Gå til innhold

NTNU med ny tungregnemaskin


Anbefalte innlegg

30 mill er jo en del da. (ca 30.000 per prosessor)

 

Men til gjengjeld sparer de vel litt når de kan selge samtlige panelovner i hele realfagsbygget :p :!:

(Hvis det er der den skal stå da)

 

Men hvorfor akkurat 62 noder og ikke det litt mer binært vennlige tallet 64?

 

Er det noen som vet hvilken teknologi de bruker til å koble nodene sammen?

 

Og hva blir timeprisen på leie av denne?

(I tilfelle jeg skulle finne på å ha lyst å regne ut Pi veldig nøyaktig :p )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 mill er jo en del da. (ca 30.000 per prosessor)

 

Men til gjengjeld sparer de vel litt når de kan selge samtlige panelovner i hele realfagsbygget :p :!:

(Hvis det er der den skal stå da)

 

Men hvorfor akkurat 62 noder og ikke det litt mer binært vennlige tallet 64?

 

Er det noen som vet hvilken teknologi de bruker til å koble nodene sammen?

 

Og hva blir timeprisen på leie av denne?

(I tilfelle jeg skulle finne på å ha lyst å regne ut Pi veldig nøyaktig :p )

6034793[/snapback]

 

http://www-03.ibm.com/systems/uk/p/hardware/highend/575/

 

Det ser ut som at den kan bruke både ethernet, fiber (opp til 10 Gbps) og infiniband. I tillegg kan de kjøre AIX eller Linux som operativsystem.

 

Og det er ikke bare maskinkostnadene som er innenfor de 30 millionene, man må også bygge et serverrom, kjøleløsninger, strøm og backuprutiner med UPS, aggregat, brannslukningsutstyr, overvåkning og fysisk sikring.

Lenke til kommentar

Jeg fant følgende innlegg hos adressa:

Interconnect

 

Innsendt 02.05.06 17:51 av Ano nym.

 

Det som gjør denne maskinene raskere enn Hydro og EMGS sine klynger er sammenkoblingen mellom prosessorene. Denne maskinen har tunge SMP-noder med 16 CPUer hver og HPS-nett mellom nodene. Hydro og EMGS sine systemer bruker først og fremst Gigabit ethernett.

HPS-nettet har en tidsforsinkelse (latens) som er en tidel av det du får med Gigabit ethernett, i tillegg til at langt mer av trafikken holdes innefor hver node.

.. men linken til IBM er selvfølgelig 1000 ganger mer troverdig enn et løst innlegg som dette.

 

Jeg må bare få legge til at innleggene hos adressa har høy latterfaktor. For å dra frem en jeg lo godt av:

Interessant

Innsendt 03.05.06 08:29 av Data Konsulent.

 

Betyr det at floppy er tilbake? Husker jeg hadde fem og en kvart-toms. Regner med at terra-floppy er mye bedre. Går sikkert fortere rundt og kan ha flere filer. Må man fortsatt klippe et hakk for å bruke begge sider?

Lenke til kommentar
Synes å huske noen preka om at NTNU hadde nylig kjøpt ei SGI maskin. Var det tull eller skal de ha i pose og sekk?

6034591[/snapback]

Jeg kom over følgende innlegg i adressa om det:

 

Mon tro...

Innsendt 03.05.06 11:28 av anon ymous.

 

at ikke dette er pga. http://www.adressa.no/import/article32695.ece

at de rapper kontrakten rett foran nesen på SGI. De ble jo tildelt den, skal man tro http://www.computerworld.no/index.cfm/fuse...tikkel/id/57601

Så den egentlige verdien på maskina er 50 mill? (Derav forliket har en verdi på 20 mill) :hmm:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lurer på om studenter får benytte datakraft i fra den maskinen.

