Gå til innhold

Hardware støtte i Linux


Anbefalte innlegg

Må unskylde at jeg ikke fatter alt her. Hvis ATi og Nvidia skuler kildekoden for sine drivere så er vel det deres sak kan vi si, men: De selger ikke driverene til oss Windows brukere, så hvor ligger pengene de vil tjene i Linux samfunnet? Det er hardwaren de tjener på, ikke softwaren. Det er kanskje noen hemligheter der, men det virker som om Nvidia og ATi bruker forskjellige progammeringsspråk i sine drivere, de bruker forskjellige instrukser, alt ettersom hva de har lagt til i hardwaren sin. Det virker ikke som om man kan bruke ATi driver teknologi i Nvidia kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-12 16:44, skrev Grimmy:


Det virker ikke som om man kan bruke ATi driver teknologi i Nvidia kort.


Det har du helt rett i, men de er vel litt paranoide og er redd for at konkurrentene kan bruke informasjon fra driverne tli å finne ut hvordan hardwaren fungerer. Men det er rimelig fjollete spør du meg, alle drivere burde vært open-source. Det handler jo tross alt om å selge hardware, og jo flere plattformer hardwaren fungerer på, jo flere potensielle kunder.

Lenke til kommentar

Vi må vel bare følge bedre med på hardware fronten og se om produsentene er villige til å støtte et bredere publikum. Jeg klarer ikke pr. i dag å forstå hvorfor disse selskapene opererer på den måten som de gjør, men jeg regner med at vi har en forandring i møte. Jeg har lest at både DreamWorks og Disney har skiftet ut mye av data-avdelingen sin til et Linux miljø, dette tyder på suksess fra Linux's side. Jeg kan tenke meg at Linus er rimelig stolt over dette. Men er det en plass hvor man kan gå på Internett og søke gjennom hardware støtten i de forskjellige Linux distrobusjonene? Til du som kom med at Linux er kjernen og ikke operativsystemet, håper du fårstår at jeg ser på Linux som et OS. Jeg klarer ikke å tenke meg Windows kjernen, jeg snakker aldri om det. Det er liksom alltid Windows, om det er NT eller XP. Linux går ofte frem som å være like enkelt eller enklere enn Windows, jeg tenker da på Corel,Mandrake og nå også RedHat, det er derfor jeg forventer så mye mer av dette OSet som alle kan bygge på. Håper http://www.hardware.no (www.hw.no) dekker Linux nyhetene bedre i fremtiden, og legger kanskje ut noen reviews om de nye distrobusjonene som kommer fra de forskjellige kantene i vår verden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-12 20:28, skrev Grimmy:

Til du som kom med at Linux er kjernen og ikke operativsystemet, håper du fårstår at jeg ser på Linux som et OS. Jeg klarer ikke å tenke meg Windows kjernen, jeg snakker aldri om det.


 

Det er ikke så merkelig, da ikke en gang Microsoft klarer å skille Windowskjernen fra resten av rotet sitt. :smile:

 

Linuxkjernen er derimot noe helt konkret. Det er den eneste delen Linus Torvalds har noe med å gjøre, og egentlig den eneste delen som bør kalles "Linux".

 

Du kan se på kjernen i et operativsystem som bindeleddet mellom hardware og høyereliggende software. Det er altså her du finner de fleste driverproblemene dine.

 

Det er ingen stor heksekunst å laste ned kildekoden til Linuxkjernen fra http://www.kernel.org og kompilere denne på nytt, med støtte for de driverne som f.eks. RedHat valgte å ikke ta med.

 

Her kan du lese om hvordan du kompilerer kjernen på nytt. Under prosessen vil du få opp en svær meny, hvor du kan velge og vrake i et enormt utvalg av drivere.

 

Men like lett som med wizardene i Windows XP er det nok ikke...

 

LeD

Lenke til kommentar

Tar meg den frihet og sitere deg Grimmy.

 

Quote:


De selger ikke driverene til oss Windows brukere, så hvor ligger pengene de vil tjene i Linux samfunnet? Det er hardwaren de tjener på, ikke softwaren.


Mulig jeg fabler fælt. Men kanskje det er slik at Microsoft "kjøper" produsentene litt (penger under bordet osv.)? Kanskje Microsoft inngår en avtale med mange av produsentene om ikke å støtte andre OS enn Windows også? Det _kan_ jo være det som er årsaken til manglende drivere til andre systemer. Kanskje det er endel misforståelser om GNU og OpenSource lisensiering som gjør noe av det hele også? Ikke vet jeg! Litt besynderlig er det i allefall........

 

Quote:


Jeg har lest at både DreamWorks og Disney har skiftet ut mye av data-avdelingen sin til et Linux miljø, dette tyder på suksess fra Linux's side. Jeg kan tenke meg at Linus er rimelig stolt over dette.


