Gå til innhold

Ingeniør, Hvor mye tjener man?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Varierer hva du tjener som siv. ing. og ing. ellers også. Du kan vel si fra ca 350K til 700K alt etter hvor du får arbeid.

6324825[/snapback]

Kommer sikkert høyere opp enn det også, men vanligvis ikke mindre enn 350K. Personlig er det garantien for jobb som gjør at jeg kaster meg på ingeniørarmeen...

Lenke til kommentar
Husk at ting går opp og ned her i livet, så ikke regn med at arbeidsgiverene slåss om dere det siste studieåret om en 5 års tid. Ref IT-bransjen før og etter dot.com tiden.

 

Velg uansett noe dere like og vil jobbe med, og sats på å kunne faget deres.

6326863[/snapback]

Vel, dot-com og IT var en boble og en overhyping av et helt nytt yrke. Ingen hadde noen som helst forutsetning for å vite hvor mange IT-folk som trengtes, og hvor stort det ville bli.

 

Ingeniøryrket, derimot, er mange hundre år gammelt. Man vet at samfunnet går mot mer og mer avansert teknologi, derfor trenger man flere og flere ingeniører som kan skape denne teknologien. Dessuten brukes data stadig mer, noe som krever matematisk, realfaglig kunnskap, og dette er også områder ingeniører kan dekke. Ikke forsøk å motsi omtrent alle eksperter på området, nå... :roll:

 

Edit: Zethyr; digg å vite, da tror jeg jeg endelig velger bort medisin. Penger var det eneste sterke argumentet FOR, men hvis ingeniører tjener like mye... :p

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Edit: Zethyr; digg å vite, da tror jeg jeg endelig velger bort medisin. Penger var det eneste sterke argumentet FOR, men hvis ingeniører tjener like mye... :p

6327517[/snapback]

Tidene kan jo forandre seg, men en ting er sikkert: Hardt arbeid er veien til en god lønn og mange goder.

 

 

Ingeniør høres digg ut :D  Hvor mye poeng/snitt må man ha for å komme inn på NTNU?

6327565[/snapback]

Varierer litt. Av siv.ing.-linjene i teknologiske fag ligger vel kravene mellom 50 og 60 poeng, pluss minus.
Lenke til kommentar
Siv.ing/master fra NTNU innen de fleste av de tekniske fagene har ofte en begynnerlønn fra 430-470 høvdinger, men så er det vanlig å doble dette innen 5 år, og så stige jevnt... (ut fra hva jeg har hørt :))

6326866[/snapback]

 

Trur det er litt i overkant

Ein kan sjå poå teknas lønnsstatestikk.

http://www.tekna.no/index.asp?startID=&str...=1000029&pict=5

Dette gjeld ikkje i utgangspunkt ingniører men sivilingeniører / hovudfag (5-åring utdanning)

Lenke til kommentar
Siv.ing/master fra NTNU innen de fleste av de tekniske fagene har ofte en begynnerlønn fra 430-470 høvdinger, men så er det vanlig å doble dette innen 5 år, og så stige jevnt... (ut fra hva jeg har hørt :))

6326866[/snapback]

 

Trur det er litt i overkant

Ein kan sjå poå teknas lønnsstatestikk.

http://www.tekna.no/index.asp?startID=&str...=1000029&pict=5

Dette gjeld ikkje i utgangspunkt ingniører men sivilingeniører / hovudfag (5-åring utdanning)

6328091[/snapback]

Når jeg snakker ingeniør, så mener jeg siving.

 

Men skjønte ikke helt den statistikken der, for der har jo lønnen blitt nærmest halvert på 20 år?! Kanskje er det regnet om til reallønn, men det er uansett ikke noen positiv utvikling :no:

 

Vel, jeg har planer om å bli blant de beste, så da slipper jeg å bekymre meg.

Lenke til kommentar
Vel, dot-com og IT var en boble og en overhyping av et helt nytt yrke. Ingen hadde noen som helst forutsetning for å vite hvor mange IT-folk som trengtes, og hvor stort det ville bli.

