Gå til innhold

Seagate med harddisk på 750 GB


Anbefalte innlegg

Om 1400 slår til, så er jo det en gunstig greie, skal snart kjøpe 4 disker til, så kanskje jeg følger rådet ditt og venter en stund. Vet du hvor mange plater denn har, fant ikke noe særlig info på samsungs sider (http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/SpinPointTSeries/HardDiskDrive_SpinPointTSeries_HD400LJ.asp?page=Specifications), vet ikke engang om det er riktig modell...

 

AtW

5960367[/snapback]

Den har 3plater, samsung har aldri produsert disker med mer enn 3plater, dette er også mye av grunnen til at de er så stillegående..

 

Men lillebroeren på 300GB (T133 300GB) har kommet svært dårlig ut i tester, dårligere en forrige generasjon samsungdisker faktisk (P120).. Dette fordi 300GB modellen bruker en eldre type lese/skrivehode enn P120 og kun har 100GB plater. P120 på 250GB har 125GB plater

 

400GB modellen burde ha bedre ytelse pga 133GB plater og nyere teknologi i hodene, men noen OS disk tror jeg alikevel ikke det er snakk om.. grei nok til å lagre "søppel" på ;) Pron anyone?!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATW:

Nei jeg tenkte på de som verken tar inkrementell eller differensiell backup men komplett hver eneste gang ;)

 

Setter du backup program(eks. Arcserve/brightstore) til å ta backup av alle data, så gjør den det hver gang. Hvis du da ikke velger noen av de nevnte metodene i tillegg.

 

Men jeg tenkte ikke på bruk av spesiell backup software heller, de fleste hjemmebrukere nøyer seg med en feilsjekkende xcopy batch rutine hvor de evt. bruker archive attributtet eller differential parametere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Til dette med å ta backup, hvis man først skal ta backup av 1TB(eller i mitt tilfelle 1,8TB), så ser jeg ikke fordelen med å bare kopiere over dataen til en annen disk(er), fremfor å kjøre mirroring og slippe å gjøre det...

Man sparer jo ikke noe plass akkurat, og det tar mer tid.

Endret av morgawr
Lenke til kommentar
Til dette med å ta backup, hvis man først skal ta backup av 1TB(eller i mitt tilfelle 1,8TB), så ser jeg ikke fordelen med å bare kopiere over dataen til en annen disk(er), fremfor å kjøre mirroring og slippe å gjøre det...

Man sparer jo ikke noe plass akkurat, og det tar mer tid.

5968292[/snapback]

 

Det er ikke mye tid det tar å sette opp et program til å synce data, kan feks få det til å gjøre det med faste tidsintervaller, men ja, det er litt mer å gjøre ja.

 

Mirroring sikrer ikke mot følgende feil: Virus, ødeleggelse av filer pga brukerfeil, ødeleggelse pga lynnedslag, brann tyveri av PC, hardwarefeil som induserer bitfeil(?).

 

AtW

Lenke til kommentar

morgawr: En fordel med å gjøre det manuellt i stedet for å kjøre mirror er at man sikrer seg bedre mot brukerfeil eller andre feil man oppdager raskt. Ved å gjøre det manuellt så må man "godkjenne" hver gang man skal skrive over den forrige backup'en. Ved mirror så hopper feilen (f.eks at man slettet noe man ikke skulle slettet, eller det blir trøbbel med et partisjoneringsprogram eller andre ting) øyeblikkelig over til backupen så man mister det man kunne reddet med en manuell metode.

Lenke til kommentar
håper wd kommer med økt kapasitet snart. hvis ikke så blir det "bare" 320gb disker neste gang, med mindre det blir veldig lenge til neste gang da ;)

5982452[/snapback]

Storagereview kommer snart med test av 500GB modellene til WD, enten RE2 eller SE16. Disse er basert på 125MB plater, så det blir gøy å se hvordan de yter :)

Lenke til kommentar
Da var de første 400GB diskene under 1500kr. :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320128

 

Som jeg nevnte tildigere i tråden, denne disken skal det være mulig å få for under 1400kr om få uker.. den som klarer å smøre seg med enda litt mer tålmodighet vil få 500GB for samme pengene om han/henne venter enda 2mnd. til  :hmm:

5982369[/snapback]

Da var Samsung disken på 400GB nede på rundt 1450kr.

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=44537

Lenke til kommentar
håper wd kommer med økt kapasitet snart. hvis ikke så blir det "bare" 320gb disker neste gang, med mindre det blir veldig lenge til neste gang da ;)

5982452[/snapback]

Storagereview kommer snart med test av 500GB modellene til WD, enten RE2 eller SE16. Disse er basert på 125MB plater, så det blir gøy å se hvordan de yter :)

5982481[/snapback]

jeg vet jeg skrev et svar på dette, men det har tydeligvis ikke kommet med i tråden. slitter litt med lagg på surfinga om dagen.

 

uansett, kunne du poste resultater fra denne testen du snakker om når den er ferdig? er spent på resultatene.

Lenke til kommentar
Enda en nykommer:

Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Denne 400GB disken kommer til å koste under 1400kr. innen noen uker. Komplett priser bestandig litt høyere på pre-orders, men når den er mer tilgjengelig i markedet tipper jeg PSdata kommer til å komme med en hyggeligere pris enn komplett. :)

 

Men som jeg har nevt tidligere, vent ca. 2mnd fra nå før du kjøper en disk, det vil komme et massivt prisdropp på 4-500GB disker!

5960325[/snapback]

Spådommen min slo til!

 

PSData har nå disken for salg for under 1400kr. (1395)

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128637&mlevel=060500

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Men, det fordrer at man kjøper WD..

 

Vel, jeg håper nå at det skjer radikale ting over sommeren. Trenger mer plass snart, og jeg vegrer meg for å kjøpe mindre enn 400. Fire slike i raid5 hadde passet meg ypperlig. Så, senk prisene, kom med nye disker i det sjiktet, og press prisene til bunns.

 

Vil gjerne ha perpendikulær teknologi på alle diskene på markedet egentlig, reell priskonkurranse er bra.

 

EDIT: Så at de nye perp. diskene til Seagate også kommer i 320, men de koster litt mer, og lå lenger ned på listen.

Gleder meg til resten av gjengen, Samsung, WD, Maxtor, etc, kommer med perp teknologi..

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Jeg har 6*200GB Pata disker i Raid-5 på filserver og 1 250GB Sata på arbeidsstasjon.

Jeg kommer ikke til å kjøpe nye/større disker før 500GB har en god pris, selv om det har tatt og kommer til å ta _mye_ lengre tid enn forventet fra den tid 200GB PATA kostet 1000,-.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg har 6*200GB Pata disker i Raid-5 på filserver og 1 250GB Sata på arbeidsstasjon.

Jeg kommer ikke til å kjøpe nye/større disker før 500GB har en god pris, selv om det har tatt og kommer til å ta _mye_ lengre tid enn forventet fra den tid 200GB PATA kostet 1000,-.

6040147[/snapback]

 

Kjører du software-RAID?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...