiske AK-47 (m.m) eller som Amerikansk soldat, enten som "rifleman" utstyrt med en M4a1, eller en M249. Det er selvfølgelig mange flere våpen enn disse nevnte.

 

Kan lastes ned: Mod'en er freeware, og kan lastes ned. Søk på Insurgency Mod, Beta 2.0" i google.com for å finne den nyeste versjonen av mod-clienten. OBS! Half Life 2 og Half Life 2 deathmatch kreves for å spille mod'en.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Spill tittel: Age of Empires 2

 

Kategori: strategi

 

Jeg går aldri lei av dette spillet.

Når jeg kjøpte meg AOE3 ble jeg veldig skuffet. Jeg vet ikke hvorfor,men sånn er det.

Det er bare så moro å bygge opp en liten hær og gå til angrep på fiendens murer.

Spesielt å bygge slottet i nærheten av fienden og sende full strike mot dem.

 

Scenario modusen slår alt. Man tar og velger akkuratt det forsvaret man vil ha, og sender en gjeng med gode soldater mot man selv.

 

aoe2_aok.jpg

post-103035-1200329963_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gunz online:D

 

lastes ned HELT gratis på www.ijji.com

 

FPS spill som består av lvl 1-99. Ikke noe quest etc, man lvler med å få kills^^

NY armor underveis

 

man kan velge mellom dagge/sword/dual sword

 

man kan ha 2 ranged våpen i tillegg, mange forskjellige:P..(fåretrekker show gun+nico^^)

 

for di som har spilt wow(og andre lignende spill) så forstår dere sikkert litt hvordan det virker. Jo høyere lvl jo mer armor kan du ha på deg, men du kan ikke ha for mye. Derfor må man enten velge å ha på seg noe dårli armor for å få bruke et tungt våpen.(vil ikke gå inn i spillet for mye)

 

Sterkt å anbefale hvis du ikke vil bruke penger på spillet og være nødt til å spille 6 timer hver dag=)

Spillet kan enkelt tas opp igjen hvis det trengs en pause.

 

Eneste negative så langt er at man kan skaffe cheats og man kan ikke spille på lan med dette spillet(kan ikke spille mot hverandre fra en ruter. Sannsynligvis fordi at det ikke skal være mulig å lage 2 accounter så lvle med å drepe sin egen)

 

Hvis noen er intresserte kan jeg gi mer informasjon=)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spilltittel: Dwarf Fortress

 

Kategori: Builder/Rougelike

 

meeting_hall.PNG

 

overall_status.PNG

 

Omtale: Jeg ble litt overasket over at Dwarf Fortress ikke dukket opp på første siden. Jeg vil gjerne kalle Dwarf Fortress ett spill for gamers. Dwarf Fortress er ett spill som det ikke er lett å komme inn i; du må legge litt innsats inn i det før du virkelig kommer til margen av det. ASCI grafikk og ett vannvittig vanskelig meny system, samt en stupbratt læringskurve er umiddelbare sperrer for å i det hele tatt å kunne spille. Men for de som orker, for de som har stamina til å gi spillet en sjanse til tross for sine umiddelbare svakheter, er det mye å hente. Mer enn de aller fleste spill, vil jeg våge å hevde.

 

Før du starter å spille i det hele tatt starter spillet med å generer en verden. Ikke bare ett tilfeldig generert spillkart (som forresten mangler sin like), men også en bakgrunnshistorie til samtlige sivilisasjoner som finns på kartet. Utfra dette kartet kan du velge å starte ditt eget fort eller å spille som i en vanlig rougelike. Ikke at det ene eskluderer det andre. Du kan bygge ett fort, for så å senere utforske det i rougelike delen. Det allikevell i bygge delen selve kjøttet til spillet ligger. Alle som er kjent med Rougelikesjangeren vet hvor mange variabler slike spill liker å holder rede på. Forestill deg nå denne delen av nøyaktighet i ett helt samfunn av aktører. Føleswen fra Sim City vil kanskje være en enkel analogi. Både tilfredsstilesen fra å bygge en fungerende infrastruktur, og friheten til å bestemme hva dine mål skal være er der. Du begynner med syv dverger og en del forsyninger, og skal utfra fjellsiden (eller hvor du ellers velger å starte) bygge en by for dine dverger. Du graver ut ganger i fjellveggen, lager soverom, utvinner metall og utvikler militæret ditt fra en militia til proffesionelle stående styrker. Fra stakkerslige begynnelser hvor du hakker ned trær for å kunne lage treutskjæringer, vil du forhåpentligvis ende opp med ett gigantisk fort. Skåret ut av fjellet med katapulter og fallgraver, støperi og smeder, gårder og kjøkken, gravlunder og kongelig hoff, bygger du ditt dvergsamfunn. Det finnes få spillopplevelser som måler seg med å ha lykkes i Dwarf Fortress.

