Gå til innhold

Flest mulig W (rms) til ca 500-1000kr


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter nye høytalere! Har tenkt på Hercules XPS210 med 30W (rms) basshøytaler og 2x10W (rms) på høyre og venstre høytaler. 50W (rms) totalt er vel ganske mye?

 

Er det bra nok til å spille musikk "fest-høyt" i en 30 m^2 kjellerstue uten plagsomt mye forvrengning?

 

De koster bare 416 kr på databutikken. Er det noen kraftigere alternativer i prisklassen under 1000 kr? (Tenk høy effekt (rms) per kr.) Det skal kun brukes til musikk så surround gidder jeg ikke å betale særlig mye ekstra for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Jeg sjekket litt ut om de der:

Altec Lansing 221: 20W rms (10,5W+2x4,36W) 519 kr

Altec Lansing ATP3: 26W rms (15W+2x5,6W) 704 kr

Altec Lansing XA3021: 27W rms (16,5W+2x5,5W) 778 kr

Altec Lansing 2100: 35W rms (21,5W+2x7W) 755 kr

 

Hercules XPS210: 50W rms (30w+2x10w) 426 kr

 

Ser ut som om Hercules er langt bedre selv om de er billigere. (Er det fakta? Er tallene sammenlignbare?)

 

PS. Altec Lansing ATP3 ser så stygge ut at jeg ikke ville kjøpt de uansett. (både ATP3 og 2100's sidehøytalere ser også litt vel spinkle ut)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-29 18:14, skrev *MIB*Viking:

Unnskyld meg, men hva har wattene med lydkvalitet og volum å gjøre?? ALt dette på PC høyttalere er humbug, bare THX-sertifiseringen av PC-høyttalere er større humbug. Følsomheten til en høyttaler er ikke nevnt og da er wattene uinteressante!


 

Vel, RMS = Real Mean Squear, eller på godt norsk max gjennomsnittlig effekt. Effekten er det prates om er vel egentlig "reaktiv effekt" i spolen til høytaleren. Watt RMS er altså et reellt måltall som sier noe om ytelsen til høytaleren. Nå varierer vel lydkvaliteten litt fra høyttaler til høytaler, men det er vel i det minste god indikasjon på hvor kraftig høytaleren er.

 

Når Hercules selger 50W rms til 416 kr og Altec selger 30W til 750 kr så gir det meg i hvertfall en god pekepinn på at jeg får mer for pengene hos Hercules.

 

Det er mulig et hypotetisk 30W fra hercules ikke ville vært nøyaktig like bra som 30W fra Altec, men sett i forhold til prisen er vel herkules å foretrekke?

 

Hvordan ellers skal man sammenligne høytalere?

Lenke til kommentar

Jeg fant forresten noe mer info fra Altec:

 

Altec Lansing 2100 power rating:

* 35 Watts Total Continuous Power (RMS)

Front Sattelite speakers:

* 5,5W/channel @ 4 ohm @ 1%THD @ 210-22000 Hz (-3db) 2 channels loaded

* 7W/channel @ 4 ohm @ 10%THD @ 200-22000 Hz (-3db) 2 channels loaded

Subwoofer:

* 17,5W/channel @ 4 ohm @ 1%THD @ 22-160 Hz (-3db) Single channel loaded

* 21,5W/channel @ 4 ohm @ 10%THD @ 14-180 Hz (-3db) Single channel loaded

* 50 Watts of Total Peak Power @ < 10% THD

 

Hercules opplyser ikke disse tallene, men jeg antar det er ved 10% THD siden det er det de fleste produsentene oppgir. (Jeg antar THD sier noe om hvor mye forvrengninger det er? Noen som vet mer om dette?)

Lenke til kommentar

beklager å si det Simen1, men du er nesten helt på viddene her.

1. RMS betyr Roots Means Square og er en god indikator på ekte watt, selv om FTC målingen er bedre.

2. At 45watt RMS skulle spille bedre eller høyere enn en annen med 30watt er heller ikke noe selvsagt da vi kommer inn på FØLSOMHETEN på høyttaleren. Slik at dine kriterier for valg sier hverken noe om lydKVALITET eller lydKVANTITET!

Lenke til kommentar

Hvor mye er egentlig 10% THD? Forferdelig, Plagsomt, litt ubehagelig, knapt hørbart? Vil fulle folk på fest holde seg for ørene eller ikke bry seg så mye?

