Gå til innhold

Pentium D prossesorer = crap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Henvis gjerne til kilde(tråd), dersom du ikke bare oppretter en tråd for å lage støy. (vi har nok av det allerede). :)

Dersom du vil ha en rimelig grei dual core CPU.. har en god strømforsyning...og trenger en varmeovn på rommet.. ja da bør du kjøpe en Pentium D..

De fleste klokker meget langt.. og gir da en ytelse som ikke er altfor mye dårligere enn en X2.. Det siste forutsetter god nok kjøling (gjerne vannkjøling).

Nå er forøvrig Pentium D på "vei ut".. og blir erstattet/faset ut av en serie CPU'er fra Intel som både gir langt bedre ytelse.. og som fjerner de fleste ankepunktene som fremmes mot eksisterende Pentium CPU'er ("Netburst").

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vil da Intel Pentium 4 650/651 3.4GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte være et bedre/kaldere valg?

6023282[/snapback]

 

Bedre valg enn hva/hvilken CPU?

 

En 650/651 koster ca. kr. 2200, mens du nå får en 940D for 1977 (alt ifølge prisguide).

Du får klart mest for pengene ved å kjøpe en dual core.. Det er "tull" å kjøpe en single core "Prescott".. Kjører du/bruker du system/CPU stort sett i single modus (spill f.eks).. så er faktisk min erfaring at en dual Pentium er mindre strømkrevende og går dermed "kjøligere" (alt er reltativt selvsagt).. :)

Pentium D (særlig "Presler") er ikke "crap", men la nå de som synes det få lov til det.. :D

Lenke til kommentar

Hva med varmen som Pentium D sies å utvikle da....leste dette på komplett.no:

 

"Men det utvikles mye varme! Benytter forløpig den medfølgende vifta og ved 100% cpu last går temperaturen opp i 85 grader, ved ca 50% cpu last ca 80 grader og ved 0% CPU last ligger temp på 67 grader. Hovedkort ligger på 38-40 grader. Den originale cpu-vifta er relativt stillegående, men må finne noe bedre og kanskje montere en chassisvifte. NorthQ PSU med 120mm vifte i midi tower ATX kasse. Pga den høye temperaturen blir det ikke helt toppscore...."

 

CPU'en som omtales her er Pentium D 820 2.8GHz.

Lenke til kommentar
Hva med varmen som Pentium D sies å utvikle da....leste dette på komplett.no:

 

"Men det utvikles mye varme! Benytter forløpig den medfølgende vifta og ved 100% cpu last går temperaturen opp i 85 grader, ved ca 50% cpu last ca 80 grader og ved 0% CPU last ligger temp på 67 grader. Hovedkort ligger på 38-40 grader. Den originale cpu-vifta er relativt stillegående, men må finne noe bedre og kanskje montere en chassisvifte. NorthQ PSU med 120mm vifte i midi tower ATX kasse. Pga den høye temperaturen blir det ikke helt toppscore...."

 

CPU'en som omtales her er Pentium D 820 2.8GHz.

6023934[/snapback]

 

vifter som følger med psu'er er da som regel dårligere (bråker mer og har dårligere kjøleegenskaper) enn vifter som du kan få tak i løse...

Lenke til kommentar
Hva med varmen som Pentium D sies å utvikle da....leste dette på komplett.no:

 

"Men det utvikles mye varme! Benytter forløpig den medfølgende vifta og ved 100% cpu last går temperaturen opp i 85 grader, ved ca 50% cpu last ca 80 grader og ved 0% CPU last ligger temp på 67 grader. Hovedkort ligger på 38-40 grader. Den originale cpu-vifta er relativt stillegående, men må finne noe bedre og kanskje montere en chassisvifte. NorthQ PSU med 120mm vifte i midi tower ATX kasse. Pga den høye temperaturen blir det ikke helt toppscore...."

 

CPU'en som omtales her er Pentium D 820 2.8GHz.

6023934[/snapback]

Den utvikler en god del varme ja, og trekker også en del strøm.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke omtale de som "crap", men jeg ville nok heller kjøpt Athlon64 X2.

 

Hilsen,

efikkan.

6023749[/snapback]

 

Hvorfor?

6024128[/snapback]

Jeg går ut ifra at det er Athlon64 du vil vite mer om. De er kjøligere og bruker mindre strøm, noe som fører til stillere kjølere. De har også bedre ytelse i forhold til prisen. Overklokkingsmulighetene er også gode.

 

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg går ut ifra at det er Athlon64 du vil vite mer om. De er kjøligere og bruker mindre strøm, noe som fører til stillere kjølere. De har også bedre ytelse i forhold til prisen.

 

6024388[/snapback]

 

Det utsagnet der er jeg sterkt uenig i, noe ikke minst Anandtech er enig i... og den artikkelen er skrevet før Intel nå har "dumpet" prisen på f.eks. 9nD-serien sin.

Dette kommer fra en som har begge system (X2 vs. Pentium D).. og som selv er mest fornøyd med X2 "overall".., men når det kommer til pris vs. ytelse må AMD senke prisene.. *mye*.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
angående vannkjøling - Det holder å kjøpe ny "kopp" til CPU'en når en kjøper en ny slik, ikkesant?

6025371[/snapback]

 

Dersom du har ett sett som ikke har blokker til alle CPU-sokler.. så kjøper du kun en ny blokk..ja

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hei innstalerte akkurat en pentium d 805 cpu 2.66ghz med original vifte.

Og etter få minutter var den oppi 86celsius, skrudde den av.

Hva er vanlig temp på denne?

6028477[/snapback]

 

Dersom dette var ved idle.. så har du ikke fått montert kjøler korrekt (i plan.. alle klips på plass).

Det lille jeg sjekket med original-kjøler så observerte jeg ca. 45 grader ved idle.. og ett stykke opp på 70-tallet ved full load - default VCore (Dette er med *mitt* hk P5P800SE og den bios som dette har... dvs. kan ikke overføres direkte til andre hk/bios-versjoner).

Med TT Big Thypoon og VCore 1.35 var idle ca. 40..og ca. 60 ved full load (begge kjerner selvsagt).

Kjører nå med "enkel" vannkjøling (80mm radiator).. og da er idle 34 grader, max. load ca. 47-50 grader (default VCore). TT Big Thypoon er ikke mye dårligere enn vannkjøling ser jeg (ihvertfall inntil jeg har "utvidet" settet mitt.. med en 120mm radiator til.. på utsiden av kabinett)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Prescott/Smithfield (og sikkert de andre også) er dønn avhengige av ekstra kabinettvifte, og aller helst et sånnt rør fra døra i kabinettet og ned over CPU-kjøleren. Spesielt med original CPU-kjøler.

 

Det er også ekstremt viktig å montere den korrekt. Vanlig feil er at man ikke får de fire "tappene" dytta skikkelig ned slik at de blir låst. Da spretter en av de ofte opp og det blir ujevn kontakt mellom CPU og kjøler.

 

Har selv fått inn mange PC-er med prescott-prosessorer hvor feilen var at det manglet kabinettvifte og/eller feilmontert kjøler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...