Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Punktert dekk - fikse?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen jævelunger har hatt gleden av å punktere mitt venstre bakdekk. Har fylt luft i dekket på nytt, og det så ut til å holde. Holdt i ca. 2 dager, ble muligens gradvis mindre, men nå når jeg sjekket 3-4 dager etter at jeg hadde fylt det opp så er det like flatt igjen.... Så det siver tydeligvis.

 

Vet noen hvor jeg kan få fikset dette i Trondheim? Må vel være mulig å lappe. Dekket er helt nytt nemlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer an på hvor hullet ligger..

 

Ligger det i kjørebanen skal det gå fint å plugge det, men om det ligger på siden av dekket er det vanskelig.

 

Sjekk med en dekkforhandler, helst to om den første sier du må bytte.

6178990[/snapback]

Hørt noe om at det er vanskelig å lappe om hullet ikke er i kjørebanen ja... hvorfor det egentlig? Er vel sannsynlig at hullet IKKE er i kjørebanen om noen har punga det... er jo lettere å stikke en syl inn på sida enn i kjørebanen. :angry:

 

Dekkmerket jeg har heter MABOR Sport-Jet og er 205/55-16 (91W). Et eller annet jallamerka jeg fikk med når jeg kjøpte bilen. :p Spørs hvem som fører det da... gud vet. :no:

 

Edit: Ser ut til at Mabor er en del av Contintental. Men finner ikke noen i Trondheim som fører Contintental-dekk jeg, men... noen som vet?

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Fikk dekket lappet på Brun Bilhuset (P-huset) idag. Tok 1 time fra jeg leverte bilen til den var ferdig. Skal visstnok koste 150,- i følge en kompis. Hvis det holder i tillegg er dagen redda. :p

 

Skal til Oslo i dag - så fordel om dekket holdt. :p

Lenke til kommentar

Hehe.. Det tar fire minutter å plugge et dekk, knapt nok det..

 

Det eneste de gjør er å kjøre gjennom en slags syl som skraper opp hullet, og utvider det litt, så kjører de gjennom en 10cm lang bit gummi dekket i et spesielt lim.. I det den er kjørt gjennom klipper de av det overskytende, det som stikker ut, så er det klart..

 

Det er en spesiell konstruksjon i siden på dekket, som sikkert andre kan forklare bedre enn meg.

Lenke til kommentar

Dekket belastes på en helt annen måte på siden, en i kjørebanen.. Strekkes og vides ut når det blir belastet.. Det forårsaker at det blir vanskelig og plugge dekket..

Jobber en del me lastebil dekk, og det er absolutt den store frykten når dekket er skadet på siden.. (buler, kutt, nedslitt osv) Kunne aldri i verden tenkt meg og lappet et hul på siden.. :p hvertfall ikke etter og ha sett vilke krefter som ligger i disse dekka.. (vett det ikke er det samme som personbil :p, men det går på d samme!)

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke mulig å lappe et dekk i sidene fordi det kun er gummi der, så det revner mer etterhvert.. (lovlig er det forsåvidt heller ikke)

 

I kjørebanen er det en form for ståltråd (cord/corde, som det så fint heter) det er denne corden som pluggen også skal hente litt feste i :)

 

Om du finner bulker og/eller riper i dekket, så ta det med til en autorisert dekkforhandler og spør hva som burde gjøres..

Om det er bulker må det byttes, men mindre riper er det ikke så farlig med :)

 

 

Dan Stamnes: Dekkfiks er ikke egentlig noen permanent løsning selv om det fungerer fint..

