Gå til innhold

Nokon som trener til å bli marinejeger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
wh1te, du som har litt erfaring fra HJK (og til andre som har erfaring fra HJK); kan du (dere) beskrive fysikken til de som vanligvis kommer inn etter opptaksuken?

8016358[/snapback]

wh1te har nok mer erfaring med MJK. Men om du tenker på fallskjermjegere, var det relativt mange kraftige folk med litt ekstra fett (langt fra overvekt, men ikke syltynne, er vel poenget) på 180-190 som kom inn, og de fleste har relativt god kondisjon. Men det kom også inn lange tynne, små og kraftige og små og tynne.

 

Men din kroppsfasong betyr til syvende og sist mindre enn viljen, og selvfølgelig må du holde deg unna skader o.l.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke hørt om noen som har røket på de testene, hvertfall ikke i år, de er nok mer kritisk i pilotutdanning o.l. De skal bare sjekke at du ikke er helt løk, og at du skrev av noen andre på testene under sesjonen. Matteoppgavene er tallrekker, finn de neste tallene i rekken-type, hukommelsesprøver går på å huske forskjellige tall og bokstaver i riktig rekkefølge, og psykomotoriske prøver går på å raskt oppfatte og utføre instruksjoner med høyt press på deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Styrkemessig ligger jeg rundt 35 pushups og 20 kroppshev.

7754816[/snapback]

 

Bra antall hang-ups, men du bør klare tilnærmet det dobbelte av push-ups ved inntak.

 

Husk å marsjere i relativt hurtig tempo når du trener det. Om ikke i begynnelsen, så i hvertfall øk farten etter hvert.

7755865[/snapback]

 

Såvidt jeg kan lese på www.mil.no, så er kravet 45 push-ups. Er det noen spesiell grunn til at du mener han bør klare omlag 70 push-ups? Selv om 45 selvsagt er minimumskrav..

 

Spurte nemlig i "MJK-svarer"-tråden på milforum.net om nettopp dette, og fikk i svar:

 

" - Kan du si noe om hva du mener en bør ha å gå på i forhold til de fysiske opptakskravene?"

 

"Det ville jo i så fall bli en slags uoffisiell endring av opptakskravene, så det tror jeg at jeg skal avstå fra.

Jeg har sett kandidater som har kommet gjennom kurset selv om de har løpt 5000m bare noen sekunder under kravet. Har også sett de som har svømt 400m på 9 min 59 sekunder og så kommet gjennom. På samme måte har jeg sett de uten margin på styrketestene som siden har klart seg fint.

Men: dersom du er i den kategorien så må du regne med å bli veldig sliten. Mye av aktiviteten foregår samlet, og da må alle klare å holde følge. Er du marginal på styrke, så må du regne med å slite hver gang en aktivitet krever styrke. Tilsvarende vil de som er marginale på løpingen kunne slite på utholdende aktivitet. Har du null margin på alle kravene, så må du regne med å være sliten i all fysisk aktivitet - og det vil jo kunne være en mental belastning.

 

Når det er sagt så ville det jo være idiotisk å sette krav som ikke gjenspeiler virkeligheten. Klarer du kravene, så har du altså de fysiske forutsetningene for å klare kurset. Da er det din mentale styrke og din evne til å presse deg som bestemmer resten.

Uansett hvor sterk eller utholdende du er, så er det bare en måte å komme seg gjennom på - og det er å bestemme seg for aldri å gi seg! "

 

Har du noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Tror vel egentlig det kort kan oppsummers slik:

 

Desto sterkere du er jo lengre vil du kunne drive fysisk aktivetet som utfodrer styrken.

Desto bedre utholdenhet (med sekk gjerne) du har, desto lengre kan du gå/løpe før du er helt i kjelleren.

 

Det å være ekstremt bra fysisk trent, gjør at du vil kunne gå lenger uten å havne helt i kjelleren. Men til syvende og sist, så er det den mentale biten i hodet som er viktigst. Som det ble nevnt, personer som akkurat har klart krava, har klart å fullføre, pga dem er beinharde i hodet.

 

Bare for å understreke, fysisk form er viktig, men psykisk styrke er langt viktigere.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg vet veldig godt hvilke krav som settes til en fallskjermjeger og marinejeger. Jeg har snakket med folk fra som har vært begge deler.

