Gå til innhold

Koble sammen flash-brikker og få rask disk?


Anbefalte innlegg

En liten notis: Av de som oppgir x-hastighet (samme x man snakker om når det gjelder CD-brenning(ikke DVD)), er det varierende fra produsent til produsent hva denne hastigheten gjelder.

 

Kingston er ærlige, og oppgir x-hastighet til å være skrivehastighet.

100X hos Kingston tilsvarer nærmere 15MB/s (100*150/1024) og stemmer dermed ganske greit med deres skrivehastighet på 16MB/s på dette produktet.

 

TwinMos og Corsair er sleipere derimot, og oppgir x-hastighet til å være leseytelse, så skriveytelsen gjerne er en del lavere.

Her og her er x-hastigheten det samme som lesehastighet, og gir dermed inntrykk av at kortene er noe raskere enn f.eks Kingston, selv om de nødvendigvis ikke er det.

 

Edit: Rop ut den første som ser en overgang fra Compact Flash til SATA, da begynner det straks å bli litt interessant mens vi venter på SSID.

Et morsomt prosjekt hadde vært en HTPC med x antall CF-kort i RAID, og alle andre komponenter passivt avkjølt. Sleng inn et Gigabit NIC, så har du kjapp tilgang på mediefiler fra en annen PC som ikke står i samme rom for å slippe støy.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom akkurat over denne CF RAID. Ser ut som om 4 stk kort er tingen.

 

Bestillte du ifra "over there" eller fant du noe i norske nettbutikker? Ser at man ifra Amazon.jp kan få CF RAID til 2 X CF til ca 1200 nok (pluss litt småtterier i toll og frakt)

Endret av ekm
Lenke til kommentar

Om alt du ser etter er kjapp start av Windows tror jeg at aa enable hibernate er et like godt alternativ som aa begynne aa herje med CF disker. Billigere er det ihvertfall :-)

 

Jeg haaper denne faar lansert seg snart:

http://www.kclanparty.org/modules.php?name...=article&sid=35

og

http://www.ddrdrive.com/ddrdrive_prototype.html

Men med rundt $240 for de billigste 2G brikkene blir det fort noen kroner utav det da. Men om prisen ikke er helt paa trynet kan man jo kjoere 2 slike med 4x1G brikker i raid-0 og ha 2x250mb/sek. hehe, heheheh, heheh.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

vel med 2 slike cf-ide adapterene jeg kjøpte(så billig at man betaler igrunn bare for frakt) og 2gb koster 420kr og 4gb koster 950 så blir det bare 820\1900 for 4\8 gb det er jo ikke så ille! burde jo bli grei ytelse med den lave aksess tiden. at det er litt lav overfrings hastighet(men lik hele tiden) tror jeg ikke gjør så mye på en os disk!

 

ikke bare oppstart som blir bedre, men generelt!

Lenke til kommentar

ja. men siden selve kortene koster litt kan det ta en stund....(er helt blakk for tiden)

 

edit: noen som vet om noen råere CF kort enn DISSE?

 

150x(22,5mb\s) er det kjappeste jeg har sett men blir nok 4gb 133x brikker da de er vesentlig billigere!

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Har lurt veldig på akkuratt dette selv, men tanken jeg var inne på var om det gikk an å få vanlige usb minnepinner som logiske disker i windows, og på den måten sette dem opp i RAID og så bruke feks et kloningsprogram for å legge inn hele OSet.

 

Men blir spennende og se hva dere får til.

 

Er det noen som har sett de unitene som hadde plass til 4 minnekort i salg noen plass?

Lenke til kommentar

når jeg skal sette opp raid; må jeg ha diskene på hver sin kabel? altså en på primary ide og en på secondary ide? eller kan de være på samme kabel?

 

hvis de kan være på samme kabel. kan jeg da sette opp 4 disker i raid 0 da?

er det slik at jeg dobler les\skriv med raid 0? sånn at hvis det er 10mb\s les på 1 kort kan jeg få 40mb\s med 4?

Lenke til kommentar
edit: noen som vet om noen råere CF kort enn DISSE?

 

150x(22,5mb\s) er det kjappeste jeg har sett men blir nok 4gb 133x brikker da de er vesentlig billigere!

6187471[/snapback]

Twinmos 2GiB har 140x til 442kr. Men med 2GiB trenger du selvsagt flere kort for å få plass til windows. Er det 16GiB som er minimumsmålet for det?

 

Jeg tror 150x eller 166x er noe av det raskeste man får. (ca litt over 20MB/s)

 

når jeg skal sette opp raid; må jeg ha diskene på hver sin kabel? altså en på primary ide og en på secondary ide? eller kan de være på samme kabel?

 

hvis de kan være på samme kabel. kan jeg da sette opp 4 disker i raid 0 da?

er det slik at jeg dobler les\skriv med raid 0? sånn at hvis det er 10mb\s les på 1 kort kan jeg få 40mb\s med 4?

6187568[/snapback]

De kan i teorien være på samme kabel, men om det går mye eller lite ut over ytelsen vet jeg ikke.

 

Ellers stemmer det at Raid0 med 4 kort gir 4 ganger hastigheten osv. Jeg drømmer søtt om å sette 8 eller 16 kort i Raid0 for å oppnå vanvittige hastigheter. Dvs. jeg må nok ned på 1-2GiB per kort for å få totalt 16GiB.

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre med flere (små) kort en få store med tanke på at det er hastighet som er målet?

 

De som bruker CF til BOOT på HTPC o.l. (men uten dualboot) sier at det holder med 1GB kort for XP men at man da må installere på HDD først for så å overføre til CF (så totalt bør man vel ha 2 GB minst for å slippe dette).

Lenke til kommentar

Prismessig er det ikke lønnsomt med mindre enn 1GiB-kort, og 2GiB koster vel ca det dobbelte av det igjen.

 

Hadde jeg bare funnet en billig CF->SATA-overgang hadde jeg seriøst vurdert dette. Så hadde jeg kjøpt Kingston-kort, med livstidsgaranti, sørget for jevne backup av RAIDet til en annen disk. Hvis et kort skulle ryke pga. naturlig slitasje eller produksjonsfeil er det en smal sak å få erstattet et nytt kort, for å så opprette RAIDet igjen fra backup (Ghost)

 

8GiB RAIDet CF-kort for vanvittig kjapp aksesstid, og solid høy overføringshastighet, + en Raptor 74GB jeg allerede har, til spill og større programmer, og så x antall disker til lagring/backup :thumbup:

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Har lurt veldig på akkuratt dette selv, men tanken jeg var inne på var om det gikk an å få vanlige usb minnepinner som logiske disker i windows, og på den måten sette dem opp i RAID og så bruke feks et kloningsprogram for å legge inn hele OSet.

Såvidt meg bekjent er ikke XP spesiellt villig til å gjøre på sticks, mener å ha lest at sticks fåes i høyere hastigheter en CF kort (men at det pr d.d. ikke er mulig å kjøre disse i raid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...