Gå til innhold

Flest mulig W (rms) til ca 500-1000kr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse dataene på høytaler/forsterker settet sier absolutt ikke noe om høytalerene.

Alt dette maset om effekt og forvrenging, sier bare hva forsterkeren kan levere. (Forferdelige spesifikasjoner forresten). Det sies ingenting om hvordan høytalerene reagerer på dette. Om du vil et pekepinn på hvor høyt høytalerene spiller, trenger du ihvertfall å vite effektiviteten dems. F.eks. 91dB/m. Som i dette eksempelet vil si, at de gir ut 91dB, ved 1watt, målt 1meter fra høytaleren. Men dette sier heller ingenting om hvor godt det låter.

Men med tanke på budsjettet ditt, er det liten, kanskje ingen vits å diskutere dette her. Du får ikke tilnærmet god lyd for de pengene. (Om ikke du finner en som skal selge noe fett, som har ramla av lasteplanet til en Scania.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-30 14:54, skrev Bisarre:

Du får ikke tilnærmet god lyd for de pengene. (Om ikke du finner en som skal selge noe fett, som har ramla av lasteplanet til en Scania.)


Vel, fett og fett da. Mest mulig for pengene mine i hvertfall.

 

Det meste i den prisklassen er vel uansett bedre enn det gamle sanyo-racket mitt fra 80-tallet. Jeg trenger en uskifting og budsjettet kan strekkes opp mot tusingen.

 

Det har blitt mye audio-prat her, men det er fortsatt bare 1 som har foreslått produkter i min prisklasse. Er det ingen flere som har noen gode konkrete tips?

Lenke til kommentar

Quote:


Om du vil et pekepinn på hvor høyt høytalerene spiller, trenger du ihvertfall å vite effektiviteten dems. F.eks. 91dB/m. Som i dette eksempelet vil si, at de gir ut 91dB, ved 1watt, målt 1meter fra høytaleren. Men dette sier heller ingenting om hvor godt det låter.


 

Enig med deg der - eneste måte å finne ut om noe funker er å teste selv.

 

Det blir ikke stort bedre av at de i tillegg måler følsomheten ved en gitt frekvens, foreks. enkle 1kHz. Gitt at rommet høyttaleren står i også vil påvirke resultatet betydelig, er det så å si umulig å velge ut fra måledata.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gå for logtech 640 eller 560

 

560: 400 watt RMS 114DB maxSPL 2046 kr på mpx.np

640: 51 watt RMS 1000-1200kr på komplett

 

Anbefaler sterkt 560 hvis du ska ha FEST HØYT med kraftig superbass til kjellerstua! Har det jeg og det virker møkkbra Sattelittene er kraftige og når jeg spiller på 50% volum så rister hele stua over meg..har ikke turt på fullt volum enda for det er så farlig høyt.. inbiller meg at settet sprenger jeg da men... er det noen her som vet om settet sprenger hvis man har det på fullt volum(halv bass)..? Har ikke lyst og ødelegge det vettu...:smile: det er uanz skrekkelig høyt!!!! Blir kvalm+vondt i hue

Lenke til kommentar

Gå for logtech 640 eller 560

 

560: 400 watt RMS 114DB maxSPL 2046 kr på mpx.np

640: 51 watt RMS 1000-1200kr på komplett

 

Anbefaler sterkt 560 hvis du ska ha FEST HØYT med kraftig superbass til kjellerstua! Har det jeg og det virker møkkbra Sattelittene er kraftige og når jeg spiller på 50% volum så rister hele stua over meg..har ikke turt på fullt volum enda for det er så farlig høyt.. inbiller meg at settet sprenger jeg da men... er det noen her som vet om settet sprenger hvis man har det på fullt volum(halv bass)..? Har ikke lyst og ødelegge det vettu...:smile: det er uanz skrekkelig høyt!!!! Blir kvalm+vondt i hue

Lenke til kommentar

Som et alternativ til det over (Logitech), kan jeg nevne Klipsch ProMedia 2.1, disse har ikke surround (som du sa du ikke trengte).

 

Antar det ligger litt høyere i pris enn du hadde tenkt deg, 2500kr.

 

De har lenge vært selve idealet, benchmarken andre PC-sett vurderes opp mot.

Svært klar lyd, rystende bass.

 

 

Men personlig, da jeg kjøpte mitt for snart to år siden, så hadde jeg heller ikke tenkt å gi mer enn 1000 - 1500 kr for nye høyttalere.

 

Angret dog ikke ett sekund etterpå! :smile:

 

Var jeg deg, hadde jeg levd på suppe og brød den neste måneden (billedlig talt) og gitt litt mer for høyttalerne. (Ja, det er faktisk så enkelt å skrape sammen litt mer penger til noe en vil ha.) :smile:

Eventuelt spart en måned eller to for så å gå til innkjøp.

 

Tro meg, det er verdt det.

