Gå til innhold

Valg av ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et ekstern harddisk. Jeg forsøker å unngå "feller" som:

- Den interne HD-kontrolleren har en max grense på 128 Gb

- USB tilkoblinga er ustabil.

- Strømpluggen er av type PS2 (samme som for eldre tastatur/mus). Ja dette er et problem for meg, for den type kontakt er dårlig. Trekk ut og plugg inn to hundre ganger så er pluggen utslitt og sitter ikke ordentlig fast.

- Varmeproblem. Rammen må kunne stå i romtemperatur å ta unna filer uten at den ryker pga varmgang.

- Andre problemer jeg ikke vet om.

 

Andre ønskede elementer:

+ Det er bare en fordel at kabinettet støtter Firewire800, men ikke et krav. Prisen er mindre viktig, det er kvaliteten som teller :D

+ Det er unødvendig med ekstra knapper (typisk for å starte backup-programmer) på enheten. Sant å si så foretrekkes bærbare harddisker med kun av/på knapp.

+ Bør være såpass solid at jeg kan frakte den i en bag uten å bekymre meg for at den skal gå i stykker.

+ Design er totalt uviktig, Men den bør selvsagt ikke oppta unødvendig stor plass. Eneste unntaket er hvis størrelsen gjør effektiv kjøling av disken.

+ Samma F. om det følger med harddisk eller ikke. Det som er viktig er at harddisken kan skiftes ut på en grei måte uten å risikere at skruetilkoblinger eller andre ting knekkes. Sånn sett er det kanskje best å kjøpe harddisk-kabinett uten harddisk.

 

Vel, dette var ganske harde krav, og jeg tviler egentlig sterkt på at den enheten som matcher alle mine krav eksisterer. Jeg er altså ute etter den harddiskramma som er det nermesteste i forhold til min beskrivelse.

 

Dette er harddiskrammer som jeg har vurdert (uten disk):

Zynet Polar harddiskkabinett 3.5" IDE ,aluminium: Denne ser grei ut, men stusset på reservestrømforsyninga. Ser ut til å bruke en PS2 plugg.

eMagic harddiskkabinett for 3.5: Denne ser bra ut og ser ut til å ha fått bra omtale. Noen som vet hvilken strøm-plugg som er brukt?

 

Og så er det disse som allerede har harddisk installert. Her ønsker jeg at det skal være enkelt å sette inn en ny harddisk.

Iomega MiniMax Desktop Hard Disk

LaCie 250GB d2 Ekstern Harddisk Usb/FW: Denne har visst FW800.

LaCie 300GB FW400/800/USB2.0 EXTREME HD: Dette er vel samme greia som den forrige egentlig, bare med større harddisk? Har sett på manualen og det ser ut som denne har en slags PS2 plugg til strømkontakt > nagativt.

Seagate 200GB Ekstern Combo: Hjemmeside.

Western Digital My Book 250GB USB/FW: Ser ut til at denne bruker en vettig strøm-kontakt, ifølge bildet på hjemmesiden.0

Maxtor OneTouch III 300GB USB2.0: Denne har brukbar lagringskapasitet, men det er viktigere at harddisken er enkel å skifte ut.

 

[digresjon]

Jeg har den gamle typen Western Digital 250 Gb fra før, men den brente jeg meg på fordi strømpluggen er PS2, og dermed svært lite holdbar. Er dessuten ganske skjør, så hvis jeg skal ta den med noen steder så bør den lige på toppen. Men på en annen side: Den har vært svært pålitelig, den leder bort varmen effektiv pluss at den er stillegående. Så med de erfaringene så lurer jeg på om den bærbare WD-harddisken kunne vært noe.

[/digresjon]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er på utkikk etter et ekstern harddisk. Jeg forsøker å unngå "feller" som:

- Den interne HD-kontrolleren har en max grense på 128 Gb

- USB tilkoblinga er ustabil.

- Strømpluggen er av type PS2 (samme som for eldre tastatur/mus). Ja dette er et problem for meg, for den type kontakt er dårlig. Trekk ut og plugg inn to hundre ganger så er pluggen utslitt og sitter ikke ordentlig fast.

