Gå til innhold

Mysterium med data som enda ikke er blitt løst


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt dataen hos MobilData og PCDoctor. Ingen av dem klarte å finne feilen. PCDoctor tok ca. 2000,- kr for en prossessor og de trodde det var problemet. Men når jeg kom hjem så dukket samme problemet opp igjen.

 

Problemet er at dataen henger seg HELT opp og det blir vansklig å slå den på igjen.

Nå for tiden har jeg funnet ut en metode om hvordan dataen min henger seg opp, det er viss jeg barer flytter litt på PCen så henger han seg helt opp (dette er bare viss kabinettet er stengt, dersom den ikke er stengt men åpen henger den seg random på uvist tidspunkt, gjerne straks etter at den har slått seg på). Og viss han ikke vil starte så flytter jeg litt på den og den starter.

 

 

Vel, vel.. viss noen kan være til hjelp så vil det si at har mer erfaring enn folka på MobilDATA og PCDoctor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisk, strømforsyning eller temperatur på CPU er ting eg ville sjekket opp i.

 

Men nå skal eg forsvare PCDoktor litt, selv om eg ikke kjenner til dem. Eg har selv jobbet på verksted, og vet hvor vanskelig det innimellom kan være å få gjort en skikkelig jobb og testet alle muligheter. De fleste verkstedene er underbemannet og har alt for mye å gjøre. Samtidig står det kunder og maser på å få igjen maskinen sin(eg sier ikke at du gjorde det). Samtidig har man et press på seg til å tjene mest mulig penger, og samtidig bruke minst mulig tid på en maskin. (de fleste verkstedene jobber på timebasis, og kunder er sjeldent happy for å måtte betale for feilsøking på 7-8 timer, noe det faktisk kan ta av og til). Så man sitter egentlig igjen med en umulig situasjon. Kunden vil ikke betale for tiden det tar, du må ta betalt for allt tid som brukes, og feilen er vanskelig å finne.

 

Et typisk tilfelle der var en kunde som kom inn med en maskin som oppførte seg litt "merkelig". Den hang seg plutselig i forskjellige situasjoner(spilling/kontor/surfing eller uten å gjøre noe) og det kunne ta alt i fra et par minutt til et par timer før den hang seg. Da eg sa at vi ringte så snart vi hadde funnet noe, og at vi ikke fikk begynt på den før 1-2 dager(pga arbeidsmengde) så det kunne ta opp til 4-5 dager. Da ble kunden sur og sa "hva? fire dager? det tar vel bare 5 minutt for dere som kan det?!".

 

Men ustabilitet er vanskelig å finne årsak til. Eg pleier ofte å sjekke litt opp i historikken til maskinen(kjøpt hvor? bygget av? jording? tidligere lyn?) samtidig som eg måler både spenninger og temperaturer i maskinen. Og detter er langt i fra en kort jobb. Man skal la maskinen jobbe normalt, man skal presse maskinen, prøve forskjellige program, sjekke logger, analysere minne, harddisk og cpu, og er langt i fra gjort på 5 minutt, eller 30 minutt for den saks skyld.

 

Og eg forstår deg godt. Det eg ville gjort var å gå tilbake til verkstedet og gitt beskjed om at det ikke hjalp det som ble gjort sist. Kanskje får du pengene tilbake for cpu'en, eller kanskje du får avslag på timearbeidet. Og i tillegg har nå verkstedet 1 mindre ting å sjekke :)

Lenke til kommentar
Harddisk, strømforsyning eller temperatur på CPU er ting eg ville sjekket opp i.

 

Men nå skal eg forsvare PCDoktor litt, selv om eg ikke kjenner til dem. Eg har selv jobbet på verksted, og vet hvor vanskelig det innimellom kan være å få gjort en skikkelig jobb og testet alle muligheter. De fleste verkstedene er underbemannet og har alt for mye å gjøre. Samtidig står det kunder og maser på å få igjen maskinen sin(eg sier ikke at du gjorde det). Samtidig har man et press på seg til å tjene mest mulig penger, og samtidig bruke minst mulig tid på en maskin. (de fleste verkstedene jobber på timebasis, og kunder er sjeldent happy for å måtte betale for feilsøking på 7-8 timer, noe det faktisk kan ta av og til). Så man sitter egentlig igjen med en umulig situasjon. Kunden vil ikke betale for tiden det tar, du må ta betalt for allt tid som brukes, og feilen er vanskelig å finne.

 

Et typisk tilfelle der var en kunde som kom inn med en maskin som oppførte seg litt "merkelig". Den hang seg plutselig i forskjellige situasjoner(spilling/kontor/surfing eller uten å gjøre noe) og det kunne ta alt i fra et par minutt til et par timer før den hang seg. Da eg sa at vi ringte så snart vi hadde funnet noe, og at vi ikke fikk begynt på den før 1-2 dager(pga arbeidsmengde) så det kunne ta opp til 4-5 dager. Da ble kunden sur og sa "hva? fire dager? det tar vel bare 5 minutt for dere som kan det?!".

