Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan øver du til prøver?


Anbefalte innlegg

Hei!

jeg skal ha Samfunnsfag prøve i morgen og lurte på om hvordan dere øver til prøver. Sitter dere bare og leser? eller skriver dere ned og lager resymè?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter med å finne en god måte til å øve til prøver på. :D

 

Takk, Si_men :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg begynner å lese mye en uke i forveien, så slipper jeg å stresse dagene før. Les igjennom pensum i god tid, så kan du repetere dagen før. Jeg skriver aldri notater.

Lenke til kommentar

Til samfunnsfag, KRL og naturfag på ungdomsskolen pleide jeg å få med meg så mye forståelse som mulig i timene og før prøvene var det da bare til å lese gjennom boken og skrive notater/stikkord om sentrale eller uklare punkt.

Prøv først og fremst å forstå sammenhengen i stoffet og se de store linjene. Pugging fører sjeldent ordentlig frem.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Etter hvert avsnitt, evt hver side, eller hvert kapittel hvis du er hardcore, lukk boka og fortell for deg selv (høyt) hva du har lest, og hvorfor ting er som det er. Da finner du ofte ut småting du lurer på. Undersøk det, enten ved å spørre noen, google/wikipediae det, eller forsøk å finn svaret i boka et sted. Hvis du ikke klarer det, gå ned en "størrelse" på teksten du leser. Om det så er bare en setning av gangen, så hjelper det ikke å lese det hvis du ikke forstår det og husker det. Og forståelse hjelper deg å huske.

Lenke til kommentar

Jeg leser gjennom hvert kapittel og lager meg mitt eget sammendrag for hele kapittelet. Det tvinger meg til å lese alt grundig, og til at jeg tenker over hva jeg leser på, og prøver å forstå det.

 

Dette kan jeg gjøre i ganske god tid før prøven. Så et par dager før prøven tar jeg fram sammendraget, og leser på det. Om det er ting jeg ikke forstår med sammendraget (som jeg har forstått når jeg skreiv det), så sjekker jeg det opp.

 

Har funket for meg hittil!

Lenke til kommentar
Lese og skrive notater funker fint for meg... så les over notatene og svar på "test deg selv"-spørsmålene. :)

6077911[/snapback]

Akkurat det samme gjør jeg og det funker kjempe bra. Det tar litt tid å skrive notater (i hvert fall vis du gjør det nøye sånn som jeg). Men da får man det i hvert fall veldig godt inn. Og du kan bare skikke på notantene dine vis du glemmer ett eller annet slipper å prøve å finne det i boka.

 

Vis du skal ha mye refleksjons spm. på prøven er det lurt å tegne et tankekart (stikkord og piler) slik at du får trukket sammenhenger samtidig som det er en vedlig enkel og effektiv måte å ta notater på.

 

I frimenuttene den dagen jeg skal ha prøve pleier jeg å gå sammen med noen andre slik at vi kan spørrehverandre.

Lenke til kommentar
Jeg kan huske en prøve der alle i klassen min øvde så mye at vi kunne si hvilke sider spesielle bilder var på, etc. Litt rart.

6091875[/snapback]

Det er forskjell på kvalitet og kvantitet da.

 

Husker vi hadde en prøve på barneskolen om fylkene i Norge. Referansen vi hadde fått før prøven var et kart i boka, der fylkene var nummerert, og det under sto en liste med navnene.

 

Så får jeg spørsmål av klassekamerater i friminuttene før prøven: hvilket fylke er nr 8? Hvilket nr er Hedmark? osv. OMFG, noen folk bare skjønner ikke tegninga.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
For å være helt ærlig så øver jeg ikke. I stedet følger jeg med godt i timene, noe som hjelper veldig godt.

6095408[/snapback]

Ja, det hjelper veldig å følge med i timen og gjøre leksene skikkelig.

Men helt seriøst greier du å huske så bra at du ikke trenger å titte litt i boka/notater før en prøve? I så fall skjønner jeg ikke helt at det er mulig. Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Skumles gjennom hele greien en gang slik at du ser de store linjene først og ikke bare henger deg opp i detaljene. Dersom du begynner med detalj-lesing med en gang er det fort å ikke skjønne hva man leser om i det hele tatt. Å lese gjennom teksten noen ganger, gjerne med noen dagers mellomrom også, kan være greit. Om du har lyst å skrive notater eller stikkord til teksten kan det muligens hjelpe, men det har jeg liten erfaring med selv. Det kan være lurt å diskutere teksten med andre / bli hørt litt hvis du har tid og mulighet.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig så øver jeg ikke. I stedet følger jeg med godt i timene, noe som hjelper veldig godt.

6095408[/snapback]

Ja, det hjelper veldig å følge med i timen og gjøre leksene skikkelig.

Men helt seriøst greier du å huske så bra at du ikke trenger å titte litt i boka/notater før en prøve? I så fall skjønner jeg ikke helt at det er mulig. Har du noen tips?

6097658[/snapback]

 

Nope, har gått gjennom hele GK elektro uten å øve til en prøve å ligger på 5 i snitt ;) Sitter du fast på noe få læreren til å gjennta det, eller få han til å forklare det på en annen måte. Tar heller ingen notater(sier ikke at DU ikke skal ta notater siden det er en stor fordel å ta de). Å tenke logisk er en stor fordel, i hverfall på matematikkprøver.

 

Bruker du regelbok på prøvene lær deg å finne frem i den å forstå den.

 

På prøvene så bør du lese gjennom hele prøven før du begynner å svare. Jeg lærer en del av å ha prøver for da får du sortert stoffet i hodet.

 

Har ingen veldig gode tips desverre :( Dette ble bare ett sammensurium av hva jeg tenker. Det eneste tipset jeg har er å være konsentrert i timene. Ikke fikle med blyanten, tøm pulten din å bare tving deg selv til å få med deg hva læreren sier. Han/hun har som regel veldig gode forklaringer.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med å først lese over pensum, og deretter skrive sammendrag av det du har lest. Åpne boka om det er noen deler av sammendraget du er usikker på.

 

Når sammendraget er skrevet er man ofte klar for prøven, men kan være lurt å lese over det man har skrevet før prøven. Spørsmålene i boka er også lure å få med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...