Gå til innhold

Intel Conroe Info; -Samletråd. Les 1. innlegg!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

jada.. har "rrrroa meg ned" nå... :)

Jeg blir innimellom bare så provosert av "han-du-vet" som ikke kan få seg til å si annet en dr** om alt som kommer fra Intel.

Når det gjelder "hype" rundt Conroe er jeg den første til å innrømme at jeg har latt meg rive med...

Som jeg skriver over her.. La oss vente litt før vi konkluderer hva som er det beste kjøpet mht. pris vs. ytelse.

Jeg venter ihvertfall... og bygger ihvertfall minst ett S939-system til... nå som prisene er så gode.

(Som nevnt i en annen tråd venter jeg på en 3800+ som skal gjøre tjeneste i ett DFI Infinity RS482. Kortet ble kjøpt inn på bakgrunn av tidligere god erfaring med ett MSI RS480.. og glimrende omtale av Shamino på VR-Zone. Sjelden vare.. et m-ATX hk som lar seg klokke godt.. HK'et/3800+ skal inn i dette Aspire kabinett, vel hk, RAM, brenner..HD er på plass.. mangler kun CPU og noe vannkjølings-deler. SKal bli morro og teste ut ila. uka..

 

Uffda... dette ble vel litt mye off-topic... :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TL1000S:

Jeg leste ikke testen, så i AMD tråden at flere nevnte akkurat dette. Men det kunne vært greit å få oppklart hva dette dreier seg om. Det virket ikke som HK hadde noen betydning da det var snakk om instruksjonsett osv.

6534766[/snapback]

Det dreier seg rett og slett om at Conroe mister noe av forspranget sitt når man kjører 64-bit. Visstnok kan dette forklares ved at en del av optimaliseringene i arkitekturen ikke virker/er implementert i 64-bit modus. Dette er altså ingen bug. Personlig tror jeg dette er et resultat av at Core 2 i utgantgspunktet var ment som en laptop CPU, og derfor la Intel mest ressurser ned i optimaliseringer for 32-bit data-stien. Nå er det jo likevel slik at vi får generellt bedre ytelse i 64-bit (både med A64 og Core 2), så jeg regner med at folk vil over på 64-bit snart, og da er det en relevant faktor.

 

TL1000S, godt å høre at du har roet deg ned. Kan vel trygt kalle nyinnkjøpet ditt off-topic, men det hørtes dritkult ut uansett!

Endret av Del
Lenke til kommentar

Det dreier seg rett og slett om at Conroe mister noe av forspranget sitt når man kjører 64-bit. Visstnok kan dette forklares ved at en del av optimaliseringene i arkitekturen ikke virker/er implementert i 64-bit modus. Dette er altså ingen bug. Personlig tror jeg dette er et resultat av at Core 2 [...]

 

Jeg venter med å tro til vi har noen som helst indikasjoner på at dette er et problem i praksis. Det har vært debattert på flere forum, og konklusjonen hittil kan ikke være annet enn at vi har så få rene 64bit tester at det er umulig å si noe som helst. Og jeg må bemerke at de 64bit testene vi har sett, i det store og hele ikke tyder på noen slik ulempe i det hele tatt. Men noen tolker veldig mye utifra et lite mindretall av testene der de ser avvik.

 

Det virker som du allerede har konkludert, og jeg har problemer med å forstå hvordan noen med rasjonell og vitenskapelig tilnærming til dette temaet kan konkludere på grunnlag av et lite mindretall av tester av noe som i utgangspunktet er lite testet. Den teoretiske artikkelen som var kilden til hele greia beviser ingenting når det gjelder praktisk ytelse, og det er også flere som mener at det som står der ikke har noe å si i praksis (sjekk aceshardware forumet).

 

Annet enn den personen jeg ikke forventer bedre fra, så skjønner jeg ikke hvordan andre kan hevde noe definitivt om dårlig 64bit ytelse, når flertallet av 64bit testene viser det motsatte, på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar

 

Annet enn den personen jeg ikke forventer bedre fra, så skjønner jeg ikke hvordan andre kan hevde noe definitivt om dårlig 64bit ytelse, når flertallet av 64bit testene viser det motsatte, på dette tidspunktet.

