Gå til innhold

Top 5 rpg spill

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

1. fallout 2 (man kan ikke begrunne ekte kjærlighet <3)

2. fallout 1 (-||-)

3. the sims (eneste spillet med nok valgmuligheter til å kalles et ekte rollespill og da er det irrelevant at det er mindre spennende en det virkelige liv)

4. MM 7+8 (i can fly and cast fireballs, what more do i need?)

5. system shock 2 (har mere stemning og karakterutvikling en de fleste vandelige RPGer)

Endret av cyberPanda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TES1 Arena <- første rpg, gikk en stund før jeg forstod at man ikke kunne storme alle :p

TES2 Daggerfall <- måtte bare ha det

TES3 Morrowind <- vell, man har jo fargoth og ringen da :)

TES4 Oblivion <- SIKLE PÅ! makan til pent spill, om man ser bort fra lvl systemet.

Gothic 2 <- god historie, litt uvante kontroller og gameplay, men det er en vanesak.

^^

Skrevet (endret)

Da har jeg nok en gang gravd frme lista mi fra forumets dype huler. Den har blitt oppdatert for nye spill. Men det var fortsatt ingen som klarte å dunke ut de som alt har befestet sin titell. ;)

Planescape : Torment <- Orginal setting, spennende npc'er, ulike løsninger på ting etter din hovedkaraktersegenskaper, fengende historie. Rett og slett et unikt spill, muligens tidenes beste.

Baldur's Gate <- Jeg er en av de få som ble grepet bed av orginal spillet en BG2. Det var en revlusjon innenfor sjangeren til tross for at det er så tradisjonelt. BG mangler nok på en del punkter som orginalitet, ulike måter å løse ting på og dypbde på NPC's. Men alt dette tar det igjen med sjarme.

Gothic II <- Stemningsfylt rollespill der man slipper å bli lesset over av all slags tall. Gode valgmuligheter og historie. Mangler litt på interaksjon med NPCs.

Might and Magic 6 <- Det mest kamp orienterte spillet av alle på denne listen. Det mangler både dybde og interaksjon med NPC's. Det mangler valgmuligheter. Dette tar det opp igjen i stemmning og sjarme hos meg. I sin tid var dette et konge spill og til tross for sine klare svakheter et spill jeg fortsatt elsker.

Morrowind <- Valgfrihet i mange former, i alt fra raser til spillestil. En svær verden å utforske som har solid bakgrunn. Systemet som brukes trekker spillet mye opp sammen med mod muligheten. Men hovedhistorien blir litt borte i alle mulighetene og kunne vært gjort mer ut av. Dårlig interaksjon med NPC's trekker også ned. Den utradisjonelle og spennende settingen gjør at Morrowind kommer over Oblivion her. En ennen grunn er at Morrowind ikke har et håpløst system på leveling av NPC's som Oblivion.

Endret av SirGalrim
Skrevet (endret)

1. Gothic 2. Akkurat passe stort, fantastisk verden, og virkelig gode muligheter for utforskning, og ett enkelt men særdeles godt fungerende level-system.

2. Fallout 2. Fantastisk stemning, mange muligheter og mye humor.

3. Planescape: Tornment. Annereledes og med en fantastisk historie.

4. Ultima Underworld 1 & 2. Bestefedrene til dagens 3d RPG'er. Ingen spill har til dags dato klart å gjenskape den stemingnen som de to spillene har. Rett og slett fantastisk.

5. Baldurs Gate 2. Beste spill fra Forgotten Realms-universet så langt.

Endret av Gromle
Skrevet (endret)

Gidder ikke lage en topp-liste med de beste spillene, men kan nevne noen av rollespillene som har gitt meg de beste spilloplevelsene gjennom tidene.

Fallout spillene

Fra døde Interplay

150px-Fallout.jpg

Enkelt og greit det perfekte spill, det har alt, gameplay, genial historie, og gode utfordringer og er det rollespillet jeg har prøvd som har absolutt kulest karakter-muligheter, og gjennspill-verdien er enorm.

