Gå til innhold

Islam i den moderne verden


Anbefalte innlegg

Noe sier meg, innlysende nok, at islam rett og slett ikke passer inn i den moderne verden.

 

Men hva er det som egentlig gjør dette? Er det fordi islam på en måte 'gikk forbi opplysningstiden'? Er fordi religionen ikke er reformert?

 

Og hvorfor er det egentlig så vanskelig å finne løsninger på alle problemene? Er det fordi vi har med fundamentaliser å gjøre? Er det hatet til den vestlige verden?

 

For meg virker det som om islam trenger en slags reformering. De trenger også mer kunnskap om vestlige, demokratiske verdier.

 

Diskuter i vei :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe sier meg, innlysende nok, at islam rett og slett ikke passer inn i den moderne verden.

 

Men hva er det som egentlig gjør dette? Er det fordi islam på en måte 'gikk forbi opplysningstiden'? Er fordi religionen ikke er reformert?

 

Og hvorfor er det egentlig så vanskelig å finne løsninger på alle problemene? Er det fordi vi har med fundamentaliser å gjøre? Er det hatet til den vestlige verden?

 

For meg virker det som om islam trenger en slags reformering. De trenger også mer kunnskap om vestlige, demokratiske verdier.

 

Diskuter i vei  :)

6291429[/snapback]

 

Og skal vi forstå dem må vi ha mer kunnskap om deres verdier. Det er ingen selvfølge at våre vestlige verdier er de beste. Vi mener selvfølgelig det, men de mener nok at deres verdier er best.

Vi må lære å forstå de før vi kan løse noe som helst "problem".

Lenke til kommentar

Igjen må jeg bare kommentere at Islam er ikke én homogen religion. På lik linje med alle andre religioner. Dette burde være en selvfølge å forstå.

Mao, Islam praktiseres på VELDIG mange forskjellige måter i de forskjellige landene. Måten religion eksisterer i Midt-Østen er vidt forskjellig fra hvordan det er i Afrika og mer østlige land. Dette er det samme med andre religioner.

Her må man ta historien til hjelp. Jeg mener at store deler verden ligger "bak" oss i utvikling. Grunnen til dette er den Europeiske undertrykkelse av andre folkeslag osv osv. Store deler av den muslimske kulturen har stagnert og ikke utviklet seg, siden vi drev dem tilbake i korstogene og praktisk talt ødela deres kultur (som da var flere hundre år lengre fremme enn de vi var).

Islam har nok et behov for en reformasjon (og den vil komme). Det vil nok ikke være et problem. Jeg tror ikke på "The Clash of Civilizations", som Huntingon skriver om, men om mennesker som møter mennesker. Jeg tror det vil ende godt, med den konflikten vi har nå :)

Lenke til kommentar
Steining av kvinner som straffemiddel ser jeg ikke på som en god verdi. Heller ikke segregering mellom kvinner og menn hvorav kvinnene blir kraftig undertrykt. Synes du ikke at de må lære seg å tilpasse seg det moderne samfunnet?

6291506[/snapback]

Som stakan sier, så mener vi selvfølgelig det. Problemet er bare at de ikke nødvendigvis er helt enige, enn hvor sprøtt det høres ut for oss. De som støtter denslags (f.eks. steining av kvinner) har vokst opp med det som en helt naturlig del av samfunnet. Husk at du ikke nødvendigvis ville klart å være noe mer kritisk til straffemetoden hvis du hadde vokst opp i et samfunn tilsvarende deres.

 

Å innføre vestlige verdier hos dem ved bruk av ekstreme metoder, tror jeg ikke nytter. Det antenner bare hatet for Vesten i dem. Jeg tror derimot et ikke-fysisk internasjonalt press omsider vil lede til en reformasjon av islam.

Lenke til kommentar

Helt enig.

Bare se på Afrika nå. Grunnen til at Afrika lider og er "verkende og blødende sår", som Bjørneboe kaller denne fantastiske delen av verden, er den europeiske imperialismen gjennom tidene. Grunne til at Irakerne lider nå, er fordi noen glupinger trodde det gikk an å konvertere mennesker på dagen (er ikke det absurd?). Det er det samme med Afrika, de levde sitt enkle liv og hadde ikke noe problemer utover det normale. Hvem ødela? Jo, europeerne. Jeg prøver ikke å få folk til å føle skyld. Bare forstå at man kan ikke (og skal ikke) tvinge mennesker til slike ting som europerne har prøvd gjennom tidene. Jeg kommer ikke på noen eksempler der det har fungert... Gjør dere? Jeg kan godt si hva jeg tror på og hva jeg mener er riktig, men jeg kan ikke bestemme at andre skal tro det samme....

