Gå til innhold

Smeller i høytalerne når man slår på et lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan jo gå til en taktekker og kjøpe noen blyplater og prøve å skjerme med, det kan gjøre underverker, nå kjenner ikke jeg den forsterkeren din, men kanskje det går å få skjermet ledningene til forforsterkeren inni eller noe slikt.

 

Men pass på, blyet leder strøm.

6256970[/snapback]

 

Bly kan skjerme radioaktiv stråling, men har liten effekt på radiobølger. Så skulle jeg skjerme noe er vel ikke bly førstevalget.

Lenke til kommentar
Du kan jo gå til en taktekker og kjøpe noen blyplater og prøve å skjerme med, det kan gjøre underverker, nå kjenner ikke jeg den forsterkeren din, men kanskje det går å få skjermet ledningene til forforsterkeren inni eller noe slikt.

 

Men pass på, blyet leder strøm.

6256970[/snapback]

 

Bly kan skjerme radioaktiv stråling, men har liten effekt på radiobølger. Så skulle jeg skjerme noe er vel ikke bly førstevalget.

6257840[/snapback]

Hvis du kunne valgt mellom aluminium, sølv og jern, hva ville du valgt da?

Lenke til kommentar
Hvis du kunne valgt mellom aluminium, sølv og jern, hva ville du valgt da?

6257864[/snapback]

Sølv har jo best ledningsevne, så da velger jeg det.

I praksis ville jeg valgt aluminium pga prisen.

Jern er valget for magnetisk skjerming.

6257890[/snapback]

Hmm.. Bare tenker at bølgene er elektromagnetiske, de oppfører seg magnetisk og elektrisk på samme tid. Jeg ville gått for jern selv om aluminium er lettere å utforme. Skikkelig bløtt jern. Trafoblikk.

Lenke til kommentar

Hjelper vel ikke med all verdens skjerming hvis støyen kommer fra nettet? (strømnettet, ikke internettet). Hadde samme problemet her med en eldgammel radionette-forsterker. Når jeg satt med hodetelefonene og noen slo av lyset på badet fikk jeg skikkelig vondt i ørene. Med ny forsterker forsvant dette helt.

Lenke til kommentar

De fleste snakker som skjerming og kondensatorer dette kan funke de finnes også filtere å kjøpe.

 

De som er helt friker på lyd har en 16A kurs kun for anlegget med en skilletrafo den glatter ut allt støy fra nettet som lamper lager og everket lager da får du en finere sinus kurve på srømmen din.

 

PS: ikke plaser en skille trafo for 10A eller 16A nær anlegget de støyer.

Lenke til kommentar

evt! du kan snakke med Electrotek som ligger på Strusshamn (Askøy) Bruker de på service på diverse (TV, dvd, forsterkere osv) Bjarte som jobber der, er temmelig dyktig. Ring til de, og han kan sikkert hjelpe deg, uten at du riskikerer livet... Send meg en mail så fikser jeg tlfnr, evt refferanse... kanskje de kan hjelpe deg uten å ødelegge noe?

Lenke til kommentar

OK det virker intressant... Da kunne han jo tatt en full service på den, er jo rimelig gammel, men han eg kjøpte den har ALDRI hatt problemer med den. Eller, som han sa, eneste problemet var forbruket av høytalere.. hehe.

Har du et nummer eg kan ringe Electrotek til da?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

320W og klasse A? Nei tror ikke det. Den vil i så fall veie nær på 100kg, og utvilke mer varme enn en varmeom på 1200w konstant uansett om den spiller eller ikke.

 

Som nevnt tidligere er nok årsaken til dette smellet at spenningspulsen som skapes av lysbryteren taes opp av forsterkeren. Vet å ha lest om dette tidligere på diyaudio.com. Forslaget til å omgå dette var der å koble inn en keramisk kondensator på ca. 220pf mellom inverterende og ikke inverterende inngang på forsterkeren. (Dette er inne i forsterkeren og krever litt erfaring/ god googling).

 

space

Lenke til kommentar
320W og klasse A? Nei tror ikke det. Den vil i så fall veie nær på 100kg, og utvilke mer varme enn en varmeom på 1200w konstant uansett om den spiller eller ikke.

 

Som nevnt tidligere er nok årsaken til dette smellet at spenningspulsen som skapes av lysbryteren taes opp av forsterkeren. Vet å ha lest om dette tidligere på diyaudio.com. Forslaget til å omgå dette var der å koble inn en keramisk kondensator på ca. 220pf mellom inverterende og ikke inverterende inngang på forsterkeren. (Dette er inne i forsterkeren og krever litt erfaring/ god googling).

 

space

6529650[/snapback]

 

Med andre ord så kan eg jo send PM til gEnEsis_AiX så kan eg høre med han hvor eg skal levere denne forsterkeren. Men forsterkeren er på 640W @ 8ohm og veier nok 20 kg.....kanskje mer.. hehe..

Link til bilde av forsterkeren. Den lille forsterkeren som står bak SONYen er en HarmanKardon HK640.. hehe

 

evt! du kan snakke med Electrotek som ligger på Strusshamn (Askøy) Bruker de på service på diverse (TV, dvd, forsterkere osv) Bjarte som jobber der, er temmelig dyktig. Ring til de, og han kan sikkert hjelpe deg, uten at du riskikerer livet... Send meg en mail så fikser jeg tlfnr, evt refferanse... kanskje de kan hjelpe deg uten å ødelegge noe?

6277506[/snapback]

Endret av tjuetre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...