 

I ett spill så åpent som Dwarf Fortress er mulighetene mange. Jeg har sett fort som stenger seg og oversvømmer omgivelsene med lava dersom trøbbel oppstår, og jeg har sett byer bygd på flatmark, med kun ett bomberom og to ukers matforsyning dersom gobliner skulle vise seg. Mulighetene er så nær uendelige som jeg har sett i noe spill noengang. Åpenheten i spillet er en like stoe attraksjon som den stålsolide underliggende spillmekanismen

 

Dwarf Fortress er dessverre ikke ett spill for alle. Viktig er evnen til å prosjektere bilder og meninger over til en "E" som representer en alv og til "g" som er en goblin. Dersom Dwartress kom med en forståelig brukermanual og pen grafikk ville det vært tidenes spillsuksess. Jeg utfordrer samtlige som leser dette til å prøve Dwarf Fortress og å se om de virkelig mener det de sier om at grafikk og interface ikke betyr noe, og at det er spillet de virkelig spiller.

 

Kan lastes ned på: http://www.bay12games.com/dwarves/

 

Dersom du liker spillet, bør du vurdere å donere til Toady One som mer eller midre skriver spillet alene.

Endret av Zazzera
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Half Life

 

Half Life ble utviklet av Valve Software og var klart til utgivelse høsten 1998. Jeg hadde stort sett ho

dt meg til Nintendo og Super Nintendo-spill, og stort sett brukt PCen til Championship Manager, Red Alert og andre strategispill

 Førsteinntrykket med Half Life var vel ikke det helt store, men da jeg kort tid etter val

te å gi spillet en sjanse til fant jeg fort ut at dette var noe ekstraordinært. 

Aldri før hadde jeg blitt så fascinert av selve historien i et spill, og aldri før hadde j

g spilt et spill som la frem historien på en slik spennende måte. Ikke nok med at det var 

pennende, det var også mange utfordringer rundt om i Black Mesa.

 

Måten dette spillet fenget meg som en fjorten år gammel gutt var skremmende. Skremmende var det også i de mørke gangene med headcrabs og andre monstre som lå gjemt i mørket. Måten man selv opplever hva som skjer var vel også ganske revolusjonerende i denne

spillsjangeren. Når man nevner Half-Life kan man heller ikke unngå å kommentere den fantastiske AI'en (på den tiden), som også var revolusjonerende.

 

Etter denne enorme suksessen kom utvidelsespakkene Opposing Force (som jeg mener var like bra som originalen) og Blue Shift (som var en liten nedtur, men fortsatt verdt å spille gjennom). Uten Half-Life ville verden heller aldri sett Counter-Strike.

 

Dette er vel ganske sikkert favorittspillet mitt til PC opp igjennom tidene.

 

edit: Jeg må bare beklage formateringen på enkelte steder i teksten. Det legger seg inn automatisk linjeskift, og enkelte bokstaver forsvinner på slutten.

Endret av kimaasen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Hidden: Source

 

Kjøpte Orange Box for en stund siden og spillte raskt igjennom godsakene. Testet litt Team Fortress 2, men syntes det var litt vel kaotisk og repetetivt, men fikk litt lyst til å prøve noe online skytespill. Og dumpet over The Hidden: Source.

 

For ett funn! Første gangen jeg fyrte opp spillet klarte jeg ikke å spille i mer enn en times tid før jeg var for skjelven for å sikte nogenlunde rett. Jeg var rett og slett utmattet av adrenalinet som hadde fyrt opp kroppen min, så intenst nervepirrende var det.

 

Kort fortalt om spillet så er det en Halflife 2 modifikasjon, allt er bygd opp fra grunnen av, og med ett mål for øyet. Å lage ett spill med intenst gameplay. Gameplayet går ut på att man tar 8 stk elitesoldater med tilgang på gode våpen og sender de for å finne og drepe en kar som er utstyrt med kniv og noen veldig få hjemmelagde bomber.