Lenke til kommentar
Helt enig.

Bare se på Afrika nå. Grunnen til at Afrika lider og er "verkende og blødende sår", som Bjørneboe kaller denne fantastiske delen av verden, er den europeiske imperialismen gjennom tidene. Grunne til at Irakerne lider nå, er fordi noen glupinger trodde det gikk an å konvertere mennesker på dagen (er ikke det absurd?). Det er det samme med Afrika, de levde sitt enkle liv og hadde ikke noe problemer utover det normale. Hvem ødela? Jo, europeerne. Jeg prøver ikke å få folk til å føle skyld. Bare forstå at man kan ikke (og skal ikke) tvinge mennesker til slike ting som europerne har prøvd gjennom tidene. Jeg kommer ikke på noen eksempler der det har fungert... Gjør dere? Jeg kan godt si hva jeg tror på og hva jeg mener er riktig, men jeg kan ikke bestemme at andre skal tro det samme....

6292200[/snapback]

 

Hong Kong lå under britisk styre i temmelig mange år, og er en viktig økonomisk brikke i dag.

Liberia har bestandig vært selvstendig (tror jeg ihvertfall), og 80% av befolkningen har en inntekt som ligger under fattigdomsgrensen.

Lenke til kommentar

Det eneste var portugiserne som kom dit, men bortsett fra det så har det ikke vært noen intervensjoner der nei.

Jeg kjenner ikke til Hong Kong, men jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter å bevise? Hvis du mener at europeerne er uskyldige, så kan du godt si det. Jeg snakker selvfølgelig om majoriteten av inngrepene. Noen har selvfølgelig godt bra (greit, jeg ble litt overivrig istad når jeg sa at jeg kom på noen), men dette er uvesentlig når man ser på resultatet av årelang herjinger. Er det noe bedre nå? Ingen kan med hånden på hjertet si at det går bra med Afrika...

Lenke til kommentar
Mente ikke å si at europeerne var uskyldige, men at det bare er europeernes skyld blir for enkelt å si.

6293861[/snapback]

 

 

I god sosialistisk ånd og av politisk korrekthet er dette sterkt rasistisk, men sant:

 

Det finnes ikke et land i verden der Islam er dominerende som er vel fungerende og i tråd med menneskerettigheter.

 

Det er ikke mangel på ressurser eller vestlig imperalisme som har skylden, men korrupsjon, vanstyre og Islam, fordi det blir lagt mere vekt på religion enn å

sikre sine landsmenn økonomisk og sosial trygghet. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Islam kommer aldri gjennom en oppgjør med seg selv så lenge Bush & co. holder terroristene i gang. Jo mer de forsøker, jo mer forener de muslimer. 400+ selvmordsbomber kun i Irak, kun fra Al-Zarqawi er et eksempel.

 

Den eneste måten er ikke-fysisk press som det blir nevnt tidligere i tråden.

 

Jeg legger stadig merke til at noen visse på dette forumet tror Islam kun er steining av kvinner og selvmordsbombere. Islam har VELDIG mye godt i seg også. Jeg synes man skal ihvertfall kunne det aller mest basic om religionen før man uttaler seg og tror man er best til noe.

Lenke til kommentar
Mente ikke å si at europeerne var uskyldige, men at det bare er europeernes skyld blir for enkelt å si.

6293861[/snapback]

 

Det finnes ikke et land i verden der Islam er dominerende som er vel fungerende og i tråd med menneskerettigheter.

 

 

Bosnia & Herzegovina.

Lenke til kommentar

Islam er jo en relativt "ung" religion - den oppstod på 600-tallet etter vår tidsregning. Dermed er det rimelig å anta at mange grener av religionen ligger noe tilbake utviklingsmessig i forhold til f.eks. kristendommen. Trekker man fra 600 år på vår tidsregning kommer vi tilbake til en tid hvor stikkordene er avlatshandel, heksebrenning, inkvisisjon osv for kristendommen sin del.

 

Så, etter å ha lest gjennom Koranen mener jeg at Islam hverken er verre eller bedre enn andre religioner. Ingen religion er bedre enn de som utøver den. Dessverre finnes det fundamentalister i de fleste religioner. I vår tid er det musimsk fundamentalisme som preger store deler av verdensbildet.

Lenke til kommentar

Selv om du ser på tv at muslimer steiner folk hver dag, og torturerer folk som familiemorro, betyr ikke det at det er sant. Det er noen få som gjør det, men det finnes enda flere som ikke gjør det, og som har det vi vil kalle ganske normale liv.

 

Du vet hvordan det er. Det er alltid noen som på død og liv må ødelegge for alle andre.

Endret av m_eide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...