Gå til innhold

Nokia N80 - vurdering, problemer, tips og triks


Anbefalte innlegg

Hvor lenge har du hatt din og hvilken farge evnt?? vurderer skaffe meg denne selv, fallt litt for denna jeg også. Noen klager så mye på de så man blir litt skremt

 

Ksvens1

 

 

 

Holder fint i to dager for meg :)

 

Ellers så syns jeg N80 er en helt fantastisk telefon.  :love:  :love:  :love:

8379244[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer å kjøpe meg en N80, noen her som kan gi meg en grunn til å skaffe den?? Hører noen skrekk historier om slarkete deksel, batteriet er dårlig osv... Hva menes med dårlig batteri?? Holder det i to dager eller en halv dag?? Sender mest sms og ringer litt

 

Ksvens1

8379228[/snapback]

 

Jeg hadde en N80 som jeg solgte fordi jeg ble lei tykkelsen og slarken. Byttet til en E65, som så å si er den samme telefonen (noen endringer er det selvsagt), men som er tynnere, og mye bedre skrudd sammen... Hvis du ringer og sender mest sms, så ville jeg heller gått for E65 hvis jeg var deg...

Lenke til kommentar
Hvor lenge har du hatt din og hvilken farge evnt?? vurderer skaffe meg denne selv, fallt litt for denna jeg også. Noen klager så mye på de så man blir litt skremt

Ja det har vært veldig mye diskusjon om dette her i denne tråden. Mange har vært uheldige og fått mandagstelefoner, selv har jeg aldri opplevd dette. Har hatt min siden juni, og aldri hatt problemer. Slarken som mange referer til, er en glidning på 1-2 mm som er laget i slideren for at den lettere skal kunne lukkes og åpnes. Det er ikke slik at telefonen detter fra hverandre, slik som de som ofte er utstilt i butikkene.

 

N80 er etter min mening en akkurat passe stor mobil, og jeg liker godt slider konseptet. Noen liker det ikke, og har du aversjoner mot dette, bør du se etter andre modeller.

 

Det er ikke helt rett at E65 er en helt make telefon, for det som er ekstremt bra med N80 er den vanvittig gode oppløsningen på skjermen (352x416). Ingen andre har denne oppløsningen, selv N95 har "bare" 240x320.

 

Angående batteriet, så er dette dårlig. I min daglige bruke, som består av et noen samtaler pr dag, masse SMS og endel surfing med WLAN, så lader jeg den ca. annenhver natt.

 

Edit: Hadde jeg kjøpt meg N80 hvis jeg skulle kjøpe ny i dag? Kanskje, jeg har mest lyst på N95 men den koster så sinnsykt mye. REgner med jeg hadde landet på N80 i dag også. N73 faller vekk på mangel på WLAN.

Endret av tulling03
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en N80, noen her som kan gi meg en grunn til å skaffe den?? Hører noen skrekk historier om slarkete deksel, batteriet er dårlig osv... Hva menes med dårlig batteri?? Holder det i to dager eller en halv dag?? Sender mest sms og ringer litt

 

Ksvens1

8379228[/snapback]

Hvis du sender mest SMS og ringer litt, er det vel liten vits å kjøpe en smarttelefon. Ville vurdert simplere telefoner som er lagt opp mer mot SMS hvis du ikke kommer til å bruke de avanserte funksjonene N80 har.

Lenke til kommentar

Ksvens1: mulig jeg tar feil, men var ikke det bare at han ringer lite, sånn når det var prat om batteri levetid? Men ellers er jeg enig. Om man bare ringer og sender sms og ikke noe annet er det ikke vits i å kaste penger etter en N80. Da får man en ålreit telefon til 1000 lappen eller mindre.

 

tulling03: kunne ikke vært mer enig i det du skrev. Og ja N80 og E65 kan ikke sammenlignes.

Jeg har forøvrig fått testet det med batteriet litt, og jeg merker ikke noe forbedring med ny firmware. Har også testet litt hvor mye wlan bruker, og det er _mye_. Med aktiv wlan (testet med irc) går det utrolig fort, og med inaktiv med tilkoblet (testet med pushmail, altså bare ping requests i ny og ned) gikk det rimelig kjapt.

