Gå til innhold

Piratkopiering mer utbredt enn antatt


Anbefalte innlegg

Tenk over det:

 

Du skal ha enten en ny film, software, oprativsystem.

Du ser det koster litt og finner ut at det tar ca 3-4 timer å laste det ned fra en torrentside.

 

"Hm, skal jeg bruke 4-500kr på softwaren/filmen eller laste den ned gratis?"

 

Hva tror du er mest fristene? :tease:

6190871[/snapback]

 

Tenk over det:

 

Du er endelig ute etter 5 måneder i fengsel for piratvirksomhet. Du kikker deg selv i speilet og lurer på:

 

"Var det egentlig verdt 500kr. i software? Jeg visste jo det ikke var lov... men jeg gadd ikke bry meg. For alle andre gjorde det".

 

En kompis av deg brukte de 5 månedene du satt inne til å skaffe seg en ny jobb og har ingen problemer med merkelige spørsmål under jobbintervju - han har heller ikke større problemer med å skaffe seg arbeidsvisum i diverse land, om det nå skulle falle ham inn...

 

 

Hva tror du er mest fristende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det hele tiden kommer nye filmer og ny musikk, og skuespillere og musikere ikke akkurat kjører rundt i en gammel nissan sunny 1.3 liter, så går det nok i pluss det de holder på med - piratkopiering eller ei. Gode filmer kjøper jeg, dårlige filmer laster jeg ned. De som lager de dårlige filmene jeg ser bør være glad jeg setter av et par timer til å se dem i heletatt...

 

Edit:Siden når ble det 5 mnd fengsel for å laste ned et program til 500 spenn? Folk med 3x så høy verdi med narkotika på seg må bare overnatte til dagen etterpå i buret...

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Jeg var ikke helt sikker på straffenivå. Men 5 mnd. var kanskje å ta i :)

 

Men 4 uker bør det være. Er lei av piratvirksomhet på generell basis. Håper vi får noen skikkelige dommer som virkerlig gir litt ettertanke angående hva folk faktisk begir seg ut på når de bryter lover.

Endret av Atypic
Lenke til kommentar

Klovner i Kamp eller en av de norske banda var en gang i et diskusjonsprogram, her argumenterte de for piratkopiering, og at cd nedlasting burde være lov. Man skulle heller få inntekter fra konserter og lignende.

 

Vi vanlige mennesker skulle på denne måten få et større perspektiv på kultur og bli inspirert til å lage kunst selv.

Er ikke lover som forbyr piratkoiering en stopper for den kulturelle inspirasjonen for oss mennesker som ikke har råd til å kjøpe alt?

 

Bare lufter litt tanker...

Lenke til kommentar
Siden det hele tiden kommer nye filmer og ny musikk, og skuespillere og musikere ikke akkurat kjører rundt i en gammel nissan sunny 1.3 liter, ...

6191122[/snapback]

Gjør de ikke? jeg vet ikke hvor mange musikere og skuespillere du kjenner, men jeg tipper de aller fleste skal ha et meget godt år om de skal tjene like mye som en vanlig norsk industriarbeider. Det går ikke an å vurdere en hel bransje på grunn av et dusin Hollywoodstjerner.

 

Det kommer mat i butikkene hele tiden også, men det betyr ikke at kassadamene og -mennene på Rimi og Rema tjener spesielt bra.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Klovner i Kamp eller en av de norske banda var en gang i et diskusjonsprogram, her argumenterte de for piratkopiering, og at cd nedlasting burde være lov. Man skulle heller få inntekter fra konserter og lignende.

Hvis alle norske artister skulle få alle inntektene sine fra konserter måtte folk begynne å gå mye mere ut. Så mange utesteder med live musikk er det ikke her i landet, og med kamp om jobbene ville betalingen synke. Å arrangere egne konserter er ikke noe reelt alternativ for band flest, det koster mer enn det smaker om man ikke har mange fans på plassen.

 

Vi vanlige mennesker skulle på denne måten få et større perspektiv på kultur og bli inspirert til å lage kunst selv.

Er ikke lover som forbyr piratkoiering en stopper for den kulturelle inspirasjonen for oss mennesker som ikke har råd til å kjøpe alt?

