Gå til innhold

Lav harddiskytelse!?


vegge

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt inn en WD 120GB 8MB i en litt eldre maskin.

 

Intel PIII 600MHz

Asus P2B

384MB pc100 SD-ram

 

I SiSoft Sandra får jeg disse verdiene;

 

c: 8981 kB/s (WD 120GB 8MB ATA100)

d: 6180 kB/s (Seagate 17.2GB ATA66)

e: 8515 kB/s (WD 120GB 8MB ATA100)

 

Spørsmålet er; er disse verdiene normale? På min egen PC får jeg jo 27000 kB/s på en WD 80GB 8MB.

 

Er det bare maskinen som er for dårlig? Eller blir den raske harddisken sinket av den gamle? I så fall, burde jeg sette dem på hver sin kabel? Og skal begge harddiskene da stå som master eller??

 

Setter pris på alle relevante utspill! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virket litt merkelig dette her. Jeg vil anbefale at du setter den nye harddisken som Primary Master (IDE1) og den gamle som Secondary Master(IDE2). Hvis du har CD-Rom, brenner eller DVD kobler du disse som Slaver.

 

Har hovedkortet ditt Intel Chipset? Iså fall burde du også laste ned de nyeste Intel chipset driverne:

 

http://www.intel.com/design/software/drive...latform/inf.htm

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-10-11 14:53 ]

Lenke til kommentar

F*****, lastet ned manualen fra denne siden..;

 

Ultra DMA/33 Bus Master IDE: Comes with an onboard PCI Bus Master IDE controller with two connectors that support four IDE devices in two channels, supports UltraDMA/33, PIO Modes 3 and 4 and Bus Master IDE DMA Mode 2, and supports Enchanced IDE devices, such as Tape Backup, CD-ROM, and LS-120 drives.

 

Støtter ikke hovedkortet mer enn Ultra DMA 33? Da var det jo _kjempesmart_ å kjøpe en WD 120GB 8MB!! :mad:

 

Får se om jeg gidder å bytte rundt på IDE-enhetene.. ellers bruker jeg en rask kabel.

 

Au, dette var irriterende.. hvorfor kan ikke bare alle ha nye maskiner. Da hadde alt vært så mye enklere. F.eks. måtte jeg jo oppdatere biosen på overnevnte hovedkort for at det i det hele tatt skulle gå an å finne en så stor disk som 120Gb.. Takk for responsen, bare fortsett hvis dere har noe lurt å komme med! :smile:

 

PS. Hovedkortet har Intels 440BX AGPset og Intel PIIX4E PCIset..

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-11 15:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 15:15, skrev havegg:


Støtter ikke hovedkortet mer enn Ultra DMA 33? Da var det jo _kjempesmart_ å kjøpe en WD 120GB 8MB!!
:mad:


 

Nåja, tallene viser jo at det ikke er ATA/33-spesifikkasjonene som setter grensene her. Med 5-8MB/sek så er det jo laaangt igjen til 33MB/sek. Men det som kanskje begreser en del er gamle drivere, treig forbindelse mellom North og Southbridgen, ikke så allverdens effektiv cpu osv osv... rett og slett at systemet ditt er for svakt for å utnytte den disken fullt ut.

Lenke til kommentar

En ny kontroller vil hjelpe. Testet akkurat nå, og fikk nesten 22.000 KB/s på et HPT370 basert kort med et P2B-LS hovedkort og P3 500 UTEN å disable virusscan og andre programmer som jeg kjører akkurat nå.

 

Quote:


Den 2002-10-13 15:26, skrev ufo:


Nåja, tallene viser jo at det ikke er ATA/33-spesifikkasjonene som setter grensene her. Med 5-8MB/sek så er det jo laaangt igjen til 33MB/sek.



 

Dette er jo bare tull. Du får jo ikke 100 MB/s på et ATA-100 system heller. Ca. 25 % av teoretisk overføringshastighet på bussen er faktisk helt normalt.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Jeg er nå litt mer opplyst om hvor mye ATAxXX og kabler har og si. Dere kan jo f.eks. lese gjennom disse trådene hvis dere vil vite mer..;

 

ATA33/66/100/133

ATA33,66,100,133,.... Kva ligg til grunn for kva?

 

Jeg har i hvert fall fått opp ytelsen en del. Som nevnt over så hadde jeg aktivert UDMA i Windows, men fant et alternativ i den nullstilte biosen også.. UDMA=ENABLE.. :grin: Så her er verdiene i dag;

 

c: 16384 kB/s (WD 120GB 8MB 7200rpm ATA100)

d: 9505 kB/s (Seagate 17.2GB 5400rpm(?) ATA66)

e: 16029 kB/s (WD 120GB 8MB 7200rpm ATA100)

 

Dette er (i hvert fall for WD-diskene) en fordobling i ytelse i forhold til posten i ID: 1! Tror ikke jeg klarer å oppnå særlig mer. Taper nok litt fordi maskinen er såpass gammel. MEN, ATA33-hovedkortet har en kapasitet på 33MB/s, så jeg skulle i teorien ha nærmet meg det.. Crappy drivere, SD-ram, få MHz.. alt teller vel inn!?

 

Så, problemene ser ut til å løse seg. Tar gjerne i mot flere synspunkter! Ellers ligger min WD 80GB 8MB på bare 21MB/s i øyeblikket, så jeg må fikse litt på min egen PC også.. mon tro hva som kan være galt nå.. den hadde jo 27MB/s for noen uker siden.. hmm. :roll:

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-17 15:51 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 15:48, skrev havegg:


Ellers ligger min WD 80GB 8MB på bare 21MB/s i øyeblikket, så jeg må fikse litt på min egen PC også.. mon tro hva som kan være galt nå.. den hadde jo 27MB/s for noen uker siden..



 

Sannsynligvis er disken blitt litt fragmentert siden sist, en defragmentering kan hjelpe. Dersom du har lite plass igjen på disken kan dette også redusere ytelsen. Det kan være lurt å ikke fylle harddisken mer enn 80%.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-18 11:49, skrev Balderac:

Begge mine IDE kanaler blir oppgitt til å kjøre i PIO mode !


Min WD 120 SE er dødstreig.. hva gjør jeg for å rette opp dette?


Hovedkortet er nytt, MSI 845E MAX 2


Vel.. du burde vel skjønne det etter å ha lest denne posten!?

 

UDMA må være aktivert i bios (hvis det finnes valg for dette..) UDMA må være aktivert under enhetsbehandling i Windows (se bilde ovenfor) og ellers er det lurt med nyeste drivere til hovedkortet.. raske IDE-kabler osv..

 

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

1. Enable DMA i bios om det finnes et slikt valg

2. Installere driverene til hovedkortet (busmaster)

3. Enable DMA på diskene i enhetsbehandling

4. Ha IDE-kabler med 80 ledere i stedet for 40

----------------------------------------------------

 

1. Dette valget finnes ikke i min BIOS :sad:

2. Driverene til Hovedkortet er selvfølgelig installert, og er siste versjon.

3. "DMA if possible" er valgt

4. Før var kabelen en 40 leder, men er byttet ut med ny kabel. Jeg leser på MS sine sider at XP setter transfer til PIO hvis du har feil kabel, og det finnes bare en måte å få DMA på igjen: Reinstallere Diskene. Holder det da å fjerne diskene fra enhetsbehandling, og restarte PC'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...