Gå til innhold

Vil legalisere all narkotika


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skotske politifolk mener kampen mot narkomisbruket er tapt. Da er det bedre å legalisere bruken og få salget under kontrollerte former.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/14/463617.html

Er det ikke galt å legalisere narkotika?

Hva er deres meninger??

Tror dere en legalisering av narkotika ville vært bra i Norge?

5919610[/snapback]

 

Legalisering er et interessant alternativ. For det første blir man kvitt all form for kriminalitet i forbindelse med stoffsmugling, og bakmennene vil miste enorme inntekter. For det andre slipper man å bruke ressurser på å forfølge folk som kriminaliseres pga (mis)bruk, og brukerne kan skaffe seg stoff billig og enkelt gjennom legale kanaler fremfor å drive med kriminalitet for å finansiere bruken.

 

Jeg tror heller ikke at bruken vil øke veldig mye om det legaliseres. Folk som ikke har begynt med det enda, er sannsynligvis såpass fornuftige at de ikke starter bare fordi det er lov. På samme måte som at ikke hele befolkningen er alkoholikere selv om alkohol ikke er forbudt.

 

Det vil også følge med noen ulemper, f.eks. vil nok antalle brukere gå opp, om ikke veldig mye, så ihvertfall litt. En legalisering kan også oppfattes som et signal om at det er ufarlige stoffer det er snakk om.

 

Det kunne vært interessant å høre mer om hvordan situasjonen er på steder der stoffer som er forbudt i Norge er tillatt.

Lenke til kommentar
Skotske politifolk mener kampen mot narkomisbruket er tapt. Da er det bedre å legalisere bruken og få salget under kontrollerte former.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/04/14/463617.html

Er det ikke galt å legalisere narkotika?

Hva er deres meninger??

Tror dere en legalisering av narkotika ville vært bra i Norge?

5919610[/snapback]

 

Legalisering er et interessant alternativ. For det første blir man kvitt all form for kriminalitet i forbindelse med stoffsmugling, og bakmennene vil miste enorme inntekter. For det andre slipper man å bruke ressurser på å forfølge folk som kriminaliseres pga (mis)bruk, og brukerne kan skaffe seg stoff billig og enkelt gjennom legale kanaler fremfor å drive med kriminalitet for å finansiere bruken.

 

Jeg tror heller ikke at bruken vil øke veldig mye om det legaliseres. Folk som ikke har begynt med det enda, er sannsynligvis såpass fornuftige at de ikke starter bare fordi det er lov. På samme måte som at ikke hele befolkningen er alkoholikere selv om alkohol ikke er forbudt.

 

Det vil også følge med noen ulemper, f.eks. vil nok antalle brukere gå opp, om ikke veldig mye, så ihvertfall litt. En legalisering kan også oppfattes som et signal om at det er ufarlige stoffer det er snakk om.

 

Det kunne vært interessant å høre mer om hvordan situasjonen er på steder der stoffer som er forbudt i Norge er tillatt.

5920003[/snapback]

 

amsterdam?

går en del hasj der hver dag, men sikkert mye pga turisme og at det er det eneste landet i europa det er lovlig i.

Lenke til kommentar
Er det ikke galt å legalisere narkotika?

Ikke nødvendigvis. Det er selvfølgelig trist med alle skadene og konsekvensene forskjellige rusmidler får for enkeltpersoner og den kriminaliteten som følger i kjølvannet av at dette er ulovlig. Men det er ikke gitt at et lovforbud er det mest effektive til å bekjempe de uheldige konsekvensene.

 

Jeg synes også det er litt for søkt at mange rusmidler skjæres over en kam og omtales som "ett" problem. F.eks er de to mest samfunnsskadelige rusmidlene i norge fullt lovlig i dag: Alkohol og tobakk. Hvorfor akkurat disse to? Jo, det er nok tradisjon og vane, men det er ikke sagt at disse har mindre negative konsekvenser enn hvis det hadde vært andre rusmidler enn disse som hadde vært lovlig fra gammelt av.

