Gå til innhold

iTunes-vilkår ulovlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge det er DRM på musikken, er det helt uaktuelt å handle for meg uansett. Det blir allofmp3.com eller en eller annen torrenttracker hvis russerne ikke har det jeg vil ha.

6267230[/snapback]

Siden allofmp3.com er like ulovlig som å laste ned via bittorrent, kan jeg ikke forstå at noen velger den som koster penger først...

Lenke til kommentar
Så lenge det er DRM på musikken, er det helt uaktuelt å handle for meg uansett. Det blir allofmp3.com eller en eller annen torrenttracker hvis russerne ikke har det jeg vil ha.

6267230[/snapback]

Siden allofmp3.com er like ulovlig som å laste ned via bittorrent, kan jeg ikke forstå at noen velger den som koster penger først...

6268634[/snapback]

 

Hadde det vært like ulovlig som BT hadde det vært stengt ned for lenge siden, det ligger tydelig i en gråsone lovlighetsmessig. Personlig styrer jeg mer etter moral enn etter lov, men moralsk sett finner jeg liten eller ingen grunn til å bruke allofmp3 istedet for nedlasting (kanskje snarere tvert imot).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hadde det vært like ulovlig som BT hadde det vært stengt ned for lenge siden, det ligger tydelig i en gråsone lovlighetsmessig. Personlig styrer jeg mer etter moral enn etter lov, men moralsk sett finner jeg liten eller ingen grunn til å bruke allofmp3 istedet for nedlasting (kanskje snarere tvert imot).

6268668[/snapback]

Den nye åndsverksloven forbyr deg å laste ned åndsverk du ikke har rettigher til. Allofmp3 er derfor i mine øyne like forbudt som å laste ned via P2P.

Lenke til kommentar
Hadde det vært like ulovlig som BT hadde det vært stengt ned for lenge siden, det ligger tydelig i en gråsone lovlighetsmessig. Personlig styrer jeg mer etter moral enn etter lov, men moralsk sett finner jeg liten eller ingen grunn til å bruke allofmp3 istedet for nedlasting (kanskje snarere tvert imot).

6268668[/snapback]

Den nye åndsverksloven forbyr deg å laste ned åndsverk du ikke har rettigher til. Allofmp3 er derfor i mine øyne like forbudt som å laste ned via P2P.

6268819[/snapback]

 

Det er i beste fall uklart, allofmp3 har jo potensielt rettigheter i russland.

 

http://forbruker.no/pengenedine/netthandel...icle1146078.ece

 

"Hermansen forklarer at dersom allofmp3.com er et lovlig nettsted i Russland, er det også lovlig for nordmenn å handle på nettsiden."

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er gammelt nytt! At ikke media er flinkere til å komme med slike nyheter i aviser er irriterende, må jo oppsøke sider som dette, google nyheter digi og itavisen... dette er nyheter som er relativt viktige for utviklingen av it/hw-samfunnet.

 

Media har en oppgave her i stor grad, jeg tror ikke på byter, så enten gi dem et ultimatum som går ut på at hvis de ikke retter seg så vil vi ikke selge deres tjenester eller prudukter her i Norge eller så bør media komme med slike nyheter litt oftere og faktisk oppfølge dem!! F.eks gi oss andre alternativer til Apple sine produkter og tjenester!!

 

Testen som var i VG over MP3 spillere hvor iPOD nano vandt var utrolig ledende!! Det var ikke tatt med Sony eller Creative spillere. iAudio spilleren som var tatt med var C2 utgaven og ikke den nye C3 utgaven som har verdt ute en stund, de klarte også å skrive Audio C2. C3 trenger ikke program for overføring, USB-kabel i spilleren, spiller det meste av formater (også .ogg), er vennlig på de fleste OS, ++

Sandisk var heller ikke med, denne spilleren har også fått bedre kritikk enn iPOD nano, samt en del Creative spillere! Noen ganger så lurer jeg på om de som jobber i sladder-avisene gir f eller om de blir betalt for å dempe negative nyheter og fremme dems produkter!! Eller lite sannsynlig, men det går jo ann å spekkulere!!