7733400[/snapback]

 

Det er vel en ting det ikke går an å vite "veldig godt". For det første så har de skrevet under på at de skal holde kjeft om stort sett alt som skjer på kurset, for det andre så er det ganske vanskelig å forestille seg hvordan det for eksempel er å ha gått en uke uten mat selv om man vet at man må gjennom det. Det går ikke an å kjenne seg selv så godt uten å ha prøvd det.

 

Før to av kompisene mine begynte på MJ-kurset prøvde vi å tenke ut hva det jævligste de måtte gjennom var og tro meg, vi diskuterte mye sykt. Det de kunne skrive under på etter kurset var at alt var mye verre!

7743381[/snapback]

 

hvilke karakterer kreves det at man har for å bli en marinejeger, hva er minste karakter ? -Patrik.

 

hei

 

Hvilke karakterer kreves det at man har fra ungdoms skolen .For at man skal bli en marine jeger ??

Lenke til kommentar
Jeg vil spesifisere at jeg er på vei til å bli spesialisert innenfor F-16-flyving, og ikke MJK e.l.

 

Vurderte lenge å gå MJK/HJK/FSK evt gå videre til delta-styrken for å unngå å være borte mye fra fremtidig familie. Ser fortsatt på det som en reel mulighet å gå videre fra F-16pilot til å bli leder innenfor en av disse gruppene da jeg innehar jerndisiplin og en sinnsyk psyke (og derav smerteterskel).

 

Uansett, det er faktisk ALDRI for sent å begynne. Du trenger heller ikke å ha noe godt utgangspunkt som han ene prøvde seg med. Du kan faktisk være i elendig form, det handler om den forbanna vilja di! HAR DU VILJESTYRKEN?! DET ER ALT. ALFA OMEGA; THE MAIN ALPHA MALE! Har du ikke dette, glem det! Legg deg deprimert ned i sengen og gjør den våt. Det er ikke for pyser, greit nok at du er i god form og trener regelmessig, men vet du hva det betyr å leve flere uker ute i naturen med null forsyninger og du samtidig fryser ræva av deg?

 

Veldig smart om du legger merke til de som kom med gode tips her. Venn deg til smerten, sleng deg ut i skogen allerede nå! Helt mutters alene, mens kulden sakte sniker innpå. Gjerne ha en skogstur med tung sekk for å nå stedet du skal sove. MJK-gutter(og jenter) løper ikke skogslangs i bar overkropp og shorts. Bare alt utstyret du har på deg der og da veier veldig mye, og i tillegg kommer en flott sekk, vakkert, eller hva?

 

Det ble også påpekt styrke i rygg. Mage er veldig viktig siden den avbelaster ryggen, og minker sannsynligheten for ryggproblemer. Skuldre er selvfølgelig en veldig viktig del siden de bærer en konstant belastning. Generelt sett burde du ha en sterk overkropp og en medfølgende styrke i beina til å bære deg over lengre tid og under stor belastning.

 

 

FSK/HJK skal være en fleksibel og operativ spesialstyrke som med høy reaksjonsevne og kvalitet skal løse nasjonale og internasjonale oppdrag.

Hos HJK er det i gjennomsnitt 20 av 300 søkere som kommer igjennom nåløyet. Det betyr ikke at du skal glemme det, men heller at du skal forberede deg bedre! Ta kontakt med militært personell og forhør deg i forkant! :)

 

---

Hei!

 

Sjekket det treningsprogrammet dere snakker om og lurte på en ting når det gjelder styrkeøvelsene. Er det meningen at man skal hvile etter man har kjørt en runde med alle øvelsene? Altså, i uke 2 står det f.eks 5x20 push-ups, 5x20 sit-ups, 3x3 pull-ups osv. Er det da meningen med 1x20 push-ups, 1x20 sit-ups og 1x3 pull-ups, og så hvile, eller skal man kjøre på med ny runde rett etterpå?

