Gå til innhold

sydentur, ting å huske på?


Anbefalte innlegg

da jeg skal til syden i sommer, skal til bulgaria, reiser den 20.juli, lurer jeg på hva som er lurt å ha med seg.

har hørt det kan være lurt å ha noen tabletter som stabiliserer magen ettersom det er uvante bakterier i mat/drikke der nede osv. noen som har erfaring med disse, og vet hva de heter?

og hvilke forsikring er nødvendig?

og er det visse typer mat en bør holde seg unna?

og er det ellers noen andre ting jeg bør huske på?

Endret av vanskeligåfinnepåetnavn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
da jeg skal til syden i sommer, skal til bulgaria, reiser den 20.juli, lurer jeg på hva som er lurt å ha med seg.

har hørt det kan være lurt å ha noen tabletter som stabiliserer magen ettersom det er uvante bakterier i mat/drikke der nede osv. noen som har erfaring med disse, og vet hva de heter? Selges på apoteket, husker ikke hva de heter. Ikke ta for mange slik at du får forstoppelse :p

og hvilke forsikring er nødvendig? Reiseforsikring og helsetrygdekort er smart å ha med

og er det visse typer mat en bør holde seg unna? Salater, melkeprodukter (bortsett fra innpakket is), isbiter (samme grunn som salat).. Tja.. Ikke spis for mye rå mat? :p Det med isbiter blåser jeg i, men det blir alltid nevnt som noe en bør unngå.

og er det ellers noen andre ting jeg bør huske på? Pass. Trenger du strømadapter i Bulgaria?

6299379[/snapback]

Endret av zuperMensch
Lenke til kommentar

Det at du blir dårlig av mat i utland er pisspreik.

Har reist til alle land mellom ukraina og spania, og ALDRI blitt dårlig av mat (utenom på norskeferja).

Av forsikring så er det alltid greit å ha reiseforsikring og helsetrygdekort.

Du skal IKKE holde deg unna mat i utlandet.

Du SKAL spise mest mulig for å kjenne hvor mye bedre alt er i utlandet.

Spesielt melkeprodukter smaker mye bedre! :)

 

Husk biletten og passet ditt.

Aldri gå med lommeboka på baklommen.

Ikke vær redd for å smake / prøve nye ting.

Kos deg.

Lenke til kommentar
Det at du blir dårlig av mat i utland er pisspreik.

Har reist til alle land mellom ukraina og spania, og ALDRI blitt dårlig av mat (utenom på norskeferja).

Av forsikring så er det alltid greit å ha reiseforsikring og helsetrygdekort.

Du skal IKKE holde deg unna mat i utlandet.

Du SKAL spise mest mulig for å kjenne hvor mye bedre alt er i utlandet.

Spesielt melkeprodukter smaker mye bedre!  :)

 

Husk biletten og passet ditt.

Aldri gå med lommeboka på baklommen.

Ikke vær redd for å smake / prøve nye ting.

Kos deg.

6300614[/snapback]

 

Det er ikke pisspreik. End of discussion.

Lenke til kommentar

Ring på legekontoret og sjekk hvilke vaksiner de anbefaler. Det kan redde en tur fra bæsjemage og andre skumle sykdommer!

Sørg for at maten du spiser er skikkelig stekt/kokt!

Jeg spiser ikke salat når jeg er i syden, fordi den ofte blir vasket med vann fra kranen, og jeg ble syk av det en gang! Vask hendene dine før du spiser, det er veldig viktig!

Lenke til kommentar

Hør på Stealth. Det er overhodet ingen problemer i "syden" angående mat. Jeg har aldri hatt noen problemer med mat i noen land. Men det er kanskje ikke anbefalt å spise en halvstekt burger fra ei trillevogn på fortauet...

Før i tiden, bestillte jeg alltid "well done" biff. Men etter anbefalinger av noen mer garvede sydenturister, valgte jeg siden å bestille medium stekt. Og det har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar

Alle blir ikke dårlig eller syk av å spise uhemmet i utlandet, men noen kan bli. Så hvorfor ta sjansen? Bare fordi en er forsiktig betyr ikke det at en bare spiser gjennomstekt T-bone med pommes frites hver bidige dag. Går fint an å smake på lokale retter og hva det nå skal være, men trenger ikke gjørs på med å gafle i seg is, drikke en liter melk til frokost og svelge vannet fra kranen.

Lenke til kommentar
Det at du blir dårlig av mat i utland er pisspreik.

Har reist til alle land mellom ukraina og spania, og ALDRI blitt dårlig av mat (utenom på norskeferja).

Av forsikring så er det alltid greit å ha reiseforsikring og helsetrygdekort.

Du skal IKKE holde deg unna mat i utlandet.

Du SKAL spise mest mulig for å kjenne hvor mye bedre alt er i utlandet.

Spesielt melkeprodukter smaker mye bedre!  :)

 

Husk biletten og passet ditt.

Aldri gå med lommeboka på baklommen.

Ikke vær redd for å smake / prøve nye ting.

Kos deg.

6300614[/snapback]

 

 

Selv om du har vært heldig, betyr ikke det at du er et levende fasitsvar på hva som er rett angående mat i sydligere land ;)

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du kjøper en vifte som du kan ha stående på hotelrommet. Få hotell har dette allerede (erfarte vi i Bulgaria). Regel nummer 1!

6301073[/snapback]

Jammen, problemet blir vel strøm? Vi prøvde å tjuvkoble slik at aircondition skulle stå på når vi gikk fra rommet. Men som regel henger det sånn sak på nøkkelen til rommet, eller nøkkelkort som må plasseres i en kontakt slik at strømmen slår seg på!

 

Men ekstra vifte når man er i rommet er sikkert greit!

Lenke til kommentar
Og kun spist fiskepinner eller?

6300928[/snapback]

 

Har faktisk spist alt jeg har kommet over.

Jeg liker å prøve ny mat, så har spist det meste du kan tenke deg å finne på kafeer, gategriller og resturanter rundtom i verden.

 

Og som sagt, eneste plassen jeg har blitt syk av mat var på color-line ferja som går Kristiansand - Hirtshals.

Og tro meg, er ikke kjekt å måtte stoppe hver time nedover danmark for å pisse med ræva.

Så forstår dere som er redde for å få dårlig mage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...