Gå til innhold

Vil legalisere all narkotika


Anbefalte innlegg

Til de som sier at det å legalisere stoffer fører til høyere misbruk; Hvordan i all verden forklarer dere at det i USA er dobbelt så mange som har prøvd cannabis, og dobbelt så mange som bruker det fast, som i Nederland. (Og andre europeiske land med en "dekriminalisert" cannabispolitikk). Dette gjelder også for f.eks kokain, der det er fire ganger flere brukere i USA enn i Nederland, and the list goes on.

Nå er ikke jeg motstander av legalisering, men dette kan jo komme av helt andre ting, som samfunssforhold osv.

 

Men jeg er altså enig i at nulltoleranse ikke fungerer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå har jeg lest gjennom tråden og sett mange gode innlegg. Jeg støtter legalisering av en del stoffer, men ideelt sett alle. Problemet mitt er bare at jeg ikke har sett noen konkrete planer for hvordan et så narkotikaliberalt system kan fungere. Er det noen legaliseringspositive mennesker som har noen mer konkrete ideer om hvordan dette kan virkeliggjøres, og hvordan ting vil fungere da (internettressurser, bøker, evt. innlegg fra dere her)?

 

Legaseringsargumenter er det nok av. Det er planene jeg savner.

Lenke til kommentar

Det er faktisk folk som har dødd av cannabis.

Trur ikkje at noen har røykt seg til overdose,men viss du spiser det er det lettere pga rusen kommer mye meir sigende.

Eg vett ikkje åssen det er å spise det,men det er det eg har høyrt.

 

Folk som har spist cannabis kan ha sluttet å puste,men det skal nokså mye til.

 

Har og lest 1 eksempel på planene til staten viss det skulle blitt legalisert,men finner ikkje siden...

Men eg kan legge dn ut her viss eg finner den.

 

Men fant ein artikkel her:http://www.root.no/pub/id.18.php

http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Avkriminalisering.html

http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Avkrim...ingikkenok.html

http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Avkrim...ingikkenok.html

http://www.home.no/propaganja/legalisering.html

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Egentligt ikkje,,det finnes nesten ingen sikre skilder på det.

Pga viss di finner ein som har tatt overdose på amfetamin og ser at han har thc i blodet så kan di bare si at han har dødd av hasj...

Men du kan ta od med hasj og,men det er uuuuttruuuligt vanskeligt,men det kan skje.

Men eg har aldri lest iavisene at ein person døde av hamp hasj....

 

Og siden det er så mye propaganda nå det gjelder cannabis så er det vanskeligt å vite ka som er rett og galdt.

Men cannabis er mindre skadeligt enn alkohol og at det er overdrevet på hvordan rusen blir framstillt i media og mange antirus-sider er eg enig i.

Nå du er høy så er det ikkje slik som di viser på film at du ser mye rart og blir heilt brød i hode....

Og at hast fører til sterkere stoffer er og overdrevet,viss ikkje feil.

Eg vill tru at det er pga det miljøet du kan komme inn i som gjere at du prøver sterkere stoffer.Og det er forskjell på kor ein person setter sine grenser...

Og eg kan gå så langt å si at det er alkoholen som skaper narkomane siden er somregel det første stoffet du ruser deg på...

 

Men her står det om dødsfall pga hasj...

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/10/02/285340.html

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Hvordan kan man gjennomføre en legalisering av canabis på en fornuftig måte? Sette grenser for hvor mye det er lov til å oppbevare slik som i amsterdam? Der har de lov til å ha 4 hasjplanter per husstand, og inntil 5 gram hasj på seg, altså nok til eget bruk, men ikke nok til kommersiellt salg. Og 18 års aldersgrense slik det er på alkohol og tobakk. Vil den samme begrensningen fungere greit i norge hvis hasj blir legalisert?

 

Legalisering betyr også at omsetning går over i lovlige former og at omsetningen kan flyttes fra f.eks Carl Johan og inn i spesialforretninger. f.eks "Kaffebutikker" eller lignende steder. Dette vil gjøre at vanlige folk ikke vil snuble over like mange mange narkomane når de spankulerer nedover Carl Johan. Og det må da være en fordel?

