Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte bremsevæske på bil.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bremsevæske suger til seg fuktighet, derfor må den skiftes.

 

Hvor mye vann væsken suger til seg på en gitt tid, husker jeg ikke i farta, men en god regel er å skifte væska annen hvert år.

 

Stemplene i kaliprene ruster pga. vannet i bremsevæska etter en stund, samt at vann kan, i motsettning til bremsevæske som er en hydraulisk væske, komprimeres, noe som svekker bremseeffekten.

Lenke til kommentar

Hva du trenger for å lufte bremsene

 

1. 2 flasker med bremseveske

2. 1 liten fastnøkkel (som regel 7mm eller 9mm)

3. 2 personer (en til å pumpe på bremsepedalen og en til å lufte) 1 person /m en-mansluftesett

4. En 20cm tynn plastslange og en tom brusflaske (0,5l)

 

Hvordan du gjør det:

 

1. Jekk opp bilen og ta av høyre bakdekk

2. Sett så plastslangen på luftenippelen og putt enden nedi brusflaska

3. Be så personen inni bilen om å pumpe 4-5ggr på bremsepedalen og trykk den så i bunn og hold den der til ny beskjed blir gitt.

4. Personen som skal lufte åpner så nippelen (som regel en halv omdreining) til det begynner å komme ut bremseveske, (personen

inni bilen blir å føle at pedalen synker mot bunnen av dørken)

lukk så ventilen før trykket avtar.

5. Sjekk så veskenivået i beholderen, den må aldri komme under minimun, fyll etter med bremseveske når nivået nærmer seg minimun.

6. Gjenta punkt 3 og 4 til den som lufter får ut ren og klar bremseveske.

7. Punkt 3 og 4 skal gjøre på alle hjulene i følgende rekkefølge:

Høyre Bakhjul, Venstre bakhjul Høyre framhjul og til sist Venstre framhjul

8. Når alle hjulene er tatt så er du Ferdig! (tar ca 40-60min for en som

ikke har gjort det før)

 

Edit: Ups så vist over brillene, du ville vite hvorfor og ikke hvordan :p

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Holder i massevis med èn stk. person.

Man skaffer seg bare en lufteslange med lokk, som man skrur på væskebeholderen, og andre enden på ventilen på ene dekket.

 

Deretter som zandro skrev minus alt som involverer pers. nr. 2 ;)

 

Btw, skiftenøkkel er fyfy på bremsenipplene, fastnøkkel med ring-ende(oftest 7 eller 9mm) er et must, ellers ender det gjerne med at du må skaffe nye nippler også.

Lenke til kommentar

Jau skiftnøkkel er fyfy, men har oppdaget at det ikke er så mange

som har så små fastnøkkler til rådighet, men når du sier det så er

det nok bedre at de tar seg en tur til biltema og kjøper et lite fastnøkkelsett en at de ødelegger nippelen. :)

En-mansluftesett er genialt å bruke, men jeg har aldri investert i et,

( Folk sier jeg er gnien, stemmer nok det ja :p )

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Er sosialt å være flere når man lufter bremser også! :) Jeg har vært med på å få bremser tilbake på mang en veteranbil, og det er like stas hver gang en begynner å "få pedal" (altså at pedalen ikke synker i bunnen når man tråkker på den). Bremseproblemer er tilbakevendende problem på en del gamle biler, og det er ikke noe som er så fint som å ha noen hjelpere til stede når det svikter :D

 

Jau skiftnøkkel er fyfy, men har oppdaget at det ikke er så mange

som har så små fastnøkkler til rådighet, men når du sier det så er

det nok bedre at de tar seg en tur til biltema og kjøper et lite fastnøkkelsett en at de ødelegger nippelen. :)

En-mansluftesett er genialt å bruke, men jeg har aldri investert i et,

( Folk sier jeg er gnien, stemmer nok det ja :p )

5912128[/snapback]

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...
Hvis bilen din har abs bør du undersøke litt før du hiver deg rundt og pumper på pedalen. På min bil er det noe med at abspumpa skal gå samtidig osv osv :)

 

Stemmer dette? Jeg har en bil med abs bremser, kan jeg ikke følge rebel-riders anvisning da?

Lenke til kommentar
Jo i de fleste tilfeller fungerer det på samme måten for biler med ABS bremser, men det er noen biler som tenninga må stå på for at du skal få luftet det skikkelig men det er skjelden.

 

Ok, godt å høre. Jeg har en Toyota Corolla 1,6 1998 mod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...