Gå til innhold

Hvordan makse ditt 7800GT i 3 enkle steg!


Anbefalte innlegg

Hvordan makse ut ditt 7800GT i 3 enkle steg ! v1 beta

 

Her er ein guide på hvordan voltmodde ditt 7800GT så enkelt

at alle kan gjøre det ! Det er også ein guide for hvordan

overklokke kortet ditt etter du har modda det.

 

-Biosmodden skal ikkje fungere på dei nyere XFX 7800GT korta med svart PCB-

 

Eg tar selfølgelig intet ansvar for skade du har påført kortet ditt

eller garantien som du bryter ved å gjøre dette...

 

NB: Øket volt gir større behov for kjøling...

 

Det du trenger:

 

Fysisk:

Multimeter

Nykvesset blyant

Ein diskett/Cd eller Usb flashdisk

 

Software:

Nibitor

ATI Tool

nvflash

 

 

Voltmodde grafikkprossesoren:

 

Det vi skal gjøre her er å gi grafikkprosessoren 1,5v på preformance 3d

istedenfor 1,4v som er orginalt dette vil øke mulighetene for å klokke lenger

på kjernen. Dette skal vi gjøre ved hjelp av ein såkalt "softmod" i biosen på

skjermkortet.

 

A. Klargjøring av bios

 

1. Gå inn på programet Nibitor

post-55003-1145056115_thumb.jpg

 

2. Klikk på "tools" så gå "readBIOS" og klikk på "Select device"

post-55003-1145056127_thumb.jpg

 

3. Velg Grafikkortet ditt og klikk ok

post-55003-1145056140_thumb.jpg

 

4. Gå inn på "tools" og "readBIOS" og klikk på "Read into file" og lagere ein

backup noe som er kjekt å ha som foreksempel backup.rom

post-55003-1145056176_thumb.jpg

 

5. Gå inn igjen på "tools" "readBIOS" og klikk på "Read into Nibitor"

post-55003-1145056149_thumb.jpg

 

6. Klikk på fanen "Voltages" og klikk ok på advarsel meldingen som kommer opp

post-55003-1145056163_thumb.jpg

 

7. Merk av "Extend Voltage Table" klikk på rullegardinen som står til høgre for

"3D" og klikk på 1,5V

post-55003-1145056200_thumb.jpg

 

8. Klikk på rullegardinen som står til høgre for "2D" og klikk på 1,3

 

9. Klikk på "File" så "Save" og lagre biosen med eit navn du husker

(skriv ned heile filnavnet tildømes modbios.rom på eit ark sånn at du har det når du skal flashe kortet)

post-55003-1145056210_thumb.jpg

 

Vist du ikkje har diskettstajon eller rett og slett ikkje stoler på dei gamle diskettene gå til B2 vist du skal bruke diskett se B1

 

B1. Lage boot diskett og forberede til flashing av VGA bios

 

1. Sett inn ein diskett i diskettstasjonen og gå inn på "min datamaskin",

høgreklikk på "3,5-tommers diskett (A:)" og klikk på "formater"

 

2. Merk av "lag boot diskett" og klikk på start

 

3. Vent til den er ferdig og du har eit stykk boot diskett ferdig til bruk

 

4. Pakk ut nvflash som du har lastet ned og legg filen nvflash.exe og cwsdpmi.exe på disketen du akkuratt har formatert

 

5. Kopier biosfilen som du lagde i A og backupen du lagde i A inn på den samme disketen

 

B2. Gjøre USB disken om til dos boot disk og forberede til flashing av VGA bios, Credits til gaardern for denne

 

1. Last ned Win98SE bootdisk iso fra www.allbootdisks.com

 

2. Pakk ut og mount i Deamon Tools. Eventuelt brenn den til en cd.

 

3. Last ned HP USB Disk Storage. (Hvis nedlastingen ikke starter automatisk, trykk på "...klicken Sie bitte hier"

Start opp HP-programmet og velg "Create DOS startup disk", velg så den stasjonen der Win98SE-isoen ligger, i mitt tilfelle H:.

hp5up.th.jpg

 

4. Trykk på start :) (Husk å ta backup av det som eventuelt ligger på minnepennen fra før)

 

C. Flashe VGA biosen

 

