Gå til innhold

Hardware støtte i Linux


Anbefalte innlegg

Den dagen når Linux blir like enkel som Windows XP å installere skal jeg kanskje skifte. Alt virker greit helt til Linux systemet oppdager at harddiskene er i RAID. Greit nok, kanskje jeg kan sette inn en disk og trykke F6 en plass, neida, det hadde vært for enkelt. Jeg fant ikke drivere, jeg klarte ikke å finne en plass å trykke en knapp for eksterne drivere. Det jeg fant var en enda vanskeligere installasjon der jeg kunne velge og endre på alt jeg ikke har peiling på, det var jo greit for de som ikke fatter noe Linux en gang. Jeg har Promise RAID FastTrack100 Lite som er integrert på et Asus A7V266-E hovedkort. Hvis det er noen som kjenner til en Lnux som støtter denne, og at den blir enkel å installere, så kom med det. Eller hvis noen kjenner til meget enkle instrukser for å få installert dette på en eller annen Linux. Alt virker fremdeles så 80-talls på Linux, våkser det ikke med tiden? Alle kan bygge på det, hvorfor lager ingen da enkel og god hardware støtte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan da svare med at jeg ikke bruker noe som helst siden det ikke lar seg installere. Jeg prøvde Mandrake 8.2 som klikka under installasjonen, så over til RedHat 7.2 som heller ikke virket. Tenkte jeg skulle prøve RedHat 8, men jeg gikk på siden deres, søkte etter Promise FastTrack i deres Hardware Compatibility side, og fant ingen ting. Så jeg tror ikke jeg gidder å laste den ned når de ikke gir tegnt til støtte.

Lenke til kommentar

Her om dagen tok jeg å installerte Mandrake Linux 9.0 på min maskin. Selve installasjonen var simpel. Like lett som å installere WinXP fra DOS f.eks.

 

MEN da jeg omsider skulle boote OS'et så satt den skjermen til 40 Hz! WTF tenkte jeg! Satt riktig skjermdriver og skjermkort driver, og 1280x1024 oppløsning. Dette likte Mandrake tydligvis ikke. Jeg kjørte installasjonen på nytt, men denne gang så kom skjermen iallefall på i 60 Hz. (640x480 funka) Bedre det enn at den IKKE kom på i det hele tatt føre......

 

Da jeg kom helt inn til desktopen så funka ikke USB musa mi! Kikka litt i instillingene, og så at det stod "unknown" på det meste om hovedkort chipsettet mitt som er i845G. Ikke rart at ikke musa funka da!

 

Klart for de som kan Linux godt, er slikt sikkert ikke noe problem. Men Mandrake 9.0 er jo lett å installere og konfigurere, bare synd at HARDWARE støtten SUGER!

Lenke til kommentar

http://www.promise.com/support/redhat_eng.asp

http://www.promise.com/support/suse_eng.asp

http://www.promise.com/support/turbo_eng.asp

 

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R.../install-guide/

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...-started-guide/

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...l/custom-guide/

http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/R...nual/ref-guide/

 

http://www.tldp.org

 

Og hvis du ikke har tenkt å legge ned en minimum av innsats, så tror jeg ikke Linux egner seg for deg. Sier ikke dette for å være uvennelig, men Linux krever at du gjør en del grunnarbeid, som å lese dokumentasjon før installasjon osv. Bruker du linkene jeg har gitt deg, så finner du ut av alt du trenger for å installere.

Lenke til kommentar

sofTest, ja du har rett. Men hardware støtten i Linux er dårlig fordet. Linux har vært i 10 år nå tror jeg. Og det har hatt lang tid på å utvikle seg. Store firmaer som nVidia har drivere for sine nye skjermkort for Linux, men den driveren som fulgte med Mandrake 9.0 (som kom ut nå i høst) hadde bare en veldig simpel driver for nvidia GF4 kortet mitt.

 

Dette er for dårlig. Hovedkort chipset tar også lang tid på å bli støttet.

 

Windows er ikke bare mye brukt forde Microsoft har monopol, det er forde det faktisk finnes noe som heter DRIVERE til dette OS'et!

