Gå til innhold

Islam i den moderne verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med hat kommer man ingen vei :)

6306848[/snapback]

QFT

6306863[/snapback]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/QFT

Hvilken sikter du til? ;)

6306888[/snapback]

 

Haha :!:

 

Denne:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Quoted_For_Truth

 

Fram til rundt år 1500 var Islam og de muslimske landene ledende i verden. Men da var det stopp. Europa og "vesten" ble reformerte, religionen(e) ble friere og mindre dominerende og utviklingen her eksploderte til hva vi er i dag. Kristendommen gikk fra å dominere til å miste innflytelsen. At "vi" ikke ble styrt av religion gjorde at vi er der vi er idag. Det var på ingen måte en enkel eller fredelig prosess. Det har skjedd forferdelige ting i denne prosessen.

 

Det er på mange måter det vi ser i Islam idag. Den samme utviklingen som Kristendommen hadde vil Islam også gå gjennom i den nære framtid. Og det kommer overhode ikke til å være noe fint syn. Kirken gjorde mange forferdelige ting for å beholde makten. Det samme vil ekstremistene/religiøse ledere også gjøre. Alle som tjener på et sterkt religiøst styresett vil kjempe med nebb og klør, og jeg frykter at det "onde" vi har sett av Islam så langt er bare starten.

6306799[/snapback]

 

Den prosessen deler av den muslimske verden står ovenfor i dag (noen har kommet lengre enn andre), kommer til å gå mye forterere enn kristendommens prosess! Jeg tror ikke noe som helst på at de fleste muslimer vil ofre livet sitt for sin religion. Prosessen er igang. Mange muslimer vil skjønne at et totalitært styresett ikke er et gode, men heller det motsatte, et onde. Vi får håpe på en revolusjon i de arabiske landene... :)

6306880[/snapback]

 

Den vanlige muslim vil ikke ha noe imot dette nei. Det er jo på mange måter den vanlige muslim som vil drive dette framover. Problemet er de som tjener på at de muslimske landene er slik de er idag. Folk som får utrolig mye makt. De vil ikke gi opp uten kamp :no: .

Endret av Phoenixs
Lenke til kommentar

Det der er bare tull, sumptrollet. Jeg sier ikke det ikke er sant, men i sitaten tar det fra det aller verste. Hvordan kan man vite at faren har kalt dansker for svin o.l.?

 

Skal jeg begynne å ta rasismen hvite nordmenn har mot andre mennesker med en annen hudfarge på det aller verste, kan det høres ut som det drives med etnisk rensning, slavehandel osv per idag.

 

Ja, Islam er på vei mot revolusjon. Se f. eks. på Kurdistan - søket etter demokrati har vært der i mange, mange år. Men USA har holdt dem nede, for oljen har Irak styrt, og dermed har intressen vært kun hos Irak.

 

USAs demokratering (aka. USA-oljehandelsvennlig styre) fungerer ikke, og det vil bare styrke den "onde" Islam.

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Ja, Islam er på vei mot revolusjon. Se f. eks. på Kurdistan - søket etter demokrati har vært der i mange, mange år. Men USA har holdt dem nede, for oljen har Irak styrt, og dermed har intressen vært kun hos Irak.

 

USAs demokratering (aka. USA-oljehandelsvennlig styre) fungerer ikke, og det vil bare styrke den "onde" Islam.

6307016[/snapback]

 

Tyskland og Japan har utviklet seg fra totalitære regimer til velfungerende demokratier ved hjelp av USA. Har USA holdt kurderne nede? Kurdistans utvikling til en de facto autonom republikk har jo kun vært mulig pga. invasjonen i Irak. Jeg har ikke stor oversikt over Kurdistan 1991 - 2002, men har ikke flyforbudssoner ol. hjulpet kurderne i å opparbeide seg en viss grad av selvstyre? Er det mye olje i Afghanistan hvor USA har prøvd å opprette et demokrati?

Lenke til kommentar
Kurdistans utvikling til en de facto autonom republikk har jo kun vært mulig pga. invasjonen i Irak. Jeg har ikke stor oversikt over Kurdistan 1991 - 2002, men har ikke flyforbudssoner ol. hjulpet kurderne i å opparbeide seg en viss grad av selvstyre?

