Gå til innhold

Islam i den moderne verden


Anbefalte innlegg

Så, etter å ha lest gjennom Koranen mener jeg at Islam hverken er verre eller bedre enn andre religioner. Ingen religion er bedre enn de som utøver den.

 

Det er ikke å komme bortifra at muslimer har forsynt seg uporposjonalt godt av verdens elendighet.

6298157[/snapback]

 

Fint innlegg Muffinmann..

Hva mener du sumptrollet? Sorry at jeg ikke skjønner ordleggingen din, men kunne du forklart det litt nærmere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mente ikke å si at europeerne var uskyldige, men at det bare er europeernes skyld blir for enkelt å si.

6293861[/snapback]

 

 

I god sosialistisk ånd og av politisk korrekthet er dette sterkt rasistisk, men sant:

 

Det finnes ikke et land i verden der Islam er dominerende som er vel fungerende og i tråd med menneskerettigheter.

 

Det er ikke mangel på ressurser eller vestlig imperalisme som har skylden, men korrupsjon, vanstyre og Islam, fordi det blir lagt mere vekt på religion enn å

sikre sine landsmenn økonomisk og sosial trygghet. :thumbdown:

6294432[/snapback]

 

Er enig i at man ikke burde legge så mye vekt på religion. Men kan ikke du nevne ett land i verden der menneskerettighetene blir fulgt til punkt og prikke...?

Poenget mitt er (som jeg har skrevet før), at muslimske land er veldig forskjellige fra hverandre. Noen land har et forferdelig styresett og et menneskesyn som jeg personlig synes er forkastelig, mens andre lever mere normalt (i forhold til meg og deg). Men jeg har troen på at ting kan forandre seg, eller ville ikke verden gått videre.. Rett og slett!

Lenke til kommentar

Støtter de fleste her, egentlig.

Men jeg har troen på at ting kan forandre seg,

6298185[/snapback]

Islam forandrer seg akkurat nå, og jeg vet at den vil forandre seg ytteligere i tiden som kommer. Hvis man leser av utviklingen vi har sett hittil, så har den jo gått rett i retning av noe som er kompatibelt med vestlige verdier. Det virker kanskje som om det går sent, men tatt i betraktning at det gjelder fjerning eller bearbeiding av normer som er innarbeidet i millioner av menneskers kultur over mangfoldige hundre år, så går det uhorvelig fort. Det eneste som bremser utviklingen er nå, er de mennesker som har tatt til hjertet den ideen om at den muslimske verden kan forandres ved utstrakt bruk fysiske krefter. Å avsette styresettet i et land ved bruk av militære krefter, hjelper ikke på den forandringen vi etterlyser i muslimenes tankegang; det skaper bare nye fronter av ekstremister hvis gjennomgående hat til Vesten smitter over på andre.

 

Og nå må vi ikke glemme at å betrakte muslimer som en enhet blir ustyrlig galt. Mange vestlige muslimer, eller antakelig de fleste, er allerede tilpasset vestlige verdier, og har sånn sett latt seg reformere.

Lenke til kommentar
Så, etter å ha lest gjennom Koranen mener jeg at Islam hverken er verre eller bedre enn andre religioner. Ingen religion er bedre enn de som utøver den.

 

Det er ikke å komme bortifra at muslimer har forsynt seg uporposjonalt godt av verdens elendighet.

6298157[/snapback]

 

Den verdenselendigheten som dere europere har skapt...

Lenke til kommentar
Den verdenselendigheten som dere europere har skapt...

6302387[/snapback]

Tullprat.

6302395[/snapback]

 

Jaha?

 

EDIT: Verdens fattigdom er blant annet noe europerne har skapt, og fattigdom = konflikter.

 

Også Israel-palestina-konfliktene står europere bak. En ting dere er dårlige til: å skjule hatet deres mot Islam.

 

Først slaktet dere jøder i haugevis - så legger dere problemet over på muslimer, og deretter kaller dem for terrorister. Så skal dere hjelpe den muslimske befolkningen ved å styrte de totalitære styrene. Resultat: gjennomsnitt 40 døde hver dag, over 100 000 døde siden 2003, samt forsyner dere av muslimenes olje.

 

Så har vi USA, som kaller alle stater de selv vil, for terrorister. Når de trenger olje og den staten de har definert som terrorister, blir plutselig deres samarbeidspartner og deres nye kjærlighetsfulle venn.

 

Skal jeg ta flere eksempler?

 

Ehm, tullprat fra meg eller deg..?

 

EDIT2: Dere = europeiske stater ...

Endret av pavlion
Lenke til kommentar
Jaha?

6302402[/snapback]

Det er ikke Europa som er skyld i all elendigheten i verden..

