Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nicko, Rød irsk setter. Han er like gal som meg, og derfor liker vi hverandre. På bildet her er han ca. 6 år, nærmer seg 7 nå. Du ser han speide etter noen måker ved hytta, fuglehunder kan dette med å speide.

 

 

Mange fine hunder i tråden her. Men utseendet på en hund betyr lite spør du meg. En hund er "søt" hvis den oppfører seg snilt.

 

 

Edit: Hvor mange her har sånn elektronisk dingseboms i nakken på hunden(e) sin(e)?

post-37290-1149435148_thumb.jpg

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar
Nicko, Rød irsk setter. Han er like gal som meg, og derfor liker vi hverandre. På bildet her er han ca. 6 år, nærmer seg 7 nå. Du ser han speide etter noen måker ved hytta, fuglehunder kan dete med å speide.

 

 

Mange fine hunder i tråden her. Men utseendet på en hund betyr lite spør du meg. En hund er "søt" hvis den oppfører seg snilt.

6240696[/snapback]

 

Veldig pen hund ;D

Lenke til kommentar
Nicko, Rød irsk setter. Han er like gal som meg, og derfor liker vi hverandre. På bildet her er han ca. 6 år, nærmer seg 7 nå. Du ser han speide etter noen måker ved hytta, fuglehunder kan dete med å speide.

 

 

Mange fine hunder i tråden her. Men utseendet på en hund betyr lite spør du meg. En hund er "søt" hvis den oppfører seg snilt.

6240696[/snapback]

 

Veldig pen hund ;D

6240709[/snapback]

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Hvor mange her har sånn elektronisk dingseboms i nakken på hunden(e) sin(e)?

6240696[/snapback]

 

Chip

 

Min hund er chippet. Veldig greit dersom den stikker av. Da kan de finne meg ved å sjekke chippen som er registrert på meg. Tror det er slik at veterinæren finner ut hvem som er eieren dersom noen tar med en stjålet hund dit også, men dette vet jeg ikke helt hvordan fungerer.

 

Såvidt jeg har forstått chipper alle seriøse oppdrettere sine valper. Iallefall gjelder dette min rase (Dvergpinscher) Er godt mulig de ikke er like nøye på brukshunder.

Lenke til kommentar
Tok et bilde av Enzo i stua da han plagde livet av meg  :!:

 

Så utrolig kul han er! Jeg har lovet typen min at dersom han er villig til å lese seg til kunnskap om den rasen der , og han liker det han leser, så kan vi skaffe oss en etterhvert...

 

Hvordan er det med sykdommer og slik på disse hundene?

6240574[/snapback]

Har bare hørt at noen kan bli født døve, men sånn ellers har jeg ikke peiling. Var min far som leste endel om disse hundene. Dessuten blir de sjekket før du kjøper dem :p

 

Men til tider kan det være en slitsom hund. Kan ikke tro at det finnes en rase som er mer sta enn bull terrier. I tillegg så er de rå sterke selv om de ikke er så fryktelig store.

 

Men så er han skikkelig kosete å snill også da, og en grei vakthund :thumbup:

Lenke til kommentar
Tok et bilde av Enzo i stua da han plagde livet av meg  :!:

 

Så utrolig kul han er! Jeg har lovet typen min at dersom han er villig til å lese seg til kunnskap om den rasen der , og han liker det han leser, så kan vi skaffe oss en etterhvert...

 

Hvordan er det med sykdommer og slik på disse hundene?

6240574[/snapback]

Har bare hørt at noen kan bli født døve, men sånn ellers har jeg ikke peiling. Var min far som leste endel om disse hundene. Dessuten blir de sjekket før du kjøper dem :p

 

Men til tider kan det være en slitsom hund. Kan ikke tro at det finnes en rase som er mer sta enn bull terrier. I tillegg så er de rå sterke selv om de ikke er så fryktelig store.

 

Men så er han skikkelig kosete å snill også da, og en grei vakthund :thumbup:

6241247[/snapback]

 

Finnes sikkert ingen rase, men har et ganske sta individ hjemme jeg og ;)

Lenke til kommentar
Har bare hørt at noen kan bli født døve, men sånn ellers har jeg ikke peiling. Var min far som leste endel om disse hundene. Dessuten blir de sjekket før du kjøper dem :p

 

Men til tider kan det være en slitsom hund. Kan ikke tro at det finnes en rase som er mer sta enn bull terrier. I tillegg så er de rå sterke selv om de ikke er så fryktelig store.

 

Men så er han skikkelig kosete å snill også da, og en grei vakthund  :thumbup:

6241247[/snapback]

 

Mange sykdommer kan ikke oppdages ved så ung alder. Noen raser får ofte Hoftesykdommer, kreft, øyesykdommer osv.

 

Var slik jeg tenkte på

Lenke til kommentar
Idag skal jeg på bytrening med masse hunder i tønsberg city med Peik. Verdens tøffeste hund :D  :cool:

6092716[/snapback]

 

Hva slags hund er det der?

6240427[/snapback]

 

Det ser veldig ut som en Toller :) (Nova Scotia Duck Tolling Retriever)

 

Mushi: Hvordan opplever du hunden din i forhold til passering av andre hunder? Hvor mye trening ligger bak å kunne passere uproblematisk på nært hold?

