Gå til innhold

Smeller i høytalerne når man slår på et lys


Anbefalte innlegg

Ante ikke hvor eg kunne skrive dette her, så satser på det var riktig sted dette..

 

Uansett, har et lite irriterende problem her hjemme, det har seg slik at eg har fått tak i en gammel SONY receiver (ca 25 år gammel.. 2 x 320W @ 8 ohm) og den lager en smelle-lyd (avhengi hvor mye volumet står på) når noe slår seg på. f.eks kjøleskapet eller når noen slår på et lys eller lignende.. er det mulig å bare kjøpe en strømrenser eller lignende for å få fikset dette problemet?

 

Har også en Harman Kardon HK640 stereo forsterker som IKKE lager smellelyd i høytalerne når noe annet blir slått på...

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her må du inn og mekke :D

 

Sannsynligvis er forsterkeren av klasse A, og du har spoler som skal gi glatt strøm. Når du får et spenningsfall over denne spolen, endrer strømmen seg og du får en annen effekt ut. Så det du kan gjøre, er å sette opp kondensatorer som tåler spenningen på terminalene til likeretteren.

 

Den kjedelige varianten er selvfølgelig å kjøpe seg sånn UPS-greie som glatter litt her og der, men det er jo mye morsommere å årne no bra selv, billig :dribble:

Lenke til kommentar

hehe, eg er ingen nerd.. så blir nok å kjøpe slik UPS greie ja... skulle gjerne fikset det der med kondensator og slikt.. men hehe, faren for å ødelegge dette nyyyydelige SONY monsteret skremmer meg.. for makaløs stort monster har eg leita lenge etter.. hehe...

 

TAKKER for kjapt svar, noen anbefalinger til eventuelle strømrensere/UPSer?

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar
hehe, eg er ingen nerd.. så blir nok å kjøpe slik UPS greie ja... skulle gjerne fikset det der med kondensator og slikt.. men hehe, faren for å ødelegge dette nyyyydelige SONY monsteret skremmer meg.. for makaløs stort monster har eg leita lenge etter.. hehe...

 

TAKKER for kjapt svar, noen anbefalinger til eventuelle strømrensere/UPSer?

6249542[/snapback]

Ja, jeg kjenner en som bor like borti gata her :cool:

Lenke til kommentar

Joda, strømrenser er sånn filter for vegg-strøm, mens UPS er mer som et batteri. Kan du si noe om hvor mye effekt som går inn på beistet ditt, hvor stor kurs dere har i det området, og hvor mange andre ting som skal stå på der også? Det er litt greit å vite før man begynner å anbefale navn.

Lenke til kommentar
øøø, dette ble vel rimelig avansert for en kar som meg... er det ikke 220-240V i alle hjem i Norge? Regner med det går på 10 ampers sikring om ikke 16....bor i en lavblokk om det har noe å si....? Blokken har 12 bo-stander...

6249800[/snapback]

menneh.. hvis "strømmen går," er det alt du har, eller er det bare i stua? Om du skjønner.. Blir det mørkt over alt, eller har du flere "soner?" Og hvor mye strøm står det at det går inn på den bak?

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

Har vel flere "soner" i leiligheten, for i sikringsskapet har man jo forskjellige sikringer til forskjellige rom, med forskjellige størrelser på sikringene..

Når eg f.eks skudde opp takviftene på datarommet, tok eg utav sikringen til det rommet..

Angående strøm inn på forsterkeren er det vel ~230V...... alt etter, vel?

Og kjører 10 ampers sikring på stuen.. Så i teorien skulle vel strømnettet i stuen klare å dure unna 2300Watt vel, før den ryker? (Etter mine beregninger..)

Lenke til kommentar
Her må du inn og mekke  :D

 

Sannsynligvis er forsterkeren av klasse A, og du har spoler som skal gi glatt strøm. Når du får et spenningsfall over denne spolen, endrer strømmen seg og du får en annen effekt ut. Så det du kan gjøre, er å sette opp kondensatorer som tåler spenningen på terminalene til likeretteren.

6249509[/snapback]

Det der er vel bare svada?

"spoler som skal gi glatt strøm" - Er det strømforsyningen du tenker på? Eneste spolen der er transformatoren.

En skikkelig forsterker har jo ganske store kondensatorer som en vesentlig del av strømforsyningen, nettopp for å "glatte" strømmen.

Og hva har dette med klasse A å gjøre?

 

Trådstarter sier smellet er avhengig av stillingen på volumkontrollen. Altså blir det plukket opp i forforsterkeren, ikke i utgangstrinnet.