 

Jeg kan sikkert ta et lengre innlegg om sosial infrastruktur, korrupsjon, realkapital, osv, men vet ikke om jeg gidder. Det det i bunn og grunn koker ned til er at et lands ledelse har utrolig mye å si for landets velstand. Afrika er et godt eksempel, det er store naturressurser, kjempemuligheter for masseturisme, mm. Men elendig ledelse gjør at det er mye krig og elendighet.

Lenke til kommentar
Afrika er et godt eksempel, det er store naturressurser, kjempemuligheter for masseturisme, mm. Men elendig ledelse gjør at det er mye krig og elendighet.

6302445[/snapback]

 

Afrika er vel heller et godt eksempel på det stikk motsatte av det du prøver å fremme, altså at den hvite mann ikke har så mye skyld som de fleste blant de hvite menn tror i dag. En kan gjerne si at ledelsen har mye å si for landets utvikling, men det hjelper faktisk ikke stort at man missbruker landene til de grader som man faktisk gjør. En annen ting er jo de vanvittige forskjellene i landene, viss den hvite man faktisk ikke har missbrukt landene er det jo noe snodig at det er disse som sitter på de store ressursene den dag i dag, og sånn ar det ikke fra starten av ... Faktisk eksisterte ikke den hvite mann på dette området fra starten av. Merksnodig.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Den verdenselendigheten som dere europere har skapt...

6302387[/snapback]

Tullprat.

6302395[/snapback]

 

Jaha?

 

EDIT: Verdens fattigdom er blant annet noe europerne har skapt, og fattigdom = konflikter.

 

Også Israel-palestina-konfliktene står europere bak. En ting dere er dårlige til: å skjule hatet deres mot Islam.

 

Først slaktet dere jøder i haugevis - så legger dere problemet over på muslimer, og deretter kaller dem for terrorister. Så skal dere hjelpe den muslimske befolkningen ved å styrte de totalitære styrene. Resultat: gjennomsnitt 40 døde hver dag, over 100 000 døde siden 2003, samt forsyner dere av muslimenes olje.

 

Så har vi USA, som kaller alle stater de selv vil, for terrorister. Når de trenger olje og den staten de har definert som terrorister, blir plutselig deres samarbeidspartner og deres nye kjærlighetsfulle venn.

 

Skal jeg ta flere eksempler?

 

Ehm, tullprat fra meg eller deg..?

 

EDIT2: Dere = europeiske stater ...

6302402[/snapback]

Det mest unyanserte verdensbildet jeg har sett. Her retter du beskyldninger mot ikke-muslimer som en ensartet gruppe. Det at mange muslimer opplever det samme hver dag gjør det ikke saklig.

 

Du sier dere = europeere. Deretter sier du at vi slaktet jøder. Jeg tør minne om at europeere fra de fleste land samt amerikanere døde i hopetall for å fri verden fra Hitler. Og de aller fleste jødene som ble slaktet var også europeere.

 

Foreslår at du får noen år til på baken og leser litt historie mens du venter før du serverer slikt talentløst oppgulp.

 

Regner med at det er situasjonen i Irak du kommenterer videre. Også her bærer dine utsagn preg av manglende kunnskap.

 

Men jeg kan være enig med deg i at USA ikke alltid har hatt rent mel i posen. Det er ikke for ingenting at dette landet kalles dobbeltmoralens hjemland.

 

PS.

En ting dere er dårlige til: å skjule hatet deres mot Islam.
Dette er jo et helt meningsløst utsagn. Dette er nettopp fundamentalistenes metode for å skaffe seg sympatisører, nemlig tegne et fiendebilde slik at man tror at man er hatet , eller som du skriver, at religionen er hatet.

 

Hvorfor skulle "vi" hate Islam eller noen andre religioner for den saks skyld? Noe mindre konstruktivt kan jeg ikke tenke meg. De fleste er for opptatt med sine egne liv til å bedrive "hating". Man er derimot engstelig på grunn av de mange voldshandlingene i verden, og føler at en fredelig tilværelse kanskje er truet. Akkurat det har lite å gjøre med religion.

 

Jeg for min del ser ikke religion eller hudfarge. Jeg ser kun mennesker, og det er som menneske man skal få min respekt. Om man velger å dyrke den ene eller andre religionen er en privatsak. Og jeg tviler på at en smertelig straff venter meg av den grunn.

Lenke til kommentar
EDIT2: Dere = europeiske stater ...

6302402[/snapback]

Så du anser ikke deg selv som europeer, altså, selv om du bor (og er oppvokst?) i Norge?

