Gå til innhold

Den Store Hundetråden


Anbefalte innlegg

Linn Christin: Hvor mye penger bruker du på vofsen din i mnd. et ca. overslag... Det er jo mange utgifter som følger med kjøpet av en hund... vaksiner, leker, sovested, legevisitter m.m...

6047472[/snapback]

 

Mat: >300 kr mnd

Forsikring i ett år : 1300

Kloklipp hos veterinær hver mnd: 80 kroner

Vaksiner er ikke noe månedlig, så det vet jeg ikke hva jeg bruker i året.

 

Slik ellers bruker jeg litt penger på nye seler, bånd osv

 

men si... ca utgift i mnd : mindre enn 500 kroner i mnd

 

EDIT: Sovested, leker, bånd og slik er ting jeg nyter å kjøpe, og jeg ser det ikke som en utgift siden det er høyst frivillig fra min side hvor mye jeg vil bruke. Siden jeg har forsikring på hunden min er jeg sikret dersom noe skulle skje og vi får store utgifter hos veterniæren (hunden min brakk lårbenet som valp, noe som kostet 9000 kroner) Da jeg skaffet meg hunden betalte jeg 10.000 for henne, x antall kroner for ting og saker og senere 9000 for veterinærbesøk etter at pappa var litt uheldig da han passet henne...

 

Når man ser slik på det må man virkelig tenke seg om før man skaffer seg hund, uansett rase eller blanding, det kan fort bli dyrt om man er student

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan man leve med... tenkte ikke å ha noen større hund, så utgiftene til mat vil nok være det samme. Kan noen komme med litt relevant lesestoff for en førstegangs hundekjøper? Har vært mye rundt hunder fra før, men aldri drevet noe trening og oppdragelseserfaring...

6047574[/snapback]

 

Jeg anbefaler å lese litt på Canis.no, der finner du masse stoff. Dersom du er førstegangs hundeier kan det være kjekt å delta på ett valpekurs. Fin måte å treffe andre førstegangs hundeeiere, og fin sosialisering for valpen din.

 

Om det er noe du skulle lure på, ikke nøl med å spør meg, jeg har trålet alt som er å oppdrive av hundestoff siden jeg var 12 år gammel.

 

Det viktigste du kan gjøre er å sette deg godt inn i de forskjellige rasene du er interessert i. Om du finner en rase du er interessert i kan du se litt rundt på hjemmesider, eller besøke den aktuelle rasens klubbside :)

 

Du har hørt det før, men dette er en venn du skal ha hos deg i 14 år, og det er ikke noe du vil ha det travelt med, eller spare penger på. :)

Lenke til kommentar

Bulldog valpen min eter for 540,- i måneden

 

+ at han får snacks av meg for ca 300,-

 

Neglene klipper jeg selv! Sjampo og såpe og slikt er ikke noe du kan regne månedlig...

 

vovven kostet 15000,- forsikiringen min er på 2500,- i året (Inkl veterinær forsikring)

 

Ormemiddel 3 ganger i året ca 200-300,-

 

Vaksiner (1 året) ca 650,-

 

Buret kostet 2000,-

 

Sengene hans koster ca 1500,- (Til sammen)

 

Bildekkenet (Til framsetet) kostet 400,-

 

Lekene kostet ymse kroner...... han har en hel haug, men han liker gamle votter og pinner best...

 

Kos og selskap = priceless :)

 

DSC00197.jpg

 

DSC00212.jpg

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Har en dvergschnausser og en norfolk-terrir selv, og er strålende fornøyd :) de hopper opp i senga mi og vekker meg hver morgen, og jeg går med dem på armen og koser hver dag :)

5980785[/snapback]

 

Hm, hvordan er ditt inntrykk av norfolk terrieren? Og har du noen bilder? :D

 

Har inderlig lyst på en norfolk eller norwich terrier selv, men studerer og er ikke helt bofast. De ser akkurat passe store ut, og jeg liker ikke hunder som ser ut som om de kan brekke bare du leker litt med de (e.g. chihuahua). Terriere har jo ikke det problemet :)

Lenke til kommentar

Ka fort bli dyrt når man har hund. Desverre er det altfor mange som impuls kjøper hunder og av raser de ikke har noe peiling på bortsett fra at de er vakre utseende messig og får hunder med gemytt de ikke takler og i tillegg blir det dyrt. Ser man på finn.no og andre annonse steder er det altfor mange som vil selge/omplasere hundene sine pga "plutselig allergi i familien" eller noe lignende tull.