6311581[/snapback]

Det stemmer for dagens situasjon, og flyforbudet har hjulpet. Men før 1991 var det liten hjelp å få. Da Irak kriget mot onde Iran (ble det ikke omvendt en stund også?) kunne de herje på som de ville. Jeg kan faktisk ikke huske at verden hadde noe særlig fokus på det som foregikk i Irak før Kuwait-krigen. Men så var jeg rimelig ung på den tiden.
Lenke til kommentar
Er det mye olje i Afghanistan hvor USA har prøvd å opprette et demokrati?

6311581[/snapback]

Afghanistan kan bli et viktig transittland for olje fra de sentralasiatiske statene nord for landet. Det foregikk lenge forhandlinger mellom oljeselskapet Unocal og Taliban-regjeringen om bygging av en oljerørledning, men man kom aldri fram til noe resultat.

 

Nåværende president Hamid Karzai var forøvrig tidligere direktør i Unocal.

Lenke til kommentar
Er det mye olje i Afghanistan hvor USA har prøvd å opprette et demokrati?

6311581[/snapback]

Afghanistan kan bli et viktig transittland for olje fra de sentralasiatiske statene nord for landet. Det foregikk lenge forhandlinger mellom oljeselskapet Unocal og Taliban-regjeringen om bygging av en oljerørledning, men man kom aldri fram til noe resultat.

 

Afghanistan har ingen kystlinje. Man må således belage seg på å legge rørledning gjennom diverse områder i Pakistan hvor det føderale pakistanske militærdiktaturet mangler alt som ligner på kontroll.

Lenke til kommentar
Er det mye olje i Afghanistan hvor USA har prøvd å opprette et demokrati?

6311581[/snapback]

Afghanistan kan bli et viktig transittland for olje fra de sentralasiatiske statene nord for landet. Det foregikk lenge forhandlinger mellom oljeselskapet Unocal og Taliban-regjeringen om bygging av en oljerørledning, men man kom aldri fram til noe resultat.

6311701[/snapback]

 

Er det ikke dette formålet oljeledningen gjennom Georgia via Tyrkia skal tjene?

Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket kartet, ekisterer det ikke noe selvstendig land ved navn Kurdistan. Dette er kun en region med mennesker (først og fremst kurdere) som etter oppdelingen av landene (husker ikke når), ikke fikk noe land. De er fordelt i Irak, Syria, Iran og Tyrkia. De er minoriteter i alle land.

Lenke til kommentar
Er det mye olje i Afghanistan hvor USA har prøvd å opprette et demokrati?

6311581[/snapback]

Afghanistan kan bli et viktig transittland for olje fra de sentralasiatiske statene nord for landet. Det foregikk lenge forhandlinger mellom oljeselskapet Unocal og Taliban-regjeringen om bygging av en oljerørledning, men man kom aldri fram til noe resultat.

6311701[/snapback]

 

Er det ikke dette formålet oljeledningen gjennom Georgia via Tyrkia skal tjene?

6311936[/snapback]

Nei, da snakker vi om olje eller gass fra Azerbadsjan og vestsiden av det Kaspiske hav.

Hvis du ser på et kart, så ser du at det blir for langt å legge en rørledning rundt det Kaspiske hav fra Kazakhstan, Uzbekistan & Turkmenistan. Sett med amerikanske øyne er det ikke interessant å sende oljen nordover gjennom Russland, derfor er sørover den eneste muligheten. Ettersom Iran for tiden ikke er aktuelt, så står man igjen med Afghanistan og Pakistan.

 

Ah, geopolitikk og krig .....

Lenke til kommentar
Er det mye olje i Afghanistan hvor USA har prøvd å opprette et demokrati?

6311581[/snapback]

Afghanistan kan bli et viktig transittland for olje fra de sentralasiatiske statene nord for landet. Det foregikk lenge forhandlinger mellom oljeselskapet Unocal og Taliban-regjeringen om bygging av en oljerørledning, men man kom aldri fram til noe resultat.

 

Afghanistan har ingen kystlinje. Man må således belage seg på å legge rørledning gjennom diverse områder i Pakistan hvor det føderale pakistanske militærdiktaturet mangler alt som ligner på kontroll.

6311892[/snapback]

Jeg trodde ikke at grenseområdene mot Iran var de verste? Det er vel helst i nord og nord-øst det er trefninger mellom "opprørere" og Pakistanske militære styrker?

 

Uansett hvem som har kontroll i et område, sikkerhet kan som regel kjøpes. Og her dreier det seg tross alt om olje/gass. Ettersom rørledningen neppe skal gå gjennom Kabul, blir man jo nødt til å få noen krigsherrer med på laget i Afghanistan også.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket kartet, ekisterer det ikke noe selvstendig land ved navn Kurdistan.