6302469[/snapback]

 

Nei, jeg har bodd i Norge i kun noen år, så jeg anser meg selv om en helt kurder -- men som elsker det norske landet like mye (og kanskje mer?) enn nordmenn. Jeg blir aldri europeer, enten jeg, eller dere vil :)

Lenke til kommentar
Afrika er vel heller et godt eksempel på det stikk motsatte av det du prøver å fremme, altså at den hvite mann ikke har så mye skyld som de fleste blant de hvite menn tror i dag. En kan gjerne si at ledelsen har mye å si for landets utvikling, men det hjelper faktisk ikke stort at man missbruker landene til de grader som man faktisk gjør. En annen ting er jo de vanvittige forskjellene i landene, viss den hvite man faktisk ikke har missbrukt landene er det jo noe snodig at det er disse som sitter på de store ressursene den dag i dag, og sånn ar det ikke fra starten av ...

Mugabes "vekk med de hvite"-politikk var jo glimrende. Istedet for at de faktisk hadde noen som produserte mat, overtok Mugabes bander og ødela alt.

 

Korrupte og inkompetente ledere er uten tvil det største problemet Afrika sliter med, slik jeg ser det.

 

Faktisk eksisterte ikke den hvite mann på dette området fra starten av. Merksnodig.

6302634[/snapback]

Som kjent er hvit hud ugunstig i sterk sol.. Jeg er heller ikke spesielt opptatt av hvilken hudfarge folk har, mer hva de faktisk gjør.

Lenke til kommentar

La nå ikke diskusjonen flyte ut i noe annet enn det den var tenkt.

 

Men tillater meg å kommentere de siste postene, i korte trekk.

Europa har hatt en gradvis utvikling. Vi har ikke blitt påført store omveltninger av andre. De aller fleste har vi sørget for selv (revolusjoner osv). Et unntak er den den arabiske innflytelsen i middelalderen.

Afrika har ikke hatt samme utvikling som oss. Når europeerne startet slavehandel og kolonialisme i Afrika, var ikke innbyggerne kommet like langt i en materiell utvikling. Etter århundrer med blodbad og vanstyre (europernes indirekte skyld), skulle Afrika demokratiseres.

Hvis vi da hopper til nåtid og ser på Irak, kan vi se hvordan det gikk. Her stopper min kunnskap (kanskje jeg burde lese litt mer om dette).

Poenget mitt er at når noen prøver å påføre andre en tro/styresett, fungerer ikke det sånn umiddelbart.

Lenke til kommentar
En ting dere er dårlige til: å skjule hatet deres mot Islam.

 

Hva med å spørre seg om _HVORFOR_ folk blir mer kritiske til islam? Document.no har en bra artikkel i dagens utgave.

 

Men verst er det kanskje å lese om behandlingen av danske barn, også Bluitgens egne. Barn som bærer kors rundt halsen, får dem revet av. Ett av hans barn ble ranet for en klokke. Vennligsinnede muslimer måtte gå imellom og forhandle for å få den tilbake. Da er vi rett over i klansamfunnet. I gården de bor var det vanlig med en type tradisjonspreget lek i forbindelse med en høytid: Barna skulle stå i kø og gjøre et eller annet, krype ned i en kiste, eller noe lignende og så få en gave. Men de muslimske nektet å stå i kø. De skulle ha gavene med en gang, og oppførte seg så aggressivt at etter noe år ble det slutt på tradisjonen.

 

Hva sier man til et barn som før det sovner spør: Pappa, hva er et danskesvin? skriver Bluitgen. Hans datter elsker rød pølse, men hun tør ikke ha det på skolematen. Da blir hun mobbet som et svin.

 

De danske elevene har funnet opp ordet: matpakkereligion. Fordi det legges så stor vekt på rent og urent. Det begynner i privatskolene og forplanter seg til de offentlige. Til å begynne med var det OK med oksekjøtt i skolekantinene, helt til noen imamer begynte å snakke om halal. Nå er det halalkjøtt, også i barnehagene. Og noen elever nekter å spise med vanlig bestikk og forlanger to sett: det kan ha vært brukt til svinemat.

Lenke til kommentar

Skyt meg hvis jeg tar feil, men her fremstiller du islam som en religion. Den er like forskjellig som den kristne er. Det du siterer kan godt stemme, men representerer det Islam i den moderne verden? Slike problemer som dette har jeg ikke støtt på i Norge. Man må jo ta hensyn til andres religioner! Hvis vi ikke tar hensyn til dem, hvordan kan vi forvente at de tar hensyn til oss?

 

Hvordan tolker du det første eksempelet? Mener du at noen barn oppdratt i en muslimsk familie kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Skyt meg hvis jeg tar feil, men her fremstiller du islam som en religion. Den er like forskjellig som den kristne er. Det du siterer kan godt stemme, men representerer det Islam i den moderne verden?

 

Islam er generelt langt mer konservativ enn det kristendommen er. Jeg er ikke glad i relgiøse mørkemenn i det hele tatt, men vesten har marginalisert kristne mørkemenn og deres svovelprekener. Hvorvidt denne handlingen er representativ for islam i vesten eller ikke skal jeg ikke gjette på, men ta en titt til diverse ghettoer rundt i Europa så ser du at intergreringsproblemene til muslimene er formidable. Hendelsen er ikke noe enkeltfenomen hvis det er det du lurer på.