- Varmeproblem. Rammen må kunne stå i romtemperatur å ta unna filer uten at den ryker pga varmgang.

- Andre problemer jeg ikke vet om.

 

Andre ønskede elementer:

+ Det er bare en fordel at kabinettet støtter Firewire800, men ikke et krav. Prisen er mindre viktig, det er kvaliteten som teller  :D

+ Det er unødvendig med ekstra knapper (typisk for å starte backup-programmer) på enheten. Sant å si så foretrekkes bærbare harddisker med kun av/på knapp.

+ Bør være såpass solid at jeg kan frakte den i en bag uten å bekymre meg for at den skal gå i stykker.

+ Design er totalt uviktig, Men den bør selvsagt ikke oppta unødvendig stor plass. Eneste unntaket er hvis størrelsen gjør effektiv kjøling av disken.

+ Samma F. om det følger med harddisk eller ikke. Det som er viktig er at harddisken kan skiftes ut på en grei måte uten å risikere at skruetilkoblinger eller andre ting knekkes. Sånn sett er det kanskje best å kjøpe harddisk-kabinett uten harddisk.

 

Vel, dette var ganske harde krav, og jeg tviler egentlig sterkt på at den enheten som matcher alle mine krav eksisterer. Jeg er altså ute etter den harddiskramma som er det nermesteste i forhold til min beskrivelse.

 

Dette er harddiskrammer som jeg har vurdert (uten disk):

Zynet Polar harddiskkabinett 3.5" IDE ,aluminium: Denne ser grei ut, men stusset på reservestrømforsyninga. Ser ut til å bruke en PS2 plugg.

eMagic harddiskkabinett for 3.5: Denne ser bra ut og ser ut til å ha fått bra omtale. Noen som vet hvilken strøm-plugg som er brukt?

 

Og så er det disse som allerede har harddisk installert. Her ønsker jeg at det skal være enkelt å sette inn en ny harddisk.

Iomega MiniMax Desktop Hard Disk

LaCie 250GB d2 Ekstern Harddisk Usb/FW: Denne har visst FW800.

LaCie 300GB FW400/800/USB2.0 EXTREME HD: Dette er vel samme greia som den forrige egentlig, bare med større harddisk? Har sett på manualen og det ser ut som denne har en slags PS2 plugg til strømkontakt > nagativt.

Seagate 200GB Ekstern Combo: Hjemmeside.

Western Digital My Book 250GB USB/FW: Ser ut til at denne bruker en vettig strøm-kontakt, ifølge bildet på hjemmesiden.0

Maxtor OneTouch III 300GB USB2.0: Denne har brukbar lagringskapasitet, men det er viktigere at harddisken er enkel å skifte ut.

 

[digresjon]

Jeg har den gamle typen Western Digital 250 Gb fra før, men den brente jeg meg på fordi strømpluggen er PS2, og dermed svært lite holdbar. Er dessuten ganske skjør, så hvis jeg skal ta den med noen steder så bør den lige på toppen. Men på en annen side: Den har vært svært pålitelig, den leder bort varmen effektiv pluss at den er stillegående. Så med de erfaringene så lurer jeg på om den bærbare WD-harddisken kunne vært noe.

[/digresjon]

6244342[/snapback]

 

Denne er vel ett av de beste kjøpene man kan gjøre om dagen? 500GB for 2075kr er jo forholdsvis billig. Er USB 2.0 tilkobling, men vet ikke angående strømkontakten..

 

Ser ut som om at det er sånn bra KONTAKT.

Endret av Daffa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har selv hatt to LaCie disker. Gode, rimelige og politlige disker. Fikk også eksperimentert med bytte av disk i en av dem etter at den fallt 1,5 meter rett ned i parketten. Det viste seg å være en problemfri affære, og selv om selve harddisken naturlig nok tok kvelden etter det, vitner det om at elektronikken i boksen tåler en alvorlig trøkk.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjøpt My book fra western digital på 500 gigs :D

 

Har høstet følgende erfaringer så langt:

 

1a) Forbedret strømadapter. Nå brukes det samme ledning (den som går til 200 veggkontakt) som man bruker for vanlige brukevarer. Den forrige hadde den grove typen ledning (max owerkill) som trolig skal tåle 10 amper.