Lenke til kommentar

I de forklaringene jeg har funnet på RMS er det den effektive omsatte effekten i en last, altså den resistive, dvs den faktiske effekten som avgis i en svinging i en enfaset krets. Siden impedansen i en forsterker-delefilter-høytaler krets er veldig sammensatt er det svært begrenset hvor nyttig slike mål er.

 

Uansett, party-anlegg til 500-1000 kr finnes ikke, uansett hvor mange watt som står på pakken, og en høytaler kan ikke flytte mer luft enn volumet den spenner over, en sub og 4 satelitter er laget for spilling og ikke noe annet. Ikke kjøp lydanlegg på nett, gå i en butikk der du får høre det først.

 

eks:

På høytalerene mine står det max 30W, og det er 10" Seas elementer. Tviler på at du finner pc-anlegg som gir samme lyden selv om det står 100W RMS på boksen :smile: , men nå er jo stereo annlegg og pc annlegg to forskjellige verdener da.

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-11-16 15:36 ]

Lenke til kommentar

Har du en høytaler som spiller i 50dB (dB måler lydstyrke) og får en til på 50dB blir total lydstyrke på ca.52dB (80 + 80 = 82 cach'a du'n?)

 

Så til ditt valg. Tror det er ingen produsenter som er bedere enn Altec Lansing på (lyd)kvalitet/pris/ytelse.

De her sikler jeg på, men den har ikke kommet til landet ennå. Tror de kommer i løpet av 1-2uker.

 

http://www.altecmm.com/product_details.asp...p?pID=251&sID=1

 

 

 

Hilsen @c-Cobr@

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 16:15, skrev drbass:

Mine høytalere har en impedans på 116db vil det si at når jeg fliser til så spiller de 116db?


 

Vet du hva impedans betyr?

 

Impedans måles ikke i dB. Om høyttalerene er oppgitt til 116dB så er sansynligvis dette ved 1 meter. Kanskje er dette ved 10% THD i tillegg.

 

Hvis høyttalerene er oppgitt til 116dB så budre de klare dette. Om lyden da blir helt forferdelig er et annet spørsmål.

 

[ Denne Melding var redigert av: John_^ på 2002-11-17 12:39 ]

Lenke til kommentar

Det er noen dali 909 høytallere. max spl er 116 db (sorry leste feil), sensitivoteten er på 92db ved 2.83v, crossover frequency er 650hz , 3.0 khz, frekvens responsen er 35hz - 20khz, bass reflex systemets resonans 31hz. Vet noen hvor høyt disse spiller? btw så synts jeg ikke at det blir så dårlig lyd jeg da

Lenke til kommentar

Prøv å få tak i en god gammel brukt forsterker, og et par høyttalere, utrolig mange gubber så har slikt stående på loftet fra sine gutte dager.

For 2 år siden fikk jeg en zeck A 450 pa forsterker(sluttrinn) gratis av en ungdomskole, de trodde ikke den virket og kjøpte inn nytt uten å teste den, den hadde nemli xlr kontakter og var derfor "vanskelig" å teste :grin: De hadde bare gamle høyttalere fra 60-70 tallet med to pins kontakt,lol.

Jeg sendte litt mail rundt omkring og fant fort at den var verdt 8-9000 kr, :grin: :grin: :grin: :grin:

Ikke bruk 1000 kroner på et pc "anlegg",slikt blir det ikke fest av. Prøv heller å få tak i noe brukt.

Lenke til kommentar

En gang vi var på rølpefest på et hotell på fjellet, hadde vi med oss et sett med to små terningformede høyttalere og en liten sub, koblet til bærbar CD-spiller. Det spilte faktisk over all forventning og kostet ikke så veldig mange hundrelapper. Nå skal det sies at det var et veldig lite rom, og du kan ikke regne med å få veldig bra lyd, særlig ikke til festbruk hjemme da det kreves litt mer guffe. Så hvis du skal kjøpe PC-høyttalere, kjøp et par små med subwoofer, men i denne lave prisklassen tror jeg nok du vel få bedre lyd hvis du finner et brukt gammelt stereoanlegg til en billig penge.

Lenke til kommentar

Ved å legge sammen 2 høyttalere med like mange decibel så blir det 3 decibel mer, ikke 2 decibel mer som ble nevnt tidligere i tråden.

 

Watt*2 = +3dB

Watt*4 = +6dB

Watt*8 = +9dB

Watt*16 = +12dB

 

Hvis du har 10W inn på en høyttaler og får 90dB med lyd, så kan du med 160W få 102dB med lyd.

Dette forutsetter selvfølgelig at ikke hverken høyttalere eller forsterker forvrenger lyden.

 

Les på trafoen hvor mange watt den bruker. Den gir deg en indikasjon på hvor reell den effekten som oppgis som RMS er. Logitech Z-540 har 27W trafo hvis jeg ikke husker feil. Det settet kan ikke levere 50W RMS som logitech oppgir.

 

PS! Følsomheten til elementene betyr mer enn Watt. Hvis du har et element med 6dB lavere følsomhet så krever det 4 ganger så mye watt for å spille like høyt som det andre elementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...