 

Har noen hevdet at det finnes et selvstendig land ved navn Kurdistan?

6312104[/snapback]

 

Da beklager jeg hvis jeg mistolket deg, men jeg trodde at en "de facto autonom republikk" var det samme som et "selvstendig land [stat]"?

Lenke til kommentar
Bosnia & Herzegovina.

6295152[/snapback]

Iflg CIA factbook har islam bare 40% "fans", mens ortodokse og katolikker har 46% tilsammen. :hmm:

6295241[/snapback]

 

Nå er CIA fact book missvisene, det er 85% kristene i Norge i følge den, men de fleste er jo egentlig ikke religiøse tror dette er tilfellet med Bosnia også, de får jeg kjenner derfra er veldig lite religiøse

det samme er kanskje tilfellet med andre land

 

Og de ligger vel i Europa, så de på Eurovison :p

Endret av JensAndreas
Lenke til kommentar

pavlion det virker som du er ganske hjernevasket. Kommer her og påstår at vi drepte jøder og at vi hater muslimer. Du skylder til og med på Usa fordi kurdistan ikke har fått demokrati. Religionen din er en religion som ikke har noe i vestlige land å gjøre, religionen din kolliderere med vestlige verdier og kulturer.

Krigen i Irak kostet Usa veldig mye penger, hvis de hadde gått til krig pga oljen, slik som du tror, hadde profiten blitt veldig lav og meningsløs.

Du pavlion bare beviser at det er dere muslimer som hater oss vestlige. Dere burde heller tilpasset dere samfunnet vært mer og sluttet å syte å klage på oss som tar i mot dere.

Lenke til kommentar

Det skal vel ikke stikkes under en stol at oljen var en medvirkende årsak til at USA var interessert i å styrte regimet i Irak. De hadde et svært stort underskudd på olje, og verdensmarkedet kunne knapt forskyne usa med det sorte gullet. Det medførte blant annet at oljeprisen var høy.

 

Ved å styrte regimet i Irak kunne landet eksportere oljen sin fritt, og selge den på verdensmarkedet. Det betød lavere priser og større tilgang på olje for kjøpere, også USA.

 

Men å påstå at "krigskameratene" som invaderte Irak stjeler eller forskyner seg av "muslimenes olje" er jo helt borti natta. For det første, å kalle landets naturressurser for eiendommen til muslimene er vel i beste fall upresist. Oljen tilhører landet Irak og dermed befolkningen, uavhengig om de er sunni, shia eller kurdere - eller noe annet. Og oljen som blir eksportert blir det jo betalt markedspris for, enten det er USA eller andre som kjøper. Her er det markedsøkonomien som gjelder, selger selger hvor man får høyest pris, og kjøper handler der man får lavest pris. Det kan vel knappest kalles for å stjele.

 

Voldsspiralen i Irak er det mange som bekymrer seg over. Mange menneskeliv går tapt, men man må ikke glemme hvem som står bak - nemlig fundamentalister som ikke har befolkningens beste som sitt mål. Disse har kun sin egen angenda og skyr ikke drap på uskyldige muslimer for å oppnå sitt. Men midt oppe i dette må man huske at under Saddam`s regime ble rundt 12.000 mennesker sporløst borte eller tatt av dage hvert eneste år. Jeg skal ikke dømme hva som er verst, å veie ett menneskeliv opp mot et annet er ikke enkelt.

 

Jeg tror at om man trekker seg ut av landet før demokratiet er sikret vil fundamentalistene få det som de vil, nemlig et konservativt muslimsk styre med sharia-lover og full pakke. Og da er ikke veien lang tilbake til Saddamske tilstander.

 

En effekt man muligens ikke forutså når man invaderte Irak er at man i praksis forvandlet landet fra å være lukket for Al Qaida til å være åpent - når er det plutselig dukket opp masse fundamentalister som gjerne huser terroristene. Det er lite sannsynlig at dette foregikk under det forrige regimet. Akkurat det er veldig paradoksalt når en del av grunnlaget (feilaktig, riktignok) for å gå til krig var at Irak skjulte Al Qaida - terrorister.

 

Kan godt skjønne at det er lett å legge Bush for hat. Han er klossete, arrogant, virker dum og sier utrolig mye idiotisk. Når man da tar med i regnestykket at han i løpet av sine 6 første måneder i presidentembetet greide å rasere fruktene av 20 års diplomati samt bryte de fleste internasjonale miljø - og våpenavtaler er det lett å ønske Clinton tilbake til stolen.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...