6535998[/snapback]

 

Har du noen lenker til tester som viser at den realtive 64-bit-ytelsen er bedre på conroe? Jeg har heller ikke sett så mange tester på dette, men de jeg har sett tyder på atå conroe realtivt sett er dårligere på 64bit (dvs at forspranget minsker, de blir forbigått, eller de bli liggende lenger etter AMD sine CPUer, alt etter hva som er utgangspunktet i 32 bit)

 

AtW

Lenke til kommentar

Da har vi lest forskjellige tester. Alle testene jeg har sett gir indikasjon på at AMD tar igjen noe av det tapte i 64-bit. Jeg er godt kjent med Aces, og de diskusjonene som har godt der, tror kanskje du trenger å lese tråden der en gang til med litt åpnere blikk. Det er uansett veldig vanskelig å vurdere betydningen av manglende tweaks, det er først på benker vi ser utslaget. hardware.fr hadde en litt fyldigere som sammenlignet 32- og 64-bit (samme resultat som alle andre, litt mindre forsprang til Core 2).

 

Jeg kunne faktisk ha dratt til mye hardere, det er resultater ute som tyder på at Core 2 fortsatt ligger bak på flyttallsytelse, siden du leser aces, så kanskje du burde se litt på denne:

http://www.aceshardware.com/forums/read_po...62311&forumid=1

Må få presisere at jeg normalt ikke ville dratt inn så usikre indikatorer i tråden, men jeg er lei av at dette gjelder kun den ene veien. Merk at dette gjaldt antagelig 32-bit.

Endret av Del
Lenke til kommentar

 

Annet enn den personen jeg ikke forventer bedre fra, så skjønner jeg ikke hvordan andre kan hevde noe definitivt om dårlig 64bit ytelse, når flertallet av 64bit testene viser det motsatte, på dette tidspunktet.

6535998[/snapback]

 

Har du noen lenker til tester som viser at den realtive 64-bit-ytelsen er bedre på conroe? Jeg har heller ikke sett så mange tester på dette, men de jeg har sett tyder på atå conroe realtivt sett er dårligere på 64bit (dvs at forspranget minsker, de blir forbigått, eller de bli liggende lenger etter AMD sine CPUer, alt etter hva som er utgangspunktet i 32 bit)

 

AtW

6536052[/snapback]

 

Sjekk blant annet testen jeg viste til tidligere i tråden, der Conroe slår X2 grundig diverse tester foretatt på Windows x64. Ikke alle programmene i testen er 64bit, men selv de som er 64bit tyder ikke på noen problemer med ytelsen overhodet. Selvsagt må vi ha flere og grundigere tester, men det som allerede er ute, tyder ikke på noen ulemper til tross for at både OS'et og flere av programmene var 64bit.

 

Jeg, som de fleste, avventer grundige tester på dette. Det spørs hvor mange hardware-nettsteder som orker å kjøre tester på både windows 32bit og windows 64bit for å dokumentere en eventuell forskjell, men det kommer ihvertfall flere tester på 64bit windows der vi fort vil legge merke til om AMD yter merkbart bedre. Foreløpig har jeg ikke sett det, og da venter jeg åpenbart med å konkludere (siden ingen har bevist det motsatte heller).

 

Når det presenteres en hypotese (at Conroe er dårligere på 64bit) så ligger ikke bevisbyrden på de som ikke antar det er en forskjell fra 32bit, men derimot hos de som mener det er en betydelig ytelsesforskjell.

Lenke til kommentar

 

Annet enn den personen jeg ikke forventer bedre fra, så skjønner jeg ikke hvordan andre kan hevde noe definitivt om dårlig 64bit ytelse, når flertallet av 64bit testene viser det motsatte, på dette tidspunktet.

6535998[/snapback]

 

Har du noen lenker til tester som viser at den realtive 64-bit-ytelsen er bedre på conroe? Jeg har heller ikke sett så mange tester på dette, men de jeg har sett tyder på atå conroe realtivt sett er dårligere på 64bit (dvs at forspranget minsker, de blir forbigått, eller de bli liggende lenger etter AMD sine CPUer, alt etter hva som er utgangspunktet i 32 bit)

 

AtW

6536052[/snapback]

 

Sjekk blant annet testen jeg viste til tidligere i tråden, der Conroe slår X2 grundig diverse tester foretatt på Windows x64. Ikke alle programmene i testen er 64bit, men selv de som er 64bit tyder ikke på noen problemer med ytelsen overhodet. Selvsagt må vi ha flere og grundigere tester, men det som allerede er ute, tyder ikke på noen ulemper til tross for at både OS'et og flere av programmene var 64bit.