 

En rekke legemidler brukes også som rusmidler. Disse kan være lovlig og selges lovlig over disk, men likevel ha store konsekvenser. På samme måte kan mange av dagens bannlyste rusmidler som f.eks canabis fungere som legemiddel for enkelte sykdommer (f.eks MS)

 

Jeg synes derfor at folk bør se litt mindre snevert på hva som er skadelig og ikke, og hva som kan brukes som legemidler. Jeg har selvfølgelig ikke noe fasistvar, men det bør absolutt forskes på alternativene til å fortsette dagens ganske feilslåtte rusmiddelpolitikk/legemiddelpolitikk. Kanskje alternativet legalisering ikke er så dumt likevel? F.eks kan canabis, kokain, etc. skattlegges til måtehold slik som med alkohol og tobakk? Kanskje det kan gis på resept til enkelte pasientgrupper? Kanskje legalisering vil fjerne store mengder kriminalitet i form av bakmenn i ørten ledd og miliarder av svarte penger?

 

Uten å spore debatten helt av så ser jeg likheter mellom dette og debatten om legalisering av salg av sex. Store deler av problemet er jo bakmenn, menneskesmugling og den svarte økonomien som følger med. En legalisering kan fjerne mye av denne problematikken, samt gjøre at prostituerte kan tjene opp pensjonspoeng, betale skatt og bidra til at samfunnet går rundt som alle andre, og få en egen fagforening som forsvarer deres yrke og arbeidsforhold. Samt at enkelte pasientgrupper (handicappede og andre med labre sjekkemuligheter) får tilgang til noen av menneskets primærbehov, nærhet og sex, på et legalt vis.

 

Når du spør om mine meninger så er jeg definitivt for legalisering av salg av sex, men er mer tvilsom til legalisering av de fleste narkotiske midler. Men jeg er for å gjøre spesielt canabis til et lovlig legemiddel som enkelte pasientgrupper kan få resept på.

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg på en måte for legalisering av narkotika, de aller kraftigste spesiellt. Narkotika er som sprit - de ødelegger folk. For min del ville jeg vært svært glad at alle mentalt svake individer som ikke klarer å holde seg vekk fra pipen og nålen doper seg i hjel, desto fortere man blir kvitt slike desto bedre. På en annen måte så sier Kristendommen at man skal ikke friste andre, derfor kan jeg ikke tenke meg noen form for legalisering av hvilket som helst rusmiddel.

En ting som er positivt med alle de litt mer seriøse narkotika er at de er som Aids - de smitter bare en viss gruppe folk med visse moralske verdier, de som jeg synes er lave, men for all del så møter de sin skjeble, for alle leker man leker skal man betale for og. Soperen betler med det at den dør av en uvesentlig sykdom som forkjølelse siden immunsystemet er ødelagt, narkisen tar livet av seg med selvmord på grunn av dyp psykisk depresjon eller overdose, siden hjernen er så svidd at at kan ikke se forskjell mellom en teskje og en sprøyte.

Lenke til kommentar
Som sagt er jeg på en måte for legalisering av narkotika, de aller kraftigste spesiellt. Narkotika er som sprit - de ødelegger folk. For min del ville jeg vært svært glad at alle mentalt svake individer som ikke klarer å holde seg vekk fra pipen og nålen doper seg i hjel, desto fortere man blir kvitt slike desto bedre. På en annen måte så sier Kristendommen at man skal ikke friste andre, derfor kan jeg ikke tenke meg noen form for legalisering av hvilket som helst rusmiddel.

En ting som er positivt med alle de litt mer seriøse narkotika er at de er som Aids - de smitter bare en viss gruppe folk med visse moralske verdier, de som jeg synes er lave, men for all del så møter de sin skjeble, for alle leker man leker skal man betale for og. Soperen betler med det at den dør av en uvesentlig sykdom som forkjølelse siden immunsystemet er ødelagt, narkisen tar livet av seg med selvmord på grunn av dyp psykisk depresjon eller overdose, siden hjernen er så svidd at at kan ikke se forskjell mellom en teskje og en sprøyte.

5921847[/snapback]

 

Du sier narkotika og sprit kun ødelegger folk. Vet du hvor mange som har dødd av Hasj opp igjennom tidene, med alle de hundremillionene som har røyka det? 0 Så, på hvilken måte ødelegger hasj folk? Og på hvilkne måte kan det forsvares at hajs er ulovlig mens det mye farligere stoffet alkohol, som dreper millioner er lovlig?