 

Ikke at jeg vet hva man skal gjøre med slikt, men jeg tviler sterkt på at en UPS er løsningen.

Lenke til kommentar

Ja det der høres tullete ut. Jeg vil heller tro at det er snakk om elektromagnetisk interferens i forforsterkeren. Dyre forsterkere har kraftige kondensatorer som bør ha mer enn nok strømreserver til å utligne en eventuell transient i strømtilførselen. spoler "glatter" heller ikke strøm på samme måte som kondensatorer.

 

Spoler motsetter seg endring i spenning, ikke strøm, i motsetning til kondensatoren.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva løsningen er men årsaken er elektromagnetisk støy som lysbryteren lager når den legger inn og ut.

Dette skjer fordi det dannes en gnist når bryteren bryter og legger inn og det er denne gnisten som er synderen hva EMC gjelder, og det er nettop det samme forsterkeren plukker opp og forsterker.

Skjerming er vel stikkordet her.

Lenke til kommentar

Skjerming? huff... av HVA da?

Så dette vil hende/fortsette å dukke opp i HVILKET som helst hus eg eventuelt bruker denne gamle SONY forstereren i?

 

Har nå tatt i bruk min gamle forsterker, Harman Kardon HK640 på den ene av to gulvhøytalere.. her hører eg ALDRI smelle lyder... men den er jo NOE nyere.... :-)

 

Hva anser dere som løsning da? å leve med småsmell? VET jo at den der SONY receiveren begynner å drar på årene, den er vel 25 år, minst, hehe.. men er vel strengt tatt vanskelig å oppdra skikkelige kraftige forstererkere, uten de elendige 2 x 100 japse-wattene i 4 ohm... dette monsteret klarer jo 640W max(iflg merkelappen bakpå den).

I front står det den gir 2 x 200 W i 8 ohm i 2 wattmåler vinduer.. men den klarer vel å dra 2 x 320 en liten stund..

Lenke til kommentar

Som sagt har ingen øyeblikkelig løsning på problemet.

Har samme Sony monsteret selv. (Sony STR V6) heter den og er fra 1980 og har samme smellene i min.

Problemet er at forsterkerkretsen er kablet og transistorene er plassert inni en kjøleribbe med kabler til kretskortet som sitter et annet sted.

Disse kablene tar opp radiostøy så det er vel designet som er det generelle problemet.

Hva som kan gjøres med problemet får vel andre svare på.

Lenke til kommentar

Det er mulig problemet kan løses med en liten kondensator til jord slik at båndbredden begrenses. Men det er ikke godt å si hvor den skal plasseres (har vel ikke skjema?), eller hvor stor den skal være. Lyden kan jo fort påvirkes.

Det kan godt være en dårlig konstruksjon som gjør det, som perpyro er inne på med ledningsføring. Eller det kan være eldring av komponenter som har forandret forsterkningen eller frekvensgangen. Blir uansett vanskelig å finne ut av.

 

Det at komponentene eldres er jo det største problemet med gammel elektronikk. Det kan bli ganske varmt inni en slik forsterker, og da vil kondensatorer tørke ut, plast forandrer dielektrisk egenskap etc.

Har selv et par gamle flotte forsterkere som bare står til pynt.

Endret av hårek
Lenke til kommentar
Ja det der høres tullete ut. Jeg vil heller tro at det er snakk om elektromagnetisk interferens i forforsterkeren. Dyre forsterkere har kraftige kondensatorer som bør ha mer enn nok strømreserver til å utligne en eventuell transient i strømtilførselen. spoler "glatter" heller ikke strøm på samme måte som kondensatorer.

 

Spoler motsetter seg endring i spenning, ikke strøm, i motsetning til kondensatoren.

6254398[/snapback]

spoler glatter strøm og kondensatorer glatter spenning. Hvis forsterkeren er av klasse A krever den glatt strøm, og spenningen vil øke voldsomt i siste leddet (ut over det som er driftsspenningen altså). Og det var mye klasse A på 80-tallet, helt til man skjønte at det bruker strøm. Greit nok at jeg kan være på bærtur med hvilken klasse forsterker det er, har jo ikke lest noe om akkurat den forsterkeren. Og effekten av å skru på en lysbryter kan måles helt tilbake til trafokiosken, det skal ikke være noe problem å få utslag på en forsterker gjennom PSUet dens.

Endret av Mar1us
Lenke til kommentar

Du kan jo gå til en taktekker og kjøpe noen blyplater og prøve å skjerme med, det kan gjøre underverker, nå kjenner ikke jeg den forsterkeren din, men kanskje det går å få skjermet ledningene til forforsterkeren inni eller noe slikt.

 

Men pass på, blyet leder strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...