 

Men hvis alle oppgir Watt rms med 10%THD og la oss si 1% er helt ok, kan man ikke bare si at f.eks 2/3 av den oppgitte wattstyrken gir helt ok lyd? (Altec oppgir jo 35W ved 1%THD og 50W ved 10%THD)

 

Hvis det ikke finnes noen enkel måte å finne ut hva et høytalersystem er godt for ut i fra spesifikasjonene, finnes det en plass jeg kan finne review's og sammenligninger på høytalere i min prisklasse?

Lenke til kommentar

10% THD er PLAGSOMT mye forvregning. Det er rett og slett ikke verdt å høre på.

 

Husk at Altev Lansing er en velkjent leverandør av høyttalerutstyr, mens Hercules neppe har noe særlig peiling på sånt. Skal vedde på at de har kjøpt inn noe greier fra en nabofabrikk "Far East" som de setter sitt eget navn på. Det kan jo godt hende at Altec Lansing gjør det samme, men jeg regner med at de kanskje er litt mer selektive på hva de leverer.

 

 

Edit: skrivefleilf

_________________

Ellers er jeg like blid! :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: knutivarr på 2002-09-29 20:34 ]

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke veldig mye om høytalere, men personlig har jeg alltid handlet etter fabrikant/merke og ikke etter watt. Da jeg vet at musikk/-lydfolk fnyser av akkurat dette. HiFi klubben har nettshop og PC-høytalere fra mer kjente høytalerprodusenter som ikke er altfor dyre, kanskje verd en titt?

 

Ellers er det vanskelig å avgjøre hvor bra høytalere er før du har hørt dem og da helst med den musikken du har tenkt å spille mest. En høytaler som egner seg for heavy metal er ikke nødvendigvis like bra dersom du liker best klassisk musikk. Det er i hvertfall dette "de som kan det" sier, men personlig er jeg ikke så musikalsk(heller tonedøv) at jeg hører noen _stor_ forskjell.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-29 21:25, skrev *MIB*Viking:

Argon: Selvsagt er dine tolkninger korrekte, gikk litt fort i svingene her :smile: Men å implisere mangel på kunnskap av den grunn for å vise egen fortreffelighet blir litt drøyt. Vil du dele av din overflod kan du jo komme på
så kan vi snakke mer om lyd der!


 

Kan ikke se at jeg impliserte noe mangel på kunnskap i den posten... jeg syns bare at det er greit om folk er litt presise og har dekning for det som blir sagt på et slikt forum, spesielt når man retter andres utsagn.

 

Hififorumet skal jeg sjekke ut ved anledning :smile: Har noen meninger som helt sikkert kunne fått fart på bålet der (stikkord: kabler, dempefaktor, slewrate...), hehe :smile:

Lenke til kommentar

Hehe!!!

 

"Fest-høyt" for under tusenlappen....?? Nå er du virkelig på jordet mann.

 

RMS betyr "Root mean square" og tilfaller den effektive spenningen/strømmen som som kan brukes. I stikkontakten hjemmer er det 230V RMS +/- 10%. Men det kan jo også sies at det er 325V Peak +/- 10%.

 

THD er "Total harmonic distortion" og er ett mål for hvor mye harmonisk forvrengning det er ved en gitt utgangseffekt. Hvis det står 30W 1% THD så kan forsterkeren også gi ut 60W men med mye høyere THD.

 

Man må også tenke på kontinuerlig utgangseffekt og intermodulasjonsforvrengning osv..... men jeg gidder ikke holde preken.

Lenke til kommentar

Ok, dere er flinke! Men jeg har fortsatt ikke blitt noe klokere på hva jeg skal kjøpe.

 

Nå er PC'n koblet til et gammelt stereo-rack (sanyo) fra tidlig 80-tall med et par små bang-olufsen høytalere fra en gang på 70-tallet. Hele rukla begynner å bli ganske slitent nå. Knappene skraper når jeg skrur på de osv. Høytalerene "vrenger" veldig lett.

 

Nå har jeg lyst på noe nytt. Jeg har ikke råd til all verden, men 500-1000 kr kan jeg strekke meg til. Er det noen gode forslag der ute?

 

Hva om jeg kjøper TO høytaler-sett (på feks. 35W rms 1%THD) og kobler de sammen. Blir det dobbelt så kraftig da? (70W rms ved 1%THD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...