Rettighetene til Fallout-universet er kjøpt opp av Betsheda, så vi får se om de klarer å lage en verdig oppfølger noengang. :)

Black Crypt

(Eye of the beholder-lignende)

Lyden var herlig skummell, og du ble sugd inn i handlingen på en skummel måte. Forferdelig spill å sitte å spille i ett mørkt rom på natten.

bcshot1.jpg

Mange items og lignende som du ikke vil miste, en kamerat hadde gikk rundt med en ekstra kiste på pointeren, for å få plass til alle tingene sine når han spilte det.

Det kom på 4 disketter som var enormt på den tiden det kom ut.

bcshot3.jpg

Det første spillet som Ravensoft lagde, de lagde nesten bare rollespill i begynnelsen, har blitt litt mere kjent etter Heretic-spillene, Hexen, og nå gjør dem nesten bare spill som sikkert skaffer masse penger, men ikke noe særlig spillopplevelse for meg, som f.eks. Star Wars spill, og Quake 4.

Lands of Lore spillene.

fra Westwood..

1-eren ligner litt på Black Crypt/Eye of the Beholder, og du styrte ett klassisk party med folk.

250px-Lands_of_Lore.gif

I LoL 2 derimot utviklet det seg til førsteperson-rollespill.

lore2_screen002.jpg

I den versjonen spiller du sønnen til erkeskurken fra LoL 1 (heksen Scotia), og du er under en forbannelse som gjør at du skifter mellom tre personligheter, enten blir du ett menneske, eller så tar du form etter din far (som var en demon), eller så blir du en øgle, dette har du liten kontroll over i starten, noe som kunne gjøre spillet veldig vanskelig.

Husker ikke like mye fra LoL3 men det var helt sikkert bra det og.

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Artig spill, meget god karakter-muligheter og annerledes historie.

Første spill utviklet av Troika games, som ble startet opp av 3 stykker som jobbet på Fallout, og det føles i dette spillet.

screen-thumb3.gif

Might and magic serien.

Ikke så veldig variert eller dyp historie i denne serien fra New World Computing, men alikevel likte jeg det enormt godt av en eller annen mystisk grunn.

Det har heller ikke stor gjennspill-verdi, samenlignet med de over ihvertfall.

Men så er det tross alt 9 spill så langt i serien, dette er forøvrig ett såkalla 'spin-off' fra det litt mere kjente Heroes of Might and Magic, selv om jeg aldri har fått tak i noen før spill nummer 6.

Spillet minner litt om Oblivion, men jeg likte M&M litt bedre, da det er mulig å dø i dette spillet, noe jeg ennå ikke har gjort i Oblivion de 4 dagene jeg har spillt.

her er noen bilder fra 7'eren

39951_thumb.jpg

39954_thumb.jpg

Hired Guns fra DMA Design

Var også fantastisk morsomt, spesiellt om du var 4 stykker samlet og spilte ilag, på en skjerm.

leahdile.gif

Endret av KongRudi
Skrevet

1: NWN: Beste RPG som er ute, Historien og klassene er ekstremt godt ballansert. er jo også basert på D&D3erd edition, har spilt penn og papir versjonen i rundt 12 år, elsker det :D

2: Baldurs gate 1 og 2: samme som NWN :D liker den type spill, er bra lagd, finner ingen feil med de, kan spille i maaange timer i strekk :D

3: Oblivion: Frihet, frihet, frihet..

4: Kotor 1 og 2: Sykt gode spill

historien er sykt bra

det er de spillene jeg liker veldig godt innen rpg sjangeren,har hatt maaaaange maaange timer forran skjermen med de:D

Hadde ikke noen Diablo spill der, grunnen er at jeg ser ikke på Diablo som "RPG" mere som "hack&Slash"

Skrevet (endret)

Hmm, tror min liste må bli noe sånn...