1. Slå av maskinen og sett inn boot disketen eller USB disken

2. Slå på maskinen og sett bios til å boote frå diskett eller USB disk

3. Når du har komt inn i command prompt skriver du inn "nvflash modbios.rom"

4. Når du har trykt på "y" for å bekrefte comandoen er det bare å vente til han er ferdig å flashe, det skal vanligvis gå fort og når han er ferdig skal det stå "Update successful"

5. Når han er ferdig er det bare å ta ut disketen og starte datamaskinen på nytt.

Når du har starta dataen på nytt skal du ha fått 0,1 volt til kjernen å boltre deg med :)

 

 

Voltmodde minnet på grafikkortet:

 

Dette er litt mere "skummelt" og dette involverer bruk av ein såkalt "pencil mod"

eller på norsk blyant mod. Det vi skal gjøre her er å bruke ein blyant til å

teiktne over ein resistor på skjermkortet og minske motstanden og på den måten

å øke volten til minnet. Orginalt er motstanden på denne resistoren på 620 ohm

og stock volt er på 2,08.

 

1. Skriv ut eit bilde som viser kor resistoren sitter og gjør deg kjent med det.

voltagemap29za.th.gif

 

voltagemap2px.th.gif

 

2. Skru av maskinen og ta fram alt du trenger, eg anbefaler at du bruker ein antistatisk pose tildømes den som kortet kom i til å legge kortet på mens du modder det :)

 

3. Ta ut skjermkortet fra maskinen og legg det på den antistatiske posen eller bare på skrivebordet ditt

og finn resistoren som er vist på bildet litt over, det er her det er kjekt å ha skrevet ut bilde.

 

4. Finn fram multimeteret og mål motstanden mellom dei to føttene på resistoren, det skal vere 620

 

5. Ta fram blyanten og start å teikne oppå resistoren mellom føttene på resistoren, gjør det litt og mål

motstanden på nytt heilt til du får ønsket motstand. Jo meir du teikner jo høgare blir volten.

Om motstanden er 600 så vil volten bli 2,14. Når du er fornøyd blåser du vekk det løse blystøvet og sjekker motstanden ein siste gong. 2,5v er maks anbefalt på minnet.

 

6. Sett skjermkortet inn igjen i maskinen og slå på.

 

7. For å måle volten tar du og kobler den svarte ledningen til "ground" eg bruker å koble til den svarte

ledningen på molex den nærmest den gule, og den raude på multimeteret kobler du til Vmem measure som står

merka av på bildet du brukte til å finne resistoren.

 

 

 

Overklokking !

 

Nå har du fått voltmodda skjermkortet ditt og det er no den virkelige morroa begynner

nå skal vi se hvor mye vi klarer å skvise ut av 7800GT kortet ditt !

Med disse voltmodsene burde det ikkje vere noko problem å danke ut selv dei råeste 7800GTX stock kortene !

 

Finn fram ditt overklokkingsprogram og sett i gang

 

Eg kommer til å bruke ATI Tool til å klokke, det er fordi den har ein kjekk artifact test innebygget som er ganske kjekk.

 

Start opp programmet og finn dei to bryterene som det står 3D pref i midten av og er heilt til høgre.

 

Del A Overklokking av Kjernen (referert til som "core" under)

 

1. Begynn med å skru opp den bryteren av dei to som det står "core" over til den er oppe på 450mhz og trykk "set clock", så trykker du på "Scan for Artifacts" og lar den kjøre i 2 min vist du ikkje får feil (det lager ein lyd kvar gang det blir ein feil og sekundtelleren begynner på nytt kvar gong det er ein feil)

 

2. Vist du ikkje får feil i løpet av dei 2 minuttene skrur du opp core 10mhz så kjører du artifact testen igjen i 2 min. Vist du fortsatt ikkje får feil skrur du opp core opp 10mhz til og fortsetter med denne syklusen til du får feil i artifact testen.

 

3. Når du får feil skrur du ned core med 5mhz og tester for artifacts igjen vist det ikkje er artifacts på 10 min då så skal det vere stabilt.