 

Min lille tibetaner (ikke verdens beste bilde sånn i grunnen..):

 

lrg-64-asterix_p___plenen.jpg

 

Han er en stor personlighet i liten pakke :) Dessverre begynner han å bli gammel, og hver eneste dag han fortsatt er en glad liten hund, full av livslyst og gnist regnes som en kjempebonus.

Lenke til kommentar

Det ser veldig ut som en Toller :) (Nova Scotia Duck Tolling Retriever)

 

Mushi: Hvordan opplever du hunden din i forhold til passering av andre hunder? Hvor mye trening ligger bak å kunne passere uproblematisk på nært hold?

 

 

Er en toller ja.

 

Det med passering av andre hunder...

 

Det første du burde lære hunden din er "kontakt" ,og få det til å sitte 100%. Da får du hele hundens oppmerksomhet. "Kontakt" er når hunden stirrer på deg (i øynene) og ikke f.ex. godbiten eller pinnen du holder på å kaste. Han vil ha pinnen, men veit (lærer seg) at du må ha oppmerksomheten hans først.

 

Når dette er lært har du masse supergode godbiter i lomma (pølse, hjemmelagde leverbiter ect.). Når det nå passerer en hund, få kontakten hans og ros han masse mens han får godterier. Lær hunden at det ikke alltid passer å hilse på alsolutt alle mennesker og hunder i hele verden. Gjør dette hver gang du går forbi noen han vil hilse på. Gjør du (og alle andre som går tur med hunden) det ikke hver gang situasjonen oppstår er mye av treningen bortkasta. Trapp ned på ros og godbiter etterhvert som du ser han takler det. Noe annet som også kan fungere, hvis han ikke blir alt for stressa og masete, er å snu tvert og gå en annen vei enn dit hvor hunden kommer fra.

Avanser etterhvert til andre steder enn bare skogen og boligfeltet rundt huset. Dra til byen, på hundetreff, gå tur sammen med andre hunder, gå forbi en barnahage/barneskole, ect. Hunden skal takle alle situasjoner mer enn ok. Det er endel arbeid, men absolutt verdt det :) Ser du at hunden absolutt ikke er klar for denne situasjonen og utfordringen enda (stresser utrolig, piper, er helt fra seg) avbryt med en gang, og prøv igen senere.

 

 

Peik kan forøvrig ingenting av det som er nevnt her, men han holder seg rolig i de fleste situasjoner, og skjønner nesten alltid og han får lov å hilse eller ikke. Jeg er på bytrening med han nesten hver helg, og han blir bedre og bedre for hver gang, selv om ingen andre i familien gjør en dritt. Jeg bor ikke der engang :ermm:

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Mushi: Grunnen til at jeg lurte litt spesielt på din hund er nettopp fordi det er en Toller. Og et par av mine retriever vante bekjente sier at Tollern er en hund som krever "stor plass", de sier at de ofte opplever at andre typer retrievere er lettere i forhold til dette med å passere nært. Mens en Toller ofte krever -veldig- mye jobb før de kan være nært på andre hunder uten å "lage bråk".

Tenkte derfor det kunne være fint å høre med en som faktisk passerer -med- toller, ikke bare passerer tollere;)

 

Men det høres jo ut som din er rolig og fin, på tross av manglende trening, eller på tross av mangel på fokus på øvelser var vel mer riktig.

Toller står nemlig høyt på ønskelista, men jeg er ikke veldig flink med hund og har derfor behov for en hund som ikke byr på en kjempeutfordring i forhold til dette med andre mennesker og hunder, og det å forholde seg til dem:)

 

Min lille skravlebøtte er god på å passere alt annet enn Bichon Frise, da hjelper det ikke hva jeg prøver med å be om kontakt, godteri, andre måter å flytte fokus på. Men ellers fungerer han greit:)

Lenke til kommentar
Har bare hørt at noen kan bli født døve, men sånn ellers har jeg ikke peiling. Var min far som leste endel om disse hundene. Dessuten blir de sjekket før du kjøper dem :p

 

Men til tider kan det være en slitsom hund. Kan ikke tro at det finnes en rase som er mer sta enn bull terrier. I tillegg så er de rå sterke selv om de ikke er så fryktelig store.

 

Men så er han skikkelig kosete å snill også da, og en grei vakthund  :thumbup:

6241247[/snapback]

 

Mange sykdommer kan ikke oppdages ved så ung alder. Noen raser får ofte Hoftesykdommer, kreft, øyesykdommer osv.

 

Var slik jeg tenkte på

6243690[/snapback]

Åja, men da kan du jo bare spørre typen din som du har satt til å lese om denne rasen, eller ? :hmm::tease: Hehe.

Lenke til kommentar
*snip*

6245142[/snapback]

Tollere er den mest krevne retriveren, og det er ikke noe du skal bryne deg på før du ahr endel erfaring og "veit hva du gjør" Vi hadde utrolig flax med vår, og jeg er sikker på at den eneste grunnen til at han er såpass rolig og snill er fordi han har ryggproblemer og er litt for feit.

 

Alle tollere jeg har møtt er småslitsomme, unntatt den jeg har. hehe. Du får låne min en dag :innocent:

 

En toller må brukes og jobbes med. Den trenger masse hodetrening og alternativ aktivisering i tillegg til den vanlige mosjonen. Vil anbefale deg å være et skikkelig aktivt hundemenneske eller få deg en del erfaring med hund før du skaffer deg en

:cool: Men gjør du det kan jeg love deg du aldri kommer til å angre!

 

Men herlig rase! :love::love:

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...