Gå til innhold

Tom Clancy bøkene!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å lese alle Tom Clancy bøkene, ja jeg veit det vil ta tid, men jeg må begynne et sted :) Jeg har aldri lest no særlig før egentlig, det jeg lurer på er hvilken bok jeg skal begynne med. Har det noe å si hvem jeg begynner med, eller er det en bestemt rekkefølge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hvis du googler Tom Clancy får du sikkert opp bøkene han har skrevet i rekkefølge etter årstall, så tar du utgangspunkt i det ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Hvis du tenker på fiction-bøkene med Mr. Ryan & Co, så ta en titt her:

http://www.clancyfaq.com/Hold%20Originals/Ryanvers.htm

 

Har selv lest hele sulamitten i den rekkefølgen som følger historien ("storyline order").

 

Egentlig starta jeg med Rainbow Six for et par år siden, men blei hekta, og kjøpte alle bøkene :o)

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Har prøvd å lese Clancy bøkene ... kommer aldri lenger enn til 100 sider i noen av dem. Er rett og slett for kjedelig. Hvis du vil lese bøker med action og spenning i, les Bravo Two Zero av Andy McNab, så leser du Immediate Action av samme forfatter. Han har forøvrig skrevet en del god fiction også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rXRozPkg

Hvis du ikke kommer deg lenger enn 100 sider, så skjønner jeg godt at du syns Clancy-bøkene er kjedelige :o) Det tar som regel godt over halve boka før det begynner å skje noe.

 

Jeg bestillte nettopp de to bøkene du nevnte Wilbill, og en av fiction-bøkene hans. Dette kan bli spennende.

Endret av Slettet-rXRozPkg
Lenke til kommentar

Tom Clancy-bøkene er som sagt best i siste halvdel. Vil også anbefale Rainbow Six, det var den som fikk meg skikkelig hekta i Tom Clancy. Ellers er det flere gode bøker. Jeg har lest dem i forskjellig rekkefølge, rett og slett basert på hvilken bok jeg ville lese. Funker fint det også.

 

Ellers er jo Without Remorse også knallbra. Den handler om John Clark og hans historie før handlingen av de "vanlige" bøkene i Ryan-serien. En litt anderledes bok :)

Lenke til kommentar

Nå var det plutselig noen som hadde svart her ja :) Var storyline order jeg tenkte på, tusen takk. Var ingen som svarte, så sjangsa på at Patriot Games var første boka, men har ikke hatt tid til å begynne å lese ennå, så da kan jeg vente til jeg får Without Remorse først :)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke kommer deg lenger enn 100 sider, så skjønner jeg godt at du syns Clancy-bøkene er kjedelige :o) Det tar som regel godt over halve boka før det begynner å skje noe.

 

Jeg bestillte nettopp de to bøkene du nevnte Wilbill, og en av fiction-bøkene hans. Dette kan bli spennende.

6099951[/snapback]

 

Håper du liker dem, det gjør ihvertfall jeg. Fiction-bøkene hans har også en slags tidslinje forresten, greit å lese de eldste først. :)

 

P.s Jeg har kun lest de på engelsk, og ikke norsk.. synes ikke norske oversettelser holder god nok standard.

 

edit la til

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Jeg liker Clancy, men har bare lest de første bøkene om Jack Ryan, frem til Executive Orders. Omtrent der begynte bøkene hans å bli mye mer politiske (i hvert fall i Ryan-serien). Rainbow Six har jeg ikke summet meg til å lese enda, jeg ble litt desilusjonert da jeg prøvde å lese The Bear And the Dragon.

 

Serier som Op-Centre og Net Force har vel bare navnet hans på coveret fordi han står bak konseptene. Han er ikke selve forfatteren. Det er omtrent som Hardy-guttene, Franklin W. Dixon står som forfatter, men i bakgrunnen var det egentlig en hel stab av forfattere som skrev bøkene.

Lenke til kommentar

Har tenkt til å lese noen av bøkene til Clancy på engelsk nå. Det jeg bare lurte på var om språket der er veldig avansert. Jeg kan tåle relativt avansert engelsk, men bare lurte på i hvilken grad dere vil definere "vanskelighetsgraden" for bøkene? Regner med at i hvert fall noen av dere har lest disse på engelsk...

Lenke til kommentar

Har kun lest en av dem på engelsk, men språket er ikke noe særlig avansert. Han skriver vel relativt lettfattelig, men tekniske detaljer og beskrivelser kan vel være det som eventuelt kan bli problematisk. Men det kan de jo være på norsk også for den saks skyld :p

 

Prøv du :) Du sier selv du behersker relativt avansert engelsk. Burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Har kun lest en av dem på engelsk, men språket er ikke noe særlig avansert. Han skriver vel relativt lettfattelig, men tekniske detaljer og beskrivelser kan vel være det som eventuelt kan bli problematisk. Men det kan de jo være på norsk også for den saks skyld :p

 

Prøv du :) Du sier selv du behersker relativt avansert engelsk. Burde ikke være noe problem.

6205250[/snapback]

Takker for svar. Da skal jeg prøve de her. Har erfaring med andre bøker som er SVÆRT avansert, og da føler jeg at hele leseropplevelsen blir dårlig. Derfor jeg ville vite dette. :)

Lenke til kommentar
The Hunt for the Red October er mye bedre som bok enn film hvertfall. Selv om filmen er digg den også, er det MASSE som er utelatt (naturligvis).

6100623[/snapback]

 

 

finnes det egentlig filmer som er bedere enn boka??

Hvem (film/bok ) er det itilfelle?

 

Du kan jo også prøve Jan Guillous bøker om hamilton

Endret av badedud
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rød Storm (Red Storm Rising) er den eneste Clacy-boken jeg har lest (skal begynne med Rainbow Six så snart jeg er ferdig med Fluenes Herre), og den er absolutt å anbefale. Handler om en tredje verdenskrig mellom NATO og Sovjet. Den er ganske lang, men absolutt underholdende lesning (imo).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...