 

En legal omsetning vil også slå beina under på vinningskriminaliteten som ligger i smugling og organisert kriminalitet. En legal omsetning vil også gjøre at man må betale moms på varene slik at man bidrar til fellesskapet på samme måte som når man kjøper andre varer. En tilleggsavgift på linje men alkoholavgiften og tobbaksavgiften kan gi ennå større inntekter til staten. Avgiften må selvfølgelig settes sånn at den ikke blir så høy at man må drive vinningskriminalitet for å finansiere personlig forbruk, men heller ikke så lavt at hvem som helst har råd til å være høy året rundt på f.eks en sosialstønad.

 

Hvordan vil våre naboland reagere? Vil de innføre strenge kontroller ved alle grensene våre og gjøre det vanskelig å reise ut av landet uten å bli misstenkeliggjort og få "hulromsundersøkelse" på en hver flyplass? Hva tenker norske tollere når det kommer colombianere eller nederlendere på ferie til norge? Vil andre land bli like misstenkelige ovenfor oss?

 

Er det noen som mener man bør legalisere andre stoffer enn Canabis? Evt. hvilke og hvorfor?

 

En annen ting er at man selvfølgelig bør satse mye mer på metadon og subutex slik at alle som ønsker det får det, og at hele systemet rundt det å føre folk tilbake til et normalt liv bedres betraktelig.

 

Ellers stor takk til alle som har biratt med seriøse og gjennomtenkte innlegg :thumbup:

Lenke til kommentar

Du sier mye bra.

 

Er både for og mot at sterkere stoffer skal bli legalisert til ein viss grad.

Feks så kan ein heroinmisbruker kan kjøpe det uten at det er fult av rottegift osv.

Det kunne då blitt fast % på kor rein dn varen er.

Det kunne blitt solgt i kontrollert,og skulle vore meir tilbud til ein person som sliter med dette problemet.Men eg er skeptisk ovenfor 1 slikt system og det er spørs om det kunne blitt gjennomført praktisk.

Men eg synes det er feil at ein heroin-bruker blir satt i fengsel.

Det er sjeldent di tar di store som lager dette stoffet og selger i store kvantum og det er somregel di som er i helvete som blir tatt....

% på heroin steig fra 30 til 80% ikkje sikker men det er mye reinere nå forholdt til før.

Lovsystemet funker ikkje i dag,men det er utruligt komplisert å lage eit system som fungerer 100%,viss ikkje umuligt...

Lenke til kommentar
Du sa mye bra der :thumbup:  problemet syns jeg når jeg gikk å kjøret var at det var "litt" godtatt at man blanda ut med rottegift, jeg anbefaler ingen å få det i seg, man blir jævla syk(tro meg), druesukker er ikke farlig..uansett mange blir bøffa på den måten. Da snakker vi om folk som sliter ræva av seg hele dagen bare for å bli frisk. Så jeg er litt enig mi det med å få en fast % på heroin. Hadde de fått det de skulle når de kjøper bagene sine så hadde man sluppet litt dritt ihvertfall, de fleste ekstreme overfallene osv. skjer når en person er forbanna syk, tror ingen her kan forestille seg det..tenk deg...du har 1000 mark i kroppen din som vil ut, sitter en mann i magen din og slår på deg med en kniv og du spyr osv.

5936159[/snapback]

Den mest skremmende visualiseringen av heroinsug jeg har sett er når Renton i filmen Trainspotting stenges inne i et rom hos foreldrene for avrusing. Det ser helt for jævlig ut og beskrivelsen din høres like jævlig ut selv om det er lettere å se det for seg på film.

Lenke til kommentar
Den mest skremmende visualiseringen av heroinsug jeg har sett er når Renton i filmen Trainspotting stenges inne i et rom hos foreldrene for avrusing. Det ser helt for jævlig ut og beskrivelsen din høres like jævlig ut selv om det er lettere å se det for seg på film.

5960484[/snapback]

 

Satt faktisk å tenkte på samme filmen her en dag med tanke på denne diskusjonen. Den scenen hvor han får klaustrofobi og togene går rundt på tapeten etc.. Skremmende.

 

Ellers er jeg for legalisering av alt. Gradvis.

