Gå til innhold

Ingeniør, Hvor mye tjener man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det var vel drøye begynnerlønninger ute og gikk her. Tekna og NITO har begge lønnstatistikker som viser middelverdi på ca 350K etter ett år.

 

De viser også minst 20% på 250-300K.

 

Meg: Dataingeniør i Oslo, begynte på 270K ligger nå på 300K + noen goder. Ett år siden siste dag på skolen .... ca i dag :)

 

Siv.ing ligger typisk litt høyere, de jeg kjenner personlig har begynt på ca 300K

(dette også i Oslo området, hos store IT-firmaer)

 

Uansett, lykke til! Og husk at arbeidsmiljø og variasjon nok er viktigere enn lønna. Tross alt får du en levelig lønn i de fleste yrker i dette sosial-demokratiske drømmelandet.

Lenke til kommentar
Og ikke minst velger en fremtidsrettet linje.

6342707[/snapback]

Skal ikke forske på mer effektive vaskebrett heller da :tease:

6343802[/snapback]

Aldri si aldri; dette kan bli nyttig forskning innen mange områder av materialteknologi :tease:

 

...i dette sosial-demokratiske drømmelandet.

6343825[/snapback]

*kremt* *host* :yucky::sick:

Lenke til kommentar

Kan få et konkret eksempel fra meg her.

 

Er kjemiingeniør og Cand Scient i fysikalsk termodynamikk (kjemi) fra UIO. Jobber som kvalitetssjef i en bedrift som produserer kjemiske produkter til bygge og anleggsbransjen. Dvs, herdeplaster, lim-og fugemasser, tilsetningsstoffer til betong osv.

Bruttolønn pr. 2006 = 530.000. 5 ukers ferie, hjemmekontor de dager jeg måtte føle for det osv, osv......

Lenke til kommentar
Siv.ing/master fra NTNU innen de fleste av de tekniske fagene har ofte en begynnerlønn fra 430-470 høvdinger, men så er det vanlig å doble dette innen 5 år, og så stige jevnt... (ut fra hva jeg har hørt :))

6326866[/snapback]

 

Trur det er litt i overkant

Ein kan sjå poå teknas lønnsstatestikk.

http://www.tekna.no/index.asp?startID=&str...=1000029&pict=5

Dette gjeld ikkje i utgangspunkt ingniører men sivilingeniører / hovudfag (5-åring utdanning)

6328091[/snapback]

Men skjønte ikke helt den statistikken der, for der har jo lønnen blitt nærmest halvert på 20 år?! Kanskje er det regnet om til reallønn, men det er uansett ikke noen positiv utvikling :no:

6328518[/snapback]

du misforstår. tabellen forteller når arbeidstakerene er uteksaminert. altså har de som nettopp er ferdige med utdannelsen lavere lønn enn de med mer erfaring :)

Endret av TWA
Lenke til kommentar

En klassekamerat av meg, Ingeniør i Maritm Elektro Automasjon, som har noen års arbeiserfaring og fagbrev før han startet på Ingeniørstudiet fikk seg en jobb med startlønn på 421.00,- :dribble: Så jeg gleder meg til å se min lønn når Mastergraden min er i boks om 3 år... :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Mastergrad i hva da? :)

6422244[/snapback]

Som sivil ing. osv. Du blir mer ettertraktet hvis du tar mastergrad i tilleg til bachelor-grad (tror det skrives sånn)

Lenke til kommentar

Vet dette er for sent å skrive til trådstarter, men tenkte bare slenge ut noen ord til andre likevel.

 

Vil bare si til alle at YES, ingeniør er veien å gå. Alle typer ingeniørlinjer er smarte å velge. I 2010 er det spådd mangel av omtrent 7000 ingeniører i Norge, og som alle vet, så er det som er mye etterspurt dyrt... det vil si at du vil kunne få gode jobbtilbud fra flere steder, og folk vil tilby deg mere lønn etter hvor mye de trenger deg og vil ha deg. Dette gjelder ikke bare de "nye og fancy" studiene på blant annet NTNU, men også gode, gamle ingeniørfag som elektro, maskin og bygg. Tar du 3 år på Høgskole kan du utdanne deg til master i 2(-3) år etterpå like lett som om du velger å ta 5 år i slengen.

 

Lønna kan variere etter studie, men de fleste har en startlønn på minst 300 000. Det er penger man klarer seg bra på. Det viktigste vil jeg likevel si er at man får et spennende og variert yrke man kan trives i, og det er faktisk ganske viktig, uansett hva mora og faren din kan si!

 

Så må jeg også påpeke at Trondheim er en strålende studentby og at de fleste som flytter hit har det kjempetopp som studenter. Selv om de første to årene kan være turbulente, selvsagt! Plutselig skal man klare alt selv. Men det går bra med de fleste. Og vil anbefale Samfundet og UKA, ja. Er masse å engasjere seg i utenom studietiden, for det kan være lurt om man skal orke 3-5 år med studier.

 

En annen ting er at man trenger ikke være noen verdensmester i realfag for å komme seg gjennom et ingeniørstudie. Ja, det er viktig å henge med, men det er også andre kvaliteter med deg som menneske og student som er viktig for en framtidig arbeidsgiver. Gjør øvingene, les til eksamen, kom deg opp til hvertfall 75% av forelesningene, og være sosial utenom studiene. Fest, finn nye venner, joine linjeforeninger osv. så blir du fullt utdannet på alle plan.

