Gå til innhold

Diskimage... Trenger tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Harddisken på laptopen blei bytta på garanti pga. en ulyd. Jeg har blitt lovet at den gamle disken skal returneres, slik at jeg kan ta ut de filene eg vil, og legge disse over på den nye. Er den beste løsninga å bruke diskimage? Trenger tips fra folk som har brukt dette... Hvilket program bør brukes, og hvordan gjør jeg det?

Kan jeg, hvis jeg tar diskimage av alle partisjonene, få den nye disken til å bli prikk lik den gamle, slik at alle programmer jeg hadde blir slik de var da jeg tok diskimage? Hva med innstillinger, e-poster osv? Hva med de filene som evt. ligger på den partisjonen som jeg skal overskrive med et diskimage? Forsvinner de, eller blir de lagt til?

Håper dere kan hjelpe meg med dette?

Mvh Kenfred

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disk image tar nøyaktig kopi, så alle filene og alt blir likt.

Alt på partisjonen du overskriver forsvinner.

Norton Ghost, som er det jeg kjenner, kan ikke lese fra en defekt disk. Så det er mulig det er bedre å bruke et gjenopprettingsprogram, f.eks EasyRecovery, GetDataBack.

Skrevet

Oki. Takk for tipset. Tror jeg har Ghost, så da prøver jeg vel den... Må vel ha det på begge pc'ene da?

Mvh Kenfred

Skrevet

Nei, du trenger ikke å ha Ghost installert for å legge inn et image.

Det er forresten flere versjoner av Ghost. Jeg bruker bare 2003, den kan boote fra floppy siden det er et DOS program.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei igjen. Jeg har nå prøvd, men jeg fikk problemer med en eneste gang, selvsagt. Jeg har nå to diskbilder, ett på hver partisjon (C og D). Førstnevnte inneholder Windows XP, og da jeg prøvde å "installere" diskbildet C, fikk jeg beskjed om at det ikke gikk. Jeg måtte boote med program-cd'en, som jeg selvfølgelig ikke har... Finnes det andre måter å boote på, eller må jeg bruke Norton Ghost siden jeg laget diskbildet i NG? Er det noe jeg må passe på, eller er dette grei skuring, selv om diskbildet inneholder en Windows XP installasjon?

I tillegg prøvde jeg å installere den andre diskbildet (D). Dette såg lenge ut til å gå bra, men da ca. 3/4 av prosessen var ferdig, fikk jeg feilmelding, og prosessen ble avsluttet. "Too many (evt. few) clusters" eller noe lignende... Noen gode tips?

Håper dere kan hjelpe meg. Har fått mye god hjelp gjennom forumet før, og jeg driver meget god "reklame" for nettstedet gjennom jobben min:)

Med en bønn om hjelp...

Mvh Kenfred

Skrevet

Oppfølgings-spørsmål: Kan man koble 2 harddisker til en bærbar pc? Tips mottas fremdeles med takk :D

Mvh Kenfred

Skrevet
Oppfølgings-spørsmål: Kan man koble 2 harddisker til en bærbar pc? Tips mottas fremdeles med takk :D

Mvh Kenfred

6269578[/snapback]

Mange bærbare støtter i dag flere disker. Det enkleste er dog å kjøpe deg en usb/firewire til 2,5" disk kabel/kabinett

Skrevet

Ok, takk for tipset. Har du en link til hvorman kan kjøpe noe slikt?

BTW, saken løste seg, da jeg fikk skaffet en NG-disk som var bootable.

Tusen takk for hjelpen, nok en gang :D

Mvh Kenfred

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...