Gå til innhold

Batman vs. Batman Begins


Dotten

Hvilken film er best?  

188 stemmer

  1. 1. Hvilken film er best?

    • Batman
      38
    • Batman Begins
      125
    • Umulig å si, er så forskjellig
      17
    • Like god
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er om alle som stemmer BB har sett Tim Burtons  :hmm:  Sikkert ikke alle.

 

 

Forventer folk er anstendig nok til ikke å stemme hvis de ikke har sett begge filmene. Og hvis det er årevis siden man har sett Batman (burtons) så bør man se den igjen før man stemmer.

 

Det beste er å se begge filmer på samme kveld. Da får man best mulig inntrykk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

En litene detalj som BB har men ikke B er at i BB så "forandrer" Batman stemmen sin i drakten mens han beholder den "vanlige" stemmen sin som Bruce Wayne.

Dette er en fin liten detalj da han blir "umulig" å gjenkjenne.

Stemmer avslører mye men dette er første gang jeg har sett det blitt gjennomført så utrlig bra.

 

Klar seier til Batman Begins :w00t:

Lenke til kommentar

Føyer meg inn her jeg og.

 

Jeg var 10 år da Batman med Keaton kom ut, og aldeles virkelig bitt av Batman-feberen. Nå er jeg... noen år eldre... og syntes fortsatt det bare finnes èn Batmanfilm, jepp den fra 1989. Jeg syntes handlingen var mye mørkere og dyster, pluss at Batman var mye mer mystisk og skremmende. Råkul drakt og selvfølgelig bilen... kjære vene... bilen! (se forøvrig: http://www.chickslovethecar.com/).

 

Batman Begins var en bra gjennomført film, god historie, men jeg syntes den sprika for mye med hvordan jeg oppfatter Batman og dem rundt han skal være.

 

Skal også være så ærlig å si at dersom jeg hadde tilhørt en yngre garde, og sett BB først så hadde nok denne vært favoritten, men her går det på nostalgia og personlig oppfatning. :-)

Lenke til kommentar

Veldig lenge siden siden jeg så Batman så kan egentlig gi noen rettferdig konklusjon. Når det gjelder bilen så synes jeg B-bilen gruuuuser BB-bilen. Sistnevnte ser så klompete og stygg ut. Er heller ikke glad for at de heller mot den helsorte drakten. Den blir så realistisk og sleak imotsetning til 'tegneseriedrakten' i B (som igjen er noe av sjarmen med filmene). BB mangler også en tøff skurk som er tegneserieaktig som The Joker. Forøvrig mener jeg BB er en av de mest oppskrytte filmene de ti siste årene.

Lenke til kommentar
Føyer meg inn her jeg og.

 

Jeg var 10 år da Batman med Keaton kom ut, og aldeles virkelig bitt av Batman-feberen. Nå er jeg... noen år eldre... og syntes fortsatt det bare finnes èn Batmanfilm, jepp den fra 1989. Jeg syntes handlingen var mye mørkere og dyster, pluss at Batman var mye mer mystisk og skremmende. Råkul drakt og selvfølgelig bilen... kjære vene... bilen! (se forøvrig: http://www.chickslovethecar.com/).

6310433[/snapback]

 

Selv fikk jeg litt motsatt opplevelse. Filmen var grei nok når den først kom, men jeg ble også litt skuffet og var for ung til å faktisk verdsette Nicholson sin opptreden. Så den noen år senere etter at jeg hadde forvillet meg inn i Batman universet med tegneserier (som tiåring gikk det kun i Spiderman og Supermann, ble betatt av batman, punisher og Spawn senere) så elsket jeg filmen. Nå er det igjen gått noen år og filmen overasket meg med å faktisk holde et godt nivå, selv om filmen snart er 20 år gammel. Enkelte teite scener og hullete historie, men det er egentlig bagatellmessig. Bare synd at Burton, som var så nøye og genial med Joker, slurvet slik med Wayne.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for den diplomatisk "like gode" her, siden jeg rett og slett ikke klarer å bestemme meg.