7505287[/snapback]

Det er meningen at du skal kjøre uten hvile. No pain - No gain. Her snakker vi å slenge seg i chins-oppsette og slippe deg løs rett ned på gulvet og ta de 20 pushupsa før du følger med situps og dips. (QA, Hvilken rekkefølge skal jeg bruke?: Her må du rett og slett lytte til kroppen din, hvordan får du kjørt hele kroppen maksimalt?). Har du 20 reps med 3 sett på alle øvelsene har du totalt 240 reps, bruker du 1 sekund på hver, skal du altså bare bruke 240 sekunder/4 minutter på hele greia.

 

Et viktig tips til deg er å ha tøyelige skuldre og en sterk rygg, og de færreste klarer mange chins. Jeg husker min første treningsdag hvor jeg tok bare 2 chins, nå klarer jeg 24 :) Dette er med et veldig bredt grep, rolig nedsenkelse og rolig heving, kan kjøre både med beina hengende flatt og knær i 90-vinkel. Øvelse gjør mester, eller? :)

 

---

et tips til alle som vil bli mjk! begynn i hvu! der får du tonnevis med erfaringer!

marinejegerne er jævela like us navy seals( forskjellen er at mjk er mere bademenn)

det finnes tånnevis med info og hardcore treningsprogram om navy seals!

foresten så har mjk en 6 månders seleksjonsperiode som er helt lik us navy seals!

:thumbup:

6551047[/snapback]

Vet ikke helt hvor du drar disse "badassinfo" fra. Men du farer med løgner og usannheter. MJK (Og HJK) består av en 4 UKERS lang opptaksperiode, mot dine påståtte 26 uker. MJK er ganske så sammenlignbart med US NAVY SEALS i grovprinsippene.

 

---

Begynte i forrige veke å trene til marinejegerkurset sommaren 2007, som eg skal melde meg på. Har eit godt grunnlag i forhold til styrke, så reknar med at det skal gå bra. Einaste eg må jobbe ekstra mykje med er kondisjon. Fleire som trener til marinejegerkurset og vil dele erfaringar?

 

Evt. personar som har gått kurset og vil dele sine erfaringar?

5936411[/snapback]

Om du allerede innehar den styrken som trengs anser jeg det som smart å droppe den intensive styrketreningen og heller satse mer på MJK-spesifikk styrketrening/utholdenhetstrening i tillegg. :) Slik som å venne seg til å løpe/marsjere i militærstøvler, løpe med tung sekk, gange med veldig tung sekk og tungt utstyr på kroppen. Bli glad i naturen (?) :)

 

---

Så lenge du svømmer så får du ikke særlig slitasje på knærne når du løper.

Jeg vil tror at du fint klarer uke 9 vist du svømmer såpass mye + har en del styrke.

 

Vist du løper i samme distanse i skogen så vil det gi deg mye bedre "millitær" trening, siden som du sa så løper ikke "millitæret" på asfalt. Kansje en grus vei eller midt inne i skogen.

5938433[/snapback]

Som godt kvalifisert militært personell ute i feltet må du kunne møte alle utfordringer, ikke bare grusveier :) Men det er jo såklart best å løpe på et tilpasset underlag for å minke støtbelastningen på knær :)

 

Selv kommer jeg mest sannsynlig til å ikke lengre ha knær når jeg er 50 år ;)

7511266[/snapback]

 

 

 

 

Hei , hvilke karakterer trenger man fra u skolen for å bli marinejeger . Hva er minste karakter lism? svar meg vær såå snill trenger virkelig svaret , Er en gutt på 15 går ut u skolen nå neste sommer08 og jeg vill bli marinejeger !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Det er ikke for pyser, greit nok at du er i god form og trener regelmessig, men vet du hva det betyr å leve flere uker ute i naturen med null forsyninger og du samtidig fryser ræva av deg?

 

Veldig smart om du legger merke til de som kom med gode tips her. Venn deg til smerten, sleng deg ut i skogen allerede nå! Helt mutters alene, mens kulden sakte sniker innpå. Gjerne ha en skogstur med tung sekk for å nå stedet du skal sove. M Bare alt utstyret du har på deg der og da veier veldig mye, og i tillegg kommer en flott sekk, vakkert, eller hva?