 

Det går mye tid på hunden og mye ansvar så vurder nøye på om livs situasjonen er bra nok for å kunne skaffe seg en hunde kompis.

 

Anyways når det kommer til kor mye man bruker på hunden så hadde eg regnet det engang og angret kraftig på at eg regnet det ut. :p

 

 

La oss regne nå kor mye hunden har kostet meg dette første året:

 

Hunden kostet meg 8000kr.

Utstyr til hunden kom på ca 2000kr (Seng, bånd, leker og diverse ting)

Dyrelege regninger: Diverse vaksiner, helse skjekk og skader ca 2500kr

Godbiter og bein og det der: ca 1000kr.

Mat der det går 10-11 forsekker ala 15kg hver: 4500kr.

 

Dette blir 16200kr!!

 

Idag har vi gått over til råforing med V&m og annet rått snacks og det er mye billigere og mye bedre for hunden. 20kg v&m koster 300kr og varer vel i 2mnd nesten men så gir eg ofte rått kylling og fisk i tillegg til selolje, egg og tunfisk og annet snacks.

 

Edit: Trenger faktisk ikke å klippe klørne til vofsen siden han er så aktiv at han sliter dem ned selv. :)

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

Etter å ha lest enda mer om Engelsk Bulldog på canis.no så får jeg bare enda mer lyst på en :love:

 

Bulldogen starter aldri slagsmål, det behøver den ikke. Den får aldri sin eier opp i problemmer ved å være agressiv, dens motto er nemlig: ”Fred – ellers får du virkelig problemer.” Den forventer at ethvert menneske eller enhver hund er like vennlig som den selv, den er ikke selv helt klar over det skremmende inntrykk den gjør på både mennesker og andre hunder. Men nåde være med den som starter bråk for en bulldog kjenner kun en ting: Den slåss til den vinner – eller hvis nødvendig, ofrer sitt liv.

Bullldogen er den perfekte hund, stille og rolig. Den bjeffer nesten aldri. Og sist men ikke minst, en bulldog liker å kjøre bil, tog, båt og fly.

 

det som er litt problematisk er jo selvfølgelig at ingen i familien er hjemme på dagen :no:

Førstemann er hjemme kl 15 og det er kanskje litt lenge for en hund å være hjemme alene?

Men det jeg ikke skjønner at om alle de menneskene i norge som har hund, har en som alltid er hjemme på dagen? Jeg skjønner ikke annet enn at mange hunder er litt hjemme alene på dagen? :hmm:

Lenke til kommentar
Etter å ha lest enda mer om Engelsk Bulldog på canis.no så får jeg bare enda mer lyst på en :love:

 

Bulldogen starter aldri slagsmål, det behøver den ikke. Den får aldri sin eier opp i problemmer ved å være agressiv, dens motto er nemlig: ”Fred – ellers får du virkelig problemer.” Den forventer at ethvert menneske eller enhver hund er like vennlig som den selv, den er ikke selv helt klar over det skremmende inntrykk den gjør på både mennesker og andre hunder. Men nåde være med den som starter bråk for en bulldog kjenner kun en ting: Den slåss til den vinner – eller hvis nødvendig, ofrer sitt liv.

Bullldogen er den perfekte hund, stille og rolig. Den bjeffer nesten aldri. Og sist men ikke minst, en bulldog liker å kjøre bil, tog, båt og fly.

 

det som er litt problematisk er jo selvfølgelig at ingen i familien er hjemme på dagen :no:

Førstemann er hjemme kl 15 og det er kanskje litt lenge for en hund å være hjemme alene?

Men det jeg ikke skjønner at om alle de menneskene i norge som har hund, har en som alltid er hjemme på dagen? Jeg skjønner ikke annet enn at mange hunder er litt hjemme alene på dagen? :hmm:

6049050[/snapback]

 

Funker helt greit for hunder å være alene på dagen. Vi har en stor og aktiv blandingshund som er alene fra 8-9 om morgenen til 4-5 på ettermiddagen. Han storkoser seg han.

Lenke til kommentar
[...]

 

det som er litt problematisk er jo selvfølgelig at ingen i familien er hjemme på dagen :no:

Førstemann er hjemme kl 15 og det er kanskje litt lenge for en hund å være hjemme alene?