 

Men, uansett. Hva skjer med den gammle maskinen? El-retur kanskje? :D

 

Jeg tok meg også friheten til å regne litt på effektforbruk, og jeg kom fra til at 496 CPU-er på 30 W blir 14,880 Kw, også har man itilleg en del andre ting, som hovedkort osv. Dessuten trekker sikkert en power5 CPU mere en 30 W. Så den er ikke akkurat billig å ha i drift.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

30 mill, hvis det stemmer synes jeg ikke det var ille i det hele tatt. Hoeres ut som Notur har faatt en god deal. Naar det gjelder klynger og node interconnect, er dette en meget kompleks problemstilling. Valg av fete SMP noder, slik som Notur naa faar, virker gunstig naar man tar brukergruppen i betraktning. Maskinen skal fylle mange behov, og helt sikkert kjoere kode paa utviklingsstadiet. Det IBM tilbyr (og forsaavidt SGI) fyller alle behov paa en god maate. Aa dra det derfra til aa sammenligne med Gbit interconnect paa x86 baserte klynger blir feil. Det er fullt mulig aa faa nodeinterconnect paa x86 baserte klynger som fullt ut kan konkurrere med det IBM og SGI tilbyr paa sine produkter, men det koster selvfoelgelig ekstra penger, og vil derfor ikke bli kjoept inn med mindre klyngen kjoerer programvare som trenger dette. At kommersielle aktoerer velger Gbit paa noen bestemte klynger reflekterer bare sofware suiten som kjoeres paa disse klyngene.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Det morsomme er at "hvermansen" kan ikke starte å forestille seg hvilke monstre dette egentlig er. Dette er selvfølgelig ikke privat-maskiner, men de stiller i en så egen liga, at det er nesten morsomt bare å lese spesifikasjonene.

 

En tidligere medstudent med meg på NTNU hadde som en av veldig få, tilgangsnivå "rød" på høyskoleringen på Gløshaugen i Trondheim. Det vil si at han kunne besøke "monster"-rommet, hvor all denne tunge regnekraften befant seg. Jeg har bare hørt at det er rett og slett fantastisk mye maskinkraft som foregår der inne, og jeg tviler ikke.

Lenke til kommentar
Lurer på om studenter får benytte datakraft i fra den maskinen.

 

Men, uansett. Hva skjer med den gammle maskinen? El-retur kanskje? :D

 

Jeg tok meg også friheten til å regne litt på effektforbruk, og jeg kom fra til at 496 CPU-er på 30 W blir 14,880 Kw, også har man itilleg en del andre ting, som hovedkort osv. Dessuten trekker sikkert en power5 CPU mere en 30 W. Så den er ikke akkurat billig å ha i drift.

6035164[/snapback]

 

Det er et numerikkfag for litt viderekommende der en b.a lærer seg å "programere" spesifikt for slike superdatamaskiner, dvs se på algoritmer mer tilpasset for den paralellprosseseringen slike tilbyr. Altså ikke mye specs osv, for det ville vært lite fremtidsnyttig, så mye teori, men det er visst en mulighet til bitte litt "praksis", får å si det sånn, ettersom jeg har forstått.

 

edit : noe hermetegn å sånt siden jeg ikke vet helt hva jeg snakker om :p

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Lurer på om studenter får benytte datakraft i fra den maskinen.

 

Men, uansett. Hva skjer med den gammle maskinen? El-retur kanskje? :D

 

Studenter fra 3. eller 4. årskurs på NTNU har gode muligheter for å få brukt den nye maskinen,

f.eks. ved å ta faget Innføring i bruk av superdatamaskiner. Etter dette gjelder det å jobbe med faglige prosjekter som trenger superdatakraft, det finner man på flere institutter, og man kan jobbe med det enten som prosjekt/diplomstudent eller som doktorgradsstudent (stipendiat). CPU-timer må alle søke om via Forskningsrådet.

 

Den "gamle" SGI-maskinen vil fortsatt brukes innenfor forskningsmiljøene på NTNU, men vil trolig bli mer anvendbar når meteorologisk ikke lenger bruker den.

 

 

Stipendiat, matematikk, NTNU.

Lenke til kommentar
Lurer på om studenter får benytte datakraft i fra den maskinen.

6035164[/snapback]

 

Studenter kan leie "litt av maskinen" til å regne ut ting i forbindelsen med oppgaver de diver med. Aner ikke hvor mye det koster, men det er sikkert ikke for dyrt for de som studerer på NTNU.