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Som sagt er jeg på en måte for legalisering av narkotika, de aller kraftigste spesiellt. Narkotika er som sprit - de ødelegger folk. For min del ville jeg vært svært glad at alle mentalt svake individer som ikke klarer å holde seg vekk fra pipen og nålen doper seg i hjel, desto fortere man blir kvitt slike desto bedre. På en annen måte så sier Kristendommen at man skal ikke friste andre, derfor kan jeg ikke tenke meg noen form for legalisering av hvilket som helst rusmiddel.

En ting som er positivt med alle de litt mer seriøse narkotika er at de er som Aids - de smitter bare en viss gruppe folk med visse moralske verdier, de som jeg synes er lave, men for all del så møter de sin skjeble, for alle leker man leker skal man betale for og. Soperen betler med det at den dør av en uvesentlig sykdom som forkjølelse siden immunsystemet er ødelagt, narkisen tar livet av seg med selvmord på grunn av dyp psykisk depresjon eller overdose, siden hjernen er så svidd at at kan ikke se forskjell mellom en teskje og en sprøyte.

5921847[/snapback]

 

Du sier narkotika og sprit kun ødelegger folk. Vet du hvor mange som har dødd av Hasj opp igjennom tidene, med alle de hundremillionene som har røyka det? 0 Så, på hvilken måte ødelegger hasj folk? Og på hvilkne måte kan det forsvares at hajs er ulovlig mens det mye farligere stoffet alkohol, som dreper millioner er lovlig?

5921879[/snapback]

 

Hasj endrer hjernestrukturen, og kan i verste fall gjøre deg deliriøs, og til og med psykotisk. Hadde hasj vært så ufarlig som enkelte hevder, hadde det blitt satt i en egen bås, og ikke regnet som et narkotikum.

Lenke til kommentar
Hasj endrer hjernestrukturen, og kan i verste fall gjøre deg deliriøs, og til og med psykotisk. Hadde hasj vært så ufarlig som enkelte hevder, hadde det blitt satt i en egen bås, og ikke regnet som et narkotikum.

 

Nemlig! Dette er best synlig på folk som begynner å røyke tidlig, da for eksempel fra 12 til 16 år - så er de kronisk tilbakestående, intillekten ligger på nivå med en 6-åring for resten av livet.

 

Du sier narkotika og sprit kun ødelegger folk. Vet du hvor mange som har dødd av Hasj opp igjennom tidene, med alle de hundremillionene som har røyka det? 0 Så, på hvilken måte ødelegger hasj folk? Og på hvilkne måte kan det forsvares at hajs er ulovlig mens det mye farligere stoffet alkohol, som dreper millioner er lovlig?

 

Jeg forsvarer IKKE alkohol, og å velge mellom alkohol og hasj er å velge mellom to onder. Nei takk!

Lenke til kommentar
Som sagt er jeg på en måte for legalisering av narkotika, de aller kraftigste spesiellt. Narkotika er som sprit - de ødelegger folk. For min del ville jeg vært svært glad at alle mentalt svake individer som ikke klarer å holde seg vekk fra pipen og nålen doper seg i hjel, desto fortere man blir kvitt slike desto bedre. På en annen måte så sier Kristendommen at man skal ikke friste andre, derfor kan jeg ikke tenke meg noen form for legalisering av hvilket som helst rusmiddel.

En ting som er positivt med alle de litt mer seriøse narkotika er at de er som Aids - de smitter bare en viss gruppe folk med visse moralske verdier, de som jeg synes er lave, men for all del så møter de sin skjeble, for alle leker man leker skal man betale for og. Soperen betler med det at den dør av en uvesentlig sykdom som forkjølelse siden immunsystemet er ødelagt, narkisen tar livet av seg med selvmord på grunn av dyp psykisk depresjon eller overdose, siden hjernen er så svidd at at kan ikke se forskjell mellom en teskje og en sprøyte.

5921847[/snapback]

 

Du sier narkotika og sprit kun ødelegger folk. Vet du hvor mange som har dødd av Hasj opp igjennom tidene, med alle de hundremillionene som har røyka det? 0 Så, på hvilken måte ødelegger hasj folk? Og på hvilkne måte kan det forsvares at hajs er ulovlig mens det mye farligere stoffet alkohol, som dreper millioner er lovlig?

