Gå til innhold

Tips på ultraportabel laptop


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er interessert i å skaffe en ultraporabel laptop ala max 2kg (helst nærmere 1,5) med 12,1" skjerm. Prisklasse ligger på rundt 10-15k, helst så lav som mulig. Noen med umiddelbare tips?

 

Skal først og fremst brukes til skolearbeid, surfing og film. Muligens litt spilling, og med god plass til masse musikk.

 

Har sett litt på Dell X1, XPS m1210 og Asus S5A. Men, vil gjerne ha tips på andre merker og modeller. Erfaringer og tips om ultraportable er også fint.

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mac? Ikke det at jeg liker dem selv... Men er jo fler og fler som kjøper dem. Med Intel-mac'ene kan du kjøre bootcamp og dermed få windows på dem.

 

Hva med Asus W5-serien? De koster rett over 15000kr, men er jo meget lekre :)

6238949[/snapback]

 

Hmm, har sett litt på macbookene, men de er jo ikke helt ultraportable da. Dessuten er jeg ikke helt sikker på at jeg vil ha mac, men bootcamp høres interessant ut.

 

W5-serien er helt klart interessant, men jeg vil ha flere tips på andre merker/modeller.

Lenke til kommentar

sitter nå og skriver på en Toshiba Portégé R200 den funker fett.

 

er uten optisk så det vill jeg anbefalt. og en exstra minne brikke på 1 gb. fikk tips om en av netshop til 725,- som er en meget fin pris. du skulle klare og komme ut med ca 14K for allt dette. har foresten extra batteri også, har 33% batteri igjenn og 3timer og 1 minutt i gjenn.

 

har 60 gb hdd, pass til mye rart. er også en utgave med 80gb disk som er en del dyrere.

 

512 mb ram som funker fint, men hvis jeg surfer når jeg snakker på skype går ting litt for tregt.

 

cpu går på 1,2 ghz men driver og klokker seg etter behov. du kan også klekke den som du vill med et fint programm som følger med.

Lenke til kommentar

Har selv LG LW20 og har ingen problemer med å anbefale denne (mangler Bluetooth). Koster ca. kr. 12 000,- i dag.

 

Til omtrent samme pris får du også Fujitsu Siemens Si1520. Spesifikasjonene til denne er bedre, og svært bra til denne prisen. Denne er ny, så jeg vet lite om kvaliteten.

Lenke til kommentar

LG TX Express har dårlig batterilevetid (2 timer eller noe med ok bruk på det små batteriet). Du kan få 7+ timer på den med et ekstra batteri, men det er en svær klump man fester under pcen. Sjekk LG sine sider først.

 

Og så er den basert på "gammel" Pentium-M-teknologi da.

Lenke til kommentar
Hva med Fujitsu Siemens Amilo Si1520? :hmm:

 

LINK

 

Er det noen som har erfaringer med den? Den høres jo ut bra bærbar  for nevnte aktiviteter av trådstarter?

6241381[/snapback]

 

Hmm, Centrino Core Due t2400, 1024 mb ddrII 533mhz, 100g s-ata disk, 12" widescreen 1280 x 800, 1,7 kg, WLan og Bluetooth, muligens litt svak grafikkløsning da (Intel GMA 950) og en alt for hyggelig pris på 12k!!

 

:w00t::dribble::w00t:

 

Dette må da være et perfekt kompromiss mellom ytelse, pris og mobilitet. Genialt, tror muligens jeg slår til på denne.

 

Tar fortsatt imot andre tips, helst hvis noen har noe som kan konkurrere med Amiloen.

 

Fortsatt takk for alle svar

Endret av llefstad
Lenke til kommentar
Jeg sitter og skriver på en s270 som du får kjøpt fra f.eks komplett  :thumbup:

 

Anbefales!  :w00t:

6243081[/snapback]

 

Hmm, jeg frykter litt for kvaliteten hos komplettpcene (MSI 270, 260 etc.), har sett meg litt rundt og lagt merke til varierende oppfatninger. Såvidt jeg vet er det MSI-kabinett med deler man velger selv, og det ser ut som prisene og valgfriheten er god. Men dog, jeg tror jeg vil holde meg til et av de store merkene, da jeg frykter litt for kvaliteten. Mulig jeg tar feil, men jeg har mer tro på Amiloen da :hmm: .

