Gå til innhold

Nokia N80 - vurdering, problemer, tips og triks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strekkoden fra telnor kan leses av med nokia barcode reader. Men det er ikke så spenende. Bare et tall mener jeg å huske. Programmet laster du ned via "Last ned" programmet på telefonen. Meny->Internett->Last ned. Programmet heter Nokia barcode reader.

 

Forøvrig er det noe vanskelig å lese koden på fakturaer med telefonen siden oppløsningen er så lav.

 

Man får forresten også programvare til pc som leser slike strekkoder via et webcam (og den løsningen fungerer endel bedre enn nokia barcode reader)

Lenke til kommentar

Ok takk, bare morsomt å se hvordan det fungerer. Aldri sett sånne strek koder før jeg, hvor blir de egentlig brukt?

 

 

 

Strekkoden fra telnor kan leses av med nokia barcode reader. Men det er ikke så spenende. Bare et tall mener jeg å huske. Programmet laster du ned via "Last ned" programmet på telefonen. Meny->Internett->Last ned. Programmet heter Nokia barcode reader.

 

Forøvrig er det noe vanskelig å lese koden på fakturaer med telefonen siden oppløsningen er så lav.

 

Man får forresten også programvare til pc som leser slike strekkoder via et webcam (og den løsningen fungerer endel bedre enn nokia barcode reader)

8430152[/snapback]

Lenke til kommentar

Brukes overalt egentlig. Slike 2D strekkoder har fordelen at alt kan lagres i dem i motsetning til 1D strekkoder som bare kan lagre tall (evt. bokstaver). Du kan f. eks. lagre et bilde i en slik strekkode. Eller f. eks. du kunne lagre et visitkort i vcard format og lagre det i en strekkode på dine konvolutter. Mulighetene er uendelige ;-)

Lenke til kommentar

Ok jeg skjønner ikke heeelt men må man lage disse kodene selv el finnes de enkelte steder så jeg kan lese de med mobilen, hvordan gjør jeg det forresten? Ikke lastet ned programmet ennå ;)

 

 

 

 

Brukes overalt egentlig. Slike 2D strekkoder har fordelen at alt kan lagres i dem i motsetning til 1D strekkoder som bare kan lagre tall (evt. bokstaver). Du kan f. eks. lagre et bilde i en slik strekkode. Eller f. eks. du kunne lagre et visitkort i vcard format og lagre det i en strekkode på dine konvolutter. Mulighetene er uendelige ;-)

8430912[/snapback]

Lenke til kommentar
Ok jeg skjønner ikke heeelt men må man lage disse kodene selv el finnes de enkelte steder så jeg kan lese de med mobilen, hvordan gjør jeg det forresten? Ikke lastet ned programmet ennå ;)

 

Brukes overalt egentlig. Slike 2D strekkoder har fordelen at alt kan lagres i dem i motsetning til 1D strekkoder som bare kan lagre tall (evt. bokstaver). Du kan f. eks. lagre et bilde i en slik strekkode. Eller f. eks. du kunne lagre et visitkort i vcard format og lagre det i en strekkode på dine konvolutter. Mulighetene er uendelige ;-)

8430912[/snapback]

8430960[/snapback]

Du kan enkelt lage dine egne høykvalitets strekkoder på Nokia sine sider. De har gjort denne tjenesten tilgjengelig for oss alle. Gratis selvsagt. En typisk bruk for strekkoder på nettet, er at du med å skanne koden, for opp all kontakt informasjon om nettstedet. (Web adresse, epost osv.) Se et eksempel på dette på min egen blog, N80 Fantomet, nede på høyre siden..

Lenke til kommentar

Det finnes forresten en annen proporitær løsning som er implementert bedre enn disse kodene (Kodene i eksempelet hans er dotMatrix koder) som heter shotcode.

 

Disse er laget slik at hver enkel shotcode representerer en id. Shotcode leseren vil automatisk starte opp en webleser og via shotkodes egen server bli videresendt til en webside som er knyttet til denne id'en. Dette har blitt benyttet mye i utlandet i ulike markedsføringskampanjer. F. eks. at hver flaske brus har en egen unik shotcode som når skannet laster ned en gratis ringetone slik at hver flaske gir en gratis ringetone.

 

Fordelen med shotcode er at systemet er utviklet for å brukes med mobile kamera (i motsetning til dotMatrix som er utviklet for bruk med strekkodescannere). Derfor er det _mye_ lettere å scanne en kode.

Lenke til kommentar

Jeg har testet 6 forskjellige strekkodelserere for kameramobiler. Skal skrive en "review" om hver. Først ute er testvinneren. Les mer om den her. Til de av dere som har postet angående nokia barcode reader anbefaler jeg virkelig å teste ut dette programmet i stedet. Det er så uendelig mye bedre enn nokia barcode reader.