De store norske malerne reiste til Skagen og ble inspirert, Grieg reiste til Tyskland. Så er ikke lovene som forbyr meg å snike på danskebåten og SAS en stopper for min kulturelle inspirasjon?

 

En besnærende ide, men hvorfor skal Henning Kvitnes subsidiere min inspirasjon?

 

Jeg stiller meg ellers tvilende til at det skulle bety noe større perspektiv. Folk som liker Britney Spears hadde vel helst kopiert -- gjett to ganger - Britney Spears selv om det var gratis.

 

Bare lufter litt tanker...

6196504[/snapback]

:thumbup:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Et tenkt scenario:

Pappa tar opp igjen fotografering som hobby. Han henter digitalkameraet og tar en del bilder. Han finner ut at han må endre de litt og ringer meg om hjelp.

 

1) Med piratkopiering

Jeg har piratkopiert og brukt paint shop pro en stund og fant ut at det virket bra. Jeg har ikke prøvd noen andre program og anbefaler han derfor PPP. Pappa kjøper derfor PPP i butikken/på nett (han kan jo ikke piratkopiere, mangel på kunnskap).

Resultat: PPP får en privatlisens (ca 1000kr?)

 

 

2) Uten piratkopiering

Jeg har ikke penger til PPP og finner et greit alternativt og gratis program istedet. Jeg anbefaler derfor dette programmet til pappa, siden jeg vet hvordan det virker og at det er greit nok.

Resultat: Ingenting for PPP

 

 

 

 

Er ikke dette et realistisk scenario da?

Er jo en måte at piratkopiering styrker software-industrien.

Går vel begge veier også da, men...

 

Hvis alle måtte betale for alle programmene, ville gratisprogram bli SVÆRT populært og ingen tjener penger i hele tatt...

Hadde kanskje vært greit om spill ble utviklet til linux også da...

Lenke til kommentar

Nei, piratkopiering er mer enn bare ondt.

Og dessuten, de som virkelig tjener penger på å bruke programmer, photosop osv. har lovlige versjoner av disse.

Jeg bruker piratkopierte programmer for å bli bedre i disse. For å siden kunne tjene penger på de sånn at jeg kan kjøpe f.eks. photoshop.

Hvis jeg i starten ikke hadde hatt tilgang til programmer, så hadde jeg blitt murer i steden, og Adobe hadde ikke tjent en eneste krone på meg.

Lenke til kommentar
Jeg var ikke helt sikker på straffenivå. Men 5 mnd. var kanskje å ta i :)

 

Men 4 uker bør det være. Er lei av piratvirksomhet på generell basis. Håper vi får noen skikkelige dommer som virkerlig gir litt ettertanke angående hva folk faktisk begir seg ut på når de bryter lover.

6191546[/snapback]

5 mnd?! Haha. Du har tydligvis ikke peiling. En bot på 10000 sponset av Piratgruppen.net er mye mer sannsynlig(kanskje litt høyt beløp).
Lenke til kommentar

Man bør vel se på oppdragsgiver før man tar tallene for god fisk.

 

"En studie utført for meg viser at store deler av microsofts markedsdominans ville vært borte dersom windows og office ikke var mulig å kopiere. Dermed ville breddekompetansen vært mer fokusert på open source, og fordelene med å kjøpe dyre lisenser ville ha vært borte, noe som ville ha redusert Microsofts inntektsgrunnlag til en brøkdel."

 

Hvor troverdig er min undersøkelse? Ikke veldig. Hvor troverdig er MPAA's?

 

Jeg hadde DVD spiller i PC'en i 2-3 år før jeg hadde tilgang på fildeling. På den tiden anskaffet jeg totalt 2 filmer.

 

Med økende interesse for film og ikke minst TV-serier som et direkte resultat av filnedlasting, er jeg vel nå på ca 100 lovlig betalte filmer.

 

Hvilket av MPAAs regnestykker har tatt hensyn til at kopiering - jeg boikotter ordet pirat som hentyder på voldtekt, brann og drap - mangedobler interessen og forbruket et mangefold hos forbrukerene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...