Gå til innhold

iTunes-vilkår ulovlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

batterilevetiden er mer enn god nok uansett, om jeg mister rundt 1time så er da ikke det noe katastrofe uansett, skjelden jeg er mer enn 15timer unna mulighet for å lade batteri.

 

hvorfor ville det beste være en løsning hvor man bare drar sangene over via explorer ?

 

uansett så må man tenke på at avanserte spillere med store harddisker gjerne drar fordel av programvare som sorterer sangene slik at du slipper å ha tonnevis med usorterte sanger. eller vil du ha enda mer programvare, et eget program for å sortere sangene dine før du bare drar de over til spilleren ?

 

det beste ville jo være hvis produsentene orket å lage skikkelig programvare, hvorfor skal andre produsenter tjene på at apple er dyktige på programvare ?

skal andre produsenter praktisk talt kunne bruke det som salgsargument at spilleren fungerer perfekt opp mot et produkt som er skapt av en konkurrent på mp3 markedet?

Lenke til kommentar
uhyre komisk, for å være helt ærlig så er dette ingenting annet enn latterlig.

Apple har skapt et produkt, ipod, for så å lage et program ment for å skape en utmerket harmoni mellom maskin og ipod. det har de så definitivt klart, itunes og ipod fungerer utmerket sammen, det er så enkelt at selv førstegangsbrukere klarer å overføre sanger uten problemer. itunes er ment for å være integrert med ipod, det var en av hovedgrunnene for å lage programvaren, de er eieren av programvaren. nå skal man tvinge de til å endre på egen programvare til eget produkt for å tilfredsstille personer med andre mp3 spillere ? det blir for dumt.

 

jeg anser itunes for å være en ren bonus med det å ha ipod, man kjøper en utmerket mp3 spiller og man får programvare som er designet til ipod for å gjøre hverdagen din enklere. kjøper man ikke ipod, neivel, da får man ikke utnyttet itunes.

 

en morsom løsning hadde vært hvis Apple hadde gjort itunes om til eksklusiv programvare for ipod eiere, hvor man må registrere konto med serial nummeret til ipoden din, så kan resten bare ha det så godt.

 

var ikke spesielt imponert over han fra forbrukerombudet så snakket frempå om at Apple gjør feil og at de kanskje møter seg selv i døra hvis de ikke åpner for alle spillere. er han klar over at itunes har solgt 100 millioner sanger og er en gigantsuksess som har skapt en trend for kjøp av musikk på nett ?

6270141[/snapback]

 

Itunes kunne da fungert like bra og strømlinjeformet med et åpent format, og med vilkår som ikek var imot loven? Ikke hadde det vært noe vanskligere heller, hvilke ekstra-funksjoner er det du mener denne drmen tilfører feks? Og hva gjør det lettere å innføre drm enn å ikke ha det?

 

AtW

Lenke til kommentar
Kvaliteten må opp osv.

6271423[/snapback]

Før det sys jeg Apple burde satse på lovlydighet (følge de norske lovene).

6271465[/snapback]

De bør satse på å følge lovene, få vekk DRM på en eller annen måte, få ned prisene, få opp kvaliteten. Det er ikke værre. Det koster vel neppe noe spesielt for Apple å tilby bedre kvalitet. Og forøvrig tjener alle på manglende DRM. De eneste som taper på det, er de som produserer DRM. Og de menneskene, vil jeg aldri spise middag med. Det tør jeg ikke. :(

Lenke til kommentar
batterilevetiden er mer enn god nok uansett, om jeg mister rundt 1time så er da ikke det noe katastrofe uansett, skjelden jeg er mer enn 15timer unna mulighet for å lade batteri.

 

hvorfor ville det beste være en løsning hvor man bare drar sangene over via explorer ?

 

uansett så må man tenke på at avanserte spillere med store harddisker gjerne drar fordel av programvare som sorterer sangene slik at du slipper å ha tonnevis med usorterte sanger. eller vil du ha enda mer programvare, et eget program for å sortere sangene dine før du bare drar de over til spilleren ?