 

Det er dog en ting jeg frykter ved en evt legalisering. Nemmeling innvandringen. Landet vil være en magnet for dopmisbrukere, og jeg syns at det bør være en strengere innvandringspolitikk i samspill med en liberalisering av narkotika.

Lenke til kommentar

Jeg har igget i senga å spydd og hatt halliser og psykose, langt i fra artig :( og kramper osv. Det er noe jeg ikke UNNER noen her, jeg mener fremdeles denne tråden og de andre dop-trådene er viktig. Syns også det er viktig å høre hva andre mener, det er mye fordommer og uvitenhet ute å går, mitt håp i disse trådene at vi kan få vekk litt av det og få folk til å se på dette med misbruk osv. på en litt annen måte. Uansett det med det ene dødsfallet så var det kjemisk fremstilt "hasj", det er umulig å dø av naturlig hasj, men den saken så var det kjemisk fremstilit, hasjen ble , 100 ganger sterkere eller noe sånt, er ikke helt sikker på det der. Men det var ikke "ekte" hasj. I disse trådene så gir jeg veldig mye av meg selv, vet ikke hvorfor jeg gjør det..men føler et ansvar å formidle videre hva jeg vet og har opplevd. Jeg skal søke på subutex eller metadon også nå og er spent på tiden gremover. Og disse trådene bruker jeg litt som terapi for å få tømt tankene mine og hva jeg føler. Sånt var lettere når man er på rehabilitering, der har du alltid folk å prate med. Nå er jeg selvstendig, nyktern og har en vidunderlig samboer :love: Det kan godt hende jeg virker helt dust og frekk på noen av innleggene mine og jeg vil si unnskyld til de jeg kan ha fornærma eller såret. Uansett så vil jeg si takk til dere som har gitt meg diverse tilbakemeldinger og håper at vi kan ha sånne tråder fremover, som jeg syns er viktig for hvem som helst kan dette skje med..ikke sikkert deg, men kanksje en gos kompis..da er det viktig å vite litt om det. Håper at dette innlegget var forstålig.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Jeg tror dette kan fungere.

Hvis de legaliserer all narkotika vil vi også bli kvitt alt annet som fulger med; vold, tyveri, innbrudd, ran og vold.

Vi ville få finere byer, uten 'farlige' strøk, hvor det selges narkotika.

Narkotikasalget kunne vært regulert av staten og ville da vært fjernet for alle andre tilsetninger som rottegift etc.

Pengene som ble spart, og pengene som kommer fra narkotikasalg kunne blitt brukt til rehabiliteringssentre, forebyggende arbeid og ikke minst til opplysning og utdanning om narkotika

Lenke til kommentar
Jeg har igget i senga å spydd og hatt halliser og psykose, langt i fra artig :(  og kramper osv. Det er noe jeg ikke UNNER noen her, jeg mener fremdeles denne tråden og de andre dop-trådene er viktig. Syns også det er viktig å høre hva andre mener, det er mye fordommer og uvitenhet ute å går, mitt håp i disse trådene at vi kan få vekk litt av det og få folk til å se på dette med misbruk osv. på en litt annen måte. Uansett det med det ene dødsfallet så var det kjemisk fremstilt "hasj", det er umulig å dø av naturlig hasj, men den saken så var det kjemisk fremstilit, hasjen ble , 100 ganger sterkere eller noe sånt, er ikke helt sikker på det der. Men det var ikke "ekte" hasj. I disse trådene så gir jeg veldig mye av meg selv, vet ikke hvorfor jeg gjør det..men føler et ansvar å formidle videre hva jeg vet og har opplevd. Jeg skal søke på subutex eller metadon også nå og er spent på tiden gremover. Og disse trådene bruker jeg litt som terapi for å få tømt tankene mine og hva jeg føler. Sånt var lettere når man er på rehabilitering, der har du alltid folk å prate med. Nå er jeg selvstendig, nyktern og har en vidunderlig samboer :love:  Det kan godt hende jeg virker helt dust og frekk på noen av innleggene mine og jeg vil si unnskyld til de jeg kan ha fornærma eller såret. Uansett så vil jeg si takk til dere som har gitt meg diverse tilbakemeldinger og håper at vi kan ha sånne tråder fremover, som jeg syns er viktig for hvem som helst kan dette skje med..ikke sikkert deg, men kanksje en gos kompis..da er det viktig å vite litt om det. Håper at dette innlegget var forstålig.