 

Ingeniøryrket, derimot, er mange hundre år gammelt. Man vet at samfunnet går mot mer og mer avansert teknologi, derfor trenger man flere og flere ingeniører som kan skape denne teknologien. Dessuten brukes data stadig mer, noe som krever matematisk, realfaglig kunnskap, og dette er også områder ingeniører kan dekke. Ikke forsøk å motsi omtrent alle eksperter på området, nå... :roll:

6327517[/snapback]

 

IT et nytt yrke? IT-bransjen har gått i bølger før den tid også. Problemet med dot.com var at firma som fikk haugevis av penger ifra "børsen", som de brukte til å skape en voldsom vekst i it-bransjen (pluss andre deler, som reklame, kontor-lokaler, kontor-møbel, osv). Når pengene tok slutt så ble det bråstopp, men slik er det når investorere følger bjellekua og bruker store summer på dot.com firma uten underliggende verdier..

 

Du glemmer noen vesentlig faktor, som er mer aktuell i det siste. F.eks. Kina spyr ut med ingeniører. Hvorfor skulle jeg som bedriftseier bruke norske ingeniører (vel og merke er norske ingeniører lav priset kontra andre vestlige land) når jeg kan bruke like dyktige kinetiske/asisatiske til en brøkdel av prisen. Spesielt når bedriftene allerede har satt ut produksjonen til de landene.

 

Dette kan bidra til at etterspørselen etter nyutdannede norske ingeniører demper seg. Altså at arbeidsgiverene ikke slåss etter dere om noen år, men at de må jobbe litt for å få seg en jobb. De dyktigste vil alltid få seg jobb raskt, og om noen år deretter så vil siv.ing bli enda mer ettertraktet (alt går i bølger).

 

Og eksperter som du snakker så varmt om, de er muligens de samme som snakket om "den nye økonomien" i dot.com tiden ;-)

Lenke til kommentar
IT et nytt yrke? IT-bransjen har gått i bølger før den tid også. Problemet med dot.com var at firma som fikk haugevis av penger ifra "børsen", som de brukte til å skape en voldsom vekst i it-bransjen (pluss andre deler, som reklame, kontor-lokaler, kontor-møbel, osv). Når pengene tok slutt så ble det bråstopp, men slik er det når investorere følger bjellekua og bruker store summer på dot.com firma uten underliggende verdier..

 

Du glemmer noen vesentlig faktor, som er mer aktuell i det siste. F.eks. Kina spyr ut med ingeniører. Hvorfor skulle jeg som bedriftseier bruke norske ingeniører (vel og merke er norske ingeniører lav priset kontra andre vestlige land) når jeg kan bruke like dyktige kinetiske/asisatiske til en brøkdel av prisen. Spesielt når bedriftene allerede har satt ut produksjonen til de landene.

 

Dette kan bidra til at etterspørselen etter nyutdannede norske ingeniører demper seg. Altså at arbeidsgiverene ikke slåss etter dere om noen år, men at de må jobbe litt for å få seg en jobb. De dyktigste vil alltid få seg jobb raskt, og om noen år deretter så vil siv.ing bli enda mer ettertraktet (alt går i bølger).

 

Og eksperter som du snakker så varmt om, de er muligens de samme som snakket om "den nye økonomien" i dot.com tiden ;-)

6331342[/snapback]

Du kan ikke benekte at IT er et relativt ferskt yrke, og at man ikke kunne ha noen peiling på hvor mange man trengte. Heller dårlig sammenligning. Jeg var såpass ung under IT-boblen at jeg ikke vet hva ekspertene sa på den tiden, men de hadde uansett ikke noen reell viten om hvor mange som trengtes, de så bare at mange bedrifter søkte IT-folk. Om ingeniøryrket, derimot, kan enhver med IQ over 30 skjønne hva som trengs. Ting blir mer og mer komplisert.

 

Men ja, det er riktig at flere og flere ingeniørbedrifter ser ut over Norges grenser for å finne nye ansatte. Men hva er grunnen? Jo, det er vakuum av norske ingeniører i en del bransjer i Norge i dag, jamnfør dagsrevyen i går, der de omtalte en bedrift i Oslo som manglet 75 ingeniører. Selvfølgelig kommer de til å se utenfor landets grenser, men de vil nok først og fremst ha norske medarbeidere, som de fleste andre norske bedrifter. Jeg har personlig vanskelig for å tro at utdannede nordmenn i etterspurte yrker ikke skal få jobb. Og selv om Kina produserer ingeniører på samlebånd, trenger de nok mesteparten for å modernisere sitt eget land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...