Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilklen forsterker bør jeg velge?


LendeN

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Rockford Punch P112S4 4 Ohm 150 Watts RMS/300 Watts Peak

 

For å si det rett ut, dette sier meg ikke stort. Suben fikk jeg av onkelen min, den er vel 1-2 år gammel (ubrukt).

 

Det jeg lurer på er hva du anbefaler ved valg av forsterker. Så trenger jeg også hjelp til valg av ledninger og hvordan det kobles.

 

Jeg har sitt på denne

(har planer om og kjøpe en til av samme type sub senere, så forsterkeren må takle 2x av den jeg beskrev)

Er det ett bra valg? Og vil den takle 2 stk?

 

Etter det jeg har hørt er det lurt og holde seg til ett merke. Vist du mener noe annet så kom gjerne med andre forslag en Rockford :)

 

Vil helst holde meg under 5k når det gjelder forsterkeren.

 

Det med hvilke ledninger jeg skal bruke og hvordan det skal kobles til cd-spilleren osv. er jeg helt grønn på. Hadde vert fint vist jeg kunne fått en grundig forklaring på det og helst link til der jeg kan få tak i det jeg trenger også.

 

Takk.

Endret av LendeN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rockford'n du har valgt er forsåvidt grei, men hvorfor overbetale? Jeg har en Rockford selv, den her - http://www.bilstereo.no/prod_detaljer.php?id=986

og den spiller bra. Det er også et bra merke.

 

Hvordan koble til cd spiller? Det er barnemat. Ok slik gjør du det.

Du trenger en kabel kit. fra + fra batteriet tar du en kort kablel (maks. 30 cm) som går til sikring, fra sikring skal kablen gå videre til forsterker (der hvor det står + på den) I kabel kit finner du signal kabel, den ser sånn ut: http://boomboom.no/index.php?act=viewProd&productId=59

Den skal du bruke for å få signal fra cd spilleren din til forsterker. (bak på spillern finner du 2 eller 4 innganger) Hvis du ser på bildet, så ser du en lita ledning som er med. Det er ikke alle singal kablene som har den, men du tar bare en tynn ledning og strekker den fra forsterker ("remote") til spiller (der må du finne hvor du skal tilkoble den. Jeg brukte "ACC" men det er sikkert ikke rett. Jeg bare får ikke lyd på de andre. Den skal vær blå/hvitt så godt jeg husker (Skal kjøp meg en nytt spiller snart.) :w00t:

Vell, hvis du har flere spm. så e d bare å rop.

Her får du også ett bildet fra meg, hvis du ikke skjønte det jeg skrevet.

Men det er barnemat, som jeg sagt før ;)

post-94406-1145131677_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Leasch: takk for forklaringen :) bilde kommer sikkert til nytte når jeg skal starte og koble :D

 

Men den forsterkeren klarer vel ikke å gjøre slik att 2x av den suben jeg beskrev til å yte max med tanke på de spesifikasjonene som er lakt fram om forsterkeren:

 

SPESIFIKASJON

Effekt RMS 4 Ohm 2 x 60 Watt

Effekt RMS 2 Ohm 2 x 125 Watt

Effekt RMS brokoblet 1 x 250 Watt

Dimensjoner H x B x D 60 x 279 x 297

 

Suben min er på 150 RMS Watt og 4 Ohm.

 

Dvs. att forsterkeren må klare

 

Effekt RMS 4 Ohm 2 x 150 Watt

(siden jeg har planer om og skaffe meg en til sub i fremtiden)

 

Som sakt, dette er jeg ikke sikker på, men for meg virker det bare logisk.

 

Stopp meg vist jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Vil gjerne anbefale deg å sjekke ut www.dynabel.no før du bestemmer deg, de har skikkelig forsterkere til rimelige priser.

 

Du sier du skal ha 2 elementer etter hvert og jeg regner med at begge er 4 ohm. da kan du enten kjøpe

 

1. Dynabel Bf0804 til 2000 http://www.mamut.com/dynabel/subdet300.htm og brokople den da yter den 2x250

 

eller siden du har såpass mye penger du vil bruke kan du går for

 

2. Dynabel bf4501 KLASSE D mono forsterker til 4000 http://www.mamut.com/dynabel/subdet299.htm Denne yter 450w rms i 4ohm, men visst du skal ha 2 elementer kan du koble disse ned i 2 ohm og da yter forsterkeren hele 800w rms og dette er skikkelige watt, bare sjekk ut hjemmesiden deres, så ser du at demobilen deres har vunnet nm i bilstereo

Lenke til kommentar
Hvis du ser på bildet, så ser du en lita ledning som er med. Det er ikke alle singal kablene som har den, men du tar bare en tynn ledning og strekker den fra forsterker ("remote") til spiller

5926520[/snapback]

Helst ikke bruk den tynne ledningen som er på signal kabelen til remote, denne lille tynne kabelen kobler du sammen med jord på forsterkeren og isolerer den i den andre enden.

Trekk egen kabel til remote og trekk også jordings kabelen til spillern til jordingspunktet for forsterkeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...