Gå til innhold

Kan to basselement bli til en sub?


Anbefalte innlegg

Jeg har to GAMLE høytalere med vanvittig deilig og god bass, men diskanten er ødelagt. Det er "lett" å gjøre bass elementene om til en subwoofer? Jeg tenkte å bygge kasse for dem og brude de eksiterende frekvensomformerene(??) og bare koble på en sub ut gang. Vil dette gå? Er det vaskelig å bygge nye omformere for sub funsjon?

 

 

Info om høytalerene kan jeg komme med senere hvis det er ønsket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet, tenker jeg skal undersøke godt and utforming av kassen og hva den skal være laget;)

 

 

Jeg tenker formen skal være litt pyramide formet med elementene utover og tilkobling på baksiden. Tenker også at jeg skal ta det "teppet" jeg tipper ligger inni høytalerene med til den nye kassen.

 

 

Forslag til hva kassen burde være laget av? Jeg husker når jeg og en kompis holdt på med å bygge anlegg i bilen hans, så var det snakk om noen sponplater som hadde et spesielt forhold mellom pappr og spon (eller noe sånt) som var litt dyre, noen som vet hva disse heter? - Hva det er snakk om.. ?

Lenke til kommentar

Hmmm :hmm: Det skal tas i betraktning. Må tenkes mye på. Holder for tiden på å flytte for meg selv, så vet ikke hvor mye penger jeg kommer til å ha i den fremste tiden fremover. Men jeg kan ikke vente for lenge med dette, begynner å klø litt i fingrene allerede:)

 

Men hvordan burde jeg gjøre det med koblingene? Ta med begge og koble dem begge på sub utgangen. Bare bruke den ene og koble på begge elementene eller lage ny? (Er det mulig/vanskelig?)

Lenke til kommentar

Spon er bedre egnet grunnet resonans.. billigere er det også..

Se bak på høytalerelementet hva som står der. Pleier å stå wrms og impedans(ohm).

 

Hvis begge elementene er på 8ohm(de er jo like så er nok samme imp., og sansynligvis 6 eller 8ohm) og du kobler i serie så får du 16ohm ut til forsterker. Paralellkobler du blir det 4ohm.

 

"universal greiene" heter høyttaler terminaler.. Disse får du som regel der de selger stereo.

Lenke til kommentar

Forsterker skal kjøpes. Jeg skal ikke ha egen forsterker, men må nesten ha et "koblings" (høyttaler terminal??) punkt hvor ledningen fra forsterkeren skal (fagspråk, ja jeg vet :p)

 

Forsterkeren skal mulig snart kjøpes, må se hvor mye penger jeg har til overs og til dette. Tror det ikke kommer akkuratt nå. Men hvor mye har forsterkeren å si på hvilke terminal jeg skal ha og hvordan elementene kobles?

Lenke til kommentar

"disse" her, skal etter tanken kunne kalles subwoofer etter jeg er ferdig med dem :p

 

De skal kobles på subwoofer utgangen på surround-forsterkeren (som jeg enda ikke har) + jeg skal ha to høytalere som står for diskanten. Jeg vet hvilke jeg skal ha (Fant ikke bilde) Disse er veldig tynne og har en relativt dårlig bass, men super på diskanten og mellomtonen.

 

Så ja, hvis jeg forstår deg rett. Subwooferen (Bass elementene) skal gå på en sub utgang, mens de to andre(som står på diskant) skal være på vanlig høyttaler utgang.

 

 

Jeg har et til sett med høytalere, technics SB-x300A(tror jeg) her er bassen spregt. Før hadde jeg både SB-202 og -X300A på samme utgang, den ene høytalerene sto for bass, den andre for diskant :) X300A kan jeg fixe sånn jeg får bass fra den og, er bare ledningene til spolen som er løse. Men det er trangt å komme til. Jeg har gjort et forsøk, men ledeningene datt av før jeg hadde fått satt på forsterkeren (eller var det etter? :p) Jeg tror jeg har gitt opp disse, vil mest sannsynlig ikke klare å få dem stabile anyway.

Lenke til kommentar

okay, forstår.. Det første du må vite det er om sub utgangen er aktiv eller passiv :)

Mange har en sub utgang bare som en line out mens andre har en forsterker som driver den linja.. Har du sistnevnte er det bare å finne min.last på denne for så å koble.. klarer den 4ohm så paralellkobler du :)

 

Som sagt litt vanskelig uten forsterker specs. men dette er ikke vanskelig i det heletatt, så det du egentlig MÅ vite før du setter igang det er kun om det er passiv eller aktiv sub utgang på forsterkeren.. Er den passiv trenger du en ekstra forsterker til sub'en :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...