Lenke til kommentar

ipod har blitt en motegreie, enkelt og greit...

 

og apple har alltid vært flinke til å selge sine gjenstander som mote eller livstilsenheter, ikke tekniske dupeditter.

 

bare se på dem ipod-reklamene. folk som danser og lignende, da oftest unge, energiske, lykkelige mennesker. meldingen er da, ønsker du å være som dem, kjøp en ipod...

 

til sammenligning så prøver creative og andre å trumfe på tekniske detaljer...

 

siden det ikke funker så vil jeg påstå at det er det endelige bevis på at grunnsteinen i kapitalistisk tenkning ikke funker...

 

men denne nyheten er jo om musikkbutikken itunes, ikke om ipod (selv om de er nært beslektede).

 

skal bli spennende å se hva som kommer ut av dette. hvordan er utvalget av norskprodusert musikk på itunes for tiden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

uhyre komisk, for å være helt ærlig så er dette ingenting annet enn latterlig.

Apple har skapt et produkt, ipod, for så å lage et program ment for å skape en utmerket harmoni mellom maskin og ipod. det har de så definitivt klart, itunes og ipod fungerer utmerket sammen, det er så enkelt at selv førstegangsbrukere klarer å overføre sanger uten problemer. itunes er ment for å være integrert med ipod, det var en av hovedgrunnene for å lage programvaren, de er eieren av programvaren. nå skal man tvinge de til å endre på egen programvare til eget produkt for å tilfredsstille personer med andre mp3 spillere ? det blir for dumt.

 

jeg anser itunes for å være en ren bonus med det å ha ipod, man kjøper en utmerket mp3 spiller og man får programvare som er designet til ipod for å gjøre hverdagen din enklere. kjøper man ikke ipod, neivel, da får man ikke utnyttet itunes.

 

en morsom løsning hadde vært hvis Apple hadde gjort itunes om til eksklusiv programvare for ipod eiere, hvor man må registrere konto med serial nummeret til ipoden din, så kan resten bare ha det så godt.

 

var ikke spesielt imponert over han fra forbrukerombudet så snakket frempå om at Apple gjør feil og at de kanskje møter seg selv i døra hvis de ikke åpner for alle spillere. er han klar over at itunes har solgt 100 millioner sanger og er en gigantsuksess som har skapt en trend for kjøp av musikk på nett ?

Lenke til kommentar

Det er over hodet ikke dumt å bedre konkurransevilkårene i bransjen og slå beina under på rent monopoliserende taktikker. Apple kunne gjort tjenesten enkel og grei for alle men velger å legge ned ekstra ressurser for å stikke kjepper i hjulene for konkurrenter og undergraver kjøpernes rettigheter.

Lenke til kommentar
Dette er gammelt nytt! At ikke media er flinkere til å komme med slike nyheter i aviser er irriterende, må jo oppsøke sider som dette, google nyheter digi og itavisen... dette er nyheter som er relativt viktige for utviklingen av it/hw-samfunnet.

 

Media har en oppgave her i stor grad, jeg tror ikke på byter, så enten gi dem et ultimatum som går ut på at hvis de ikke retter seg så vil vi ikke selge deres tjenester eller prudukter her i Norge eller så bør media komme med slike nyheter litt oftere og faktisk oppfølge dem!! F.eks gi oss andre alternativer til Apple sine produkter og tjenester!!