 

Det høres kansje ut som rått parti for elitesoldatene men den ene karen de skal ta er Subject 617, en mentalt ustabil skikkelse som har rømt fra ett forskningsprosjekt designet for å lage den perfekte soldat. Subject 617 har som resultat av diverse DNA eksperimenter blitt raskere, sterkere, i stand til å se kroppssignaturer, nesten helt usynlig og sist men ikke minst, kanibalistisk! Om han sitter stille på riktig sted er han praktisk talt umulig å se, men om man konsentrerer seg og følger nøye med kan man se att det som er bak han bøyes svakt frem og tilbake. Hvertfall frem til teamet begynner å fyre løs, da gjør hurtigheten til Subject 617 og all forvirringen ofte til att det ligger igjen blodflekker etter både soldatene og 617, sansynligvis en død soldat og man må jakte videre.

 

Elitesoldatene, eller I.R.I.S som de heter, er nærmest nødt til å jobbe som ett team for å overleve. Om man løper avgårde til alle kanter som hodeløse kyllinger kan man fort bli satt ut av spill av en middelmådig 617, om det er en dreven spiller som er 617 så har man ikke nubbsjangs til å overleve. Lagspill, dekke hverandre, flankere og være rask på både avtrekkeren og føttene er viktige ting å lære seg som soldat.

 

Det er forskjellige måter å bli 617 på, avhengig av server. Det varierer fra å putte siste kule i 617, over til prosent sjangs basert på total skade helt til tilfeldig valg, men uansett er det i første omgang viktigere å lære seg å spille som soldat.

 

Dette spillet har som jeg nevnte tidligere utviklere som fokuserer på stemning og spillbarhet. Stemningen skal være nervepirrende, skummel og mørk, gameplayet skal være raskt og intenst. De har klart å legge grunnlaget og de jobber videre på det men det er ikke perfekt.

 

Spillet plages mest av alt av feil type spillere (min oppfattning, dette er tross alt min anmeldelse av spillet). De klassiske camperne er ofte til ren plage med sine forsøk på å finne den absolutt beste posisjonen å forsavre seg fra, de kan ta en evighet å drepe, i noen tilfeller er de nesten umulige å drepe. Og i mellomtiden må alle som er døde vente. Og vente. Og vente. Og vente litt til. Spillet er designet rundt lag som sirkler seg inn mot ett mål, og når en på laget velger å melde seg ut for å sitte i hjørnet sitt så lider intensiteten av det.

 

En annen ting som plager litt er ganske store ujevnheter i hvor flinke folk er. En flink 617 kan med letthet ta livet av ett fullt lag, selv om de fleste flinke folka ikke er så kjipe. Ett godt I.R.I.S lag kan finne og ta av dage en normal 617 like lett som en kokk kan koke og skrelle ett hardkokt egg.

 

Men der ligger også det som har fått meg til å spille videre. Spillet har en læringskurve som ikke bare går på reflekser og godt syn, uansett hvor viktig det er å ha i starten, men også på å lære seg lagspill, bra sniking og taktiske manøvre.

 

Til sist må jeg nevne att den konstante adrenalinrushen fra dette spillet begynner å gi seg for min del, men alikevel klarer det å få meg til å hoppe i setet, svirre med musa frem og tilbake og skrike sent på kvelden. En sjelden ting for min del.

 

 

Hjemmesiden:

http://www.hidden-source.com/

 

Og en video laget av en av de absolutt bedre spillerne som 617:

 

Last ned og spill om du allerede har orange box og kjeder deg litt. Bare pass på att du har en ren og tørr bukse klar i tilfelle ;)

Lenke til kommentar

Halflife2_5.jpg

(Legenden sjølv, Dr. Gordon Freeman med det ettertraktede brekkjernet.)

Spel tittel: Half Life 1, Half Life: Opposing Forces, Half Life: Blueshift, Half Life 2, Half Life 2: Episode 1, Half Life 2: Episode 2.

 

Sjanger: FPS

 

Omtale:

Det heile begynner med at du; Gordon Freeman, står på eit tog på veg inn til Black Mesa. Ein forsknings lab som rommer eit heilt fjell. I Black Mesa prøver dei å laga ein portal til ein annan verden; Xen.