 

Slike problemer som dette har jeg ikke støtt på i Norge. Man må jo ta hensyn til andres religioner! Hvis vi ikke tar hensyn til dem, hvordan kan vi forvente at de tar hensyn til oss?

 

Man skal ikke ta hensyn til folks relgion, utover det mest åpenbare som trosfrihet etc. Relgion er en privatsak og relgionen må tilpasses resten av samfunnet. På hvilken måte er det danskene ikke tar hensyn til islam og hva mer mener du at de skal gjøre? Er det Danmark som skal tilpasse seg muslimene, eller er det muslimene som skal tilpasse seg Danmark?

 

Hvordan tolker du det første eksempelet? Mener du at noen barn oppdratt i en muslimsk familie kan gjøre dette?

 

Barn oppdratt i en hvilken som helst familie kan gjøre dette, men sannsynligheten for hva slags kultur vedkommende er oppvokst i er ikke tilfeldig.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Fram til rundt år 1500 var Islam og de muslimske landene ledende i verden. Men da var det stopp. Europa og "vesten" ble reformerte, religionen(e) ble friere og mindre dominerende og utviklingen her eksploderte til hva vi er i dag. Kristendommen gikk fra å dominere til å miste innflytelsen. At "vi" ikke ble styrt av religion gjorde at vi er der vi er idag. Det var på ingen måte en enkel eller fredelig prosess. Det har skjedd forferdelige ting i denne prosessen.

 

Det er på mange måter det vi ser i Islam idag. Den samme utviklingen som Kristendommen hadde vil Islam også gå gjennom i den nære framtid. Og det kommer overhode ikke til å være noe fint syn. Kirken gjorde mange forferdelige ting for å beholde makten. Det samme vil ekstremistene/religiøse ledere også gjøre. Alle som tjener på et sterkt religiøst styresett vil kjempe med nebb og klør, og jeg frykter at det "onde" vi har sett av Islam så langt er bare starten.

Lenke til kommentar

Dette relativt nye møtet mellom to kulturer er ungåelig. Det er et direkte resultat av vår utvikling og globalisering. Ferdig med det. Vi må leve sammen med de menneskene som omgir oss. Det vil oppstå problemer. Hvis vi ikke vi lærer hverandre å kjenne vil det ikke komme noe godt ut av dette møtet. Hvis vi begynner å kaste dritt rundt oss om muslimer og si at religionen deres er søppel, vil de reagere (naturlig nok).

Jeg kjenner ikke til innvandringspolitkken i Danmark, men at danskene og de som er innvandret må lære og leve sammen, er åpenlyst.

 

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til sumptrollet, men at du må lære dine nye landsmenn å kjenne er sikkert. Å møte en verden rundt seg med hat og mistro, fører ikke til noe godt. Tar man imot de kunneskaper som verden har å by på, kommer man langt. Muslimer i Norge har integrert seg sånn passe bra og det er en felles oppgave vi må fortsette med. Mange muslimer har noe å lære av oss, mens kanskje vi skal kunne lære et og annet av dem også.

Med hat kommer man ingen vei :)

Lenke til kommentar
Fram til rundt år 1500 var Islam og de muslimske landene ledende i verden. Men da var det stopp. Europa og "vesten" ble reformerte, religionen(e) ble friere og mindre dominerende og utviklingen her eksploderte til hva vi er i dag. Kristendommen gikk fra å dominere til å miste innflytelsen. At "vi" ikke ble styrt av religion gjorde at vi er der vi er idag. Det var på ingen måte en enkel eller fredelig prosess. Det har skjedd forferdelige ting i denne prosessen.

 

Det er på mange måter det vi ser i Islam idag. Den samme utviklingen som Kristendommen hadde vil Islam også gå gjennom i den nære framtid. Og det kommer overhode ikke til å være noe fint syn. Kirken gjorde mange forferdelige ting for å beholde makten. Det samme vil ekstremistene/religiøse ledere også gjøre. Alle som tjener på et sterkt religiøst styresett vil kjempe med nebb og klør, og jeg frykter at det "onde" vi har sett av Islam så langt er bare starten.

6306799[/snapback]

 

Den prosessen deler av den muslimske verden står ovenfor i dag (noen har kommet lengre enn andre), kommer til å gå mye forterere enn kristendommens prosess! Jeg tror ikke noe som helst på at de fleste muslimer vil ofre livet sitt for sin religion. Prosessen er igang. Mange muslimer vil skjønne at et totalitært styresett ikke er et gode, men heller det motsatte, et onde. Vi får håpe på en revolusjon i de arabiske landene... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...