Fy faen så kult det hørtes ut. Skal prøve dette til helgen se om jeg har baller. Dra ut i marka alene og sove over. Se hva som skjer takk for inspirasjon!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har helt siden jeg var liten gutt hatt lyst til å prøve å bli medlem av "eliten" i Forsvaret eller Politiet. Men med det sagt vet jeg at det vil bli hardt, hardere enn jeg kan forestille meg her og nå. Allikevell har jeg lyst til å prøve, teste meg selv og finne ut hvor tøff jeg egentlig er, og ikke våkne opp som 40-åring og tenke "What if?".

 

Et par skjær i sjøen er at jeg har pollenallergi, som jeg vil kalle mild, men det kan være fordi jeg ikke har blitt mye plaget her oppe i nord. Jeg har også nylig fått briller.

 

Jeg trener regelmessig for å holde meg i form, men Push-up- og Pull-ups-kravene tror jeg at jeg har nubbekjangs på akkurat nå. Har ikke testet det ut. Kondisjonsmessig ligger jeg ann til over 12 min på 3000. Det er ikke best i verden, men det er da en start. Og da vet jeg jo hvordand jeg ligger an på den fronten.

 

Personlig ser jeg ikke hensikten med å trene _sinnsykt_ mye og hardt akkurat nå. Er 17 (og et halvt) og regner med at jeg ikke skal i førstegangstjenesten før jeg blir rundt 19. Har lyst til å fullføre videregående skole før militærtjenesten.

 

Uansett så vil jeg ønske hell og lykke til alle her som skal prøve seg på MJK, FSK, eller hva det måtte være. Stå på :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Forstår ikke hva som er så jævlig hardt med å bli marinejeger. Å være noen dager uten mat er ikke så vanskelig, syns det er morsomt. Pleier å gjøre det med en venn i sommerferier. Altså være våken 100 timer og spise lite. Disse marinejegerne kan da ikke drepe aspirantene, det betyr at man overlever uansett, så hva er folk redde for?

 

Kan noen fortelle meg en konkret ting som er så ille, så skal jeg personlig gjøre det her og nå!

Dritt lei av folk er så pingler her i verden!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk lyst til og svare på siste post.

Selv om man overlever betyr ikke det at en kommer inn,

Og en kan bli utsatt for veldig mye, og alikevell overleve, men man har det ikke godt.

Og være noen dager på sommeren uten mat med noen venner er ikke og sammenligne med og nettop ha padlet kano i 10 timer bare for og komme til øvelses-stedet før øvelsen begynner.

Det psykiske og fysiske presset en nok blir utsatt for under marinejegeropptaket, er nok ikke mulig og skjønne før en har vert der selv, (noe jeg ikke har, og aldri hadde klart uansett :)

 

Men prøv og gå ute i minusgrader, når du er sulten, stresset, ikke vet hva som skjer. Sekken på ryggen din gnager og du kjenner at selv "bare" 40 kilo er mye og bære etter mange timers marsj, når frokosten bestod av en kopp kakao (det har jeg selv testet, og sammen med mye psykisk stress, så blir det SYKT slitsomt etter "bare" en dag og to.

 

Prøv og tenk deg litt om før du legger ut at folk er pingler når de har respekt for den psyke og fysikk som det kreves for og bli en marinejeger.

Lenke til kommentar

Eg syns at det virkar kjekt å springe rundt i skogen, sjøl om eg er ganske svolten og trøtt. Det som hadde vore mitt problem visst eg var med ute i skogen er nok gnagsår og inngrodde tånegler eller store smerter i ryggen på grunn av sekken, og vite at eg skal gå 3 mil til...

Akkurat det er det som virkar verst med dette, eller likar du det, sivil?

Endret av assbear
Lenke til kommentar
Eg syns at det virkar kjekt å springe rundt i skogen, sjøl om eg er ganske svolten og trøtt. Det som hadde vore mitt problem visst eg var med ute i skogen er nok gnagsår og inngrodde tånegler eller store smerter i ryggen på grunn av sekken, og vite at eg skal gå 3 mil til...

Akkurat det er det som virkar verst med dette, eller likar du det, sivil?

Gnagsår driter jeg i, neglene klipper man. Store smerter i ryggen får jeg ikke, bare det at jeg kjenner veldig tung belastning, altså at når du puster så kjenner du en tung følelse i ryggen. Elsker det, vanskelig å beskrive.

Men så langt så har jeg forstått at mange har kropp til å bli marinejeger, men ikke hjerne nok. Altså mentalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...