Gordon Freeman har fått trening med den såkalte H.E.V drakten, som er det første du skal skaffe når du er vel inne i Black Mesa Research Facility. Han skal gjennom portalen når den er oppe, og gå til Xen. Uheldigvis skjer det noko gale, basen blir angrepen av Xen og alle monster som holder til der. Hodekrabbar hoppar på hodet til folk muterer dei til drapsmaskinar, små hund liknane dyr sender ut farlege lydbølger for å drepa alt rundt seg. Midt i all denna ståheien angriper store tropper Black Mesa. Dei på Black Mesa jubler til å begynne med, heilt til dei finner ut at troppene er her for å Gordon Freeman og alle andre. . Du får meir innsikt i troppenes angrep om du og speler gjennom den flotte ekspansjonen laga av Gearbox som heiter Half Life: Opposing Forces.

Der speler du Shepard. Han har i oppdrag å drepa Gordon Freeman, slik som alle dei andre. Shepard er ikkje ein kaldblodig mordar slik som dei andre soldatane derimot, han reddar soldatar og forskarar over heile Black Mesa, han dreper monster og han er alltid i hælane på Gordon Freeman.

I Blueshift får du spela Barney Calhoun. Han er sikkertheitsvakt i Black Mesa. Når du speler med han, og Shepard får du litt meir innsikt i kva som faktisk skjer på Black Mesa. Utstyret har vore øydelagt over heile senteret lenge før uhellet skjedde. Og ikkje minst får du sjå Gordon Freeman, som du spelte i Half Life vandra gjennom gongen for å henta H.E.V drakta si.

 

I Half Life 2 våkner du på eit tog som er stoppa i City 17. Her møter Gordon Freeman sin venn Barney Calhoun som; hvis du har spelt Half Life 1, faktisk skuldar deg ein øl.

Atter ein gong på Gordon Freeman sloss for livet for å redda folket i City 17 og bekjempa Combine. Combine er ein enorm rase som kan etterligna rasar på planeten dei er på. Dei styrer eit enormt rike, over fleire paralelle univers og blir styrt av nokre store merkelige dyr kalt Advisors.

I Half Life 2: Episode 1. Her våkner du under ein haug med stein, etter explosjonen i hovedbasen til Combine i City 17. Den er enda ikkje heilt øydelagd og det er det du skal gjer i Episode 1. Alyx Vance, som fann deg under steinane er med deg gjennom spelet. Ho blir etterkvart forelska i Gordon, det er i alle det eg fekk inntrykk av.

Half Life 2: Episode 2. Etter øydeleggelsen av basen til combine våkner du nå opp i eit øydelagt tog langt vekke frå byen. Combine prøver å åpna ein massiv portal for å senda ein ufatteleg stor arme gjennom. I Episode 2 skal du altså hindra dei i det. Du treffer igjen på Alyx Vance, og er med ho gjennom heile spelet. Du får sloss meir med Advisors og du får masse flott info om kva som foregår.

 

Gjennom alt detta er det den berykta ''The G-man'' som har ''hyrt'' Gordon Freeman, og putta han inn i alle desse situasjonane. G-man arbeider for nokon, det er ingen som veit kven, men det er dei G-man jobbar for som står bak alt som har skjedd, og det er dei som har sendt inn Gordon Freeman for å få ting til å gå deira veg. G-man er alltid rett foran deg. På andre sida av ei dør, kikkande gjennom eit vindauge langt vekke eller inni hovudet ditt. Det var han som redda Alyx Vance frå ''The Black Mesa Incident'' som det blir kalla.

 

Mi meining: Det finnes ikkje ord for kor mykje eg elskar Half Life serien. Som gamer er det den største spillopplevelsen eg nokon gong har vore med på. Historien og gameplayet er det kjekkaste eg har vore med på blant alle dei spela eg har spelt. Musikken som begynner når du skal sloss mot overveldande odds gir meg hjertebank. Ja, eg tykkjer rett og slett det er det besta spelet som nokon gong er lagd, og eg trur det kjem til å forbli det besta til den dagen eg blir begravd ein plass på Mars.

 

Terningkast: 6/6 (synd terningar ikkje blei lagd med fleire prikkar, for detta spelet fortjener det).

Lenke til kommentar

tippeligakampve2.jpg

Fra tippeligakampen mellom Vandaud Rørsle For Åleinegrav og Orkanger Management.

 

Spilltittel: Blood Bowl aka. JavaBBowl

Kategori: Turbasert Strategi/Manager

Omtale: Blood Bowl er et spill som har lang tradisjon i minityrspillmiljøet. Det er basert på Warhammer universet og er et turbasert strategispill som går ut på å trene et lag i ballspillet blodball. Man styrer alt, ifra spillet i kampene, til innkjøp av nye mannskaper. Matchene foregår på en bane som er delt opp i ruter og hver spiller kan flytte så og så mange felter. Det som gjelder er å få touchdown bak motstanderens mållinje. Når en spiller klarer noe bra, som å score en touchdown eller kveste en motspiller får han erfaringspoeng, som kan omsettes i mange ulike egenskaper, etter kampen.