 

Men ustabilitet er vanskelig å finne årsak til. Eg pleier ofte å sjekke litt opp i historikken til maskinen(kjøpt hvor? bygget av? jording? tidligere lyn?) samtidig som eg måler både spenninger og temperaturer i maskinen. Og detter er langt i fra en kort jobb. Man skal la maskinen jobbe normalt, man skal presse maskinen, prøve forskjellige program, sjekke logger, analysere minne, harddisk og cpu, og er langt i fra gjort på 5 minutt, eller 30 minutt for den saks skyld.

 

Og eg forstår deg godt. Det eg ville gjort var å gå tilbake til verkstedet og gitt beskjed om at det ikke hjalp det som ble gjort sist. Kanskje får du pengene tilbake for cpu'en, eller kanskje du får avslag på timearbeidet. Og i tillegg har nå verkstedet 1 mindre ting å sjekke :)

6084825[/snapback]

 

 

Ja, du var litt inne på at det slår seg av på uvist tid. Men det som er litt rart er at dataen min har alltid vært under like temperatur forhold, at den plutselig skulle slå seg av? Det var litt merkelig.. og jeg har aldri hatt temperatur problemet før.

Om strømforsyningen er problemet, det kan jeg ikke være sikker på. Jeg mener hva er det som kan gå galt med strømforsyning? Den gir jo nok strøm til å starte opp dataen osv, men plutselig slå den seg av? Og når jeg rører dataen så henger den seg helt opp?

 

Jeg har hatt dataproblemet før, som lett kunne løses, har alltid hatt kontroll over den, men at noe slik skulle skje, det forventet jeg ikke :no:

Lenke til kommentar
Om strømforsyningen er problemet, det kan jeg ikke være sikker på. Jeg mener hva er det som kan gå galt med strømforsyning? Den gir jo nok strøm til å starte opp dataen osv, men plutselig slå den seg av? Og når jeg rører dataen så henger den seg helt opp?

6085760[/snapback]

 

Helt feil. Saken er den at en strømforsyning godt kan starte opp en maskin og gi strøm i massevis. Men det hjelper fint lite hvis den ikke kan gi stabil spenning.

 

Jeg vet at en dårlig strømforsyning kan være et problem, fordi at jeg hadde kjøpt dette kabinettet og dette hovedkortet fra MPX.

 

Da jeg hadde satt sammen maskinen var den ustabil som fy. Typisk feilsymptom var at jeg fikk BSOD under installasjon av XP, vanligvis under kopiering av filer. Jeg testa både minnebrikker og hardisker, men kunne ikke finne noe feil. Jeg var nære ved å sende HK i retur. Men kunne liksom ikke gjøre det uten å ha testa ut med en annen strømforsyning. Så jeg kjøpte denne strømforsyninga og vips, så var maskinen stabil som et fjell :w00t:

Lenke til kommentar

Ja, du var litt inne på at det slår seg av på uvist tid. Men det som er litt rart er at dataen min har alltid vært under like temperatur forhold, at den plutselig skulle slå seg av? Det var litt merkelig.. og jeg har aldri hatt temperatur problemet før.

Om strømforsyningen er problemet, det kan jeg ikke være sikker på. Jeg mener hva er det som kan gå galt med strømforsyning? Den gir jo nok strøm til å starte opp dataen osv, men plutselig slå den seg av? Og når jeg rører dataen så henger den seg helt opp?

 

Jeg har hatt dataproblemet før, som lett kunne løses, har alltid hatt kontroll over den, men at noe slik skulle skje, det forventet jeg ikke  :no:

6085760[/snapback]

 

Det er en stor forskjell på å kunne starte opp en maskin og å kjøre en maskin, F.eks GPU tar nesten ikke strøm når maskinen starter opp fordi det da bare skal vise bluescreens osv, men det å komme inn på XP og vise farger osv tar mer strøm og da kan mengden Watt bli for lite.

Jeg ville prøvd med en annen PSU og skjekket dette.

En annen ting er om du har fått virus som har satt seg i CMOS.

Det problemet hadde jeg nylig, jeg formaterte og alt, men maskinen min fortsatte og fryse seg ca. 2 min etter at jeg kom inn i Windows.

Jeg sendte den inn til Netshop og de brukte én dag på å finne ut at det hadde satt seg noe i CMOS, de reinnstallerte BIOS og maskinen var good to go!

Be PCdoktor skjekke dette!

Lenke til kommentar

Hmm.. det som var litt rart er at maskinen ville ikke starte når jeg hadde på den gamle prossessoren men når jeg skifta til en ny prossessor så starta den med en gang opp igjen. Men etter en viss tid så hang den seg opp av seg selv igjen..

 

synes det er litt rart jeg =S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...