Men det jeg ikke skjønner at om alle de menneskene i norge som har hund, har en som alltid er hjemme på dagen? Jeg skjønner ikke annet enn at mange hunder er litt hjemme alene på dagen? :hmm:

6049050[/snapback]

Bikkja mi er alene stort sett fra 8-tiden til 14-15 tiden. Det går helt fint, det.

Men i starten bør den ikke være så lenge alene, så det er lurt å få den i sommerferien eller noe, hvis du ikke har muligheten til at noen er hjemme hos den.

Lenke til kommentar
Førstemann er hjemme kl 15 og det er kanskje litt lenge for en hund å være hjemme alene?

 

Sjekk at hunderasen ikke er hypersosial, for da kan det lett bli problemer med å la den være alene hjemme lenge. Men uansett, de fleste hunder kan vennes til det, bare noen mye lettere enn andre.

Kjøper man en liten hund kan man jo alltids skaffe to ;) To hunder lager mye mindre kaos enn en hvis du lar de være alene. De har noen å leke med og prøver ikke å lekesloss med sofaen like ofte.

Lenke til kommentar

ja, skjønner det ;) Men jeg tviler på at 2 hunder er aktuellt. Uansett er det ikke noe problem enda fordi det går nok en liten stund før det blir hund på meg. Er ikke noe man kan gjøre på impuls (Selvom jeg har lyst på en hund med en gang :p ).

Men hvis en hund er hjemme, må den være fri inne i huset, eller kan den stå i bur? Ser noen i nabolaget har bur ute f.eks (2x2m kanskje?).

Lenke til kommentar
ja, skjønner det ;) Men jeg tviler på at 2 hunder er aktuellt. Uansett er det ikke noe problem enda fordi det går nok en liten stund før det blir hund på meg. Er ikke noe man kan gjøre på impuls (Selvom jeg har lyst på en hund med en gang :p ).

Men hvis en hund er hjemme, må den være fri inne i huset, eller kan den stå i bur? Ser noen i nabolaget har bur ute f.eks (2x2m kanskje?).

6052986[/snapback]

Noen pleier å ha den i bur, andre ikke. Hvis du ikke vil at hunden skal gå rundt i huset, f.eks. fordi du skal ha på alarmen, kan du godt ha den i bur eller stenge den inne på et eget rom. Noen hunder er også glad i å bite i stykker ting, spesielt når de er små. I så fall er det jo lurt å ha den i bur.

 

Hunden min pleier å gå rundt stort sett der hun vil, hun ligger stille og sover likevel, så det er ikke så farlig. Men vi pleier å stenge døra til bl. a. stua, så hun ikke får til vane å sove i sofaen og forpeste den med hår... ;)

 

EDIT: (omrokkerte andre avsnitt...)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
ja, skjønner det ;) Men jeg tviler på at 2 hunder er aktuellt. Uansett er det ikke noe problem enda fordi det går nok en liten stund før det blir hund på meg. Er ikke noe man kan gjøre på impuls (Selvom jeg har lyst på en hund med en gang :p ).

Men hvis en hund er hjemme, må den være fri inne i huset, eller kan den stå i bur? Ser noen i nabolaget har bur ute f.eks (2x2m kanskje?).

6052986[/snapback]

Kjøpte faktisk min hund på impuls for å være helt ærlig. :)

 

Så litt om de på nettet, stresset lenge med å kontakte oppdrettere over hele landet, og i Sverige. Var skikkelig vanskelig. Helt til en oppdretter ifra Stavanger ga meg tips om noen hunder i Bergen. Ringte så fort som mulig, å fikk tilsendt bilder på mail. Så fort hvilken jeg ville ha, å sa at om jeg ikke kunne få den, så var jeg ikke interessert. Problemer var at en annen hadde sittet på vensteliste i en gooood stund, men hun som hadde valpene ga beskjed om at det var en "ungdom" ifra sørlandet som hadde så lyst på den hunden han hadde lyst på, så han lot meg får den :w00t: Tok meg under 14 dager ifra jeg hadde lyst på hund, til jeg hadde avtale om å kjøpe en!