 

Testen som var i VG over MP3 spillere hvor iPOD nano vandt var utrolig ledende!! Det var ikke tatt med Sony eller Creative spillere. iAudio spilleren som var tatt med var C2 utgaven og ikke den nye C3 utgaven som har verdt ute en stund, de klarte også å skrive Audio C2. C3 trenger ikke program for overføring, USB-kabel i spilleren, spiller det meste av formater (også .ogg), er vennlig på de fleste OS, ++

Sandisk var heller ikke med, denne spilleren har også fått bedre kritikk enn iPOD nano, samt en del Creative spillere! Noen ganger så lurer jeg på om de som jobber i sladder-avisene gir f eller om de blir betalt for å dempe negative nyheter og fremme dems produkter!! Eller lite sannsynlig, men det går jo ann å spekkulere!!

6269492[/snapback]

De fleste bladfyker antar at iPod er latin for "mp3-spiller".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

ekstra ressurser for å stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

 

de har levert programvare som skal fungere perfekt til ipod, noe den gjør. programvare som sikrer at ipod eiere slipper problemer med programvare når de skal overføre musikk til spilleren sin. de har da brukt mindre ressurser når de har konsentrert seg om å tilpasse programvaren til egne spillere istedenfor å måtte tilpasse den til et temmelig stort antall forskjellige spillere.

 

stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

er det å lage utmerket programvare til eget produkt nå å stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

 

hvorfor skal apple lage perfekt programvare for å hjelpe konkurrenter ?

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Det er i beste fall uklart, allofmp3 har jo potensielt rettigheter i russland.

 

http://forbruker.no/pengenedine/netthandel...icle1146078.ece

 

"Hermansen forklarer at dersom allofmp3.com er et lovlig nettsted i Russland, er det også lovlig for nordmenn å handle på nettsiden."

 

AtW

6268887[/snapback]

Tja, vedkommende nevner vel ikke at det er lovlig å laste ned piratvare fra allofmp3. Han sier bare at nordmenn ikke risikerer å bli straffeforfulgt. Men dette gjelder også generell nedlasting ved P2P, hvor selv bakmennene og storforbrukerne ikke risikerer noe annet enn et sivilt søksmål.

Lenke til kommentar
jeg anser itunes for å være en ren bonus med det å ha ipod, man kjøper en utmerket mp3 spiller og man får programvare som er designet til ipod for å gjøre hverdagen din enklere. kjøper man ikke ipod, neivel, da får man ikke utnyttet itunes.

6270141[/snapback]

Hva om du bestemmer deg for å kjøpe enn annen MP3-spiller da? Masse bortkastede penger! Dessuten så blir aldri sangen helt din! Og DRM i sangene gjør at sangene får mindre batterilevetid (ikke så veldig vesentlig mye mindre...)

 

de har levert programvare som skal fungere perfekt til ipod

 

stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

er det å lage utmerket programvare til eget produkt nå å stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

 

hvorfor skal apple lage perfekt programvare for å hjelpe konkurrenter ?

6270266[/snapback]

Det beste er spillere som ikke er avhengige av programvare, kunne ikke blitt enklere enn å bare dra sangene over. Greit at iPod har et program til å overføre sanger, men det burde gått ann uten eller med andre programmer også (har er det mange spillere som blir diskvalifisert!)

 

Mange spillere er jo like gode som iPod'en, men de kommer ikke frem i media, litt drahjelp kan være en fin straff for Apple.

 

De skal ikke lage programvare til konkurrentene (eller de gjør jo det... de lager jo programvare til Windows og MS er jo hovedkonkurrent da...), men la alle som ønsker få lov til å legge inn sanger uten å måtte trenge noe teit program eller la andre programmerere få lov tli å lage program for å lage slike programmer og ikke sperre sangene sine.

 

Er litt usikker på om du troller, men du gjør en god jobb.

Apple er nesten værre enn MS på nesten alle måter :hrm: tenk om de hadde hatt den samme markedsandelen som MS, hadde nok vært mye værre enn det vi ser med Vista i dag!!

Lenke til kommentar
Hva om du bestemmer deg for å kjøpe enn annen MP3-spiller da? Masse bortkastede penger! Dessuten så blir aldri sangen helt din! Og DRM i sangene gjør at sangene får mindre batterilevetid (ikke så veldig vesentlig mye mindre...)