 

Selv går jeg 3-årig ingeniørutdanning på HiST og stortrives! Og jeg hadde 2 i 3MX og knapt nok noen fysikkarakter, er jente og ikke akkurat noe teknisk vidunder... klarer jeg dette så klarer andre! Er bare å begynne. Stå på ;-)

Lenke til kommentar
Selv går jeg 3-årig ingeniørutdanning på HiST og stortrives! Og jeg hadde 2 i 3MX og knapt nok noen fysikkarakter, er jente og ikke akkurat noe teknisk vidunder... klarer jeg dette så klarer andre! Er bare å begynne. Stå på ;-)

6429721[/snapback]

Av de som hadde 2 i 3MX på videregående stryker vel noe sånt som 80-90% første kurset med matte på NTNU :ermm:

Det at du er jente har vel ikke så mye å si, og i såfall er det vel positivt (mye lettere å få leksehjelp :tease: )

Lenke til kommentar
Selv går jeg 3-årig ingeniørutdanning på HiST og stortrives! Og jeg hadde 2 i 3MX og knapt nok noen fysikkarakter, er jente og ikke akkurat noe teknisk vidunder... klarer jeg dette så klarer andre! Er bare å begynne. Stå på ;-)

6429721[/snapback]

Av de som hadde 2 i 3MX på videregående stryker vel noe sånt som 80-90% første kurset med matte på NTNU :ermm:

Det at du er jente har vel ikke så mye å si, og i såfall er det vel positivt (mye lettere å få leksehjelp :tease: )

6429933[/snapback]

Tja... kanskje det? Merka nesten at det var litt motsatt jeg, at man faktisk virkelig måtte bevise at man kunne være til hjelp i en gruppe! Gutta har det med å spørre andre gutter, tar litt tid før man blir vant til å drite i at man er et annet kjønn enn den man spør. Nesten så jeg føler at mange synes det er nedlatende å spørre en jente om hjelp noen ganger... men det er så sjeldent at det driter jeg i :p

 

Jeg hadde 2, det er sant, men jeg var faktisk en av dem som STOD på matte 1. Det kommer an på hvor mye man engasjerer seg og setter seg inn i faget. Karakterer fra VGS kan være satt fordi man enten var lærerens sorte får eller at man ble tvunget til å ta fagene mot sin interesse eller noe. Arbeidsgivere ser lite på karakterer fra videregående, heller på studiekarakterene. Så jeg setter heller ingen stor lit til dem. Jeg har hvertfall ikke noen problemer (annet enn at jeg mangler noe bakgrunnsstoff som var tungt å ta igjen.)

Lenke til kommentar

Dei fleste bøkene er på engelsk så det er greit å ha litt bakgrunnskunnskap. Ikkje så mykje direkte fagleg nytte av historie og denslags, men Gløs er tildels ei samling folk med brei kunnskap om ymse trivia så det er jo greit med litt allmennkunnskap for å vere med i den daglege småpraten :)

 

Har du allværsjakke og sykkel glir du rett inn ;)

Lenke til kommentar
Hvilke andre fag får man bruk for utenom realfagene på NTNU? :) Norsk/Engelsk-kunnskaper osv.. Takker for alle som gidder å svare her! Det er meget god hjelp :)

6434324[/snapback]

Har ikke studert på NTNU, men det er vanlig med mye engelske bøker. Tar man bort de tekniske ordene(som man må lære uansett) i en slik bok, så er resten av engelsken ganske simpel. Jeg tror egentlig at man fint kan greie seg med den engelsken man lærer til og med ungdomsskolen. Engleske tekster som ikke er faglitteratur, er mye vanskeligere(f.eks. ringenes herre).

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig engelsken er i lærbøkene er ganske ulik fra lærebok til lærebok. Som JeffK sier så er nok en del literære verker som er tunger å lese enn de lærebøkene.

Men jeg tror ikke det skal være til stor hinder for de fleste å måtte lese litt engelsk.

 

Du trenger å være litt flink i norsk også, for det blir mye rapport skriving iløp av et inginør studie. Og kunne lese litt engelsk, uteom det så er det vel nesten bare realfag og de studieretningsfagene du bør kunne. Er ikke så stor hjelp i å være flink i gym eller samfunsfag for å få til et slik studie.

 

 

Synest det er positivt at det er så stort behov for inginører for tiden, dette var en ting jeg ikke bet meg merke i før en god stund etter jeg startet studiene.

 

Jeg studere til inginør innenfor elektronikk på Gjøvik, og liker meg kjempebra i den "store" klassen på 6.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at for de som tenker å ta den gamle siv.ing-graden, dvs fem år, så er det ikke å anbefale å gå på høyskolen først.

Joda, man kan gå direkte fra høyskolen til NTNU uten byråkratiske problemer. Men, faktum er at det er mye mer matte på NTNU enn høyskolen, så all erfaring viser at de som kommer fra høyskolen sliter, og mange slutter fordi de ikke har grunnlag for å følge med.

 

Moralen:

Tenker du fem år, mest i lønn eller whatever, begynn på NTNU først som sist.

Vær dog klar over at du der ikke får en grad før etter fem år - MA, dvs. du er ikke BA etter tre år der!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...