Gå til innhold

sydentur, ting å huske på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg anbefaler at du kjøper en vifte som du kan ha stående på hotelrommet. Få hotell har dette allerede (erfarte vi i Bulgaria). Regel nummer 1!

6301073[/snapback]

Jammen, problemet blir vel strøm? Vi prøvde å tjuvkoble slik at aircondition skulle stå på når vi gikk fra rommet. Men som regel henger det sånn sak på nøkkelen til rommet, eller nøkkelkort som må plasseres i en kontakt slik at strømmen slår seg på!

 

Men ekstra vifte når man er i rommet er sikkert greit!

6301124[/snapback]

Når vi var i Bulgaria hadde de samme kontakter ihvertfall, og ingen slik strømløsning.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du kjøper en vifte som du kan ha stående på hotelrommet. Få hotell har dette allerede (erfarte vi i Bulgaria). Regel nummer 1!

6301073[/snapback]

Jammen, problemet blir vel strøm? Vi prøvde å tjuvkoble slik at aircondition skulle stå på når vi gikk fra rommet. Men som regel henger det sånn sak på nøkkelen til rommet, eller nøkkelkort som må plasseres i en kontakt slik at strømmen slår seg på!

 

Men ekstra vifte når man er i rommet er sikkert greit!

6301124[/snapback]

Når vi var i Bulgaria hadde de samme kontakter ihvertfall, og ingen slik strømløsning.

6303826[/snapback]

Ja, det er jo samme kontaktene. men ofte er det slk at strømmen slåes av når man forlater rommet!

Endret av Hanne:)
Lenke til kommentar

Bulgaria er et fint land :) Var der i fjor, da i Golden Sands, skal i år også, til Sunny Beach, reiser 5. juli :thumbup: Ting jeg merket meg som er lurt å ha med hjemmefra er f.eks personlige pleieprodukter som barberhøvel, tannkrem o.s.v Dette er ting man åsså finner i butikkene der, men det er litt vanskelig å finne ut hva som ligner mest det man er vant til når alt står på et meget rart språk :p Når det gjelder strøm, har de akkurat like strøm-uttak som oss, ingen adaptre trengs. Men dette med at strømmen brytes når du forlater hotellrommet, er vanlig. Ellers finner du mye lokal informasjon om drikkevann fra springen, hvilken mat du bør holde deg unna, å hvilke vaksinasjoner du trenger på internettsidene til reiseoperatøren du benytter :thumbup: Håper du ellers du får en fin ferie, jeg vet ihvertfall jeg gleder meg! Sier bare; vodka billigere enn brus, å brusen er billig :w00t:

 

EDIT; mekka skrivefeil :p

Endret av Martin-_
Lenke til kommentar

Ha ordentlige klær. Logisk nok reiser du ikke sørover med tykke ullgensere.

Ha med deg piquet'er. Drøssevis av Shorts'er.. Og Linbukser eller lignende.

 

En annen ting du bør tenke på er kanskje en t-skjorte med norsk flagg på. Du vet ikke hvor mange damer du drar når du viser at du er fra Norge. Svensker begynner å chit-chate.. Folk innleder samtaler med : Så det er ikke like varmt i Norge nei?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ingen her som har advart mot å drikke det lokale vannet?

 

Kjøp alltid vann på flaske. Maten er det vel ikke så farlig med? Men vannet blir man alltid advart stort mot. Derfor også isbiter.. Også melkeprodukter som is og lignende.. men det er nevnt.

6310843[/snapback]

Værre en vann fra springen (her er det ofte forskjell på kraner med "drikkevann" og andre kraner som "bare" har vann), er isbiter i baren. Disse har ofte hatt et miserabelt liv i halvsmeltet tilstand, refrosset og delvis tint igjen.

Lenke til kommentar

Ta med kredittkort, solkrem, idoform, sunn fornuft, kondomer, toalettsaker, kamera, mobil, nøkler, pass, bankkort, sertifikat.

 

Sjekk at du har reiseforsikring i orden, og om mulig les denne. Sjekke vaksiner.

 

Man kan spise det meste av mat, men det kan lønne seg å se litt på forholdende og hygienen rundt maten. Har selv vært heldig med maten i utlandet, men er også obs på hygiene o.l.

Ta vare på pengene. Ikke ha for mye på deg. Bruk heller bankboksen

Lenke til kommentar
noen som vet med pengene i bulgaria?

jeg hørte med banken min, gikk ikke an å få ut bulgarske leva her i norge av en eller merkelig grunn..

kan jeg veksle på flyplassen? eller må jeg ta ut der nede?

liite hypp på å at bankkortet mitt skal bli slukt av en minibank der nede..

6433440[/snapback]

 

Du kan ikke veksle leva i Norge nei. Men du kan ta med Euro, de tar Euro på de aller fleste steder i Bulgaria.

 

Utenom dette kan du selvsagt ta ut penger i minibank, men det er greit å vite at du ikke kan ta ut mer enn ca 700 kr dagen pr. kort pr. dag der nede. Kortterminaler på restauranter, butikker o.l er lite utbredt, men bruk dem gjerne om du kommer over noen :)

 

Det går også an å veksle på de fleste hoteller + banker der nede, men du får som regel en bedre kurs dersom du tar ut i minibank. ;)

Lenke til kommentar

På samme måte som du ikke kan veksle Indiske rupees så kan du ikke veksle til bulgarske leva. De opererer med Euro i større grad fordi turister som reiser til Bulgaria oftest har med seg Euro. Lokalmyntenheten kan de ikke føre fordi de ikke kan vite hva folk vil ha. Derfor er det lurere med Euro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...