Lenke til kommentar
3. Er det noen som vet hva symbolet markert i bildet under betyr?

8426271[/snapback]

For å svare meg selv: En leser på bloggen min gjorde meg oppmerksom på at dette var equalizer symbolet. Det betyr med andre ord at innstillingene for equalizeren er endret, og når jeg sjekket så jeg at disse stod på "pop" i stedet fir "standard". Symbolet forsvant når jeg endret til "standard" igjen.

 

Det merkelige er at dette symbolet ikke var synlig før jeg oppdaterte til siste FW. Så enten har FW endringen ført til endring i equaliser innstillinger, eller er dette symbolet nytt med den nye FW, eller har musikkavspilleren bedre støtte for ID3 tags med det nye FW. Ikke vet jeg?

Endret av tulling03
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en Nokia N80, og har det problemet at jeg får ikke den til å connecte til Wlan... har satt alle instillingene helt rett.

 

Og nå står det et tegn opp i høyre hjørnet som ligner på en slags stjerne, betyr det at den er tilkoblet på en måte? Var litt prøving og feiling før jeg fikk det helt til, men når jeg trykker "søk etter wlan" så kommer beskjeden "wlan allerede i bruk".

 

Noen som har en løsning til meg? Skjer altså bare når jeg prøver å connecte gjennom WLAN.

 

Da jeg har litt forskjellig tilkoblingspunkt å velge mellom.

 

Når jeg går inn på Galleri, så trykker jeg på hjemmenettverk, og da står det bare "søker etter enheter" forever liksom.

 

Irriterer meg grønn over det. Orker ikke lese gjennom hele tråden, så jeg postet det like gjerne.

Noen som vet hva jeg gjør galt?

 

Takk på forhånd! :thumbup:

Endret av Harribo
Lenke til kommentar

For å bruke galleri->hjemmenettverk så må du ha satt opp en server et sted i nettverket (det følger med en gratis sak fra nokia som du kan innstallere).

 

Når du er koblet til wlan kommer det opp en slags firkløver øverst til høyre. Dersom den er kryptert er det en bitteliten hengelås ved siden av.

 

Å koble til wlan kan være litt knotete. Selv måtte jeg oppgradere firmware på AP før jeg fikk N80 på nettet.

Lenke til kommentar

Artig at det blir diskutert akkurat nå. Kjøpte min N80 i forrige uke, prøver å koble meg til hjemmenettverket type gratis surfing. Jeg vet at jeg har vært inne og knotet på innstillinger med en gang, men finner ikke tilbake. Jeg har dessverre ikke tilgang til brukermanualene.

 

Edit: Det jeg skulle si, var om noen kunne gi en lett rettledning om hvordan en lettest kobler seg på.

 

Mener jeg lastet ned et program som het WLAN-ett eller annet, men finner ikke det heller nå..

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Enkleste måte helt kjappt:

 

Meny->Verktøy->Innst.->Tilkobling->Tilgangspunkter->Valg->Nytt tilgangspunkt->Bruk std. innstilling

 

1) Gi den et navn (f. eks. home)

2) Databærer: Trådløst LAN

3) WLAN-nettverksnavn->Søk etter nettv. Velg ditt eget trådløse nettverk

4) Nettverkstatus: Offentlig

5) WLAN-nettverksmodus: Infrastruktur

6) WLAN-sikkerhetsmodus: Velg hva du bruker på det trådløse nettverket (vanligvis WEP eller WPA)

7) WLAN-sikkerhetsinnst. Her stiller du inn det nettverket ditt bruker

(Vanligvis WPA-modus: forhåndsdelt nøkkel og da må du skrive inn passordet).

 

Lagre dette tilgangspunktet.... Hver gang du starter et program som vil på nett får du spørsmål om hvilket tilgangspunkt du skal bruke (med mindre du har stilt inn noe annet selv). Da velger du tilgangspunktet som du la til tidligere (vi kalte det home).

 

Kan ikke skjønne hvorfor dette er så vanskelig? WLAN innstillingene på N80 er ikke så vanskelig. Og om man ikke har nok kunnskaper om sitt eget trådløse nett for å klare dette, så er jeg redd man har valgt litt feil telefon.

 

Edit: Billy Bob. Programmet som heter hjemmenettverk på telefonen har ingenting med gratis surfing på nettet å gjøre. Det er et program som kan brukes i forbindelse med et program man kan installere på en windowspc i sitt eget nettverk. Det brukes for å synkronisere musikk og bilder.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...