 

Måtte bare si det...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Windows XP Professional student lisens. Jeg fikk med en mappe hvor CDen var og en liten bruksanvisning som inneholder ingen DOS kommandoer. Allt er før musepekeren der, så trykk der... I Linux dokumentasjonen er det: Gå til shell skriv "command.executeble -function 1 -function 2 /dev/usr/bin/and another whole lot of wierd directories/filename.unexecuteble -function 3 -function 5" And please do not mistype. Det inneholder en hel haug med kommandoer som krever store kunnskaper å kunne. Skriv det for å pakke opp og slikt. Det er sikkert meget enkelt for de som kan det, ser hva jeg skriver og riste på hodet. For en idiot... Jeg vil ikke skrive til OSet hva jeg vil gjøre, det er lettere å få frem visuelle ting å få gjort det enkelt og mer forståelig. Hvis man leser hele dokumentasjonen til Linux så kan man vel lage et eget OS etterhvert. Dette høres jo ikke ut til å være for den normale Windows bruker.

Lenke til kommentar

En av grunnene til at det er dårlig hardwarestøtte i linux er at (mange) hardwareprodusenter ikke vil frigi dokumnetasjon uten at utviklerne skriver under på en såkalt non-disclosure agreement. Men om du vil skrive fri kode kan du ikke det. Skriver du under på avtalen kan du jo ikke frigi kildekoden.

 

Enden på visa er at hardwarestøtten kommer sakte, men sikkert ved at hackere finner ut av ting selv.

 

Derfor om du har hardware som er nyere enn 6 måneder, fx chipset, skjermkort, osv. så er det mulig du får problemer. Men om du derimot har hardware som har vært rundt en stund skal det mye til om du får problem. Det du ev. kan få problem med er sålalte winmodem og også disse billige raidcontrollerne til promise og highpoint

Lenke til kommentar

Hvis Linux er så stort,så bra, alle som driver servere bør ha dette super stabile server OSet. Hvorfor vil ikke hardware produsentene lage drivere til Linux. Alt skal være så åpent, så lett, hvorfor er disse avtalene så vanskelige. Hva har det å si hvis driverene til f.eks ATi blir open-source? for ATi altså...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 00:03, skrev Grimmy:

Hvis Linux er så stort,så bra, alle som driver servere bør ha dette super stabile server OSet. Hvorfor vil ikke hardware produsentene lage drivere til Linux. Alt skal være så åpent, så lett, hvorfor er disse avtalene så vanskelige. Hva har det å si hvis driverene til f.eks ATi blir open-source? for ATi altså...


Nei si det du....

Kanskje de har noen hemmeligheter. Kanskje ati ikke vil at nvidia skal se hvordan systemene dere *egentlig* fungerer og visa versa...?

Hvem vet.

Det har noe med foretningshemmeligheter og forpliktelser overfor aksjeeierne.

Men det er rett det du sier at åpenhet er bra. Det gjelder bare å få overbevist produsentene om det da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 23:50, skrev Grimmy:


Dette høres jo ikke ut til å være for den normale Windows bruker.



 

Og hvem har sagt at det er det? Har man noenlunde standard hardware, så går det fint å installere f.eks. RedHat 8.0. Det har vært flere på dette forumet som har fortalt hvor lett det var å installere denne distribusjonen, og hvor fornøyd de er med funksjonaliteten de siste dagene. Men har du hardware som ikke er inkludert, så blir det straks en del mer komplisert.

 

Det er faktisk bare det siste året at produsentene av de fleste typer hardware har satt inn resurser på å utvikle drivere. Før det, var det i beste fall, entusiaster som på frivillig basis og med dokumentasjon fra produsentene som produserte drivere. Ofte måtte det hacking av f.eks. Windows-drivere til for å skrive drivere, fordi produsentene nektet å frigi spesifikasjonen på produktene sine.

 

Med det momentet Linux har fått den siste tiden, og en vilje til å redusere antall distribusjoner mot et mer strømlinjeformet produkt, så tror jeg at markedet vil merke Linux i enkelte miljøer. Husk også at det meste av det Linux består av i dag bygger på frivillig arbeid av entusiaster.

