Gå til innhold

Akseptabel temp på CPU


AlphaX

Anbefalte innlegg

En fortsettelse av tråden - Akseptabel temp på Hovedkort.

Hva er vanlig temp på CPU?

Jeg har et Asus P5AD2 hovedkort, men en Intel 3,4 Ghz CPU (Model 540). Hva er aksepterte temperatur verdier på dette når maskinen er i bruk. Synes CPU ligger faretruende høyt med en gjennomsnittlig temp på 55, og stiger kjapt til 65-66 ved bruk av f.eks. VMWare på maskinen.

 

/A.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rens kjølern din..

 

 

Jeg hadde 45-50grader IDLE og 80-85grader med LOAD for en stund tilbake.

 

Tok ut kjøleren, tok vekk vifta.. Vaska kjøleren og tok av kjølepasta. Rensa alt for støv.

 

Satt alt innigjenn med ny pasta.

 

 

28-30Grader idle, 45-50med 100% load. ( p4 prescott [email protected])

 

 

EDIT* Har boxed kjøler.

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar
Kanskje litt offtopic, men går det ann å ta av vifta uten å ta av selve kjøleren slik at jeg kan rense kjøleren og slipper å ha på ny goop?

6004827[/snapback]

 

Er der boxed kjøler du har. Vanlegvis pleier det ikkje vere noko problem.

1. Skru av 4 skruer, ein i kvart hjørne av vifta

eller

2. Vifta henger fast med eit klips som ein lett kan fjerne.

Lenke til kommentar
jeg har en intel celeron 2.93ghz og temperatur idle er 19-23 grader ved load 35 grader! så kan jeg spørre dere............ er dette vanlig/normalt?? hehe  :hmm:  ja og det er med vifta som følgte med den bråker litt men inger bryr seg !  :roll:

5970937[/snapback]

 

 

hei.. mest sannsynlig så er det Hovedkortet som rapporterer for lave temperaturer. -10 grader rapportert er/var ganske vanlig før iallefall.

 

uansett så er det vel innenfor safe om det så var 20 grader høyere i realiteten :)

Lenke til kommentar
jeg har en intel celeron 2.93ghz og temperatur idle er 19-23 grader ved load 35 grader! så kan jeg spørre dere............ er dette vanlig/normalt?? hehe  :hmm:  ja og det er med vifta som følgte med den bråker litt men inger bryr seg !  :roll:

5970937[/snapback]

 

 

hei.. mest sannsynlig så er det Hovedkortet som rapporterer for lave temperaturer. -10 grader rapportert er/var ganske vanlig før iallefall.

 

uansett så er det vel innenfor safe om det så var 20 grader høyere i realiteten :)

6043814[/snapback]

 

 

 

 

hmmm kanskje det ja! jeg har målet temperaturene med flere programa og sjekka det i biosen og ved idle blir det max på 23 grader! men det kan være at det er sant det som du sier! :yes:

Lenke til kommentar
Rens kjølern din..

 

 

Jeg hadde 45-50grader IDLE og 80-85grader med LOAD for en stund tilbake.

 

Tok ut kjøleren, tok vekk vifta.. Vaska kjøleren og tok av kjølepasta. Rensa alt for støv.

 

Satt alt innigjenn med ny pasta.

 

 

28-30Grader idle, 45-50med 100% load.  ( p4 prescott [email protected])

 

 

EDIT* Har boxed kjøler.

5998512[/snapback]

Kan ikke skjønne at du får så lave temps med stock kjøler... Du har lavere idle temp enn meg, og jeg har vannkjøling... Har du pcn i kjøleskapet eller noe?:p

Lenke til kommentar
jeg har en intel celeron 2.93ghz og temperatur idle er 19-23 grader ved load 35 grader! så kan jeg spørre dere............ er dette vanlig/normalt?? hehe  :hmm:  ja og det er med vifta som følgte med den bråker litt men inger bryr seg !  :roll:

5970937[/snapback]

 

 

hei.. mest sannsynlig så er det Hovedkortet som rapporterer for lave temperaturer. -10 grader rapportert er/var ganske vanlig før iallefall.

 

uansett så er det vel innenfor safe om det så var 20 grader høyere i realiteten :)

6043814[/snapback]

 

 

 

 

hmmm kanskje det ja! jeg har målet temperaturene med flere programa og sjekka det i biosen og ved idle blir det max på 23 grader! men det kan være at det er sant det som du sier! :yes:

6044623[/snapback]

 

Enten det eller så er kjøleren montert feil og har ikke god nok kontakt med CPU, i hvilkettilfelle du burde åpne boksen og kontrollere. For det kan virkelig være skadelig, både for cpu og ytelsen på maskinen (den struper seg ned automatisk for å redde cpu..=)

Lenke til kommentar

Min ligger ofte på 26 ved oppstart, når jeg har startet opp "standard"-programmene, MM, FF, MSN, ligger den på 30-32, ved load er den oppe ved 34-35, aldri noe mer enn det.

 

Bruker AsusProbe som fulgte med ASUS A8N SLI Premium kortet mitt^^ Det lå på, når jeg fikk det, rundt 28-30 ved load, men jeg tok det ut en gang, og da var det oppe i 40!;O Det gikk seg til igjen, og lå på 30 ved idle, men så tok jeg det ut igjen og da ligger det nå på rundt 38.

 

Velvel, det er jo ikke farlig å overstige 60-70 grader, men det tærer på hvor lenge du kan ha den, uten at den går dukken. Hvis den ligger på rundt 30-40 så skal det være ganske greit. Lavere er bare et plus^^

Lenke til kommentar

Har en PC med en overklokket P4 2.4GHz som i åresvis har stått inne i et lukka skap. Idle temp på 50-60C og load-temp på opp til 78C. Denne lever fremdeles i beste velgående.

 

Har nå en PC til med en OC-et PentiumD 820 som ligger mellom 48 og 69 (28C i rommet). Jeg bekymrer meg sjeldent før temperaturen går over 75C

Lenke til kommentar
nja. du forlenger kanskje levetida på CPU fra 10 år til 15...men du bruker den ikke så lenge uansett,..

6056997[/snapback]

Njaa.. Du kan oppgradere hovedriggen din, da har du fortsatt den gamle pc'n til filserver elns, hw i filservere kan godt være noen år, siden de ikke skal være så frytklig high-tech.

 

Men jeg tviler på at prosessorer som holdes under frysepunktet holder så lenge..?

Lenke til kommentar

min Pentium 4 530 3 ghz prescott ligger på 30 grader idle og 45 grader på full load. (har modda inn en egen temp sonde på prosessoren)

dette er med en http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306456 kjøler

Personlig så trur jeg litt av trikset for å få god kjøling er å la cpu kjøleren dra lufta direkte inn i kabinettet. (lage seg en kanal eller noe sånt) slik at den ikke bare flytter den varme lufta i kabinettet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...