 

Det er en rekke raser å velge mellom, alle med unike spillertyper som gir taktiske fordeler på et felt. De fleste lag spesialiserer seg enten på å løpe fra fienden, eller på å slå dem i fillebiter. Det er temmelig hard slossing på banen til tider og en velbrukt taktikk er å sparke spillere som ligger nede. Da sier det seg selv at det blir endel skader, dødsfall er heller ikke uvanlig. Det er surt å miste stjernespissen sin. Heldigvis har man muligheten til å erstatte avdøde og forkrøplede spillere ved å kjøpe inn nye, men disse starter med 0 erfaringspoeng.

 

I javablodball oppretter man selv lagene og navngir selv de spillerne man ”kjøper”. Dette foregår på nettsiden fumbbl.com, som er et online blodball samfunn med rundt 4000 aktive brukere fra hele verden. Deretter avtaler man kamper via fumbbl sitt pm system eller via irc server. Siden hoster flere ligaer og cuper, både for nybegynnere og proffer. Premiene for å vinne er ganske morsomme, alt fra rustninger til mutasjoner gis de heldige spillerne på vinnerlaget.

 

Det er en to strategiske elementer i blodball, å bygge lagene og å spille dem. Har man ikke et velbygd lag, vinner man ikke (om man ikke har veldig flaks). Har man et bra lag på papiret, må man fremdeles spille bra for å vinne. Det tar en god stund før man begynner å vinne kamper, på grunn av det komplekse gameplayet. Det er imidlertid både et rankingsystem og en egen nybegynnerliga, så man slipper å spille mot de beste, om man ikke vil.

 

Javablodball utmerker seg som et svært avansert strategispill. For hver kamp har man gjerne en generell strategi om hvordan man skal vinne kampen. Man må imidlertid hele tiden tilpasse seg til kampens begivenheter. Du kan føle deg trygg, med ballbæreren din trygt beskyttet bak noen store, sterke karer, men plutselig har motstanderen funnet svakheten i din forsvarslinje og snappet ballen, med en blanding av hell og ferdigheter. I blodball avgjøres alt originalt, med 6 sidede terninger så også i javablodball, men her kastes de automatisk når man prøver på noe. Det gjelder å ta færrest mulig sjanser, men noen ganger slår man 1 og tryner!

 

Om man er glad i strategispill og liker fantasy settinger, er JavaBBowl noe man absolutt burde prøve. Det skal sies at grafikken ikke er noe å skryte av overhodet, med java så begrenser dette seg selv. Lyden består av 6-7 ulike lyder, that’s it. Jeg har spilt de fleste større strategispill som er kommet de siste åra, men jeg må si at dette slår det meste når det kommer til selve kjernen, dvs strategi. Når man kommer inn i det, er det veldig fengende. Blodball er nok et spill som ikke passer for alle, men om du liker det du leser her, så er det gratis å teste.

 

Tippeligaen NBBM - Norsk BlodBall Mesterskap

 

 

Kan lastes ned gratis: På fumbbl.com

Kommentarer kan postes i: Denne tråden.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

post-155375-1204814737_thumb.jpg

 

 

Kom ut: September 2007

Kategori: RTS(Real-Time Strategy)

Spillere: 1-16

Ble utviklet av Massive Entertainment og Sierra

Spillet har 12års grense.

 

Man har 4 forskjellige roller å velge mellom.

 

Infantry - Militær folk med forskjellige spesialiteter

Tanks - APC og Tanks

Air - Helicoptere

Support - Anti-Air, Artillery og Repair

 

 

- World in conflict er bare helt rått strategi, spill mye gode krigs kamper, og ganske go grafikk. Krigene er bare helt sjuke, atomvåpene sprenges, bakke krig og luft krig.

 

jeg gir den en 6 rå grafikk og masse moro

Lenke til kommentar

http://img201.imageshack.us/my.php?image=c...vergrossew8.jpg

 

Spilltittel : Call of duty 4 : Modern Warfare.

 

 

Kategori : Singel player/Multiplayer online.