Lenke til kommentar

Dj_eLmO: Regn med at hver dobbelprosessor (inkludert systemet rundt hver) krever 500W. Da er vi oppe i 0,5 MW. Med en strømpris på 50 øre/kWh blir strømregninga 250 kr/time eller 2,2 millioner per år med full guffe hele tida.

 

Den gamle maskina har fortsatt regnekraft verd millioner så den blir nok stående og ta unna de ikke fullt så tunge oppgavene som NOTUR 2 i en del år fremover. Helt til regnekraften ikke er verd strømregninga lengre. Da blir den nok til museumsgjenstand på gløshaugen, akkurat som den gamle CRAY X-MP/4 fra 1986 som står til pynt i elektrobygget:

 

ein%20kasten%20namens%20cray.jpg

 

Litt morsomt at denne nitrogenkjølte kjempen på 5 tonn og noen hundre kW nå forbikjøres av helt vanlige bærbare PCer i dag. :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kom til aa tenke paa.. Er det offentliggjort hvem som skal delta paa gildet? Metrologi er allerede klart regner jeg med.

 

Sorry at jeg sliter med manglende ae, oe og aa, men jeg befinner meg for oeyeblikket i Silicone Valley... Litt foer sju om morran, faar ikke sove.

6034713[/snapback]

 

[/kverulere]

Tror du mener Silicon Valley (Silisiumdalen) og ikke Silicone Valley (Silikondalen)

Prosessorene hadde vært ganske myke og ubrukelige om de hadde vært laget av silikon :p

[/Kverulere]

Lenke til kommentar
Studenter kan leie "litt av maskinen" til å regne ut ting i forbindelsen med oppgaver de diver med. Aner ikke hvor mye det koster, men det er sikkert ikke for dyrt for de som studerer på NTNU.

6035664[/snapback]

Studenter/ansatte betaler aldri utav egen lomme for bruk av regneressurser. Pengene tas fra prosjektmidler.

Lenke til kommentar
Studenter kan leie "litt av maskinen" til å regne ut ting i forbindelsen med oppgaver de diver med. Aner ikke hvor mye det koster, men det er sikkert ikke for dyrt for de som studerer på NTNU.

6035664[/snapback]

Studenter/ansatte betaler aldri utav egen lomme for bruk av regneressurser. Pengene tas fra prosjektmidler.

6035733[/snapback]

 

Er du helt sikker? Jeg mener at broren min som går maskinlinja (produksjon og produktutvikling) sa han måtte betale for å bruke litt av ressursene til maskina.

Lenke til kommentar

Så fint.... nok en Super-server jeg kan ta strømmen til...

 

Jeg fant fort ut at termostaten på det datarommet ikke styrte bare varmeovnene.

En reboot av samtlige servere + en supercomputer til NTNU/Sintef, og jeg var ikke særlig høy

i hatten etterpå :blush:

Lenke til kommentar
svar til kilik : trønderene trenger maskina mer en andre sikkert

6034736[/snapback]

Meh... Met.no blir vel den største kunden, så kommer notur som fordeler cpu-kvote til forskningsprosjekt i hele norge (UiB, UiO, UiT, NTNU, UiS etc etc). Lokale kontoer kommer i siste rekke vil jeg tro ;)
Lenke til kommentar
Litt morsomt at denne nitrogenkjølte kjempen på 5 tonn og noen hundre kW nå forbikjøres av helt vanlige bærbare PCer i dag. :)

6035684[/snapback]

Det der får meg til å tenke på hvor vi er om 15 år frem i tid, når jeg var 15 år så var det hotteste Amiga :thumbup:

 

Hmmm.... Grafikkortet er ikke spesifisert, men vil anta et Quad oppsett?

6036311[/snapback]

den har sikkert ikke grafikk kort i det hele tatt :p

 

Den skal jo brukes til matematikk og ikke grafisk behandlig og spill..

 

Man hva vet jeg... kan godt ha maskinen, viss noen andre tar strømregninga.. hihihi.. Super PI.. her i come... :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...