Gå til innhold

Ingeniør, Hvor mye tjener man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidlegare så måtte dei det (starta i tredje klasse på NTNU), men trur ikkje så mange gjer det lenger. Trur det var seks frå ingeniørskule som starta i mi fjerdeklasse. Halvparten slutta i løpet av det første semesteret, andre halvparten fullførte med glans. Korleis ein taklar overgangen går nok meir på motivasjon og innsatsvilje enn kva for skule ein har gått på.

Lenke til kommentar
Er det ikke mange som kommer fra høyskole som tar 3 år på NTNU? Først ett der man tar matte og andre fag man egentlig mangler, og så begynner man på 4. året?

6507318[/snapback]

2 år, ikke 3. Man har like mye matte på høgskolene. Nivået på matta på hver nekel skole kan selfølgelig variere. Men universitetene liker å tro at de har mye mer avansert matte. ;)

Det er fordeler og ulemper med både å ta 3 år bachelor først og så 2 årig master eller bare rett på 5 årig master.

Som NTNU-rekrutereren sa hos ås så er det hovedsakelig slik:

- Rett på fem årig:

+ Du får et mer helhetlig studieløp der fagene bygger riktig på hverandre.

- Ofte mindre praksis

 

3 årig først + eventuelt 2 år master:

+ Mer rettet praktisk arbeide, tidligere overgang til linjefag fra generelle fag. Blir "gjort klar til" arbeide etter 3 år.

- Mister som regel et helhetlig studieløp, og må ofte ta noen ekstra fag på 2 årig master.

 

Jeg vil anbefalle 3 år først. Orker man ikke mer da så har man i allefall en god grad. Men aller best er at man ikke låser seg til en veldig spesifikk rettning med lang utdanning. MAn velger på nytt hvilke master studie man vil gå. Det gjør at man kan velge litt anerledes om det man tok før ikke passet så bra. Enda bedre er at man kan skaffe seg bredere tverfagelig kompetanse fra flere felt innen de teknologiske fag på den måten.

 

EDIT: Og studenter får ofte litt mer personlig oppfølging av skolen ved mindre instutisjoner som høgskolene enn universitetene. Dog er det mye elendig oppfølging ut å går blandt høgskole ansatte også. SÅ det er ingen garanti.

Endret av SirGalrim
Lenke til kommentar
På universitet kan man komme og gå som man vil, bare man leverer obligatoriske øvinger og er med på lab. Hvordan er det på høyskole? Noen sa til meg tidligere i dag at de førte fravær, stemmer dette? Da blir det mye fravær...

6540331[/snapback]

 

 

Nei det stemmer ikke, samme opplegget på høgskolene. :thumbup:

Lenke til kommentar

SirGalrim har et godt innlegg. Det er fordeler og ulemper med både høyskoler og universitet. Høyskoler er mer personlig, mindre klasser, bedre kontakt med lærerne og bedre oppfølging. (Passer til sånne unnasluntrere som meg.) Men så har du også det at ting kan bli FOR personlig, havner du i litt klem med en lærer er det ikke bare å stikke av i mengden eller noe, kanskje? Men uansett er det jo drit om man ikke kommer overens med foreleserne.

 

Og det er sant som man sier, mange går 2 år i tillegg for å bygge til master etter bachelorgraden. Den KLARE fordelen med bachelor er jo at du har en grad etter tre år, og det er ikke noe hinder fra å studere videre om man vil det. Er man lei av skolen og vil jobbe, kan man gjøre det.

 

Det er dog noen spesielle fag man må ha for å gå rett fra høgskole til universitet (husk også at slike overganger varierer fra studie til studie og skole til skole, det beste er å undersøke på det man har tenkt) som for eksempel Matte 4. Men dette bruker høyskolene opplyse om i starten. Uansett er slike fag sånt man tar som valgfag på tredjeåret.

 

Høgskolen er også veldig fokusert på praktiske oppgaver, kanskje mer enn universitetene. Vi har hvertfall mye gruppearbeid, muntligpresantasjoner og lignende. Vi skal ikke bare pugge oss bort i en stor forelesningssal, vi skal lære å kommunisere og presentere prosjekter også. (Sier ikke at man IKKE gjør det på universitet, men slik jeg har erfart det skjer mye slike ting i "kollokvier" på universitetet. På høyskolen er dette noe som skjer på klassebasis. Men hva vet jeg.)

 

Og, for the record, jeg går ingeniør på HiST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...