 

logikken der vil ikke funke for han vil jo selvsagt aldri vurdere å kjøpe noe annet den en ipod...

Lenke til kommentar
Hva om du bestemmer deg for å kjøpe enn annen MP3-spiller da? Masse bortkastede penger! Dessuten så blir aldri sangen helt din! Og DRM i sangene gjør at sangene får mindre batterilevetid (ikke så veldig vesentlig mye mindre...)

 

logikken der vil ikke funke for han vil jo selvsagt aldri vurdere å kjøpe noe annet den en ipod...

6270635[/snapback]

kanskje om han leste litt om hvordan markedet stopper opp når selskaper får så mye makt og ikke lar andre komme inn... hvor mye de kan bullshite brukerne sine uten at de kan gjøre en drit og hvor treigt utviklingen kan ende opp med å gå...

Lenke til kommentar
ekstra ressurser for å stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

 

de har levert programvare som skal fungere perfekt til ipod, noe den gjør. programvare som sikrer at ipod eiere slipper problemer med programvare når de skal overføre musikk til spilleren sin. de har da brukt mindre ressurser når de har konsentrert seg om å tilpasse programvaren til egne spillere istedenfor å måtte tilpasse den til et temmelig stort antall forskjellige spillere.

 

stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

er det å lage utmerket programvare til eget produkt nå å stikke kjepper i hjulene for konkurrenter ?

 

hvorfor skal apple lage perfekt programvare for å hjelpe konkurrenter ?

6270266[/snapback]

Jepp, ekstra ressurser for å stikke kjepper i hjulene for konkurrenter.

 

Det enkleste for Apples utviklere hadde helt klart vært om de benyttet standariserte overføringsmetoder. Det har de ikke gjort. De har lagt ned ekstra ressurser for å utvikle en egen løsning som etter ganske mye arbeid har klart å gjøre overføringen på en sånn måte at det ikke er kompatibelt med noe annet. Det hadde vært en svært enkel sak å benytte standard metode og dermed fått kompatibilitet med omtrent alle mp3-spillere på markedet. Apple har altså brukt tid og penger på å aktivt gjøre det inkompatibelt.

 

iTunes kunne like enkelt vært laget sånn at man laster ned standard filer på normal måte. Men også her har Apple brukt tid og penger på å aktivt gjøre sin løsning inkompatibel. Dette går ut over konkurrentene på en urettferdig måte og er direkte misbruk av sin posisjon i markedet.

 

For å dra frem et tilsvarende eksempel: Microsoft lagde på slutten av 80-tallet programmet Windows 3.0. På denne tida var det flere produsenter av operativsystemet DOS. Microsofts MS-DOS var den vanligste, men også IBM-DOS, DR-DOS og noen andre hadde betydelige markedsandeler. Microsoft misbrukte sin markedsmakt til å lage noen linjer i Windows 3.0 som lød omentrent slik: IF OS = MD-DOS then RUN Windows, ELSE TYPE "This program is incompatible with this version of DOS" AND Exit. Dette er et rent markedsvridende tiltak ment for å stikke kjepper i hjulene på konkurrentene. Dette ble ikke oppdaget før etter mange år da det slapp ut noen brev fra ledelsen i Microsoft som avslørte tiltaket. Koden ble analysert og bekreftet at dette stemte. DR-DOS var så å si ikkeeksisterende lengre, men det var fortsatt folk nok i selskapet til at de fikk startet en rettsak de vant knusende på slutten av 90-tallet. Så vidt jeg husker lød erstatningssummen på 100 millioner (enten kroner eller dollar, det husker jeg ikke.) I dommen sto det at det var et rent markedsvridende tiltak som stred mot konkurranselovgivningen i USA.

 

PS. Det er en grunn til at vi har noe som heter konkurranselover. (Selv DLF-gjengen her på forumet er relativt enige om at vi må ha noen lover angående konkurranse)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...