Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Punktert dekk - fikse?


Anbefalte innlegg

Har et vinterdekk som punkterte i fjor, som jeg hadde glemt helt til jeg skulle legge om nå.. prøver å fylle luft, men det blåser ut like fort som det kommer inn. Virker som det er helt nede ved felgkanten. Er det noe å gjøre med det? Er en liten bulk også i felgen akkurat der, så vidt jeg kan se. Er verdens kjipeste stålfelg med piggfritt dekk det her, som fulgte med min brukte Laguna stasjonsvogn fra '97. Er ikke interessert i å bruke mer enn nødvendig, vil helst slippe å bytte ting. Kan ta det en annen gang :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper at klistremerket som sitter i kanten har løsna enten fordi det nå har kommet vann inn når det har stått uten luft eller at lakken på felger er rusten siden den er skadd der..

Få dekket av felgen å puss kanten/fjern klistremerke hvis nødvendig, men kikk etter skader i kjørebanen etter andre hull siden dekket har blitt tomt i utgangspunktet ;)

Lenke til kommentar
Det er faktisk ikke mulig å lappe et dekk i sidene fordi det kun er gummi der, så det revner mer etterhvert.. (lovlig er det forsåvidt heller ikke)

 

I kjørebanen er det en form for ståltråd (cord/corde, som det så fint heter) det er denne corden som pluggen også skal hente litt feste i :)

 

Er da nyloncord i veggene på moderne bildekk. Har selv reparert slike, men da snakker man vulkanisering og man tar utgangspunkt i at all nyloncord er intakt. Det er vanskelig å få det skikkelig, og aldri egentlig lønnsomt å gjøre slikt for personbil. Men det brukes hyppig både på last og anlegg.

 

Forøvrig med forbehold om dekktype. Er ikke mye man får lov til å gjøre med et Y-merket dekk, for eksempel ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...