 

Når det presenteres en hypotese (at Conroe er dårligere på 64bit) så ligger ikke bevisbyrden på de som ikke antar det er en forskjell fra 32bit, men derimot hos de som mener det er en betydelig ytelsesforskjell.

6536121[/snapback]

 

Jeg lurte på den relative ytelsen, ikke den absolutte, jeg finner den relative ytelsesforskjellen mer interessant, da kan man kanskje trekke en mer generell slutning. At en conroe slår en A64 i en 64-bits test betyr jo ikke at den relative ytelsen i 64-bit ikke er dårligere.

 

Ellers så er det vel ikke så mange her som påstått sikkert at det er en betydelig ytelsesforskjell, ihvertfall for min del er dette en søken etter mer og forhåpentligvis oppklarende informasjon. Ikke et tilfelle der jeg prøver å bevise noe jeg mener er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Da har vi lest forskjellige tester. Alle testene jeg har sett gir indikasjon på at AMD tar igjen noe av det tapte i 64-bit. Jeg er godt kjent med Aces, og de diskusjonene som har godt der, tror kanskje du trenger å lese tråden der en gang til med litt åpnere blikk. Det er uansett veldig vanskelig å vurdere betydningen av manglende tweaks, det er først på benker vi ser utslaget. hardware.fr hadde en litt fyldigere som sammenlignet 32- og 64-bit (samme resultat som alle andre, litt mindre forsprang til Core 2).

 

Jeg kunne faktisk ha dratt til mye hardere, det er resultater ute som tyder på at Core 2 fortsatt ligger bak på flyttallsytelse, siden du leser aces, så kanskje du burde se litt på denne:

http://www.aceshardware.com/forums/read_po...62311&forumid=1

Må få presisere at jeg normalt ikke ville dratt inn så usikre indikatorer i tråden, men jeg er lei av at dette gjelder kun den ene veien. Merk at dette gjaldt antagelig 32-bit.

6536057[/snapback]

 

Jeg tviler ikke på at vedkommende som testet der har gode intensjoner om å finne ut noe, men testområdet er både smalt og såvidt jeg kan se ikke helt typisk vanlig software (dog kompilert med en vanlig kompilator).

 

Jeg frykter at det vil bli mye kranglig på dette og andre forum fremover hvis ikke noen foretar en grundig test av tilsvarende software i 32bit og 64bit, både på Windows 32bit og Windows 64bit. Og det bør være "vanlig" software, ikke obskure ting som vanlige mennesker aldri bruker og som muligens har en fordel på plattform A foran B, eller motsatt.

 

Jeg er ikke så sikker på at noen av de store hardware-stedene kommer til å gidde å foreta seg alt dette for en så grundig test. Forhåpentligvis kommer noen til å gjøre det hvis det blir mye debatt fremover. Hvis ikke vi får et skikkelig innblikk i dette, så vil FUD og drittslenging styre debatten. Dermed vil enkelte som uansett støtter en produsent kjøre dette frem med ingenting annet enn teoretiske bevis for å forsøke å skremme folk til å kjøpe fra "sin" leverandør. Og motsatt vil de andre motsette seg ethvert fnugg av tegn på at det kan være noe i det.

 

Pr i dag har vi dessverre ikke fått bevist hverken det ene eller det andre, og jeg forholder meg skeptisk til påstander som ikke er dokumentert. Det er bare å håpe at denne dokumentasjonen dukker opp snart, for det kan lett bli dårlig stemning hvis verstingene på begge sider for alvor begynner å preke sine "sannheter".

Lenke til kommentar
Jeg lurte på den relative ytelsen, ikke den absolutte, jeg finner den relative ytelsesforskjellen mer interessant, da kan man kanskje trekke en mer generell slutning. At en conroe slår en A64 i en 64-bits test betyr jo ikke at den relative ytelsen i 64-bit ikke er dårligere.

 

Ellers så er det vel ikke så mange her som påstått sikkert at det er en betydelig ytelsesforskjell, ihvertfall for min del er dette en søken etter mer og forhåpentligvis oppklarende informasjon. Ikke et tilfelle der jeg prøver å bevise noe jeg mener er riktig.

 

AtW

6536171[/snapback]

 

Enig der, vi trenger en av de grundige testene med to stk OS og to stk sett programvare i hhv 32 og 64bit. Derav kan man isåfall regne relativ forskjell. Det er vanskelig å gjøre på grunnlag av forskjellige tester, der andre ting varierer.

 

Hvis det er en forskjell, så er det nok en relativ liten relativ forskjell, som du selv foreslår.