 

4. For å vere sikker på at det er artifact fritt foreslår eg å kjøre nokon runder gjennom

favoritt spillet ditt for å se om du ser feil i grafikken (det kan vere prikker eller streker osv)

Blir det artifacts så er det bare å skru 5mhz ned til...

 

Del B Overklokking av minne

 

Finn bryteren heilt til høgre som det står "Memory" over og gjør nesten det samme som i A

bare at no begynner du på 550mhz og øker med 5mhz og 5mhz mellom artifact testene.

Det er samme her og, vist du får artifact's skrur du ned med 5mhz og tester igjen.

 

FAQ

 

Hjelp windows fryste seg under klokking !

 

Det er ingenting å vere redd for, bare reset maskinen og

kortet skal vere på stock hastigheter. Så tar du hastigheten

kortet fryste seg på og skrur ned litt.

 

Kortet mitt blir så varmt etter voltmoden, kan jeg risikere

å ødelege kortet mitt ?

 

Kortet blir altid varmere etter ein vmod, men det anbefales

at tempen er under 75 grader. Kortet ditt er kanskje ikkje

i direkte fare selv om kortet holder 77 grader load, men om det er

tilfelle så anbefales det kanskje å flasje tilbake til

backup biosen uten den 0.1 volt økningen på kjernen.

115 grader er abselutt maks då begynner grafikkortet

automatisk å skru ned frekvensene og du vil ikkje nerme deg den

tempen.

 

Vil ikkje volten på minnet synke litt etter litt når man bare har brukt

ein blyant til å senke motstanden på resistoren ?

 

Jo litt og litt av blyet vil forsvinne etter kvart, det står tross

alt ganske opent for luftsirkulasjon fra foreksempel cpu vifta.

Men vil man ha volten opp igjen er det bare å teikne over resistoren igjen.

 

Skjermen ble svart etter at eg flashet biosen hva skal jeg gjøre ?

 

Det er det du har backup biosen til. Du vil enten trenge eit pci grafikkort

eller så kan du prøve å flashe biosen med backupen i blinde.

Hvis du har eit pci grafikkort tilgjengelig bruker du bare det mens du

flasher til orginalbios.

 

Må du ikkje lagre som "6800 series" og loade for å få tilgang til 1.5 volt ?

 

Nei i siste verson av nibitor (nå 2.8a) trenger du ikkje det for 7800GT, men skal du gjøre det i 7800GTX eller GTX 512 må du gjøre det.

 

Skal du ikkje rydde opp i voltage table etter du har endret volt på biosen ?

 

Det trenger du heller ikkje å gjøre med 7800GT biosen så lenge du har nibitor 2.8a eller senere. Om du skal gjøre biosmoden på eit 7800GTX kort eller GTX 512 må du gjøre det.

 

Eg får load Error når eg prøver å starte nvflash hva gjør eg ?

Hvis du får Load Error når du prøver å starte nvflash.exe, så last ned csdpmi4b.zip her, pakk ut og kopier de 3 exe-filene som ligger i BIN-mappen over på minnepennen/disketten. Da funker det :) (Credits til gaardern)

 

 

 

Når du har funnet maks på minne også er det bare å poste resultatene dine her og gratulere deg sjølv med at du har fått maks ut av ditt 7800GT :)

 

Denne artikelen er under stadig utvikling og om det er noe som du mener skulle vert tatt opp i guiden så si ifra !

 

Endret av jon-t
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har klokka core til 500 og mem til 1210 mitt kort klokker skikkelig dårleg!

5922589[/snapback]

 

med eller uten artifacts? :p

 

sjølv har eg fått mitt eiget kort opp i 496 core og 1220 mem uten vmodd på core eller minnet! faktisk gjennomførte det 3dmark05 med desse klokkefrekvensane og fekk ein total score på 8119 (sølvsagt kom det artifacts fram).

Endret av Elensar
Lenke til kommentar
Veldig god guide jon-t! :thumbup:  syns den fortjenar sticky. Når det gjeld bios flashinga som du har nevnt så er det jo det samme for alle nvidia skjermkort.

 

Får mitt nye 7900GT kort i morgon, nokon som veit kva stock volt på core er? 1,4?

5922528[/snapback]

Stock gpu volt er 1.2. Men det finnest noen enkle modder som gjør kortet om til 1.3/1.4/1.5v.