 

Det med at BB var vel sentrert på Bruce Wayne/Batman og ikke skurkene synes jeg egentlig er en bra ting. Kanskje det dermed fokuseres mer på skurkene i oppfølgerene, nå som vi vet det meste om Wayne/Batman. Gleder meg til neste Batman.

Lenke til kommentar

Begge filmene er gode, men der Batman er fjollete og tegneserieaktig, er BB møøøøørk og dyster og prøver å fremlegge hele greia på en mer troverdig og realistisk måte. Den nye Batmobilen er tøff som juling, men den gamle ser ut som en bola Cadillac som har vendt om til den mørke siden, og er i en klasse for seg. Den er sikkert helt ubrukelig å styre, dog ... Gidder ikke å prøve å bestemme meg for hvilken film jeg liker best.

Ved siden av disse har vi jo sixties-Batman, som er minst like kul.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

60 tallets batman bar preg av at tegneseriene ikke kunne ha snev av dysterhet eller rå vold. Dette fordi den ble sterkt angrepet for å være roten til alt ondt og at tegneseriene var grunnen til at barn og unge gjorde slemme ting. Alt på grunn av en bok som ble skrevet av en professor. Så da måtte alle tegneserier med ett gjennom et strengt sensursystem som drepte mye kreativitet.

 

Men det er morsomme tv-serier som for alltid vil bli husket :) Så alt var ikke bare negativt.

 

For mye realisme er for ordens skyld drependes for slike filmer. Det gjelder å finne den rette balansen. Det er få som ønsker å se svetteringene til Supermann og Spiderman ;)

Lenke til kommentar
Nei, det er det nok bare de kvinnelige svettering-fetisjistene som vil.

Jeg håper at neste film vil vise oss mer av Batmans skremmeteknikker. Gjort riktig kan det bli riktig så nervepirrende, men det krever sin regissør.

6310575[/snapback]

 

Akkurat der føler jeg at begge regissørene bommer litt. Ville væt flott om man makter å skremme publikum litt også ;)

 

Men blir farlig å bruke The Joker i neste film, med Jack Nicholson sin prestasjon friskt i minne. Jeg tror en oppfølger kan bli veldig bra, bare de ikke roter seg bort slik som på 90 tallet.

Lenke til kommentar

Synes BB var en overraskende god film. Hadde ikke ventet noe så bra, men angret ikke på kinobesøket etter filmen for å si det sånn. Spesielt Bale var veldig dyktig og passet bra i sin rolle. Enig med at hans kvinnelige motspiller ikke var av samme kaliber, men alt i alt veldig bra. Batman er en helt grei film, men den er mange hakk dårligere enn BB spør du meg.

 

Batman : 6

Batman Begins : 8

Lenke til kommentar

Pokker, tenkte på 'Batman Returns' (en av mine all time favorittfilmer) når jeg så 'Batman Begins'. Så jeg stemte feil. Fordi Batman er mye bedre enn Batman Begins.

 

 

I heltefilmer som dette står mye å hviler på hovedrolleinnehaver, og selv om Michael Keaton spiller fremragende er han ingen Bruce Wayne. Christian Bale er Batman, Keaton er bare skuespilleren som spilte ham en gang. Batman Begins er den beste filmen.

 

Jeg får så vondt av deg av og til :tease:

 

Bale var en grei nok Batman (langt fra like god som Keaton), men han overtalte ikke et sekund som Bruce Wayne. Det eneste i Batman Begins som engang kan måle seg med Burton's versjon er det skumle med Batman. Begge filmene viser det , Burton gjør det bare litt annerledes og ikke så direkte som Nolan gjør. Men begge måtene fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Enig med førstepost her. Jeg liker begge to svært godt, men de er helt forskjellige filmer. greier ikke helt å avgjøre hvilken jeg skal like best. Christian Bale er en av mine yndlingsskuespillere, men jeg synes ikke at han passer helt som batman. Bildene av at han dreper prostituerte i American Psycho, og av at han går helt bonanza med pistoler i equilibrium vil liksom ikke ut av hodet mitt, noe som resulterer i at jeg ser på Batman i BB som en helt annen skikkelse enn Keaton-Batman. Satser på at det ga en viss mening.

 

Uavgjort pga. forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...