 

1b) Strømkontakten som man putter i selve harddiskramma er nå en standard DC-plugg. På den hamle så var det en PS2 -plugg, samme fysiske mål som de man bruker for mus/tastatur. Dette gir to fordeler: Man slipper å "fettle" med å finne ut hvilken vei kontakten skal inn, hvis det er mørkt og trangt f.ex under et bord. Og levetiden blir vesentlig lengre dersom man ofte plugger inn og ut, altså at den blir flyttet fra maskin til maskin.

 

2) Smartere elektronikk inni. Harddisken går f.ex i dvale når datamaskinen slås av. På den gamle så måtte man holde av/på knappen inne i 4-5 sekunder for at den skule slå seg av. PS: Tror ikke det er lurt å dra stikkontakten ut for å slå den av, for harddisken får ikke spunnet ordentlig ned da.

[edit] Programmet button manager som følger med har jeg ennå ikke funnet ut hvordan skal brukes. Den kjører i bakgrunnen og vises som et ikon i systray. Hvis man høyreklikker på dette ikonet får man opp 3 valg: Om programmet, Koble bort enheten, og avinstallere. Så jeg kan ikke se noen grunn til å installere det programmet. Ellers så er det mangelfull dokumentasjon på programvaren som følger med.

 

3) Fysisk smartere design. Den kan stå oppned så vel som å ligge på siden. Det er luftehull på alle 4 sider. Bakenden og front har ikke luftehull, men så limer man jo normalt ikke hd-kabinetter fast i veggen heller da :green:

 

4) 1 uke før jeg skrev dette innlegget kostet denne mindre en en vanlig intern 500Gb disk hos netshop. Nå er dette vel å merke en disk med bare 8 Mb cache. Men jeg mener at når diskens flaskehals likevel er fw/usb2 grensesnittet, så tviler jeg meget sterkt på at man får redusert ytelse. Personlig ville jeg ha foretrukket en disk med 5400 O/min pga høy levetid står høyere i kurs hos meg enn å tyne ut hvert eneste millisekund søketid.

 

5) Støynivået er så lavt at jeg uten videre problemer kunne ha sovnet mens disken hadde vært i drift. Samme med den gamle også for såvidt. Begger vifteløse.

 

6) Å bytte harddisk er ikke noe jeg har tengt å prøve på så lenge den er ny. På den gamle var det stort sett mothaker i plast pluss en skru som holdt den sammen.

 

[Edit]

Link til min gamle eksterne harddisk:

Western Digital Dual-option Combo 250 GB

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Hallois

 

Antar at det samme vil gjelde for 250 GB versjonen (som jeg sitter og vurderer ;) )..

 

Men lurer på en liten ting.. Hva er grunnen til at du har mer lyst på firewire enn usb 2.0 tilkobling? ..Etter hva jeg har lest så har usb 2.0 en teoretisk hastighet på 480 mbps mens firewire båndbredden ligger på 400 mbps..? eller var det mB/s.. hmm

 

Uansett, er det noe praktisk jeg har gått glipp av, eller er firewire raskere i praksis av en eller annen grunn?

 

 

Takk for siste inlegget ditt forresten, kjekt når folk faktisk gidder å poste etter at de har fått svar på spørsmålene sine også - slik at forumet blir et fint oppslagsverk for oss alle ;)

 

 

Cheers,

 

Glenn

Lenke til kommentar
Uansett, er det noe praktisk jeg har gått glipp av, eller er firewire raskere i praksis av en eller annen grunn?

6588445[/snapback]

Jupp. I praksis så er firewire noen prosent raskere enn usb2 når det gjelder dataoverføring mellom PC og ekstern harddisk.

 

Men så er det to forskjellige protokoller, så det er vel fordeler som veies opp mot ulemper. Det går f.ex ikke an å lage en FW -hub (tror jeg). Firewire er laget sånn at men kan koble enhetene etter hverandre. Sikkert derfor eksterne harddisker med fw har to fw-porter.

 

Du finner info om firewire her og for usb2 her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...