Gå til innhold

Radeon X1900 GT testet


Anbefalte innlegg

ATi's vinkel uavhengige HQ AF og FP HDR+MSAA har man allerede nytte av. I fremtiden vil nok 1900GT med sine flere HDR formater og gode flow control, dynamic branching og PS ALU ytelse dra ifra, med hvor mye er vanskelig å si.

Nå har X1900GT færre pixel units, men ser vi på X1800XT vs X1900XT er X1900XT gjennomsnittlig bare 20-30% raskere i dagens spill selv om den har tre ganger så mange PS ALU's, men i ATi's PS ALU intensive ToyShop demo er den rundt 2x raskere og etterhvert vil det kanskje være situasjoner der den er oppmot 3x raskere. Men om dette maifeste seg tidsnok i spill til at det har noe særlig betydning er selvfølgelig et spørsmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt tanker fra meg om kortet:

 

1. Kortet kommer sent og er ikke i butikken enda. Folk orker ikke å vente på at det kommer i butikken. Tror mange er lei av div utsettelser fra alle hardware produsenter. Mange går nok heller for noe som er i butikken når de bestemmer seg får å kjøpe i stedet for å vente på noe som kommer "snart".

2. Kortet yter (i følge testen) ca likt som 7900gt.

3. Mange som ikke følger så veldig med på hardware fronten har kansje hørt at 7900gt er et godt kort og har ikke hørt om 1900gt enda.

Hvis jeg skulle annbefale noen et kort nå i den prisklassen hadde det blitt 7900gt.

4. jeg tror ikke kortet blir billigere enn 7900gt med det første pga at utsalgspris i USA er satt til 350dollar som ikke kommer til å bli 2500kr her til lands. Nermere 3000-3500 tenker jeg. Og da er er et 7900gt kort billigere.

 

Tror ikke dette kortet kommer til å bli en hit.

Tror ikke Ati kommer til å bli det beste alternativet helt til det kommer en ny serie. Pleier egentlig å like Ati best men tror Nvidia "vinner" denne runden.

 

Bare noen tanker fra meg.

5996991[/snapback]

 

Hvis ati får x1900GT lansert ganske fort så ser jeg ikke vekk i fra at det er et knall kjøp og siden 7900GT ikke er så lett og få tak i nå så forstår jeg ikke hvorfor folk ikke skulle vente på x1900GT.

Lenke til kommentar
MistaPi: Din spådom er altså at man om et års tid fremdeles kan kjøre med okay AA og sånt med ATi's kort, mens med nVidia's kort må man klare seg uten eller oppgradere? Det er i så fall et godt poeng. Men jeg er fremdeles nysgjerrig på varmeutvikling...

5997769[/snapback]

Jeg vil tro 7900GT forsatt kan bruke AA, ihvertfall AF om et års tid, det spørs hva man prioriterer. Jeg sier bare at X1900GT vil nok dra ifra. Den ekstra ytelsen kan man bruke til høyere oppløsning, AA, AF eller grafikk instillinger ellers i spillet, igjen etter hva man prioriterer.

Lenke til kommentar
Angrer litt nå på at jeg har kjøpt 7900GT. Radeon har så mye bedre og kraftigere antialising. :)

5998300[/snapback]

Jeg vil nå si at AA kvaliteten står ganske likt mellom dem. ATi har en fordel med 6xMSAA og temporal AA, mens nVidia har 8xS og en bedre og raskere metode for AA av alpha texturer.

Lenke til kommentar
En eller annen form for AA som standard, slik at man AA står på hele tiden uten at man taper noe ytelse på det. Har blitt helt avhengig av AA. Bare så synd ytelsen lider så voldsomt når det blir mye geometri osv.

5998988[/snapback]

AA er noe som alltid vil være mer krevende for en GPU enn ikke AA. Det ligger i den grunnleggende virkemåten for AA.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing

 

Den eneste måten du kan sikre deg mot at AA ikke gir noe ytelsetap når du slår det på er å innføre en stor flaskehals en annen plass i systemet. F.eks kombinere Radeon X1900GT med en Pentium II-prosessor.

Lenke til kommentar
En eller annen form for AA som standard, slik at man AA står på hele tiden uten at man taper noe ytelse på det. Har blitt helt avhengig av AA. Bare så synd ytelsen lider så voldsomt når det blir mye geometri osv.

5998988[/snapback]

Det er fordi det er så mye mer krevende. Men om du vil, så kan du tvinge på AA og AF på spill og annen 3D-programvare, ivertfall med nVidia-skjermkort.
Lenke til kommentar
Angrer litt nå på at jeg har kjøpt 7900GT. Radeon har så mye bedre og kraftigere antialising. :)

5998300[/snapback]

Jeg vil nå si at AA kvaliteten står ganske likt mellom dem. ATi har en fordel med 6xMSAA og temporal AA, mens nVidia har 8xS og en bedre og raskere metode for AA av alpha texturer.

5998564[/snapback]

 

Greit nok, men jeg tviler på at hverken jeg eller de fleste anddre vil bruke mer enn 4x AA uansett, så det er den ytelsen man bør se på.

Lenke til kommentar
Jeg tror 7900gt er kjøligere og bruker mindre strøm enn 7800gt, men nå veit jeg ingenting om strømforbruket til x1900gt. Men de andre x1900 bruker mye mer strøm enn tilsvarende fra nvidia

5999742[/snapback]

Ville trodd 7900GT brukte en del midnre strøm enn 7800GT. Pga: 30 millioner færre transistorer. Mindre arkitektur(90nm mot 110nm?), og det faktium at den har en mye mindre og dårligere kjøler.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Jeg tror 7900gt er kjøligere og bruker mindre strøm enn 7800gt, men nå veit jeg ingenting om strømforbruket til x1900gt. Men de andre x1900 bruker mye mer strøm enn tilsvarende fra nvidia

5999742[/snapback]

Ville trodd 7900GT brukte en del midnre strøm enn 7800GT. Pga: 30 millioner færre transistorer. Mindre arkitektur(90nm mot 110nm?), og det faktium at den har en mye mindre og dårligere kjøler.

5999836[/snapback]

 

Skulle gjerne sett samme kjøleren på 7900gt, men med en lavere viftehastighet, så kunne vi fjernet litt av den fæle støyen fra disse skjermkortene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...