 

Jeg angrer ikke ett sekund! :thumbup::tease: Han er så artig, selv om han bjeffer endel! ;)

 

Kan legge til at jeg har han i bur om jeg er vekke, fordi han bruker cirka 30 sekunder på å finne noe å ødelegge! :)

 

Edit: Legger ved et bilde av da jeg just hadde fått han hjem! Utrolig hvor fort de vokser :hmm:

 

Han er sååååå søt her :love:

woffwoffenzo.jpg

Endret av Mauro
Lenke til kommentar

Først: hyggelig med en hundetråd, men kjæledyrtråden min blir litt sjalu.... ;)

 

 

 

oooooOoo

 

bikkja mi er sønn av Moel Nap  :tease:  hehe..

5985765[/snapback]

interessant! Hvem er moren? Har du en Akersborg hund selv? Hva heter den??

 

Var ute på biltur i dag, to timer hver vei. Etterhvert så begynner han å puste og pese som en gris, selv om det ikke er varmt i det hele tatt (det vi trodde først) så blir han veldig rastløs og stresset, og snur seg i setet hele tiden. Må ha han i baksetet, for har ikke plass til bur :thumbdown: Det virker som han rett og slett er stresset og engstelig eller noe sånt altså, finner ikke ro i det hele tatt. Vi har gradvis vendt han til bilen siden han var liten, og han hopper gladelig inn når vi skal dra. Dette skjer bare på langturer, ellers er det ikke noe problem. Er heller ikke mulig å få han til å legge seg ned og slappe av selv om han er veldig flink til dette ellers. Fikk han til å sove i 20 minutters tid etter å ha stoppet en liten stund på tilbakeveien, men plutselig satte han seg opp og begynte igjen.. Noen som har noen tips eller?

6022557[/snapback]

Hvordan er det med den fysiske formen på hunden? Sikler den? Kater opp? Blir løs i magen? Om ikke noe av dette skjer, høres det mest ut som hunden er rastløs og lei. Stopp litt, la den leke litt eller røre på seg og få litt vann!

 

 

Jeg har faktisk tenkt, og sjekket litt ut, noe lignende. Alle førerhunder må bli så og så gamle (ca ett år) før de begynner førerhundutdannelsen.  Det første året bor de helst hos en eller annen familie. Familien til en kompis av meg har hatt dette et par ganger, før de nå har skaffet sin egen hund. Dette er absolutt noe som kan prøves. Ulempen er at du må gi fra deg hunden etter ett år, med mindre du har gjort den så uoppdragen at den ikke kan læres opp. Dette er selvfølgelig ganske kjipt.

 

Forslaget ditt høres ut som du får litt mer frihet, da det ihvertfall høres ut som at man kan melde ønske om å eie hunden, så slipper de å lete etter eiere lenger? Det høres også ut som at du kan ha hunden i alt fra 2 dager til flere år.

 

Jeg må definitivt se på begge muligheter når den tid kommer, jeg er ihvertfall rimelig sikker på at det skal bli hund, før eller siden :D

6026389[/snapback]

 

Det finnes mange typer fôrvertavtaler. Selv var jeg fôrvert for en schæfer for et par år siden. Den skulle bli tjenestehund og trengte et sted å bo sitt første år, for å "bli en normal hund". Dette var en veldig god erfaring for meg, sett bort i fra den dagen jeg måtte levere den tilbake. Det er litt annerledes med hundene som skal bli førerhunder, for de skal ikke lekes med ol. Dette er jo grusomt for en valp! Det skulle aldri jeg greie...

 

 

Noen som har noen kunnskap om hvordan en rottweiler skal oppdras, hva angår lydighetstrening og slikt? Lærer de raskt?

6029296[/snapback]

Slik jeg kjenner rottweilerne, varierer det veldig på hvor "stødige" de er i hodet. Velger du en fra "riktig" kennel, kan du få en skikkelig snill og menneskekjær hund, som du kan bruke både i lydighet og til bruks, lavine osv. Agility er vel ikke deres sterke side... :tease: Det er fine hunder, men de har MYE energi og det begynner komme en del sykdom på dem også. Man skal vite hva man går til, og vite at det koster både tid, tålmodighet, og ikke minst penger, når man velger en såpass stor rase.

 

 

Vi sender hundene på han også! Gidder ikke poste det samme bildet igjen.. :p

6047071[/snapback]

Let me: :mad:

(Dette er Afra som jeg var fôrvert for!

post-18764-1147032385_thumb.jpg

 

 

For øvrig er jeg eier av en Border Collie, Bira, som jeg bruker i lydiget. For å lese om henne og se flere bilder, klikk deg inn på Biras Blogg.

 

Dette er Bira: post-18764-1147032779_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...