Lenke til kommentar

Jeg leste sake med sikkert gjennom noe av dokumentasjonen som ble linket her. Først lag en disk, så legg til det som er på disken under installasjonen (Dette krever haugevis med kommandoer). Nå har du Software SCSI RAID IDE Emulering eller noe sånt, for å få skikkelig Nativ Linux blah les videre. Last ned nyeste kernel, så kommer en hel del om hvordan du fikser på den, helt uforstålige greier. Er det dette som menes med å lage egen kernel? Uansett, etter å ha lest gjennom hele dokumentasjonen om det der ser jeg at: Linux bør ikke installeres av nybegynnere med RAID. Jeg bør enten fjerne RAID oppsettet, eller printe ute den How-To saken å slite med det som står der, eller vente til Linux får bedre støtte for hardware. Jeg velger å gi opp... Windows XP ble litt ustabilt etter de siste oppdateringene, men RAID virker som bare det her.

Lenke til kommentar

prepare for a shitload of text :razz:

 

Quote:


sofTest, ja du har rett. Men hardware støtten i Linux er dårlig fordet. Linux har vært i 10 år nå tror jeg. Og det har hatt lang tid på å utvikle seg. Store firmaer som nVidia har drivere for sine nye skjermkort for Linux, men den driveren som fulgte med Mandrake 9.0 (som kom ut nå i høst) hadde bare en veldig simpel driver for nvidia GF4 kortet mitt.


Ok.

La meg rette opp EN FUCKINGS TING.

Red Hat er ikke Linux.

Mandrake er ikke Linux.

Debian er ikke Linux.

Slackware er ikke Linux.

JBLinux er ikke Linux.

SuSE er ikke Linux.

Trustix er ikke Linux.

Skolelinux er ikke Linux.

etc etc etc.

 

Alle de overnevnte programpakkene er distrobusjoner som bruker en forhåndskompilert Linux kernel.

At default kernelen ikke inneholder støtte for alt mellom himmel og jord er i så fall disse produsentene sin "feil" om du ønsker å se på det som det.

 

Linux har støtte for USB mus, om du lurer. Og disse 10 årene som det er snakk om er faktisk basert på frivillighet hele veien. I motsettning til windows har ingen fått betalt for utvikling av Linux, hvis vi ser bort i fra Alan Cox i de siste årene som er på Red Hat sin lønningsliste.

 

Linux og Linux distrobusjoner er ikke laget for mødre eller folk som forventer at ting funker ved hjelp av neste->neste->neste->ok løsningen som har blitt så "populær" under windows. Linux og Linux distrobusjonene er basert på litt innsats fra brukere. At brukeren tar kontroll over sitt eget system i stedet for at noen som sitter i ett eller annet kontor ti tusen mil unna bestemmer hvordan alt skal se ut og fungere.

 

Linux distrobusjonenes sterkeste og samtidig svakeste side er i dag at du kan endre _alt_. Og da mener jeg alt. ikke bare themes og musepekere. Du kan rekompilere kernelen din (prøv å gjør det under windows du :razz:), du kan velge å starte i tekstmodus i stedet for å fyre opp en fancy GUI hver gang. Du kan velge hvordan vindushåndterer du vil bruke mellom en million alternativer, du kan velge hvor vidt du vil bruke bash eller zsh når du logger inn. Du kan velge *vi* eller emacs. Du kan velge. Dette er nøkkelordet. Med alle disse valgene følger også kompleksiteten. Per i dag kan du ikke få et system som både er enkelt og som har alle disse valgmulighetene (og hvertfall ikke til den prisen du betaler for linux (å sammenligne med et system du har stjålet blir faktisk litt galt om du ikke tenker på den _egentlige_ prisen)).

 

Altså, Linux er ikke enkelt. Det er en livsstil. Det er noe du vil bruke flere år på å lære deg sikkelig. Og selv når du tror du kan alt så dukker det opp noe du ikke hadde anelse om at fantes.

 

I tilegg skal du også legge merke til at de aller fleste hardware produkter også shipper en cd med drivere. I alt for mange tilfeller er det kun Windows drivere. Likevell er det særdeles mange av disse produktene som fungerer under windows. Dette betyr at Microsoft får driverene servert på sølvfat mens Linux brukere er nødt til å løse driverproblemet på egen hånd. For det er brukerene av Linux som lager Linux. Hvor mange timer ville du vært villig til å bruke på et prosjekt som du vet du aldri får noe betaling for? Som du vet at ikke ville vært nødvendig dersom produsentene av hardwaren hadde kostet på seg de 10 ekstra timene med å lage driverene kompatible med Linux også når de var i gang?