Ja, dette er han faktisk skikkelig stolt over! :smile:

 

Quote:


Jeg klarer ikke å tenke meg Windows kjernen, jeg snakker aldri om det. Det er liksom alltid Windows, om det er NT eller XP.


Du sitter daglig og ser på kjernen din. Desktop'n! Mye tettere integrert i allt som er, enn i Linux. Både på godt og vondt.

 

Quote:


Linux går ofte frem som å være like enkelt eller enklere enn Windows, jeg tenker da på Corel,Mandrake og nå også RedHat, det er derfor jeg forventer så mye mer av dette OSet som alle kan bygge på.


Jeg har prøvd Mandrake og RedHat før ( i en del forskjellige versjonsnummer). Begge disse distroene går for å være extremt brukervennlige, men jeg for min del liker ikke måten "de gjør det" på. Mange av dem mangler ett sentralt konfigureringsverktøy som virkelig kan brukes til noe, og som dekker det meste! Derfor vil jeg atter en gang fremheve SuSE, som har YaST2! Ikke bare DET, men jeg synes også SuSE er en av de bedre distroene å sette opp hardware i, under innstallasjonen. SuSE støtter også POSIX-standarden helt og holdent med den nye 8.1. Litt synd at den ikke er like enkel å "snappe" fra nettet, som andre distroer, men det er vel omtrent den eneste bakdelen også. :smile:

 

Vel, dette er nå mine meninger!

 

runmad

Lenke til kommentar

Så for jeg quote deg runmad.

 

 

Quote:


SuSE støtter også POSIX-standarden helt og holdent med den nye 8.1. Litt synd at den ikke er like enkel å "snappe" fra nettet, som andre distroer, men det er vel omtrent den eneste bakdelen også. :smile:


Vel, dette er nå mine meninger!


runmad



 

Hva i alle dager er POSIX-standarden, hva mener du med at SuSE 8.1 støtter den fullt ut?

Jeg kikket på nettet etter POSIX, som uttales PAS-IX (as in positive). Jeg fikk med meg at Windows NT var bygget opp av dette, slik som Linux,Unix,Minix og diverse andre OS er. Fikk ikke med meg helt hva det var, og hvilken standard den setter ut, hva kravene er. Virket for meg som kanskje et programmeringsspråk?

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker selv (shoot me), men jeg tror dette har noe med mappe/filstruktur og gjøre. SuSE har vel vært en av dem som ikke har fulgt standardene helt, men nå er det slutt på det...

En *.rpm fil beregnet på RedHat, kan like godt brukes på SuSE uten problemer.

 

runmad

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-10-12 22:31 ]

Lenke til kommentar

Jeg regner vel med at det er lite trolig runmad.

POSIX virker som noe som er eldre enn 1990, det virker som om det stammer tilbake til begynnelsen av Unix tiden, altså noe grunnleggende. RedHat er jo ganske nytt i forhold vil jeg tro, og velger da også å tro at RedHat's fil standard og POSIX ikke har så mye med hverandre å gjøre. Men dette er noe jeg sier uten å ha særlig kunnskaper om emnet. Det hadde derimot vært kjekt hvis noem kunne gitt en forklaring på hva POSIX egentlig er.

Lenke til kommentar

En kortforklaring på hva POSIX er:

 

What is POSIX? The IEEE POSIX Standards are all currently entitled

 

Information Technology --

Portable Operating System Interface (POSIX) --

Part xx: ....

 

 

The original, trial-use, standard published in 1986 was actually called IEEE-IX (IEEE's version of UNIX). However, this was rapidly changed to POSIX in time for the second printing (also in 1986).

 

The standard is heavily influenced by UNIX® -- and in the latest revision now merges with The Open Group's Base Specifications which comprise the core of the Single UNIX Specification -- in the mid eighties there was a plethora of UNIX operating systems, most of which had names ending in X (e.g. HPUX, AIX, PNX, Xenix, etc), and that certainly influenced the naming decision.

 

The following quote appears in the Introduction to POSIX.1: "The name POSIX was suggested by Richard Stallman. It is expected to be pronounced pahz-icks as in positive, not poh-six, or other variations. The pronounciation has been published in an attempt to promulgate a standardized way of referring to a standard operating system interface".

 

 

Mao. standarder for systemkall og andre deler av et operativsystems grensesnitt (ikke brukergrensesnitt, men programmeringsgrensesnitt :smile: ). Følges av Linux og andre Unix-baserte OS. Windows NT følger vel også ihvertfall deler av standarden, men skiller seg likevel drastisk fra *nix-OS på andre områder slik at porting mellom windows og *nix likevel ikke er noen drøm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...