5961182[/snapback]

 

Hvorfor prøvte du disse stoffene egentligt?

Kan virke som 1 litt frekt spørsmål,men var det pga hasj,pga du kom inn i 1 miljø?

Eller pga du bare var nysjerrig?

Lykke til forresten,håper det går bra med deg.

Og det er bra du skriver ærligt,og deler dine efaringer. :thumbup:

 

Håper du svare. :)

Endret av terhi
Lenke til kommentar

Hvorfor jeg prøvde de ja, godt spørsmål....jeg var ufattlig destruktiv, pågrunn av oppveksten min osv. Jeg kjente folka i miljøet lenge før jeg begynte for fullt, røykte litt tjall, drakk osv. som er artig i begynnelsen, så prøvde jeg amfitamin..kompisene mine ville ikke at jeg skulle gjøre det pågrunn av at de viste hva jeg hadde opplevd osv. men jeg prøvde det og så var det gjort. Så gikk det en stund på det og allt anna man kunne putte i seg, så gikk jeg over til opiater. Grovt fortalt. Jeg var faktisk ikke nyskjerrig på den måten at hvordan det funka osv. det dreit jeg i, håpte på at det skulle gjøre sånn at jeg følte meg bedre inni meg og det gjorde det i en liten periode. Men minner henter deg inn igjen uansett fant jeg ut. Håper dette var et greit svar, det spørsmålet du spør er faktisk et veldig tøft spørsmål hvis man skal være ærlig. Jo og det var ikke et frekt spørsmål, det er bare å spørre..så skal jeg svare så ærlig som jeg kan og så mye som jeg "tør" her inne. Jeg sitter og forteller ganske personlige ting til folk jeg ikke møtt, men den tjangsen tar jeg og så håper jeg at det kommer noe bra ut av det, uansett det var ikke frekt :)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Vill tru at du hjelper noen nå du sitter her og snakker om efaring og hva du sjøl har opplevt.

Har sett på di internettsidene der ungdommer kan spør om alt fra helse til dop,og di svara di gir der er jo faen heilt hull i hode.

 

Det er så mange som uttaler seg her om at hasj er farligt osv men som ikkje har peiling ,for å si det enkelt så skriver di det di har lest på div internettsider og har høyrt i media.Efks ein som påstod at ein som hadde røykt hasj kunne lettere drepe noen,og i seg sjøl så trur mange at nå du er rusa på hasj så ser du fullt av halliser og faller heilt ut av denne verdenen.

Faktisk så kjenner folk sjeldent at di har røykt di første gangene.

Eg fikk bare 1helvetes latterkick,,lo så eg grein.

 

 

Eg sjøl tar meg anledningen til å ta meg ein rev i ny og ne,og gjennom min efaring med det så synns eg det er feil og si at hasj gjør ditt og datt,og eg legger merke til at det er mye drit på nettet,og det er mange folk som trur du er utruligt smarte gjennom dette området.Eg røyker heller ikkje kvar dag,tar meg ein i ny og ne for kosen.

Spess finsligt å ta ein og slappe av og se film eller spille litt.

Og eg ser meg ikkje som ein narkoman.

 

Og at hasj fører til heroin synes eg og blir heilt feil,eg har hatt mange annledninger til å prøve sterkere stoffer,men eg har satt mi grense her,og føler at eg ikkje har behov for å prøve noe sterkere.

Det er og mye snakk om denne magiske grensa,som er overgang fra noe lovligt og ulovligt,trur det er derfor mesteparten prøver å holde alkohol ute av bilde nå vi snakker om slike ting,og det er derfor hasj blir syndebokken.

Synes og at det er feil å samenligne alkohol og hasj,begge deler er gift men alkohol skader deg meir.

Mange snakker om at det er så farligt å røyke det,men det går fint ann å spise det,det er jo då skadevirkningen er minst pga det er jo ikkje någe spesielt bra for lungene å trekke ned denne røyken.