 

Altså: ikke klag på hardware støtten. Den er der, du må bare finne den. Ja det er en jungel, men det er verdt det når du virkelig begynner å få ditt eget Linux baserte system under huden.

 

nVidia shipper nå drivere til Linux, det er helt korrekt og er helt supert. Så er det dette med Linux igjen. Kernelen som er i bruk i dag er 2.4.x. Dette er en "stabil" og "frozen" kernel. Det betyr at ingen ny features blir lagt til (Linus gjorde desverre et unntak i 2.4 serien som førte til ustabilitet da han byttet ut minnebehandleren. Se etter blant annet 2.4.11.dontuse kernelen). Hvem vet, i 2.6 kan det hende Linux kernelen har en medfølgende nVidia kernel, men kun om den er GPL lisensiert. Hvor vidt distrobusjonsprodusentene ønsker å følge opp dette er en annen ting. Husk også at nVidia sine drivere ikke alltid er 100% stabile, det kan også være en grunn til at de ikke følger med.

 

Til slutt: Have faith in the Penguine!

Lenke til kommentar

Joda nesquik vi vet at Linux er skapt for det meste av frivillige programmerere verden over i 10 år. Linux krever som du sier, mer av brukeren. Men saken er at Mandrake Linux 9.0 har som mål å være ett desktop system på høyde med Windows (vel så langt det kan gå). Altså brukervennlighet ble satset på her. Og ja, jeg må innrømme at Mandrake 9.0 var simpelt å installere.

 

MEN at den tvinget skjermen til 40 Hz for meg, er en BUG så det skriker av! Uansett om skjermkortet ikke er støttet eller monitoren er ukjent, så finnes det noe som heter "standard VGA driver" som skal funke på ALT. Og "Default monitor". Altså 640x480 @ 60 Hz på alt.

 

Jeg vet at USB funker under Linux, men siden mitt i845G chipset ikke er støttet i den kernelen som Mandrake 9.0 bruker, så funket ikke musa som den skulle.

 

Men jøss hvis man virkelig vil sette seg inn i Linux, så er det jo glimrende at man kan forandre på det akkurat slik man vil ha det :smile:

 

Hmmm... kanksje jeg skal bygge meg en billig PC til ett par tusenlapper og lære meg Linux :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 03:46, skrev nesquik:


I tilegg skal du også legge merke til at de aller fleste hardware produkter også shipper en cd med drivere. I alt for mange tilfeller er det kun Windows drivere. Likevell er det særdeles mange av disse produktene som fungerer under windows. Dette betyr at Microsoft får driverene servert på sølvfat mens Linux brukere er nødt til å løse driverproblemet på egen hånd. For det er brukerene av Linux som lager Linux. Hvor mange timer ville du vært villig til å bruke på et prosjekt som du vet du aldri får noe betaling for? Som du vet at ikke ville vært nødvendig dersom produsentene av hardwaren hadde kostet på seg de 10 ekstra timene med å lage driverene kompatible med Linux også når de var i gang?




Jepp!!

Og ofte så må de som lager drivere til Linux, finne frem oscilloscope, forstørrelsesglass, loddebolt og en enorm porsjon tolmodighet, for å få laget noen drivere. Det sier seg selv at slikt noe ikke er "bare-bare"! Produsentene vil ofte ikke ut med NOEN informasjon om hardware'n i det heletatt. Som de fleste vet, så dreier det meste seg om PENGER her i verden. Og mange av hardwareprodusentene tror at de ikke kan tjene penger på Linux, fordi de har en holdning som: "Det er jo så få brukere og flere vil det aldri bli, heller".

Vil du ha det veldig enkelt, når du skal innstallere en Linuxdistro for første gang, så bør du kanskje ikke kjøpe den aller nyeste/feteste eller spesielle hardwaren. Å innstallere en distro på en PC som er ca. 1 til 1-1/2 år gammel, går i de aller fleste tilfeller som en lek.:smile:

Nei, legg ikke skylden på Linux-kjernen! Det foregår en stendig "kamp" for å støtte all den nye hardware'n som blir utgitt, og det meste av det foregår på hobbybasis og et utrolig "nerde-nivå" som de aller fleste av oss aldri kommer i opp på!

Send noen mail til hardwareprodusentene istedet! MAS PÅ DEM!!

 

runmad

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...