-Gothic 2 (elsker dette spillet. Klarer ikke å sette fingeren på akkurat hva det er, men jeg elsker det!)

-Pagan: Ultima VIII (var vel et av de første rollespillene jeg spilte. Elsker det selv i dag)

-Star Wars: Knights Of The Old Republic (Blant kongene når det gjelder historie, selv for RPG/eventyr-sjangeren å være!)

-Gothic (1'ern var veldig god, men siden jeg prøvde ut 2'ern først, ble det som om noe "manglet" med 1'ern)

-The Elder Scrolls IV: Oblivion (fascinerende bra RPG med lammende grafikk. Likevel har det noen mangler)

Det der må vel være min liste. Liker også Diablo, Sacred, Baldur's Gate og Dungeon Siege (osv) veldig godt, men det er noe med de spillene i lista som gjør at de har en mye større personlighet. Man føler i mye større grad at man er en del av den verdenen. At man er den karakteren man spiller. Kan ha noe med kameravinklingen, måten å bygge karakteren på, muligheten til å påvirke og endre på historien og verdenen, eller kanskje noe helt annet.

Det finnes alltids andre rollespill jeg har koset meg mye med også:

Star Wars: KOTOR 2 var også veldig bra. Vil dog ikke ha det på lista, ettersom alt for mange bugs og huller i historien ødela mye. Et uakseptabelt uferdig spill.

Vampire: Bloodlines - The Masquerade likte jeg også veldig godt. Samme grunn til at det ikke ligger på lista. Alt for buggete.

Mount & Blade er også kjempebra. Likevel er det enda alt for uferdig til at jeg kan putte det opp på lista. Når den ferdige versjonen kommer, however, da kanskje... :)

The Elder Scrolls III: Morrowind er også i høyklassen. Likevel var det mye f.eks. Gothic-spillene hadde, som ikke Morrowind hadde. Det ble etter hvert utrolig kjedelig når man måtte vandre mil etter mil i ødemark (som var ØDE), uten å se et eneste sivilisert menneske. At det ikke var noe voice-over synes jeg ikke hjalp noe med å få spillerne kaptivert. Likevel et veldig bra rollespill.

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet (endret)

TES Oblivion: Elsker friheten og den følelsen som gjør at du ikke trenger å følge en drit av regler!

KOTOR1 og 2: Elsker Star Wars :D Også er det en genial story

TES Morrowind: Var dette som fikk meg hekta på RPG spill, dette likte jeg med frihet og valgmulighetene

Neverwinter Nights: Genialt på Coop og så er det så enormt, og utrolig morsomt

Må nesten ta med:

Dungeon Siege 1 og 2: Elsker det rett og slett, blir fort hekta! :D

PS: Woops glemte Gothic serien!

Endret av The_dark_lord
Skrevet (endret)

ARCANUM er tidenes feteste rpg spill!! :yes: :thumbs:skal også kjøpe Oblivion snart... gleder meg... :D

Endret av yo_flo
Skrevet (endret)

Har ikke prøvde Fallout serien siden det er så gammalt. er nesten ferdig med Planescape: Torment som også er ganske gammelt. Ser ut som man er nødt til og skaffe seg det siden så mange hadde nevnt det her. Har lest litt om det no og det virke litt stili. Men ser at det er med guns og ikke med sverd og magi, og det er det jeg liker best med RPG.

Endret av santaclaw
Skrevet

1: Fallout 1,2 og Baldurs Gate 1 og 2. Umulig og plassere disse på andre plasser en delt førsteplass.

5: Icewind Dale 2

Sikkert noen spill jeg har glemt i farten, liker også Morrowind og Oblivion, men ikke helt den typen rpg jeg liker best. Arcanum er også kjempe morsomt! Diablo og Dungeon Siege 2 er såpass syltynne spill som jeg ikke plasserer i rpg sjangeren, de hadde uansett ikke fått plass i top 5 :)

Skrevet

Og til de som sier Gothic II er bedre en TES III: Morrowind de tar feil.