Men som alle andre stoff du ruser deg på så er det jo noen negative effekter,men det er så overdrevet og derfor synes eg ikkje folk får rett informasjon på mange nettsteder.

Og synes det er idiotisk at ein som aldri har prøvt dette sier at eg lyge og at eg sier dette pga eg bruker dette som ein unskyldning pga eg røyker hasj av og til...

Og derfor seier eg ikkje någe spesielt om andre stoffer pga eg har ikkje någe efaring

med disse stoffene,og har ikkje någen planer med å gjere det heller....

Endret av terhi
Lenke til kommentar
Er det ikke galt å legalisere narkotika?

5919610[/snapback]

 

Jeg har ikke tenkt å forsvare noe standpunkt her og nå, men jeg vil gjerne få lov til å gi deg et lite tips:

 

Spørsmålet du stiller er meningsløst. Hvis man legaliserer et narkotisk stoff så faller det ikke lenger under definisjonen av narkotika. Det blir som å spørre "Er det ikke galt å tillate noe som er forbudt?"

 

Svaret gir seg selv..

Lenke til kommentar
Er det ikke galt å legalisere narkotika?

5919610[/snapback]

 

Jeg har ikke tenkt å forsvare noe standpunkt her og nå, men jeg vil gjerne få lov til å gi deg et lite tips:

 

Spørsmålet du stiller er meningsløst. Hvis man legaliserer et narkotisk stoff så faller det ikke lenger under definisjonen av narkotika. Det blir som å spørre "Er det ikke galt å tillate noe som er forbudt?"

 

Svaret gir seg selv..

5961531[/snapback]

 

Betengelsen narkotika har ingenting med saken om det er lovligt eller ikkje...

 

Ivertfall ikkje som eg har lest...

Lenke til kommentar
Betengelsen narkotika har ingenting med saken om det er lovligt eller ikkje...

 

Ivertfall ikkje som eg har lest...

 

Vel, faktisk er den "nye" definisjonen på narkotika (hvis du sjekker en god ordbok) et stoff som er underlagt restriksjoner, som cannabis og stort sett alt annet. Ikke at jeg er helt enig i det, men språket endrer seg. Til å begynne med var vel narkotika et hvilket som helst stoff som gjorde deg sløv og/eller bedøvd, dvs opiumsderativer.

 

EDIT:

Og som jeg nevnte i den forrige posten min. Det største problemet jeg ser med legalisering er å skaffe til veie og selge stoffet uten å bli knust av EU. Et land i vest-europa kan ikke uten videre legalisere et rusmiddel uten alvorlige internasjonale sanksjoner.

Det jeg helst vil ha gjort er en dekriminalisering av brukerne, småbrukerne, de som ikke selger og ikke gjør annet enn å ødelegge seg selv. Siden rundt 60-70% av de i norske fengsler sliter med rusproblemer [ http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/pol...ticle616871.ece ] vil jeg tro en dekriminalisering, og heller bedre tilbud om rehabilitering, vil hjelpe mange.

Endret av araziel
Lenke til kommentar

Hmm tar jeg feil hvis jeg sier at innenfor EU har du lov å dyrke Hamp så lenge plantene har under en viss THC-prosentandel? Dette gjelder til industribruk, men dog..

 

I så fall, ville det kanskje blitt restriksjoner på hvor "sterk" hasj man kunne dyrke hvis det ble legalisert, og da ville kanskje illegal hasj som var "sterkere" bli smuglet, solgt på gata og dannet et svart marked?

 

just my 2 cents.

 

 

 

Edit: la til noe

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
Hmm tar jeg feil hvis jeg sier at innenfor EU har du lov å dyrke Hamp så lenge plantene har under en viss THC-prosentandel? Dette gjelder til industribruk, men dog..

 

I så fall, ville det kanskje blitt restriksjoner på hvor "sterk" hasj man kunne dyrke hvis det ble legalisert, og da ville kanskje illegal hasj som var "sterkere" bli smuglet, solgt på gata og dannet et svart marked?

 

just my 2 cents.

 

 

 

Edit: la til noe

5981828[/snapback]

 

Hvis det blir legalisert tror jeg det neppe vil være noen "maks" styrke. Da vil det heller være merket hvor sterk hasjen er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...