 

Omtale : Spiller Tar seg ut i Singel player stadiet , og Online. For dem som liker å gjøre Oppdrage kan de sterkt anbefalest. Du Spiller 2 forskjellige personer under ferden gjennom Russland og midt Østen. Du starter med å spille soldaten John «Soap» MacTavish i de britiske S.a.s. Du starter med en rekke ikke så vanskelige oppdrage, de spørs også vilken vanskelighets grad du velger. Etter du har gjort noen oppdrag for Britiske S.a.s går du videre til å spille den US marine soldaten Sgt. Paul Jackson. Du kommer til å jumpe mye mellom å spille for S.a.s og US marines , men begge sidene har en handling alt i alt , begge sidene er ute etter personere som har noen med utvikling av noen skjulte atom wåpen , etter hvert kommer du til de siste oppdragene der du spiller side om side med US marines og Britiske S.a.s. Etter du har komt til de å klare spillet , trenger ikke moroa å slutte, da unlocker du <<Arcade game>>, der du kan plant annet gjøre alle oppdragene i en smell å sjekke hvor mye du scorer , eller da valgfrie oppdrag for og sjekke ut hvor mye du kan score smile.gif. Men moroa slutter ikke helt etter de ;p som sakt er de både et massivt online spil også , men når du går over fra Singel player til Multiplayer online , blir spillopplevelsen forandre noe fryktelig , du hvertfall reine med at en person ligger i et hjørne og lurer, de er noe som kan bli forferdelig frustrerende !! tongue.gif , men Cod4 online kan også sterkt anbefalest for folk som spiller Counter strike , siden de kommer veldig nært.

 

Alt i alt er spiller tydeligvis artigt , spillere som liker krigs/oppdrag i spill burde virkelig prøve dette! , fantastisk følese og spille online tongue.gif

 

Kan lastes ned ? : Alle vet de er pirat kopier ute på mange torrent sites ja , men de er sterkt anbefalt at du kjøper spillet for egen Key for online play , det er de som gir dette spillet et så STORT pluss !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

i1643403_bloodlinesbox.jpg

 

Tittel: Vampire The Masquerade: Bloodlines

Kategori: Rollespill

Utgitt: 2004

Aldersgrense: 18

 

Du har invitert en mann/dame (avhenging av hvilken kjønn du spiller som) hjem for natten, men før dere begynner å gjøre noe spesielt blir døren sparket opp og partneren din skutt og drept. Du mister bevisstheten, og når du våkner igjen er ingenting som før. Det viser seg at han/hun du inviterte med deg hjem er en vampyr, og du ble dessverre bitt. Dette gjør at du når er en av nattens barn, og ting begynner å bli kompliserte. Det viser seg at vampyrer eksisterer i virkeligheten og er delt inn i klaner. Du er blitt med i en klan mot din vilje, og må lære deg å overleve i en farlig verden som er langt mer komplisert enn man først trodde. Da du er vampyr må du drikke blod for å overleve, men hva du enn gjør må du aldri drikke noen helt tom og dermed drepe dem. Gjør du det vil Dyret i deg overta, og du blir forandret til et blodtørstig dyr som lever kun etter instinkt. Dette er farlig nok i seg selv da menneskene får se at du ikke er en av dem og prøver å drepe deg, men i tillegg blir de andre vampyrene sinte da du risikerer å avsløre for verden at vampyrer eksisterer. Dessuten er det mye politikk mellom de forskjellige klanene å huske på, og dette før man i det hele tatt begynner å spille. ;)

 

Selve spillet i seg selv dreier seg om en mordetterforskning samt å passe inn i vampyrverden. Dette går selvsagt svært så blodig for seg til tider, så dette er ikke akkurat et spill "for hele familien". Men liker man blod, gørr, ultravold, litt "alternative" oppdraget som å hente horer til en fyr før utøver litt zombiemassakre i en kirkegård er dette helt klart et spilt verdt pengene.

 

Nå skal det sies at mange har klaget over bugs, men dette har jeg aldri opplevd noe særlig av. Dessuten er det både offisielle og uoffisielle patcher (de som lagde det gikk dessverre konkurs), så er du lei tradisjonell fantasy, "nær fremtid" og andre verdenskrig er det bare å nyte dette.

 

i1643410_vampiremasqueradebloodlines4.jpg

Noen som spurte om jeg har fyr? :p

 

i1643406_VampireTheMasquer176158m.jpg

Vakker, hun her...

 

i1643401_0.jpg

Yi-haw!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...