Gå til innhold

Anbefaling til Gode grøsserspill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Silent Hill har jeg hørt bra ting om, men har kun spilt firern ("The Room" eller hva undertittelen nå var?). Syntes ikke det var det helt store; stemningen var god men gameplay og spesielt kontrollen av hovedpersonen ødela fullstendig for meg. Fatter ikke hvorfor horror-spill fra Japan ofte har kontroll-schemes der du føler at du styrer en rusten og treg WWII-tanks istedet for en levende person. Dette er vel primært et problem for Resident Evil og Silent Hill-spillene? Har dog ikke spilt RE4, så jeg vet ikke om dette gjelder fortsatt. :)

5951684[/snapback]

 

Har du prøvd å spele med gamepad? Får mykje betre kontroll over kameraet på den måten. Du må venne deg til det, og stille det inn rett, men når alt stemmer så syns eg faktisk styringa i SH er nesten perfekt.

Endret av huf
Lenke til kommentar

Eg skjønner kva du meinar, men kva andre måtar kunna problemet blitt løyst på?

Ein får ein utruleg konsoll-følelse av spela, men det er med på å skape litt av den creepy stemninga spør du meg.

 

Blir feil å spele det som eit reint FPS.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Eg skjønner kva du meinar, men kva andre måtar kunna problemet blitt løyst på?

Ein får ein utruleg konsoll-følelse av spela, men det er med på å skape litt av den creepy stemninga spør du meg.

 

Blir feil å spele det som eit reint FPS.

5955457[/snapback]

 

 

Tja, en god begynnelse hadde vært å gjøre hovedpersonen litt mer smidig og intuitiv å kontrollere. Jeg forventer ikke at hovedpersonen skal oppføre seg som Ryu i Ninja Gaiden, men det er store muligheter for forbedringer.

 

Jeg syns forøvrig Gamer.no sin omtale av Silent Hill 4 beskrev problemene ganske bra:

 

[...]

 

Henry er utstyrt med en autosiktefunksjon som velger ut den nærmeste fienden, og ved å trykke inne X-knappen lades et styrkebarometer som avgjør hvor hardt slaget ditt blir. Det første problemet er at det er vanskelig å bedømme avstanden til fienden, og hvor nært du må stå for å treffe. Det andre problemet er at ting går så tregt, det tar en liten evighet å sende av gårde et slag og resultatet blir panisk trykking. Hvorfor Konami velger å gjøre Silent Hill til et kampspill light når de sitter på et kampsystem som slåss like bra som Gandhi, er en liten gåte. Det tredje og aller verste problemet er at dette ikke er gøy.

 

Silent Hill har alltid hatt en del særegenheter, trekk som vanligvis ikke forbindes med god spillbarhet, men som har blitt tolerert fordi utviklerne har klart å glatte over dem med eksepsjonell innsats på andre områder. Det triste med Silent Hill 4 er at disse særegenhetene blir fremhevet av dette nye actionfokuset. Det blir ekstremt irriterende med alle de merkelige kameravinklene som gjør det umulig å se ordentlig hva som foregår. Det blir latterlig å slite med den seige traskingen til Henry når han jages av flyvende lik, eller når du plutselig midtvis i spillet må tråkle deg vei gjennom de første områdene på nytt.

 

Og elendigheten stopper ikke der: Den ekstremt klønete og primitive måten man utforsker omgivelsene sliter på nervene. Det begrensede inventarsystemet er tungvint, det samme er beslutningen om at det bare er innenfor leilighetens fire vegger man kan lagre spillet og automatisk fylle på helse (spesielt etter hvert som det skjer skumle forandringer der inne). Hør her, gutter - verden har kommet lenger enn dette, hver måned kommer det ut nye spill som glitrer av polerte brukergensesnitt. Produsentvalgene er sikkert gjort med håp om å skape en helhetlig opplevelse av et nytt og spennende Silent Hill – i stedet river det grøsseren i stykker bit for bit, til det bare er frustrasjon tilbake.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Ja, dei sei noko der.

No skal eg ikkje snakke om SH4, for det har eg ikkje særlig erfaring med, men eg kan ikkje hugse at det "actionfokuset" var noko problem i SH3. Kanskje det ikkje eksisterte i det heile tatt? Mulig dette er noko nytt i SH4 som ytterligare forsterkar den klønete følelsen.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Ja, dei sei noko der.

No skal eg ikkje snakke om SH4, for det har eg ikkje særlig erfaring med, men eg kan ikkje hugse at det "actionfokuset" var noko problem i SH3. Kanskje det ikkje eksisterte i det heile tatt? Mulig dette er noko nytt i SH4 som ytterligare forsterkar den klønete følelsen.

5955517[/snapback]

 

Mulig det, jeg har som sagt kun testet nr 4 i serien.

 

Jeg syns i utgangspunktet at første-person-perspektiv gjør at jeg lever meg mer inn i spill, samt at det nesten garanterer at jeg slipper å "sloss" med spillet for å få hovedpersonen til å gjøre det jeg vil. Ikke det at 3-person nødvendigvis MÅ medføre vanskelig styring (bare se på actionspill som Ninja Gaiden, God of War etc), men det virker som det er vanskeligere å få til bra i 3-pers enn i standard fps-vinkel.

 

Mulig noen synes at det hører med at japanske horror-spill skal stresse deg med tungstyrt hovedperson, men jeg synes nå bare det er teit og frustrerende. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
noen som kan anbefale meg noen gode spill innen grøssersjangeren :) ??

 

 

 

 

 

på forhåndt takk :)  :)

5929526[/snapback]

 

Ikke hør på hva de folka her sier. De har ikke nevnt et eneste grøsserspill.

 

Eneste skikkelige grøsserspill du har til PC for tiden er Silent Hill-serien, men hvis du ikke har spilt den, så er det 3 stykker av dem til PC, og de er dritbra.

 

Spill dem i mørkt rom med høy lyd.

5929730[/snapback]

 

Selv syntes jeg ikke SH var noe skummelt.. men prøvde FEAR demoen idag med tilnærmet full grafik for første gang og jeg skal si at jeg slo av spillet etter at jeg hadde falt av stolen og slått hodet i sengekanten :mad:

 

skummleste jeg har spilt :no:

 

dog har jeg ikke lyst på hjerneblødning så jeg dropper det :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...