 

Neida, det er vel bare en person som har foreslått at det er en betydelig forskjell, og det var ikke spesielt overraskende fra den kanten heller... Mye tyder på at vedkommende ikke har rett i det ihvertfall.

 

 

Edit: enoooorm quote

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Jeg tviler ikke på at vedkommende som testet der har gode intensjoner om å finne ut noe, men testområdet er både smalt og såvidt jeg kan se ikke helt typisk vanlig software (dog kompilert med en vanlig kompilator).

Mener du å si at NASA sitt oppsett for å teste flyttallsytelse til et system er smalt? Vet du i det hele tatt hva test-suiten tar for seg? Eller kanskje du bare mente at flyttallsytelse ikke er så viktig? Hvilke tester er det så du mener favner bredt?

 

Jeg frykter at det vil bli mye kranglig på dette og andre forum fremover hvis ikke noen foretar en grundig test av tilsvarende software i 32bit og 64bit, både på Windows 32bit og Windows 64bit. Og det bør være "vanlig" software, ikke obskure ting som vanlige mennesker aldri bruker og som muligens har en fordel på plattform A foran B, eller motsatt.

Det tror jeg ikke. Allerede begynner antallet tester med sammenligning av 32-bit vs. 64-bit å bli en del (alle gir samme indikator), og antallet vil vokse i tiden som kommer. Det har aldri vært snakk om noe veldig dramatisk for Conroe, men en korreksjon av ytelsesfoholdet med AMD, i størrelsesorden noen prosent vil jeg tippe.

 

Pr i dag har vi dessverre ikke fått bevist hverken det ene eller det andre, og jeg forholder meg skeptisk til påstander som ikke er dokumentert. Det er bare å håpe at denne dokumentasjonen dukker opp snart, for det kan lett bli dårlig stemning hvis verstingene på begge sider for alvor begynner å preke sine "sannheter".

Verstingene på Intel siden har preket sine sannheter i mange uker nå (på mye tynnere grunnlag), men det har ikke plaget deg i særlig grad, eller?

Endret av Del
Lenke til kommentar
Sikkert et dumt spørsmål, men har ikke brukt 64-bits CPU før:

 

Er det kommet spill som utnytter 64-bits prossesering? Kommer til å bruke evt CPU ganske mye til spilling, så dette vil spille inn på mitt valg av neste plattform.

6536814[/snapback]

Lister med de mest kjente 64bit spillene:

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?t=97007

http://extended64.com/blogs/blake/archive/...05/12/2668.aspx

http://fathersergio.wordpress.com/2006/01/...bit-games-list/

Lenke til kommentar
Half Life 2 er i 64 bit? Da er det jo interessant. Blir vel heller ikke færre med "tiden", så dette kan bli et poeng som kan være lurt å følge med på (dvs 64-bits ytelse, spes. i spill).

6538913[/snapback]

Men alle aktuelle spill-cpuer har da vel 64bits arkitektur uansett?

Lenke til kommentar
Dagens spill er tross alt GPU begrenset, kan godt hende neste generasjons spill er CPU begrenset (mer fysikk osv.), i såfall er det ikke sikkert at dagens benker gir et riktig bilde av styrkeforholdet.

[...]

På generellt grunnlag er det god grunn til å tro at x64 blir vanlig i løpet av ett til to år, så ytelsen på x64 er etter min mening meget relevant.

6525471[/snapback]

Sant nok :yes:

 

Med tanke på om spillytelsen vil være CPU eller GPU begrenset i fremtiden gjenstår det å se, men sett i lys av AMD sitt oppkjøp av ATI så blir "Wheel of Reincarnation"-idéen stadig mer aktuell:

http://catb.org/jargon/html/W/wheel-of-reincarnation.html

wheel of reincarnation

 

    [coined in a paper by T.H. Myer and I.E. Sutherland On the Design of Display Processors, Comm. ACM, Vol. 11, no. 6, June 1968)] Term used to refer to a well-known effect whereby function in a computing system family is migrated out to special-purpose peripheral hardware for speed, then the peripheral evolves toward more computing power as it does its job, then somebody notices that it is inefficient to support two asymmetrical processors in the architecture and folds the function back into the main CPU, at which point the cycle begins again.

 

    Several iterations of this cycle have been observed in graphics-processor design, and at least one or two in communications and floating-point processors. Also known as the Wheel of Life, the Wheel of Samsara, and other variations of the basic Hindu/Buddhist theological idea.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...