5921879[/snapback]

 

Hasj endrer hjernestrukturen, og kan i verste fall gjøre deg deliriøs, og til og med psykotisk. Hadde hasj vært så ufarlig som enkelte hevder, hadde det blitt satt i en egen bås, og ikke regnet som et narkotikum.

5921923[/snapback]

 

 

Men i motsetning til alkohol, så dreper ikke hasj hjerneceller, den bare svekker de. Altså, under cannabisrus vil du få svekket læreevne og reaksjonsevne, men når THC'en er ute av kroppen igjen, er alt tilbake til normalt. Det er heller aldri bevist at Cannabis gjør noen langvarige skader på hjernen, og man kan ikke se skade på inteligens eller reaksjon på hasjbrukere etter THC'en er vekke.

Lenke til kommentar

Jeg er for legalisering av hasj. Har aldri røket det, men ser at politiet her i byen bruker mye tid og penger på å "ta" de som driver med dette. Har det minsket med hasj i byen? Nei.

 

Men det hadde vært bra om de legaliserte alt av narkotiske stoffer i en prøveperiode for å se om det fungerer. Kanskje på et par år. Kontrollert salg. Hvis det er positiv utvikling, vet man at dette går bra :)

Lenke til kommentar

Dette utspillet er svært overraskende -- i positiv forstand. Det er på tide at noen er villige til å vurdere alternativer til den feilslåtte forbudslinjen. I hele den vestlige verden har man forsøkt å bli kvitt narkotikaproblemet ved hjelp av forbud og stadig strengere strafferammer for omsetning av narkotiske stoffer. I Norge kan man sågar få like lang fengselsstraff for omsetning av narkotika som for drap. I den samme perioden som strafferammene stadig har blitt utvidet, har det blitt flere og flere rusmisbrukere, og det anslås i dag at det finnes mellom 9.000 og 12.000 tyngre heroinister i Norge. Det er altså klart at forbudslinjen ikke fungerer.

 

Jeg mener at de negative konsekvensene av rusmisbruk – på mikro- og makronivå – vil minimaliseres ved en dekriminalisering. La meg ta noen eksempler på aspekter ved narkotikaproblemet som vil bli bedre ved en dekriminalisering:

 

  • Risikoen er større i et illegalt marked, ved at man ikke har noen kontroll over kvaliteten på stoffet, hvor mye det er blandet ut, hva det eventuelt er blandet med, etc. Dette gjør det vanskelig å beregne en «passelig» dose, noe som øker faren for overdose.
     
     
  • I utgangspunktet lovlydige mennesker tvinges inn i kriminelle miljøer for å få tak i rusmidler. Dette gjør det lettere for dem å begynne med reell kriminalitet, spesielt når respekten for lovverket forsvinner som følge av forbud mot «victimless crimes». En tredjedel av Norges befolkning har brukt cannabis; det sier litt om hvor stor respekt folk har for denne lovgivningen. Det er uheldig dersom dette også fører til mindre respekt for lovverket som en helhet.
     
     
  • Behovet for å ty til vinningskriminalitet for å finansiere forbruket, blir mindre som følge av lavere priser. Prisene vil naturligvis gå ned når risikoen (i form av fengselsstraff og liknende) blir mindre.
     
     
  • Organisert kriminalitet får dårligere kår. Da alkohol ble forbudt i De forente stater i perioden 1920–33, blomstret mafiaen. Ved å flytte narkotikahandelen fra det illegale til det legale marked, fjerner man mye av eksistensgrunnlaget for organisert kriminalitet.
     
     
  • Det koster samfunnet mange milliarder å fengsle mennesker som bruker narkotika, uten at det egentlig er til skade for noen andre enn dem selv. Ved å dekriminalisere narkotika, ville man få flere midler, fengselsplasser, etc. til rådighet, slik at man bedre kunne bekjempe reell kriminalitet. Hvor er logikken i å bruke milliarder på å fengsle mennesker som bruker eller omsetter narkotika, når voldsmenn går løse på gaten?
     
     
  • Forbudet fungerer ikke. Samtidig som strafferammene for narkotikaomsetning har økt kraftig, har antallet misbrukere økt enda kraftigere. Dette problemet er i stor grad skapt av nettopp den barnehagementaliteten som forbudslinjen er et uttrykk for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...