 

det beste ville jo være hvis produsentene orket å lage skikkelig programvare, hvorfor skal andre produsenter tjene på at apple er dyktige på programvare ?

skal andre produsenter praktisk talt kunne bruke det som salgsargument at spilleren fungerer perfekt opp mot et produkt som er skapt av en konkurrent på mp3 markedet?

6270986[/snapback]

Levetiden er helt grei uansett. Dra sangene over explorer? iPOD burde blitt registrert som en ekstra lagringsenhet og funket som en vanlig USB-minnepinne på alle OS'er.

 

Sangene blir vel sjortert så lenge all informationen er lagt til sangene? navn på artist, album, sang, gategori osv... ligger de i mapper kan du vel kategirosere dem etter mapper? Så ekstra program burde ikke være nødvendig.

 

Det som er greia er at om Apple er så gode på programvare som du sier så kommer folk til å velge dem uansett fordi de er best, ikke fordi de må... ganske logisk?? Slik er det ikke i dag! Det siste skjønte jeg ikke (med mindre du ikke skjønner hva jeg prøver å komme frem til), det burde ikke være nødvendig å markedsføre seg for deg slik uansett, alt burde hatt en felles åpen standart åpen for alle.

 

Kvaliteten må opp osv.

6271423[/snapback]

Før det sys jeg Apple burde satse på lovlydighet (følge de norske lovene).

6271465[/snapback]

De bør satse på å følge lovene, få vekk DRM på en eller annen måte, få ned prisene, få opp kvaliteten. Det er ikke værre. Det koster vel neppe noe spesielt for Apple å tilby bedre kvalitet. Og forøvrig tjener alle på manglende DRM. De eneste som taper på det, er de som produserer DRM. Og de menneskene, vil jeg aldri spise middag med. Det tør jeg ikke. :(

6271508[/snapback]

Hehe, da er det bare å snakke med Virgin, Sony BMG, +++ Det er ikke de som lager DRM, men også musikkselskaper er ikke særlig glade i å la andre selge sanger uten selge sanger uten DRM tror jeg. Det beste er å kjøpe CD'er å rippe dem, da har man cover-art, lossless om man ønsker det og ikke DRM.

Lenke til kommentar

Satan i helvete. Nå får Microsoft skjerpe seg. Når flere lands forbruker ombud protesterer så er det grund til det.

 

Woooups :ermm: Er vist ikke Microsoft denne gangen.

 

Men er jo Apple som er det snille lille firmaet mot stormakten MS.

Ok skyve under teppe og late som ingenting. :blush:

 

Apple har det sikkert tøft og deres veier er sikker uransaklige som guds.

 

Nei følg med på pirat partiet. Ikke for at de vil ha flere pirater men pga yttringsfrihet og det som følger.

 

 

Hehe se her.. er vist lille muhammed ute på tur...

:devil:

 

( Nei det var ikke djevelen selv. han har jo ikke gjordt seg fortjent til noe i det siste. duden har jo vært lettere tamm i det siste. )

Lenke til kommentar
Er det noe problem for iTunes å legger servere på Bahamas og selge musikk i Euro, Dollar eller annen egnet valuta? Da kommer de seg langt unna loverket allikevel.

6267449[/snapback]

 

Gjør de det? Jeg mener at det stedet du befinner deg på er et avgjørende i følge norks lov. Så om du sitter i norge så er det norsk lov som gjelder (men det betyr ikke at du får igjennom dine krav, da du kanskje ender med å må ta det for retten i utlandet og det koster mye penger)...

 

Kan hende jeg har misforstått loven da, har ikke hatt mye juss på skolen og det er ikke det jeg studerer heller så...

6267583[/snapback]

Hvis jeg kjøper en ting i f.eks USA idag og får det sendt over så må vel jeg forholde meg til amerikanske kjøpslover og ikke norske. Eneste hinderet er om varen i seg selv bryter mot norsk lov idet den krysser grensa, f.eks legemidler.

