Gå til innhold

Dani California video -kjenner du igjen artistene?


O.J

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
måtte trekke litt på smilebåndet når folk trodde at 10ern var Green day eller Avril lavigne! folk er tydligvis ikke oppvakte nok til å se den store RHCP-logoen! haha..

6240916[/snapback]

 

Charming. :roll:

 

Logoen ser jeg fint, men synes ikke det var opplagt at de var seg selv allikevel!

 

Men, har gått med på at jeg tok feil der! :yes:

Lenke til kommentar

Sist jeg så RCHP karene var i musikkvidoen der vokalisten går rundt og hilser på masse folk som ser ut som de kommer fra Sør Amerika, det ligner ikke et sekund på det bandet som spiller på slutten. Jeg tenkte punk-rock med engang jeg så nummer 10 i musikkvideoen.

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Det har aldri kommet noen offisiell uttalelse fra bandet om hvem de parioderer i videoen, men Michael Balzary (Flea) har i et intervju uttalt
"We mainly did eras, not actual people: rockabilly, British Invasion, 60s psychedelic, glam, funk, punk, goth, hair metal, grunge, and ourselves being the sum of all those parts".

 

Skal jeg allikevel prøve meg på en oppsummering av artistene det kunne ha vært, blir min liste omtrent slik:

 

- Elvis Presley

- Buddy Holly (Legg spesielt merke til bevegelsene til trommisen, klin lik originalen)

- Prince/Cream

- Parliament Funkadelic/Gary Glitter

- David Bowie

- Van Halen (det lille sekundlange klippet med det legendariske hoppet fra "Jump")

- Sex Pistols

- The Misfits

- Poison

- Nirvana (i de velkjente MTV Unplugged-omgivelsene)

 

...før de blir seg selv under den store *-logoen med innskutte klipp fra de foregående artistene utover mot slutten.

 

For musikknerder med øye for detaljer kan imidlertid også "David Lee Roth" - naturlig nok - skimtes i duett med "Eddie Van Halen", en referanse til Tommy Lee kan skimtes (i scenen hvor Chad fra RHCP trommer og peker trommestikken til kamera), og jeg holder alle muligheter for at Prince-klippet også inneholder elementer av Jimi Hendrix.

 

Totalt sett en blanding av både sjangre, epoker og perioder, men også med klare, udiskutable parodier av konkrete artister som Elvis og Nirvana. Min mening, da. smile.gif

Mitt innlegg sakset fra en annen tråd om videoen.

Lenke til kommentar

ikke dårlig, johnj. men jeg er ikke helt enig i at artist nummer 3 kan være prince...rekkefølgen på artistene er sannsynligvis kronologisk (begynner med elvis og slutter med dagens rhcp), derfor er det ikke logisk at prince kommer før funkadelic. prince albumdebuterte i 1978, og da hadde allerede funkadelic vært aktive siden 1970. som nevnt tror jeg det kan være snakk om jimi hendrix, han var såvidt jeg vet jammet med cream ved enkelte anledninger. men jeg synes isåfall det er underlig at han ikke spiller gitar...kan det hende det er frank zappa de etterligner? isåfall er vel bandet rundt the mothers of invention istedetfor cream. det kan jo dessuten være at det bare er en representativ blanding av elementer fra de store artistene innen psykedelika på slutten av 60-tallet.

 

du glemte forresten marc bolan, som (jeg tror) er den andre gitaristen i klippet med david bowie ;) gary glitter klarte jeg å overse...

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
At det på bilde nr. 7 iallfall er vokalisten i Rammstein, må da være hevet over enhver tvil. Det er jo som å SE Till Lindemann! Kliss lik  :!:

 

post-93500-1149552928_thumb.jpg

6250576[/snapback]

 

Og Till Lindemann har uttrykk flere ganger at han er fan av Misfits, og har adoptert en del av stilen deres.

Endret av Three6
Lenke til kommentar

dersom min teori om kronologi holder vann, er det the misfits og ikke rammstein de etterligner.

 

sex pistols (band nr 6) var aktive fra 1975 til 1979. poison (band nr 8) hadde sin storhetstid på slutten av 80-tallet. bandet imellom må da ha vært et band med suksess rundt starten av 80-tallet. misfits ga ut majoriteten av sine album i nettopp denne perioden.

 

rammstein ble på sin side stiftet så sent som i 1994...det er faktisk det året da band nr 9, nirvana, ble oppløst pga cobains selvmord. rammstein kommer altså etter band 9...det er derfor ikke logisk at de da skal være i videoen allerede som band nr 7, dersom artistene vises kronologisk (som alt tyder på).

 

forresten har ikke rammstein-vokalisten trekantsveis ;)

Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Jeg så på MTV News at noen påsto at denne låten var en nesten eksakt kopi av en annen låt, hvilken?

6252457[/snapback]

Akkordene kan gjerne minne om Tom Pettys "Last Dance With Mary Jane", om det kan stemme.

 

Sondre^^: Interessante teorier. Kronologi-ideen din virker fornuftig. :)

Kanskje vi alle er best tjent med legge debatten død og godta Fleas uttalelser om at det hovedsaklig er sjangre og epoker som er mikset sammen til en salig blanding, dog med mer eller mindre tydelige referanser til forskjellige band?

Lenke til kommentar
Sondre^^: Interessante teorier. Kronologi-ideen din virker fornuftig. :)

Kanskje vi alle er best tjent med legge debatten død og godta Fleas uttalelser om at det hovedsaklig er sjangre og epoker som er mikset sammen til en salig blanding, dog med mer eller mindre tydelige referanser til forskjellige band?

6252837[/snapback]

ja, kanskje det =p

 

@skate4life:

 

Shortly after its release, the originality of the song has been questioned [5] in the Dan Gaffney Morning Show of Delaware based radio station WGMD 92.7. The presenters alleged that "Dani California" was a ripoff of Tom Petty and the Heartbreakers' 1993 hit Mary Jane's Last Dance. In order to prove their accusation they presented audio snippets of both songs, playing them simultaneously (i.e. on top of each other) several times. They stated that the chord progression and key, the tempo and even the lyrical theme of the songs (both produced by Rick Rubin) showed "startling similarities" and urged listeners to "decide for themselves". [6] Neither Red Hot Chili Peppers nor Tom Petty has commented the allegation on their web sites as of June 2, 2006.

 

Some people have dismissed this as a publicity stunt by the DJ's. [7] People on the official Red Hot Chili Peppers message board have pointed out that they sped up Mary Jane's Last Dance to more closely match the tempo of Dani California. It's also been pointed out that while the first 8 bars of both songs sound similar, the chords are not actually the same, with Mary Jane's Last Dance being "Am, G, D, Am" and Dani California being "Am, G, Dm, Am". Both of these chord progressions are very common in rock music, and been used in countless other songs [8]

 

After the first 8 bars the songs sound nothing alike, which casts further doubt on the DJ's claims.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...