Gå til innhold

Hvorfor er ledningene vikla rundt en magnet i PSUen?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Enchance PSU her som jeg skal gjøre om litt på. Men hvorfor er 230V inn-ledningnene vikla rundt en magnet? Så vidt jeg kan forstå vil dette fungere som en spole som genererer varme..? På de andre PSUene mine er det ingen magnet. Kan jeg ta den bort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange svar. Jeg spurte en elektriker på jobben i dag, men han mente at det ikke gjorde noe å fjerne ringen. Det var visst lite støy på nettet i hus. Dessuten er det jo ikke ferrit-ringer på alle PSUer, Enchancen er faktisk den første jeg har sett med det. Uansett er den fjerna nå :smile:

Lenke til kommentar

tbn//nemesis:

Jeg er enig med "eksperten" din. Den demper en del høyfrekvent elektronsik støy ved å omdanne det til varme. (Vi snakker om veeeeldig små mengder)

 

Ferittringen er egentlig unødvendig å ha der. Det blir sikkert litt mer støy, men hvem legger vel merke til det?

 

Kanskje om du var tilknyttet et tvilsomt nett i et u-land ville den vært nyttig.

Lenke til kommentar

Jaja, bisarre skrue, etter alt maset deres prøvde jeg den ny-mekka PSUen UTEN støyringen. Det fungerer svært bra! Alle spenninger er som de skal og systemet er stabilt. Enchance PSUer er som kjent dyrere enn standard PSUer, så ringen er nok bare en liten detalj for sikker-sikker-sikkerhets skyld :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 16:57, skrev NeoGeo:

Det følger jo med en feritt ring på Chieftec psu'en oxo.

Ikke att jeg fant ut hvor den skulle plaseres :smile:

Noen tips?


 

He he. sitter og trikser lett med min i hånda jeg, så jeg fant det vist ikke ut jeg heller, uten at det ser ut til å ha gjort noen skade :???:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 17:00, skrev Simen1:

tbn//nemesis:

Jeg er enig med "eksperten" din. Den demper en del høyfrekvent elektronsik støy ved å omdanne det til varme. (Vi snakker om veeeeldig små mengder)


Ferittringen er egentlig unødvendig å ha der. Det blir sikkert litt mer støy, men hvem legger vel merke til det?


Kanskje om du var tilknyttet et tvilsomt nett i et u-land ville den vært nyttig.


Mener ikke å kjefte på noen, MEN!!! Den ringen er der faktisk for å dempe uønsket radiostøy. Da Switch Mode strømforsyninger, ikke bare lager støy kun ved grunnfrekvensen (ofte 1-2 KHz), men også ved harmoniske frekvenser opp i GHz-området. Ikke bar DET, men båndbredden er også MEGET STOR i tillegg, og støyen kan bære langt i eteren.

Ikke særlig morro for dem som sitter med kortbølgeradioen (jupp det finnes noen enda :smile: ) og gjør et forsøk på å lytte på radioamatører på 80-meter'n.

 

Nei, sett på ringen igjen du! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 16:57, skrev NeoGeo:

Det følger jo med en feritt ring på Chieftec psu'en oxo.

Ikke att jeg fant ut hvor den skulle plaseres :smile:

Noen tips?


 

Vikle ledningen ved å tre den gjennom midten på ringen, ca 3-4 ganger og stram til, slik at det blir "tighte" viklinger.Slik som på en ringkjerne-trafo. Det burde gjøre susen.

 

runmad

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-10-02 19:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 18:59, skrev kindings:

Men hva var poenget med å fjerne den? Så en annen også spurte om dette, uten å få noe svar :smile:


Nysgjerrig


 

Poenget med å fjerne den var rett og slett at det ikke var plass til den der! Den blei en diger fæl klump, og siden jeg skulle modifisere PSUen litt(sette inn stor vifte med reobus og skifte kjøleribber) måtte den bort :smile:

Lenke til kommentar

Ferrit kjerne som benyttes i strømforsyninger, skal hindre at høyfrekvens støy (RF-noise) kommer ut på lysnettet. Det finnes mange forskjellige typer ferrit kjerner, alt etter hvilket frekvensområde den dekker. Støy kan forstyrre radio/tv, og svært ofte vil du se det som diagonale striper på tv-skjermen, eller høre det som "knittring" i radio. Denne type støy kan også forstyrre radiosamband for politi/brannvesen/ambulanse. Dersom ferritt kjerne er montert inne i psu, så skal den ikke fjernes. Dersom den følger med så _kan_ den benyttes dersom du har problemer med støy, som nevnt ovenfor. Husk: If no problem - don't fix it. (men det gjelder vel ikke dette forum!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...