Med aktivt wlan varte fulladet batteri omtrent nøyaktig 24 timer.

Inaktivt varte litt lenger.

 

Forøvrig er den pushmail saken meget lovende. Har testet mange av de kommersielt tilgjengelige (og veldig dyre) systemene. Og de er rett og slett grisedårlige. Kom til slutt over en gratis løsning som fungerete mye bedre enn de komersielle. Eneste er at jeg tror den genererer litt i overkant sync trafikk i push mode. Har foreløpig bare testet den på wlan, men går nå i gang med å teste på 3G slik at jeg får trafikkmålinger. Kommer tilbake med mer etterhvert, men dette virket lovende.

 

Og om jeg hadde kjøpt N80 i dag? Definitivt. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at når jeg skulle bytte ut min 6260 så skulle det være en N95. Men da Telio lanserte fmc kastet jeg meg over N80, og angrer absolutt ikke. Tror ikke N95 har så veldig mye å tilby meg bortsatt fra GPS.

Lenke til kommentar

Andreas-J: Det er nok umulig er jeg redd. Og selv om Nokia hadde lagt til dette (som ikke vil skje fordi det er en funksjon som "ingen" kommer til å bruke) så vil det ikke funke særlig bra. Wlan og bt bruker tydeligvis felles antenne, og gir hverandre store problemer. F. eks. er det umulig å bruke bt handsfree når man prater via iptelefon. Samtalen hakker noe fryktelig. Og dette skyldes nettopp felles wlan-bt antenne (jeg har samme problem med en laptop)

Lenke til kommentar
Andreas-J: Det er nok umulig er jeg redd. Og selv om Nokia hadde lagt til dette (som ikke vil skje fordi det er en funksjon som "ingen" kommer til å bruke) så vil det ikke funke særlig bra. Wlan og bt bruker tydeligvis felles antenne, og gir hverandre store problemer. F. eks. er det umulig å bruke bt handsfree når man prater via iptelefon. Samtalen hakker noe fryktelig. Og dette skyldes nettopp felles wlan-bt antenne (jeg har samme problem med en laptop)

8387240[/snapback]

Du kan jo koble mobilen opp med kabel og surfe på PC med WLAN via mobilen, eller?

Lenke til kommentar

ehm, hvordan får jeg opp den hurtiglinja, kalender og slikt på "desktoppen" på tellisen? Jeg oppdaterte softwaren til siste versjon nettopp, og da var den der. Når jeg restora innstillinger og slikt så forsvant den:P

Finner ikke hvor jeg "skrur" på de greiene.. hehe

 

Edit; såklart fant jeg det nå når jeg la ut her.. "aktiv ventemodus" under telefoninnstillinger. Hvis det skulle være andre nybrukere av symbian:P

Endret av rikardo
Lenke til kommentar

Er det noen måte å ta en "utvalgt" backup av telefonen? Jeg skal ta en hard reset for å få bort alt pushmail crappet jeg har testet, samt få fmc kjørende igjen.

Men jeg vil ha backup av bare kontakter, kalender og meldinger. Mener å huske at dette var ganske lett på eldre nokia telefoner. Noen tips?

 

Og hva angår den pushmail løsningen så har jeg forkastet den. Den genererte altfor mye trafikk. Fikk tips om at N80 støttet IMAP IDLE, så nå er det oppe og kjører. Fungerer helt glimrende og man har pushmail helt uten å måtte installere noe tilleggs crap. Kjørte 10 timer stabilt på wlan. Har en egen tråd gående på det her

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Du kan jo velge hva du vil ta med i backupen i nokia pcsuit..?

8388687[/snapback]

 

Var en oppgradering av pc suite som skulle til :)

 

Men telio fmc fungerer enda ikke. Tror at nyeste versjon har "broken" installasjon. Får vell bare vente til noen der leser forumet, og kommer med et svar. (det kan ta tid)

 

Ellers kan jeg si at jeg nå endelig har fått imap idle til å fungere via gprs. Problemet var rett og slett telenors nat adresse. Når jeg fikk tvunget den til å gi en public ip, så fungerte det glimrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...