5968774[/snapback]

Ser gjerne at du begrunner det utsagnet litt... For jeg klarer ikke å se hvordan vanilla Morrowind er bedre enn noen av Gothic-spillene.

Skrevet (endret)
Og til de som sier Gothic II er bedre en TES III: Morrowind de tar feil.

5968774[/snapback]

Tre ord: Smak. Og. Behag. Hørt om de tre ordene før? Nei? Pugg dem, for om du glemmer dem, kan du havne opp i trøbbel senere i livet...

Fordi om DU ikke liker spillet bedre, kan det være mange andre som gjør det (og det er det - meg, for eksempel). Det finnes ikke noe objektivt svar på hvilket spill som er bedre. Ikke når det gjelder to spill som er såpass gode som de er. Noen mener for eksempel at kampsystemet i Gothic er genialt, mens andre synes det er et mareritt (ofte fordi de ikke har peiling på hvordan de bruker det). Jeg synes ikke det er noen av delene. Ikke et dårlig system, men jeg synes ikke at "genialt" er rett ord for det.

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet

Må si at jeg aldri glemmer Eye Of The Beholder serien. Brukt mange timer her. Ellers så synes jeg en del av de som nevnes knapt kan kalles RPG spill... Men så er jeg vokst opp med RPG med penn & papir (og hauger med regelbøker ol... ;) )...

Skrevet

[OFFTOPIC]

Might and magic serien.

Men så er det tross alt 9 spill så langt i serien, dette er forøvrig ett såkalla 'spin-off' fra det litt mere kjente Heroes of Might and Magic, selv om jeg aldri har fått tak i noen før spill nummer 6.

Nei, Heroes of Might and Magic er en spin-off fra Might and Magic. HoMM 1 og 2 kom mellom MM5 og MM6. (5 år mellom 5 og 6 og vesentlig endring i design.) Man kunne få med MM4 og MM5 i MM Milenia Edition som kom i 2000, og egentlig var en samlepakke for MM6 og MM7.

Skrevet

jeg spilte veldig mye m&m6. synes forsatt det er konge. la det inn på pc'en min for en stund siden, men det går ikke så bra. når jeg prøver å snu meg, så snur jeg meg alt for fort. så det blir veldig vanskelig å styre?

er det noen som vet om jeg kan fikse på det?

har lyst å spille det igjen.

ellers må jeg bare nevne Betrayal At Krondor som jeg nevnte på starten.

kom ut i 1996 og er tatt i fra den ene boka til Raymond E. Feist.

van et par awards dette året. oppfølgeren Return To Krondor kom et par år senere. men det er det første som er det beste synes jeg. for dere som har vokst opp med spill fra 90 tallet og ikke henger seg opp i grafikk bør virkelig prøve dette spillet.

Skrevet

Trur eg har svart på dette spørsmålet mange ganger, og eg føler at lista mi endrar seg litt for kvar gang, men la gå.

1. Baldur's Gate 2

Ypperste klasse frå FR-universet. God historie, koseleg grafikk (pga 2d), interessant dialog, interessante karakterar og det er D&D.

2. Arx Fatalis

Fengslande atmosfære, god historie, interessante oppgåver og bra interface.

3. Morrowind

Treng eg å sei noko om dette? Friheita, og fantastisk spelbarheit.

4. Dungeon Siege

Hjernedødt Hack 'n Slash? Kanskje. Men likevel utrulig morsomt. Heilt grei grafikk også.

5. Arcanum

Utelatt og til tider undervurdert RPG.

Eg har bevisst utelatt Diablo 2 denne gangen.

Skrevet
1: Fallout 1,2 og Baldurs Gate 1 og 2. Umulig og plassere disse på andre plasser en delt førsteplass.

5: Icewind Dale 2

5969667[/snapback]

Icewind Dale 2 :love:

Beste RPG spillet jeg har spilt! Hele historien er jo bare helt genialen.. :thumbup:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...