Det er mye bedre å koste på et dekk en hundrelapp da denne massen du fyller på er et sant hel**te å få av felgen når du skal bytte dekk :)

Det er kun en kriseløsning når du står "langs E18 en mørk og regntung høstkveld" :p

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 1 måned senere...
Sist jeg sjekket dekkskum, så skulle ikke den boksen brukes på dekk større enn 14"

Finnes kanskje andre bokser for større dekk. Fannt nettopp ein 2" spiker i mitt dekk. :(

 

Du får de som tar opptil 14", også de som tar de over :)

 

Noen som vet hvor man får kjøpt materialer til plugging av dekk? Får til stadighet spiker og skruer i dekka, så om en kan spare noen kr på å gjøre det selv, kunne det vært kjekt.

 

Utvendig plugging av dekk er ikke lov mer.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket dekkskum, så skulle ikke den boksen brukes på dekk større enn 14"

Finnes kanskje andre bokser for større dekk. Fannt nettopp ein 2" spiker i mitt dekk. :(

 

Du får de som tar opptil 14", også de som tar de over :)

 

Noen som vet hvor man får kjøpt materialer til plugging av dekk? Får til stadighet spiker og skruer i dekka, så om en kan spare noen kr på å gjøre det selv, kunne det vært kjekt.

 

Utvendig plugging av dekk er ikke lov mer.

Ikke lov??????Eller plir det kanskje plugget innenifra?

Lenke til kommentar

Kun innvendig som er lov nå ja..

Har tidligere plugget mange dekk stående på bilen som da tar ca. 2 min..

Kjempe greit.

 

Aldri vært borti at en utvendig plugg har vært årsaken til en ulykke av noe slag, men det er for at man skal sjekke at ikke innerlineren i dekket er kjørt i stykker..

Nå må dekket av felgen, plugges fra innsiden, (plugg blir dratt gjennom fra innsiden og ut) på felg og balanseres før det blir satt på bil igjen..

Lenke til kommentar

Pluggen:

Såvidt jeg vet sier STRO-regelen ikke noe om at utvendig plugging er ulovlig; men det er påbudt å avmontere+inspisere dekket fra innsiden. Har egentlig vært det lenge, men vi er litt treige her til lands.

Men når man først har dekket av felgen, er det jo best å bruke paraply-plugg, men jeg har sett flere tilfeller der de har plugget fra utsiden likevel. Fullt lovlig, men ganske teit spør du meg.

 

Ulykker har skjedd, vi hadde faktisk et dødsfall på et dekkverksted (last) i Bergen for 4-5 år siden.

 

Problemet med utvendig plugging var ikke bare relatert til skader i innerliner, men også bruk av "lettvinte" midler i reparasjonsprosessen. Pluggene som ble brukt trakk til seg vann og luft, slik at korden rustet og man fikk separasjon. Skulle gjerne visst hvor mange ulykker dette har skapt gjennom årene, jeg tror faktisk det dreier seg om en hel del...

Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen der :)

 

Fikk klar beskjed av "toppen" i kjeden jeg jobbet i tidligere at nå skulle all reperasjon skje fra innsiden så vi fikk sjekket alle skadde dekk siden et dekk ikke tåler lange biten "på felgen" før det kan være ødelagt, men han nevnte også på dette med seperasjon p.g.a fukt som du nevner..

 

Hva gjelder ulykker tenkte jeg på på veien, men var ikke klar over at det hadde forårsaket dødsulykke på et dekkverksted :wow:

 

Har opplevd et lastebildekk som eksploderte, så enda godt vi hadde blåsebur på last i hvertfall..

Lenke til kommentar

"Skumle" saker dette ja.. det er faktisk mye som kan gå galt når man reparerer en punktering, så mye å passe på! Var borti et tilfelle der "reparatøren" hadde gjort alt riktig, men fresen han brukte til pluggen var av den billige typen + ganske sløvt, så metalltrådene i korden hadde skåret seg inn i pluggen. Denne hadde da selvfølgelig begynt å løsne så det kom inn vann (les: saltlake, var i Oslo) og det hadde rustet seg til en separasjon. Kunden kom inn fordi han syntes hjulet "hoppet" når han kjørte sakte B)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...