Se f.eks alle muligheter for pokerspill osv. Det er ikke lov drive med pengespill i norge med mindre du heter Norsk Tipping, men man sniker seg unna allikevel. Jeg vil tro dette også vil gjelde på samme måte som iTunes, men jeg kan ikke noe juss jeg heller.

6267761[/snapback]

 

et raskt google-søk ga noen resultater:

 

"Brussel-konvensjonen, som blant annet tar for seg lovgivning for handel og kontraktsinngåelse, sier nå at tvister mellom parter som innbefatter e-handel skal høres i det landet kjøperen bor. Dette gjelder også dersom det er selger som kjører sak mot kjøperen"

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=247324

 

Men det er mer, og i stede for å lime alt inn her...:

http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...l_over_internet

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2003/1057054237.18

 

Ellers så er jo forbrukerkjøpsloven og ehandelloven nyttig...

http://www.lovdata.no/all/nl-20030523-035.html

 

men en bør nok trå litt varsomt... og en bør nok lese lisensavtaler og kjøpsavtaler nettbutikker opererer med, men det gjør nok de færreste av oss...

Lenke til kommentar

Men watta fuck er dette her

 

"kan endre rettighetene til musikken etter den er kjøpt"

 

Om dette stemmer for noen firmaer så er disse firmaene fucked.

 

1 Du godtar en avtale. vilket gir deg info om du kjøper noe bra eller ikke.

2 Avtalen endres etterpå. Etter at du kjøpte alanis morisette cdn så tok du på deg gjelda til Aker RGI.

 

Hallo dommer faen er du der . er det bare jeg som ser at dette er svindel, lobbylureri og hobbynazisme?

Lenke til kommentar
Avtalen endres etterpå. Etter at du kjøpte alanis morisette cdn så tok du på deg gjelda til Aker RGI

hehe, bra eksempel...

 

bra at norsk lov gjelder da (etter det jeg har funnet ut, om det er rett) og at den i forbruker sammenheng er ufravikelig... dvs, vi som forbruker kan ikke få dårligere vilkår enn det loven sier...

 

btw: avtaleloven paragraf 36 vil komme inn i dette tilfellet nevnt over:

http://www.lovdata.no/all/tl-19180531-004-003.html#36

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

 

      Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

 

      Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar
Vel jeg ser 2 utfall av dette

Slutt på itunes store noe som er greit nok siden jeg aldri har kjøpt noe der, men det er jo alltid greit å ha det som en mulighet. Folk blir jo ikke tvunget til å kjøpe musikken sin der heller.

 

Og så har vi at status quo forsetter. Noe annet enn det er utenkelig.

6267934[/snapback]

 

Så du mener det er utenkelig at iTunes velger å følge norsk lov?

 

AtW

6268052[/snapback]

Dessverre ja

Hadde selv ønsket at de gjorde det, men det vil nok aldri skje. Det vil rett og slett ikke plate selvskapene gå med på, og selv hvis de hadde gjort det hadde ikke apple solgt musikken.

 

Sånn er livet av og til.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke iTunes. Det er bare flott at Apple tilbyr iTunes som er laget for Ipod's hovedsakelig. Problemet er Apple's "PlayFair" DRM system som de tviholder på, og nekter og gi andre produsenter av MP3 spillere tilgang til. Sånn sett, dersom du kjøper låter fra iTMS er du rett og slett låst inn i Ipod universet for alltid, siden Apple nekter å gi andre hardware produsenter tilgang til sin DRM standard.

 

Microsoft gir iallefall alle som vil tilgang til sin "PlaysForSure" DRM standard, slik at alle produsenter av MP3 spillere kan velge og legge til den muligheten i sine spillere.

 

Det er rett og slett stygt gjort av Apple og låse kundene sine til Ipod's for resten av livet på den måten de gjør. Tenk hvor mye bedre det hadde vært for alle om PlayFair hadde blitt tilgjengelig for alle MP3 hardware produsentene? Du kunne fortsatt brukt iTunes til å synke med Ipod'en din - MEN - dersom du hadde hatt lyst, så kunne du også ha slengt de DRM'a sangene over på hvilken som helst annen kapabel MP3 spiller, dersom du noensinne skulle finne på å gå til en annen hardware produsent.