Lenke til kommentar
Jeg sitter og skriver på en s270 som du får kjøpt fra f.eks komplett  :thumbup:

 

Anbefales!  :w00t:

6243081[/snapback]

 

Hmm, jeg frykter litt for kvaliteten hos komplettpcene (MSI 270, 260 etc.), har sett meg litt rundt og lagt merke til varierende oppfatninger. Såvidt jeg vet er det MSI-kabinett med deler man velger selv, og det ser ut som prisene og valgfriheten er god. Men dog, jeg tror jeg vil holde meg til et av de store merkene, da jeg frykter litt for kvaliteten. Mulig jeg tar feil, men jeg har mer tro på Amiloen da :hmm: .

6243131[/snapback]

Jeg har hvertfall ingenting å utsette på kvaliteten. Ikke skjønner jeg hva alle andre klager på heller. Det er et MSI kabinett ja. MSI MegaBook s270 er det fulle navnet.

 

Uansett så har man jo 3års garanti :yes:

Lenke til kommentar

AMILO Si 1520 virket som en interessant sak ja. I tillegg til det nevnte synes jeg det er et pluss med DVI, er imidlertid ikke like interessert i innebygget optisk drev. Har og litt varierende støy erfaringer med FS sine maskiner. Noen av modellene (bl.a.L13010G) har en vifte som ikke lar seg stoppe og de går som en j*** jumbojet. I følge support sidene til FS er jeg ikke den eneste med disse erfaringene, det var heller ikke den eneste modellen. Det fine med å bestille på internett er 14 dagers full returrett.

Lenke til kommentar
Hei, jeg er interessert i å skaffe en ultraporabel laptop ala max 2kg (helst nærmere 1,5) med 12,1" skjerm. Prisklasse ligger på rundt 10-15k, helst så lav som mulig. Noen med umiddelbare tips?

 

Skal først og fremst brukes til skolearbeid, surfing og film. Muligens litt spilling, og med god plass til masse musikk.

 

Har sett litt på Dell X1, XPS m1210 og Asus S5A. Men, vil gjerne ha tips på andre merker og modeller. Erfaringer og tips om ultraportable er også fint.

 

På forhånd takk for svar.

6238877[/snapback]

 

Jeg ville ikke anbefalt X1, siden det er litt eldre pc med gammel og den støtter ikke dobbelkjerne cpu. Anbefaler XPS m1210. Innebygget webcamera & , skype ferdig installert, bra skjermkort, veldig god batterilevetid, masse lagringsplass, etc. Har hørt at denne støtter også 3G-nett, men det sistnevnte er rykte og ikke bekreftet. Koster mindre enn 13000 kr.

Lenke til kommentar
Hm.. Da så. Burde kanskje lese noen tester av Amilioen først  :roll:

6244500[/snapback]

Her er en dansk test:

Laptopworld.dk - Fujitsu Siemens AMILO Si 1520 (nokså dårlig test, men du får i hvert fall et inntrykk)

Det ligger også en brukererfaring i prisguiden.

 

Støynivået ser ut til å være lavt.

6245011[/snapback]

 

Ja, den har jo fått bra omtale på laptopworld, brukererfaringen tilsier at dette er en knallmaskin...

 

Foreløpig er det jo ingen som har sagt noe veldig negativt om denne maskinen, så jeg holder en finger på Amilioen.

 

Men det jeg i tillegg lurer på er om det kanskje er lurt å vente litt med å kjøpe bærbar? Det var jo flere artikler her om at prisen på ultraportable er på vei ned, og at det kommer flere og flere "billigmodeller"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...