Lenke til kommentar

Jævla bra :D MEN, du burde ta med at man bør rydde i "voltage table" også.. ellers.. perfekt :love:

edit: vil bare legge til at vmod i bios funker på de fleste nvidia kort , men om man ikke får valgt "extend voltage table" så lagrer man biosen som nvidia 6800 series GPU , åsså åpner man den lagrede fila å velger F.eks GTX 512 ( eller hva det var FØR man lagra fila). da kan man velge opptil 1.5 volt. denne modden fungerer på Både Gt , GTX og GTX 512 ( gtx 512 kjører 1.45 V stock).

Endret av AmdTommy
Lenke til kommentar

ja skal se litt på det, kvifor skal man rydde i voltage table egentlig ? Har ikkje heilt skjønt det, ser ryddig ut for meg :p

 

Hehe har akkuratt fiksa 2.25 volt til minne ved hjelp av pencil modden :p

Ga meg vel 1260 på minnet :) Har sett folk som har klart 1300 ++ ved samme volt men men.

Ser nesten ikkje kvifor man skal lodde på noko potmeter når man klarer å få volten like høg bare ved hjelp av ein pencil mod :)

Lenke til kommentar
ja skal se litt på det, kvifor skal man rydde i voltage table egentlig ? Har ikkje heilt skjønt det, ser ryddig ut for meg :p

 

Hehe har akkuratt fiksa 2.25 volt til minne ved hjelp av pencil modden :p

Ga meg vel 1260 på minnet :) Har sett folk som har klart 1300 ++ ved samme volt men men.

Ser nesten ikkje kvifor man skal lodde på noko potmeter når man klarer å få volten like høg bare ved hjelp av ein pencil mod :)

5926338[/snapback]

funker fint uten å rydde også.. men man skal visst gjøre det :p hva klarte minnet ditt før da? mitt klarer over 1230 på begge korta.. men du får vel ikke økt volten like mye med blyant mod?

Lenke til kommentar

Klarte ikkje meir enn 1160 før eg begynte...

Du kan få volten ganske høg med blyant modden også fordi eg har tatt

modden to ganger, første gangen stoppa eg og tekne når motstanden var nede i 600 noe som ga med 2,16 men eg var ikkje fornøyd med det og tok ut kortet i dag også å tekna litt til når eg var verdig var motstanden heilt nede i 540 så eg måtte ta vekk litt av blyet så eg hadde 570 sa eg meg fornøyd noe som ga meg det eg har no nemlig 2.25. Men det er ikkje anbefalt å ha så mykje meir enn 2.3 volt til degleg bruk og maks 2.5 ved ekstreme tilfeller

Endret av jon-t
Lenke til kommentar

Trur ikkje det er så mye du kan gjøre galt, untatt faren for statiskelektrisitet som altid er der når du jobber med elektriske komponenter og at du finner riktig resisstor (holdt på å teikne på feil resistor sjølv :p)

Ble egentlig overrasket kor enkelt det var, og eg er ikkje akuratt stø på handa for å si det sånn. Men du må passe på å måle heile tiden med multimeter for å sjekke at ikkje motstanden blir for lav.

Lenke til kommentar

Lag denne klisjette! Dritbra guide, enkel og oversiktlig. Får MCW60 på tirsdag eller onsdag, og da skal jeg love deg at jeg skal tyne hver minste bølgelengde ut av mitt EVGA 7800GT CO. Jeg har da det 7800GT-et med høyest stockclock (470MHz core). Håper jeg klarer endel til. Men det er en ting jeg lurer på, (redd for alt som har med flashing å gjøre), skal jeg skrive inn "nvflash -4 -5 -6 modbios.rom" sammen, eller skal -4, -5 og -6 skrives inn hver for seg? Hvis alt skal skrives sammen hadde det vært fint om du kunne brukt anførselstegn :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker ! Skal se om eg får utvida han litt etterkvart til kordan du kan stramme inn timings på minnet og slikt, men må få lest litt er ikkje så stødig på det endå.

Flasha biosen på nytt her i går og ser at eg må endre litt på flash prosedyren, var ein stund siden sist flash når eg skreiv guiden...

Funka fint å bare skrive "nvflash modbios.rom"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...