 

Husk, du har kjøpt en lisens for de sangene du har handlet hos iTMS som gjelder for livet. Men tenk litt om 20 år, du kan muligens fortsatt ha filene - men eksisterer Ipod da?

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Vel jeg ser 2 utfall av dette

Slutt på itunes store noe som er greit nok siden jeg aldri har kjøpt noe der, men det er jo alltid greit å ha det som en mulighet. Folk blir jo ikke tvunget til å kjøpe musikken sin der heller.

 

Og så har vi at status quo forsetter. Noe annet enn det er utenkelig.

6267934[/snapback]

 

Så du mener det er utenkelig at iTunes velger å følge norsk lov?

 

AtW

6268052[/snapback]

Dessverre ja

Hadde selv ønsket at de gjorde det, men det vil nok aldri skje. Det vil rett og slett ikke plate selvskapene gå med på, og selv hvis de hadde gjort det hadde ikke apple solgt musikken.

 

Sånn er livet av og til.

6272318[/snapback]

 

Jaja, da håper jeg staten har nok guts til å kaste butikken deres ut av landet. Så får folk heller laste ned.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det samme var jo oppe i frankrike og der sa at de bare kom til å trekke butikken visst de ble tvunget til å gi ut copibeskytelsen. Mem det skjedde aldri noe, loven ble lagt på is. De trekker den helt sikkert her visst det samme skjer. Og det er jo ingen tjent med. Det er jo det beste alternativet til pirat.

Lenke til kommentar
Det samme var jo oppe i frankrike og der sa at de bare kom til å trekke butikken visst de ble tvunget til å gi ut copibeskytelsen. Mem det skjedde aldri noe, loven ble lagt på is. De trekker den helt sikkert her visst det samme skjer. Og det er jo ingen tjent med. Det er jo det beste alternativet til pirat.

6272694[/snapback]

 

Jeg tror vi er tjent med å sette hardt mot hardt og kaste de ut av landet, alternativet (at store selskaper skal presse seg fram og slippe og forholde seg til loven) er mye verre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det samme var jo oppe i frankrike og der sa at de bare kom til å trekke butikken visst de ble tvunget til å gi ut copibeskytelsen. Mem det skjedde aldri noe, loven ble lagt på is. De trekker den helt sikkert her visst det samme skjer. Og det er jo ingen tjent med. Det er jo det beste alternativet til pirat.

6272694[/snapback]

 

Jeg tror vi er tjent med å sette hardt mot hardt og kaste de ut av landet, alternativet (at store selskaper skal presse seg fram og slippe og forholde seg til loven) er mye verre.

 

I Utgangspunktet enig, det jeg er redd for er at dette i praksis ville medføre at det ville bli umulig å selge/kjøpe musikk på denne måten i Norge... det er utrolig praktisk. Alternativene blir jo å laste ned ulovlig(pirat) eller gå i butikken og vi vet jo alle hva som er det enkleste :)

Lenke til kommentar
Det samme var jo oppe i frankrike og der sa at de bare kom til å trekke butikken visst de ble tvunget til å gi ut copibeskytelsen. Mem det skjedde aldri noe, loven ble lagt på is. De trekker den helt sikkert her visst det samme skjer. Og det er jo ingen tjent med. Det er jo det beste alternativet til pirat.

6272694[/snapback]

 

Jeg tror vi er tjent med å sette hardt mot hardt og kaste de ut av landet, alternativet (at store selskaper skal presse seg fram og slippe og forholde seg til loven) er mye verre.

 

I Utgangspunktet enig, det jeg er redd for er at dette i praksis ville medføre at det ville bli umulig å selge/kjøpe musikk på denne måten i Norge... det er utrolig praktisk. Alternativene blir jo å laste ned ulovlig(pirat) eller gå i butikken og vi vet jo alle hva som er det enkleste :)

6274026[/snapback]

 

Ja, da er det synd for plateselskapene som ikke vil innføre seg etter norsk lov, da får de tape de pengene, og slutte å sutre om noen kopierer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...